معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۱/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۱

اخبار اقتصادی عراق - نجف اشرف

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی عراق - نجف اشرف، دیوانیه و المثنی در نیمه اول فروردین‌ماه 1402 مندرج در سانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

تأمین برق مسیر پیاده روی نجف به کربلا با انرژی خورشیدی

وزارت برق عراق به زودی و برای اولین بار پروژه نصب سامانه برق خورشیدی را در مسیر پیاده روی نجف به کربلا آغاز می‌کند. به گزارش روزنامه الصباح «شیما مظهر صادق» مدیر کیفی وزارت برق عراق گفت که این کمپین با هماهنگی عتبه علوی، استانداری نجف و وزارت نفت عراق، به عنوان بخشی از کمپین ملی کاهش انتشار گازهای گلخانه ای است. وی افزود: آماده سازی جاده نجف به کربلا در مرحله اول با بهره گیری از صفحات خورشیدی برای روشنائی راه خواهد بود؛ همچنین کمپین درخت کاری و استفاده از برق خورشیدی به جای ژنراتورهای برقی برای استخراج آب از جاه‌ها در این مرحله انجام خواهد شد. وی توضیح داد که این طرح شامل 90 کیلومتر است و در مرحله اول 5 کیلومتر از این جاده آماده سازی خواهد شد. وی همچنین گفت که تاریخ شروع این طرح پس از تکمیل بررسی‌ها و محاسبه هزینه‌های مالی آن خواهد بود. این مسؤول عراقی ادامه داد: آغاز کمپین ملی برای حمایت از انرژی‌های تجدید پذیر و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در سال 2021 در تشکیل گروه انرژی (ISO) مؤثر بود.

مشاور السودانی: بزرگترین بودجه تاریخ عراق (بودجه سال 2023) موجب ایجاد نقطه عطف در خدمات خواهد شد:

فادی الشمری مشاور سیاسی نخست وزیر عراق گفت: بودجه سال 2023 با مبلغی بیش از 140 میلیارد دلار بزرگترین بودجه تاریخ عراق می‌باشد که باعث خواهد شد شاهد نقطه عطفی در ایجاد خدمات عمومی‌باشیم. ایجاد خدمات و به خصوص ساخت مسکن هدف اول دولت می‌باشد و شهرهای مرکزی و جنوبی عراق شاهد انقلابی در ساخت و ساز خواهند بود.

استاندار جدید دیوانیه تأکید کرد که مرحله بعدی مرحله ساخت و ساز و آبادانی است:

استاندار جدید دیوانیه، مهندس میثم عبدالإله الشهد تأکید کرد مرحله بعدی مرحله آبادانی و ساخت و ساز است. شهد گفت: به مناسبت مأموریتم تأکید می‌کنیم مرحله آینده مرحله ساخت و ساز و بازسازی و همچنین بازگرداندن اعتماد هموطنان به مؤسسات دولتی و از بین بردن فساد و اقدام برای عمران و خدمت و برقراری امنیت به تمام استان می‌باشد. وی افزود: ما از امروز پیگیری میدانی طرح های وزارتی و سرمایه گذاری و توسعه مناطق را آغاز نموده ایم و باید خطاها مشخص گردیده و مسیر این پروژه‌ها تصحیح شود. وی تأکید کرد ما با اهالی استان عهد و پیمان می‌بندیم که با حسن نظر آنان، تغییراتی به سوی بهبودی بهتر در استان فراهم نمائیم. استان دیوانیه روز یکشنبه مورخ 21 اسفند 1401 شاهد مراسم معارفه و شروع به کار مهندس میثم عبدالإله الشهد برای پست استانداری دیوانیه بوده است.

استاندار دیوانیه با هیأت کنسولگری ایران برای ارائه فرصت های سرمایه گذاری در استان دیدار کرد:

استاندار دیوانیه، مهندس میثم عبد الإله الشهد با معاون سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در امور اقتصادی جناب آقای مصطفی السادات و هیأت همراه برای ارائه فرصت های سرمایه گذاری در استان دیدار نمود.

الشهد در این دیدار گفت: استانداری دیوانیه برای ایجاد بستر مناسب و تسهیل اقدامات اداری برای سرمایه گذاران و دادن مجوزهای سرمایه گذاری در مدت زمان کم با هماهنگی ادارات محلی که دارای ارتباط با هیأت سرمایه گذاری دیوانیه هستند به منظور تشویق سرمایه گذاران جهت ورود به بازار استان مصمم است.

وی در ادامه گفت باید هیأت (سرمایه گذار ایرانی) یک بررسی مقدماتی در خصوص ایجاد کارخانه‌های بازیافت داشته باشد. وی تأکید کرد دیوانیه جزء استان‌های زراعی است و بیشتر اراضی آن حاصلخیز و مناسب برای کشاورزی است. و همچنین دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است از جمله شبکه راه و نزدیکی آن به همه استان‌ها ولی این استان نیاز به تکنولوژی جدید برای آبیاری و کود شیمیائی به منظور بهره برداری از زمین‌های کشاورزی به نحو احسن دارد.

رئیس کمیسیون خدمات پارلمان عراق، علی الحمیداوی بر انجام طرح آب نجف با حداکثر سرعت تأکید کرد.

الحمیداوی گفت: وی بر انجام تعدادی از طرح های نیمه کاره و رها شده در بخش های مختلف و مرتبط با وزارت آبادانی تأکید کرده و افزود به زودی این کمیسیون مأموریت آغاز گفتگو با وزارت برای از سرگیری این پرژه‌ها را برعهده خواهد گرفت.  

هاشم الگرعاوی، معاون اول استاندار نجف اشرف گفت: امضای پروژه‌های خدماتی مختلفی از سوی کمیته واگذاری انجام شده و برای تأیید نهائی به استاندار ارجاع شده است:

مهم ترین این طرحها:

- پروژه بهسازی خیابان الطاقة معلمین – متنبی به سمت مسجد کوفه، با فاضلاب باران و بهسازی خیابان‌های پشت مسجد السهله در کوفه

- پروژه تأمین اکیپ پمپاژ مجتمع آب جنوب نجف

- پروژه ساخت و بهسازی زمین‌های ورزشی با نصب تیرهای چراغ و نورپردازی در رضویه

- پروژه اجرای خطوط حمل و نقل در مرکز نجف

- پروژه ساخت سیستم آبیاری و بهسازی پارک ها و گردشگاهها در مناطق و محله‌های شهر المناذره

- پروژه برق رسانی به مناطق مختلف از الحیره

- پروژه ایجاد ساختمان حفاظت از خانواده و فرزندان در برابر خشونت خانگی

- پروژه بهسازی آب مرکزی نجف و ایستگاه تقویت

- پروژه تعریض پل السواریه(فلحه) در ناحیه مشخاب

- طرح تخریب و ساخت پل قدیم السواریه در ناحیه مشخاب

- پروژه تأمین نیازهای اداره دفاع غیرنظامی استان نجف

- پروژه ایجاد مجموعه کلاس های درس در دانشگاه کوفه – دانشکده فنی

هاشم الگرعاوی خاطر نشان کرد: پس از تأیید استاندار در خصوص این پروژه‌های خدماتی، سایت ها جهت اجرای آن‌ها واگذار می‌شود.

مدیرکل آموزش نجف اشرف در جشنواره بهار فرهنگی گفت: چرخ ساخت مدارس با سرعت فزاینده ای در حال حرکت است:

مردان البدیری، مدیر کل آموزش نجف در مراسم افتتاح این جشنواره گفت چرخ بازسازی و ساخت مدارس با سرعت فزاینده ای در حال انجام است، زیرا وزارت آموزش نجف 132 قطعه زمین را برای طرح وام چینی جهت فاز دوم در نظر گرفته است. مدیرکل آموزش در این رابطه گفت مدیریت آموزش مصمم به ساخت 1000 مدرسه است و به این ترتیب تعداد مدارس استان برای یک نوبت کافی خواهد بود که این امر باعث افزایش کیفیت و کارائی آموزش می‌شود.

استاندار دیوانیه، ورزشگاه فوتبال (شباب الإسکان) را افتتاح کرد:

استاندار دیوانیه مهندس میثم عبدالإله الشهد، باشگاه فوتبال (شباب الإسکان) در مرکز این استان را افتتاح کرد. الشهد در مراسم افتتاح این ورزشگاه گفت: دولت محلی برنامه ساخت باشگاه فوتبال در مرکز استان را طی مناقصه ای (بر اساس طرح توسعه مناطق سال 2021) به شرکت پیمانکاری عام "الهدباء" واگذار نمود. وی توضیح داد باشگاه «شباب الإسکان» یکی از مجموعه ورزشگاه‌هائی است که امروز ساخت آن کامل و افتتاح شده است و این مجموعه شامل سالن‌ها، اتاق هائی برای بازی‌های انفرادی می‌باشد. وی در این رابطه گفت یک باشگاه فوتبال دیگر نیز در حال ساخت بوده و در مراحل پایانی ساخت می‌باشد.

استاندار دیوانیه در این مراسم بر آماده سازی طرح های تکمیلی با همکاری اداره جوانان و ورزش در این استان برای پیشبرد امکانات ورزشی از طریق طرح هائی که به جذب جوانان بسیار کمک می‌کند، تأکید نمود. وی گفت این امر بر فعالیت ورزشی در این استان تأثیر مثبت خواهد داشت. استاندار دیوانیه در پایان گفت دولت محلی موضوع جوانان و ورزش را در صدر اولویت های خود قرار داده و تأکید کرد توسعه این بخش برای ایجاد محیطی مناسب جهت جذب استعدادها از اصول برنامه‌های وی می‌باشد.

گنجایش 30 هزار تماشاچی ... وزارت برنامه ریزی از نزدیکی زمان از سرگیری ساخت ورزشگاه بین المللی در دیوانیه خبر داد:

وزارت برنامه ریزی روز دوشنبه گذشته مورخ 29 اسفند 1401 از نزدیکی زمان از سرگیری فعالیت ساخت (ورزشگاه بین المللی السنبله) در استان دیوانیه پس از حل و فصل دلایل توقف آن خبر داد. طبق بیانیه صادره از وزارتخانه برنامه ریزی، تیم متخصص این وزارتخانه یک بازدید میدانی از پروژه (ورزشگاه بین المللی السنبله) در استان دیوانیه برای یافتن دلایل توقف این طرح انجام داده است. در این گزارش آمده است این تیم از مهم ترین موانع و مشکلاتی که باعث تأخیر طرح گردیده مطلع شده و به سرعت برای از بین بردن موانع و یافتن راه حل برای ازسرگیری کار ساخت براساس دستورات هیأت دولت که سال جاری را سال انجام و اتمام طرح ها می داند، اقدام خواهد کرد.

لازم به ذکر است، پروژه ورزشگاه بین المللی السنبله را یکی از شرکت های ترکیه برای وزارت جوانان و ورزش اجرا می‌کند و یکی از بزرگ ترین و جدیدترین ورزشگاه‌ها در استان دیوانیه است که شامل 30 هزار تماشاگر می‌شود و مساحت آن 155 دونم (تقریباً 39 هکتار) است و در حال حاضر میزان پیشرفت ساخت آن به 57 درصد رسیده است. ضمناً این پروژه شامل دو ورزشگاه (زمین بازی) اضافی هم می‌باشد که گنجایش اولی 20 هزار تماشاچی و دومی 500 تماشاچی می‌باشد. این مکان همچنین دارای هتل چهار ستاره و در چهار طبقه است و شامل 75 سوئیت می‌شود. علاوه بر این دارای گردشگاهها و فضای سبز و پارکینگ اتومبیل ها می‌باشد.

وزارت برنامه ریزی، از وزارت جوانان و ورزش خواسته است مشکلات با شرکت مجری پروژه را برای از سرگیری ساخت (ملعب السنبله) حل نماید برای اینکه استان دیوانیه به این ورزشگاه نیاز داد و با توجه به اهمیت توسعه بخش ورزشی در عراق و به این دلیل که این طرح نیز یک پروژه حیاتی ورزشی است باید ساخت آن در اسرع وقت از سرگرفته شود.

استاندار دیوانیه، فرصت های حیاتی سرمایه گذاری را با رئیس هیأت سرمایه گذاری بحث و بررسی نمود:

مهندس میثم عبدالإله الشهد، استاندار دیوانیه با رئیس هیأت سرمایه گذاری دیوانیه، دکتر رزاق حسین شبر، فرصت های سرمایه گذاری ارائه شده برای اجرای طرح های حیاتی سرمایه گذاری در استان را بحث و بررسی نمود. شهد در این دیدار گفت: بخش سرمایه گذاری از مهم ترین پرونده‌های دولت محلی می‌باشد، که لازم است برای تقویت این استراتژی، فرصت هائی برای طرح های سرمایه گذاری حقیقی فعال گردد. وی افزود باید زمین‌هائی در مرکز استان و شهرستان‌ها و مناطق تابعه جهت تشویق سرمایه گذاران به برای اجرای طرح هایشان تأمین گردد. وی همچنین بر ضرورت فعالسازی راهی برای دوری گزیدن از پیچیدگی‌ها و بروکراسی که سرمایه گذاران را خسته می‌کند، تأکید کرد تا زمینه ایجاد فرصت های سرمایه گذاری و اجرای طرح ها برای به حرکت در آوردن چرخ اقتصاد استان فراهم گردد.

وزارت برنامه ریزی اجرای پروژه فاضلاب بزرگ دیوانیه را پیگیری نمود و میزان پیشرفت کار را 75 درصد اعلام کرد.

وزارت برنامه ریزی روز پنجشنبه مورخ 3 فروردین 1402 اجرای پروژه فاضلاب دیوانیه را میدانی پیگیری نمود و در این خصوص گفت: این پروژه برای ارائه خدمت رسانی و حل مشکل آب فاضلاب و باران برای تبدیل شدن آن به آب های مناسب برای کشاورزی است. این وزارتخانه ظرفیت این طرح را 100 متر مکعب در روز اعلام کرده و گفت انجام این پروژه 75 درصد پیشرفت داشته است. وزارت برنامه ریزی عراق در بیانیه ای که اقتصاد نیوز منتشر کرده، آورده است پیرو چشم انداز این وزارتخانه و دستورات وزیر برنامه ریزی "محمد علی تمیم" مبنی بر ضرورت شتاب در روند فعالیت اجرای طرح های استراتژیک و خدماتی و زیربنائی جهت بهبود خدمت رسانی به شهروندان و با توجه به اینکه سال 2023 سال انجام طرح ها می‌باشد، تیمی متخصص از این وزارتخانه برای بررسی میدانی پروژه فاضلاب دیوانیه که از بزرگ ترین و جدیدترین طرح های فاضلاب در استان است با هدف حل مشکل آب فاضلاب و باران برای تبدیل شدن آن به آب مناسب برای زراعت که بیشتر مناطق مرکز استان دیوانیه را پوشش خواهد داد از این طرح بازدید بعمل آورد.

در این بیانیه آمده است این پروژه توسط شرکت عام "الرافدین" و شرکت دیگر(نور الأفق)، مطابق با جدیدترین طراحی‌های جهانی در مساحت 25 هکتار (100 دونم) در منطقه آل حمد انجام شده است و میزان تولید پیش بینی شده برای آن بالغ بر 100 هزار متر مکعب در روز می‌باشد و در حال حاضر نیز 75 درصد طرح پیشرفت داشته است.

در این گزارش آمده است، مشکلات و موانعی که باعث تأخیر پیشرفت این طرح شده است شامل تعارضات و تقاطع هائی است که این طرح با پل ها و اتوبان‌ها و همچنین لوله‌های نفت و گاز و راه آهن دارد که باعث تأخیر نصب لوله‌های انتقال گردیده است. وزارت برنامه ریزی عراق در این بیانیه توضیح داده است که این وزارتخانه با هماهنگی دستگاه ناظر طرح و شرکت مجری در تلاش است، راه حل های جایگزینی برای از میان برداشتن تعارضات با هدف جلوگیری از تأخیر طرح انجام دهند.

بارش تگرگ کشاورزان نجف را مصیبت زده کرده و 30 هزار دونم (حدود از 8000 هزار هکتار) اراضی زاعی را نابود کرد:

عضو اتحادیه انجمن‌های کشاورزان در بغداد، احمد العیساوی روز یکشنبه مورخ 6 فروردین 1402 اعلام کرد خسارت های وارده به کشاورزان نجف به دلیل باران سیل آسا که روز یکشنبه جاری شد به میزان میلیاردها دینار می‌باشد. العیساوی به خبرگزاری شفق نیوز گفت: بارش تگرگ در شهرستان مشخاب در استان نجف، باعث خسارت بزرگی به مزارع این شهرستان شده است. وی گفت تگرگ امروز مساحت زراعی به میزان بیش از 8 هزار هکتار(30 هزار دونم) را نابود نموده است. وی افزود بر اساس برآوردهای اولیه، خسارتی به میزان 2 میلیارد دینار به کشاورزان وارد شده است. وی از دولت فدرال خواست تا خسارت وارده به کشاورزان را جبران کند.

وزارت آبادانی، ساخت پروژه شبکه‌های آب های سنگین (فاضلاب) در استان مثنی را با بودجه 2023 تأمین می‌کند:

وزارت عمران و مسکن عراق روز دوشنبه مورخه 22 اسفند 1401 موافقت خود را برای اجرای پروژه شبکه‌های آب سنگین در استان مثنی با استفاده از بودجه 2023 اعلام نمود. استاندار المثنی، احمد منفی جوده با صدور بیانیه ای اعلام کرد وی موافقت وزیر آبادانی و مسکن و شهرداری‌ها، "بنکین ریکانی" را برای اجرای پروژه شبکه آبهای سنگین و ساخت ایستگاه مرکزی جهت برطرف نمودن معضل آبهای فاضلاب را کسب نموده است.

امضای یادداشت تفاهم همکاری در زمینه کشاورزی و تقویت تبادل تجاری میان کشورهای عراق، لبنان، سوریه و اردن

وزارت کشاورزی عراق از امضای توافقنامه چهارجانبه خبر داد؛ وزارت کشاورزی گفت ما دارای گندم و جو با استانداردهای ویژه هستیم:  وزارت کشاورزی عراق روز دوشنبه گذشته مورخ 7 فروردین 1402 اعلام نمود آن کشور دارای انواعی از گندم و جو با ویژگی‌های ممتاز است که کشورهای سوریه، لبنان و اردن از آن برخوردار نیستند، لذا این موضوع باعث شد یادداشت تفاهمی‌با این سه کشور برای تحقق امنیت غذائی امضا گردد.

مشاور وزارت کشاورزی، مهدی ضمد القیسی در گفتگوئی با خبرگزاری شفق نیوز گفت: عراق دارای بذرهائی از گندم و جو با منابع ژنتیکی است که مقاوم در برابر خشکسالی و شوری آب می‌باشد و عمر تولیدی این بذرها نیز طولانی تر بوده که کشورهای دیگر از آن برخوردار نمی‌باشند. وی افزود هدف از این یادداشت تفاهم تبادل این بذرها با این سه کشور می‌باشد تا بدین ترتیب به روند بهرمندی از این تجارب موفق در این کشورها سرعت بخشیم، و این تفاهم در شرایطی انجام پذیرفته که شاهد کاهش منابع حیوانی و ماهی و تولید مواد غذائی و کل امور مرتبط با امنیت غذائی و اقتصاد کشورها می‌باشیم.

وی ادامه داد: به همراه این سه کشوری که یاددشت تفاهم با آنان امضا کردیم ضروری است تلاش کنیم تکمیل کننده اقتصاد یکدیگر به ویژه در موارد امنیت غذائی باشیم. وی تأکید کرد امروز کار پر مشغله و دغدغه اصلی جهان به دلیل تغییرات آب و هوائی و کاهش بارندگی و منابع آبی، امنیت غذائی است. و طبعاً این یادداشت تفاهم امضا شده برای تبادل منافع به منظور تحقق امنیت غذائی کشورها می‌باشد. القیسی توضیح داد، تفاوت هائی در خصوص تبادل توانمندی‌ها  و امکانات موجود  و تکنولوژی میان این کشورها وجود دارد و بالطبع تجاربی که در یک کشور موفقیت آمیز بوده به کشور دیگر نیز گسترش خواهد یافت و در این امر اولا جنبه فنی و همچنین موضوع تسهیل تبادل کالاهای کشاورزی و تسهیل رویه‌ها میان کشورها امضا کننده یادداشت تفاهم لحاظ شده است.

وی اشاره نمود: هدف این توافقنامه، اقتصادی و فنی و همچنین تقویت روابط میان این چهار کشور و تبادل تجاری و غذائی است. و محتوای اصلی این یادداشت تفاهم موضوع مواد غذائی و بذرهاست. القیسی تأکید کرد که تبادل دانش آسان نیست و لازم است قوانین و توافقنامه‌هائی برای آسان نمودن امور وجود داشته باشد و به همین دلیل عراق و سوریه و لبنان و اردن امروز دوشنبه مورخ 7 فروردین 1402 یادداشت تفاهم چهاگانه ای با هدف همکاری در زمینه کشاورزی و تقویت تبادل تجاری برای تحقق هم افزائی کشاورزی میان این چهار کشور امضا نمودند.

اتصال شبکه سونار میان مرز زرباطیه(مهران) و پایگاه ملی داده‌های عراق

سازمان گذرگاه‌های مرزی عراق از تکمیل اتصال شبکه سونار میان گذرگاه مرزی زرباطیه و پایگاه ملی داده‌ها در دبیرخانه کابینه و ستاد این سازمان خبر داد. سازمان گذرگاه‌های مرزی عراق روز یکشنبه(13 فروردین 1402) در بیانیه ای اعلام کرد: تحت هدایت و نظارت مستقیم محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق و در راستای اجرای مصوبه 2023 کابینه، اتصال شبکه سونار میان گذرگاه مرزی زرباطیه (مهران) و پایگاه ملی داده در دبیرخانه کابینه دولت و ستاد گذرگاه‌های مرزی انجام شده و تلاش برای تکمیل اتصال سایر گذرگاه‌ها ادامه دارد. در این بیانیه آمده است: سازمان گذرگاه‌های مرزی به اقدامات خود ادامه می دهد تا فرآیند اتصال تمامی‌گذرگاه‌های مرزی را طبق دستورالعمل های دولت و به منظور کنترل قاچاق با بررسی تصاویر کالاها از طریق شبکه سونار و تجزیه و تحلیل الکترونیکی آن‌ها انجام دهد و نتایج مطلوب در مبارزه با فساد و جلوگیری از آسیب به اموال عمومی دست یابد. این بیانیه می افزاید: تلاش های مستمر به منظور اجرای برنامه دولت که مبارزه با فساد و اتوماتیک سازی کارها در گذرگاه‌های مرزی در اولویت آن است، بدون وقفه در حال انجام است. شایان ذکر است گذرگاه مرزی زرباطیه عراق متناظر با گذرگاه مهران در استان ایلام می‌باشد. این گذرگاه از مهم ترین گذرگاه‌های زائرین ایرانی به عتبات عالیات می‌باشد.

تعداد دام های عراق در سال 2022 و پراکندگی آن در استان‌ها

وزارت کشاورزی عراق روز شنبه 12 فروردین 1402 طی آماری تعداد دام های عراق در سال 2022 را مشخص کرد. ولید محمد رزوقی، مدیرکل اداره دام وزارت کشاورزی عراق اعلام کرد که مجموع دام های عراق تا نیمه ماه جاری به 20 میلیون و 426 هزار و 481 رأس رسیده است. او گفت که در این میدان، تعداد گوسفندان حدود 16 میلیون و 520 هزار و 727 رأس است که استان نینوا با حدود 5 میلیون رأس گوسفند و استان الانبار با حدود 2 میلیون رأس گوسفند در رتبه اول و دوم کشور قرار دارند. وی افزود که حدود یک میلیون و 360 هزار رأس بز در عراق وجود دارد که تعداد آن در استان نینوا به 269 هزار رأس و استان الانبار به 155 هزار رأس می رسد. بر اساس این آمار، تعداد گاوها در استان‌های سراسر عراق به حدود یک میلیون و 877 هزار رأس می رسد که استان ذی قار با 289 هزار رأس و بابل با 233 هزار رأس، به ترتیب در رتبه اول و دوم قرار دارند. همچنین تعداد گاومیش های سراسر عراق حدود 462 هزار رأس است که استان بغداد با 102 هزار گاومیش و استان بصره با 92 هزار رأس به ترتیب در رتبه‌های اول و دوم قرار دارند. تعداد شتر های موجود در عراق هم به 204 هزار نفر می رسد که استان المثنی با 27 هزار و 723 نفر شتر و استان نینوا با 27 هزار و 131 نفر شتر به ترتیب در رتبه‌های اول و دوم قرار دارند.

الکرعاوی، معاون اول استاندار نجف اشرف گفت: پروژه‌های خدماتی مختلف به امضای کمیته ارجاع رسیده و برای تصویب نهائی به استاندار ارجاع شده است.

- پروژه آماده سازی طرح ها و بررسی‌های ضلع دوم جاده "ام عباسیات – عباسیه" و احداث پل دوم عباسیه

- پروژه ساخت ساختمان الحاقیه اداره ورزش و جوانان نجف

- پروژه تکمیلی جاده عزامیه – دسم.

- پروژه بهسازی ساختمان‌های پلیس نجف.

- پروژه بازسازی معابر متفرقه در الرضویه.

الکرعاوی تصریح کرد پس از تأیید این پروژه‌های خدماتی از سوی استاندار، این طرح ها و سایت ها به منظور اجرای واگذار می‌شود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما