معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۱/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۵

اخبار اقتصادی عراق - کربلا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی , عراق - کربلای معلی در نیمه اول فروردین‌ماه 1402، مندرج در سانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

افتتاح پالایشگاه راهبردی کربلا با حضور نخست وزیر عراق

پالایشگاه راهبردی کربلا با ظرفیت پالایش 140 هزار بشکه نفت در روز، با حضور نخست وزیر عراق افتتاح شد. براساس بیانیه رسمی دفتر نخست وزیر عراق، السودانی نخست وزیر عراق، در سفر به کربلا پالایشگاه راهبردی کربلا را افتتاح کرد.  یک مقام آگاه تأکید کرد که این پالایشگاه هر دو نوع نفت سبک و سنگین را پالایش و 20 نوع مشتقات نفتی تولید می‌کند و 33 واحد تولیدی و یک نیروگاه برق با توان 200 مگاوات دارد. این پالایشگاه اولین پالایشگاه عراق با فناوری پیشرفته است و همه تولیدات آن از بالاترین استانداردهای محیط زیستی برخوردار است. این پالایشگاه طی قرارداد عراق با کنسرسیومی از شرکت‌های کره‌ای به ریاست شرکت هیوندای در سال 2014 به ارزش 6.5 میلیارد دلار ساخته شده است. پالایشگاه نفت کربلا قرار است با تولید 9-10 میلیون لیتر بنزین در روز واردات این محصول در عراق را به میزان 70 درصد کاهش دهد. در این راستا، «حسین طالب»، مدیر شرکت توزیع فراورده‌های نفتی عراق، گفت عراق روزانه 31 میلیون لیتر بنزین تولید می‌کند که 16 میلیون لیتر آن وارد می‌شود. قرار است ظرف 2 سال آینده پالایشگاه‌های تازه‌ای در عراق به بهره‌برداری برسند که باعث خودکفایی کشور در تولید بنزین خواهد شد. (سایت دفتر نخست وزیری عراق) 

ساخت بیمارستان وارث الانبیاء در استان مثنی به همت عتبه حسینی ع

بخش پروژه‌های فنی و مهندسی آستان عتبه حسینی ع از ادامه روند ساخت پروژه بیمارستان وارث الانبیاء (ع) در استان مثنی خبر داد. به گزارش سایت رسمی آستان عتبه حسینی؛ مدیر پروژه در این خصوص اظهار داشت: مراحل احداث ساختمان بیمارستان الوارث در استان مثنی به همت پرسنل فنی و مهندسی آستان قدس حسینی و طبق برنامه‌ریزی زمانی از پیش تعیین شده در حال انجام است. مهندس "نعمان احمد" با بیان اینکه ۸۵ درصد از سازه این ساختمان به پایان رسیده است، افزود: این پروژه ۷ طبقه و در زمینی به مساحت دو هزار و ۵۰۰ متر مربع احداث خواهد شد و شامل تمامی‌بخشهای خدمات پزشکی همچون دیالیز، آزمایشگاه، بخش زایمان و غیره خواهد بود. (سایت عتبه حسینی)

اشاره سفیر ایران در عراق به بحران منطقه ای آب

سفیر ایران در عراق تاکید کرد که وضعیت کنونی آب در ایران بحرانی است و موضوع کم آبی به یک بحران منطقه ای مبدل شده است. به گزارش خبرگزاری رسمی عراق  اینا، محمد کاظم آل صادق، سفیر ایران در عراق گفت که بر اساس آمار مسئولان عراقی 80 درصد آب عراق از شمال تامین شده و 8 تا 10 درصد هم از ایران تامین می‌شود و تاکید کرد که منطقه دچار بحران آبی شده است. وی افزود که جمهوری اسلامی ایران به شدت از کمبود آب رنج می‌برد و خاطر نشان کرد که بسیاری از رودخانه‌های ایرانی خشک شده و کشاورزان از دولت مطالبه آب می‌کنند و آب مناطق فقیر از طریق تانکرها تامین می‌شود. (خبرگزاری اینا)

جمعیت عراق  به 42 میلیون نفر رسید

وزارت برنامه ریزی عراق آمارهای جدیدی را اعلام کرد که نشان از ثبات در نرخ افزایش جمعیت در این کشور با میانگین یک میلیون نفر در سال دارد.به گزارش روزنامه الصباح، براساس شاخص های منتشر شده از سوی وزارت برنامه ریزی عراق، جمعیت عراق در سال 2022 به 42 میلیون و 248 هزار و 883 نفر رسیده و نرخ رشد جمعیت نیز در سال گذشته 2.5 درصد بوده است. عبدالزهره الهنداوی، سخنگوی رسمی این وزارتخانه گفت که این افزایش طبیعی است و در صورت تداوم ممکن است تا سال 2050 به 80 میلیون نفر برسیم. اقتصاددانان بر این باورند که برای مشخص شدن شاخص های واقعی و اطلاع از درصدهای دقیق جمعیت فعال اقتصادی و همچنین شناسایی شاخص های فقر، بیکاری، از کار افتادگی، آموزش، بهداشت و شاخص های وضعیت جمعیت، انجام سریع سرشماری عمومی جمعیت ضروری است. (الصباح)

 برنامه پروژه اتصال بندر فاو به ترکیه  

وزارت حمل و نقل عراق ضمن اشاره به اتخاذ سیستم اروپایی در طرح «جاده توسعه» برای اتصال بندر فاو به ترکیه، از تصویب مسیرهای پیشنهادی خبر داد. به گزارش خبرگزاری رسمی عراق اینا، دفتر رسانه ای وزارت حمل و نقل عراق در بیانیه ای اعلام کرد وزارت حمل و نقل پس از اخذ موافقت در خصوص مسیر پیشنهادی برای «جاده توسعه» در دو قسمت بزرگراه زمینی و راه آهن سریع السیر برای حمل و نقل مسافر و کالا از بندر بزرگ فاو به ترکیه، در حال بررسی آماده سازی طرح های این جاده است. در این بیانیه آمده است: این مسیر از بندر بزرگ فاو به ترکیه شروع و به شبکه مواصلاتی اروپایی متصل می‌شود. این بیانیه می افزاید خط راه آهن از بندر بزرگ فاو به سمت شمال آغاز می‌شود که ظرفیت آن در فاز اول به 3.5 میلیون کانتینر و 22 میلیون تن کالاهای فله ای، و در فاز دوم به 7.5 میلیون کانتینر و 33 میلیون‌تن کالا افزایش خواهد یافت. این بیانیه تاکید می‌کند این مسیرها ها علاوه‌بر دارابودن استراحتگاه برای مسافران و سایر نقاط برای تخلیه و بارگیری، تحت نظارت خواهند بود. در این بیانیه آمده است: خط ریلی برای قطار مسافربری سریع السیر با سرعت اسمی 300 کیلومتر در ساعت و ظرفیت 13.8 میلیون مسافر در سال خواهد بود. قطار دیگر نیز با سرعت 130 تا 140 کیلومتر در ساعت به حمل بار اختصاص دارد؛ این قطار با برق حرکت می‌کند و از 9 استان عبور می‌کند. بزرگراه زمینی نیز دو طرفه به طول 1190 کیلومتر خواهد بود که از بندر فاو شروع و از مناطق کویری می‌گذرد؛ زیرا این راه برای کامیون‌ها در نظر گرفته شده و نیازی به عبور آن از شهرها نیست.  (خبرگزاری اینا)

اعطای تخفیف 25 درصدی بلیت هواپیما برای بازنشستگان عراقی

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق اینا، وزارت حمل و نقل عراق اعلام کرد تخفیف 25 درصدی بلیت هواپیما برای بازنشستگان در نظر گرفته است. این تخفیف برای هر شهروند بازنشسته عراق، یک بار در سال خواهد بود. مدیرکل شرکت هواپیمایی عراق گفت که این اقدام بر اساس دستورات دولت محمد شیاع السودانی و تحت نظارت مستقیم رزاق محیبس السعداوی وزیر حمل و نقل این کشور صورت گرفت. وی گفت این کمترین کاری است که می‌توانستیم برای این قشر مهم جامعه انجام داد. وی بر تمایل هواپیمایی عراق برای اجرای تمام دستورات و تصمیمات دولت در راستای خدمت به منافع ملی تاکید کرد. (خبرگزاری اینا)

اقلام کشاورزی صادراتی عراق

وزارت کشاورزی عراق از صادرات برخی محصولات پس از تامین نیاز بازارهای داخلی خبر داد. به گزارش خبرگزاری رسمی عراق، مدیر دفتر رسانه ای وزارت کشاورزی عراق گفت که صادرات محصولات داخلی بر خرما، علوفه، برخی سبزیجات و برنج عنبر متمرکز است. وی با اشاره به اینکه این محصولات بنا به تمایل بازارهای کشورهای مجاور یا بازارهای آسیا صادر می‌شود، بیان کرد که صادرات این محصولات در صورت وجود مازاد در بازارهای داخلی انجام می‌شود. الخزاعی توضیح داد که مجوز مطلق یا ممنوعیت مطلق برای واردات محصولات کشاورزی وجود ندارد بلکه این فرآیند براساس نیاز بازار داخلی مشخص می‌شود. (خبرگزاری اینا)

آمار 20 میلیونی تعداد دام های عراق

وزارت کشاورزی عراق تعداد دام های عراق در سال 2022 را اعلام کرد. به گزارش خبرگزاری رسمی عراق اینا، مدیر اداره دام وزارت کشاورزی عراق اعلام کرد که مجموع راس های دامی عراق تا نیمه ماه جاری به 20 میلیون و 426 هزار و 481 راس رسیده است. تعداد گوسفندان حدود 16 میلیون و 520 هزار و 727 راس است که استان نینوا با حدود 5 میلیون راس گوسفند و استان الانبار با حدود 2 میلیون راس گوسفند در رتبه اول و دوم کشور قرار دارند. وی افزود که حدود یک میلیون و 360 هزار راس بز در عراق وجود دارد که تعداد آن در استان نینوا به 269 هزار راس و در استان الانبار به 155 هزار راس می رسد. بر اساس این آمار، تعداد گاوها در استان‌های سراسر عراق به حدود یک میلیون و 877 هزار راس می رسد که استان ذی قار با 289 هزار راس و بابل با 233 هزار راس، به ترتیب در رتبه‌های اول و دوم قرار دارند. همچنین تعداد گاومیش های سراسر عراق حدود 462 هزار راس است که استان بغداد با 102 هزار گاومیش و استان بصره با 92 هزار راس به ترتیب در رتبه‌های اول و دوم قرار دارند. تعداد شترهای موجود در عراق هم به 204 هزار نفر می رسد که استان المثنی با 27 هزار و 723 نفر شتر و استان نینوا با 27 هزار و 131 نفر شتر به ترتیب در رتبه‌های اول و دوم قرار دارند. (خبرگزاری اینا)

خرید هواپیماهای جدید توسط خطوط هوایی عراق

به گزارش خبرگزاری عراقی اینا، وزارت حمل و نقل عراق طی بیانیه‌ای اعلام کرد که تعداد هواپیماهای خطوط هوایی عراق به 38 فروند رسید. تعداد هواپیماهای جدید قرارداد انعقادی با شرکت «ایرباس» 5 فروند بوده که 4 فروند آن دریافت شده است و یک فروند دیگر بزودی وارد عراق می‌شود. براساس این بیانیه، تعداد هواپیماهای جدید قرارداد انعقادی با شرکت «بویینگ» 26 هواپیما در مدل های مختلف بوده که مجموعا 4 فروند از آن‌ها دریافت شده و انتظار می رود تا دو هواپیما از 10 هواپیمای مدل «دریم لاین» در سال جاری دریافت شود و تعداد باقی مانده هم تا سال 2027 وارد عراق خواهد شد. (خبرگزاری اینا)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما