معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۱/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۴

اخبار اقتصادی اقلیم کردستان عراق - سلیمانیه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی حوزه اقلیم کردستان عراق در هفته دوم فروردین‌ماه 1402، مندرج در رسانه‌های این حوزه به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

پذیرفتن شروط بغداد توسط اقلیم کردستان:

استاندارکُرد: منابع آگاه گزارش می ­دهند که بغداد موافقت با از سرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان را منوط به پذیرش شروط خود کرده است. اطلاعات رسیده حاکی از آن است که دولت مرکزی عراق تنها تحت اشراف کامل خود اجازه فروش مجدد نفت را خواهد داد. در همین راستا، اقلیم کردستان به این درخواست جواب مثبت داده است. گفته می‌شود به زودی صادرات نفت از سر گرفته می‌شود. ناظران اقتصادی به اقلیم کردستان پیشنهاد کرده‌اند در این مرحله کمترین میزان نفت را از چاههای نفتی خود استخراج کند.

عدم فروش دلار ارزان در فرودگاه سلیمانیه:

سایت خبری ان آر تی: گردشگرانی که به فرودگاه بین المللی سلیمانیه مراجعه می‌کنند مانند سایر فرودگاه‌ها نمی‌توانند 100 دلار را با قیمت 132 هزار دینار دریافت کنند. دانا محمد، مدیر دفتر روابط فرودگاه بین المللی سلیمانیه گفت که مبادله 100دلار به قیمت 132 هزار دینار بیش از 15 روز است در فرودگاه سلیمانیه متوقف شده است. تعلیق روند مبادله دلار با دینار ربطی به فرودگاه ندارد بلکه مربوط به بانک تجارت عراق است و آنها اطلاعات بیشتری در مورد دلایل توقف این روند در فرودگاه سلیمانیه دارند.

در همین حال، یک منبع در فرودگاه بین‌المللی اربیل به شبکه تلویزیونی ان آر تی گفت: مبادله دینار با نرخ 132000 برای هر 100 دلار برای گردشگران همچنان ادامه دارد و هر گردشگر می‌تواند مبلغ 2 هزار دلار دریافت کند.

 تبعیت حکومت اقلیم از رأی دیوان فدرال:

بوارمیدیا: حکومت اقلیم کردستان از تصمیم دادگاه فدرال مبنی بر تحویل آمار درآمدهای نفتی اقلیم کردستان تبعیت کرده است.

در همین چارچوب، اقلیم کردستان آمار درآمدهای خود در ماه‌های ژانویه و فوریه سال جاری میلادی را به دولت بغداد تحویل داده است. بر اساس نامه شماره 1115 وزارت نفت عراق مورخ 8/3/2023 به وزارت دارایی عراق، اقلیم کردستان آمار مربوط به درآمدهای نفتی ژانویه و فوریه را به این وزارتخانه تحویل داده است.

طبق این نامه، درآمدنفتی اقلیم‌کردستان در دو ماه اول سال 2023 معادل (1,834,746,640) یک میلیارد و هشتصد و سی و چهار میلیون و هفتصد و چهل و شش هزار و ششصد و چهل دلار بوده است. این اقدام دولت اقلیم کردستان همزمان با تصویب لایحه بودجه سال 2023 توسط شورای وزیران است که بر اساس آن اقلیم کردستان باید درآمدهای نفتی خود را به صورت ماهانه به بغداد اعلام کند و آن را در حساب بانکی خود نگه دارد.

توقف فعالیت شرکت­های نفتی در اقلیم کردستان:

 روداو: به دنبال رأی اخیر دادگاه پاریس، تولید روزانه 450 هزار بشکه­‌ای اقلیم به خطر افتاده است، چرا که شرکت­­های نفتی فعال در این منطقه مجبور شده‌­­اند تولیدات خود را به جای تزریق به خطوط لوله صادراتی، ذخیره کنند، این در حالی است که ظرفیت ذخیره سازی بسیار محدودی وجود دارد.

در همین راستا، شرکت نروژی «DNO» فعالیت خود را در میادین نفتی اقلیم متوقف کرده است. این شرکت در سال 2022 روزانه بالغ بر 107 هزار بشکه نفت از میادین نفتی تاوک (Tawke) و پیشخاپور (Peshkabir) تولید کرده که معادل یک چهارم نفت تولیدی اقلیم است. این شرکت علت اصلی توقف تولید را محدود بودن ظرفیت ذخیره‌سازی نفت در انبارها عنوان کرده است.

علاوه بر این، گزارش شده است که تولید نفت در میدان حصیره در گرمیان نیز متوقف شده است. شرکت گازپروم روسیه بخش عمده فعالیت در این میدان نفتی را- که روزانه 14 هزار بشکه (50 تا 60 تانکر) نفت را به میدان خرمله در اربیل منتقل می­کند- برعهده دارد.

بلاتکلیفی بدهی خارجی اقلیم پس از توقف صادرات نفت:

کردپرس: به دنبال برنده شدن عراق در پرونده شکایت از صادرات نفت اقلیم کردستان از طریق ترکیه، روند صدور نفت خام اقلیم کردستان به بازارهای جهانی متوقف شده که متعاقباً توقف روند تولید نفت خام در این منطقه را در پی داشته است.

در همین زمینه، خبرگزاری رویترز از توقف پرداخت دیون خارجی اقلیم کردستان به دو شرکت «ویتول» و «پتراکو» خبر داد که پیشتر نفت خام اقلیم کردستان را در قبال پرداخت مرحله به مرحله بدهی به همراه سود وام، پیش خرید کرده اند.

رویترز به نقل از منابع تجاری غربی میزان بدهی اقلیم کردستان عراق به این دو شرکت تجاری غربی را 6 میلیارد دلار اعلام کرد که به دنبال توقف صادرات نفت، پرداخت بدهی به این دو شرکت نیز متوقف شده است. نه دولت اقلیم کردستان، نه دو شرکت مذکور و نه دولت مرکزی عراق حاضر به ارائه توضیح در این خصوص نشده‌­اند، اما یکی از مشاوران دولت مرکزی عراق اعلام کرده بدهی خارجی اقلیم کردستان ربطی به دولت مرکزی عراق ندارد.

تلاش برای یافتن سازوکار جدید صادرات نفت اقلیم:

المانیتور: سایت المانیتور از تلاش سه جانبه اقلیم کردستان، ترکیه و دولت مرکزی عراق، برای ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان به بازارهای جهانی از طریق ترکیه خبر داد.صادرات روزانه ۴۵۰۰۰۰ بشکه نفت خام اقلیم کردستان عراق از طریق ترکیه، بعد از برنده شدن شکایت بغداد از آنکارا نزد دیوان داوری بین‌المللی در پاریس متوقف شده است.

به نوشته المانیتور، به زودی مقامات ترکیه و عراق برای تعیین سازوکار جدیدی در جهت ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان با هم دیدار می ­کنند. عاصم جیهاد، سخنگوی وزارت نفت عراق، به این نشریه گفته است هیأتی عراقی به زودی برای گفتگو با مقامات ترکیه وارد این کشور خواهد شد. وی تاکید کرد که از آنجا که هم آنکارا و هم اقلیم کردستان حکم صادره از سوی دیوان داوری بین‌المللی به نفع عراق را پذیرفته ­اند، راه برای شروعی جدید در زمینه صادرات نفت اقلیم کردستان باز است.

وی همچنین از ادامه مذاکرات میان اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق بر سر ایجاد مکانیسم جدید صادرات نفت اقلیم کردستان تحت نظر بغداد خبر داد، لیکن آن را دشوار توصیف کرد.این در حالی است که ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، از ترکیه و عراق خواسته بود اجازه دهند صادرات نفت اقلیم کردستان عراق از سر گرفته شود. به ادعای وی، توقف صادرات نفت اقلیم کردستان موجب ایجاد اختلال در تامین انرژی در سطح جهان می­ شود که به نفع هیچ کس نیست.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما