معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۱/۱۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۴

اخبار اقتصادی اروگوئه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اروگوئه در هفته دوم فروردین‌ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشورها به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

الف) اروگوئه:

درآمدزایی 194 میلیون دلاری اداره ملی بنادر اروگوئه در سال 2022 (پورتال دولت اروگوئه)

خوان کوربلو رئیس اداره ملی بنادر اروگوئه نتایح عملکرد مالی اداره مذکور در سال 2022 را در زمینه حمل و نقل کانتینرهای باری بی سابقه خواند و گفت: توسعه فعالیت های بندری باعث شد که اداره ملی بنادر در سال گذشته در مجموع حدود 194 میلیون دلار درآمد عایدش شود. وی از جمله درآمدزایی خوب در این زمینه را ناشی از احیای 100 درصدی روند پذیرش کشتی‌های باری از پاراگوئه توصیف کرد. کوربلو همچنین خاطرنشان کرد، درآمدزایی اداره ملی بنادر باعث شد که دولت بتواند به میزان 80 میلیون دلار در پروژهای بنادر کشور سرمایه گذاری نماید.

لایحه اصلاحات بیمه تأمین اجتماعی اروگوئه (شبکه تله موندو- اروگوئه)

تازه ترین نظرسنجی مرکز آماری سیفرا در فوریه سال جاری نشان داد که 54 درصد از مردم اروگوئه مخالف اصلاحات در قانون بیمه تأمین اجتماعی هستند. 27 درصد نیز اعلام موافقت کردند و 19 درصد نیز ابراز بی اطلاعی نمودند. این درحالی است که نظرسنجی مشابهی که اواسط سال 2022 انجام گرفت، نشان داده بود که 49 درصد مخالف و 30 درصد موافق اصلاحات مذکور هستند و 21 درصد نیز ابراز بی اطلاعی نموده بودند. بیشتر مخالفت ها در ارتباط با افزایش سن بازنشستگی، در میان شرکت کنندگان در سنین 30 تا 44 سال و 45 تا 59 سال بود.

کاهش مختصر نرخ بیکاری در اروگوئه در ماه فوریه 2023 (شبکه تله موندو- اروگوئه)

بر اساس گزارش موسسه ملی آمار اروگوئه، نرخ بیکاری در فوریه سال جاری به میزان چهار دهم درصد در مقایسه با یکماه قبل (ژانویه) کاهش یافت و بر روی 8.1 درصد قرار گرفت. به عبارت دیگر در حال حاضر تعداد بیکاران در اروگوئه 147 هزار و 900 نفر محاسبه شده است. نرخ بیکاری در اروگوئه همچنان بالای هشت درصد است. این درحالی است که در فوریه سال گذشته (2022) بر روی  7.4 درصد قرار داشت. آمارها حاکی از آن هستند که نرخ بیکاری در مونته ویدئو (7.6 درصد) کمتر از سایر استان‌های کشور (8.5 درصد) است.

کاهش حدود یک درصدی نرخ فقر در اروگوئه در سال میلادی گذشته (خبرگزاری سوبراژادو- اروگوئه)

موسسه ملی آمار اروگوئه در تازه ترین گزارشی اعلام کرد: نرخ فقر در اروگوئه در پایان سال میلادی گذشته بر روی 9.1 درصد قرار گرفت. این درحالی است که میانگین نرخ مذکور در کل سال 2022 9.9 درصد محاسبه شده است. طبق آمارهای مذکور، نرخ مرتبط با "خانواده‌های زیر خط فقر" در پایان سال گذشته  6.5 درصد محاسبه شد، به عبارت دیگر از هر 1000 خانوار 65 خانوار زیر خط فقر قرار دارند. نرخ مذکور در ارتباط با خانواده‌های تهیدست (که حتی برای تهیه مایحتاج غذایی خود نیز دچار مشکل هستند) یک دهم درصد محاسبه شد. به عبارت دیگر از هر هزار خانواده، یک خانواده تهی دست به حساب می آید.

ب) پاراگوئه:

تاکید بنیتس بر اتحاد منطقه ای در قبال ارزش های دموکراتیک (پورتال دولت پاراگوئه)

ماریو عبدو بنیتس رئیس‌جمهور پاراگوئه در دومین روز از چهاردهمین نشست تجاری ایبروامریکن (که در حاشیه اجلاس سران دولت ها و کشورهای ایبروامریکن) برگزار شد، بر اتحاد میان کشورهای منطقه در قبال ارزش های دموکراتیک تاکید کرد و ترویج فرهنگ کار را در راستای توسعه کشورهای منطقه حائز اهمیت خواند. بنیتس در نشست تجاری مذکور که میان بخش های دولتی و خصوصی و با حضور 1500 شرکت کننده و 100 سخنران در سانتو دومینگو برگزار شد تاکید کرد: کشورهای آمریکای لاتین از جمله مرکوسور و کشورهای اروپایی در بهترین زمان ممکن برای تقویت روند ادغام به سر می‌برند. بنیتس افزود: جمعیت ما در مرکوسور بیش از 300 میلیون نفر است، ولی برای 1500 میلیون نفر در سراسر جهان تولید محصولات غذایی داریم و همین عامل مشترکی است که ما را در اجلاس ایبروامریکن گردهم آورده است.

انعقاد موافقتنامه اجتناب از مالیات مضاعف میان پاراگوئه و اسپانیا (پورتال دولت پاراگوئه)

خولیو سزار آریولا وزیر روابط خارجی پاراگوئه و خوسه مانوئل آلبارس بوئنو وزیر امور خارجه، اتحادیه اروپا و همکاری‌های اسپانیا معاهده ای را برای اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و جلوگیری از فرار مالیاتی به امضا رساندند. طرفین در سند مذکور همچنین بر تلاش دو کشور برای تقویت روابط اقتصادی از طریق ترویج سرمایه گذاری و توسعه همکاری‌های مالیاتی همچنین ایجاد ساز و کاری برای اجتناب از فرار مالیات و اتخاذ راهبردهایی جهت ممانعت از سوء استفاده از معاهدات با کشورهای ثالث تاکید کردند. معاهده مذکور به علاوه بر رعایت استانداردهای بین المللی که از سوی سازمان‌همکاری‌و توسعه اقتصادی سازمان ملل (OCDE) تبیین و تهیه شده است، تاکید نمودند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما