معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۱/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۲

اخبار اقتصادی کوبا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کوبا در هفته اول فروردین‌ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

وزارت گردشگری از امکان استفاده از کارت های Mir روسیه در بانک های کوبا خبر داد

وزارت گردشگری (MINTUR) تایید کرد که کارت های سیستم پرداخت میر روسیه اکنون می‌توانند در دستگاه‌های خودپرداز و بانک های کوبا استفاده شوند. طبق این خبر برداشت پول نقد را می‌توان با تبدیل روبل به پزو کوبایی انجام داد. این رسانه روسی به نوبه خود اعلام کرد که سیستم پرداخت مورد نظر همچنان در حال کار بر روی موضوع پذیرش بین المللی کارت ها در سایر کشورها از جمله کوبا است که در بین گردشگران روسی بسیار محبوب است. چند هفته پیش، آندری گوسکوف سفیر روسیه در هاوانا خاطرنشان کرد که مراحل لازم برای یکپارچه سازی سیستم میر در کوبا در شرف تکمیل است. عملیات با کارت های روسی، توسعه گردشگری کوبا را تسهیل می‌کند، که به دلیل افزایش پروازها به‌هاوانا و سایر شهرها نیز در حال رشد است.

https://cubasi.cu/en/news/mintur-informs-use-russias-mir-cards-cuban-banks

امنیت تکنولوژیکی واکسن کوبایی علیه دنگی تایید شده است

مرکز مهندسی ژنتیک و بیوتکنولوژی (CIGB) گزارش داد که نامزد واکسن علیه تب دنگی که کوبا در حال توسعه آن است، دارای یک پلت فرم فناوری امن است. این مؤسسه علمی در حساب توییتر خود اطمینان داد که داروی احتمالی «بر اساس پروتئین‌های نوترکیب است: یک پلت فرم فناوری بسیار ایمن». کارشناسان این مرکز یک نامزد چهار ظرفیتی بر اساس پروتئین‌های چهار ویروس دنگی دارند که در حال حاضر در «مرحله ارزیابی» است، اگرچه این موسسه تاریخ احتمالی برای نتیجه‌گیری آزمایش ها را پیش بینی نکرده است. دریافت واکسن یک فرآیند پیچیده است. دنگی دارای چهار سروتیپ است که برای اثربخشی محصول لازم است در مقابل هر کدام به طور همزمان ایمن سازی شود.

دنگی از طریق نیش پشه Aedes aegypti آلوده منتقل می‌شود و علائمی را ایجاد می‌کند که می‌تواند خفیف یا شدید باشد. بر اساس متون پزشکی، آنها از سردرد، درد ماهیچه‌ها و مفاصل و تب تا اریتم را شامل می‌شوند. در جهان 2.5 میلیارد نفر در معرض خطر ابتلا به دنگی زندگی می‌کنند و دقیقاً در ماه‌های تابستان و پاییز است که در اثر بارندگی و افزایش دما، هجوم پشه‌ها به شدت افزایش می یابد و این امر امکان انتقال بیماری را افزایش می دهد. کوبا به دلیل موقعیتی که به عنوان یک کشور گرمسیری دارد، مستعد ابتلا به این بیماری است که در شدیدترین موارد می‌تواند منجر به مرگ شود.

https://oncubanews.com/cuba/validan-seguridad-de-la-plataforma-tecnologica-del-candidato-vacunal-cubano-contra-el-dengue/

نمایشگاه کشاورزی کوبا پتانسیل صادرات جزیره را نشان می دهد

معاون اول وزیر کوبا، آنا ترسیتا گونزالس، در افتتاحیه بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی کشاورزی فیاگروپ 2023، بر بخش کشاورزی این جزیره برای صادرات کالا و جذب سرمایه گذاری خارجی تاکید کرد. این مقام کوبایی گفت که این نمایشگاه امکان ترویج تجارت با شرکت های خارجی و ارتباط بین تولیدکنندگان، شرکت ها، تعاونی‌ها و شرکت های جدید غیردولتی در حال ظهور در جزیره را فراهم می‌کند. تولید مواد غذایی با توجه به سهم آن در حاکمیت و امنیت غذایی برای جهان استراتژیک است، اما کوبا به دلیل کمبود فعلی مواد خام، قیمت های بالای مواد غذایی، مواد خام و مسائل مربوط به لجستیک با چالش های جدی در این زمینه مواجه است. معاون وزیر گفت: این جزیره همچنین با تاثیر طوفان و خشکسالی شدید مواجه شده است.

این مقام مسئول گفت: سبد فرصت‌های سرمایه‌گذاری خارجی جزیره ۱۹۷ طرح تجاری در حوزه‌های کشاورزی، دامداری و صنعت را در قالب‌های مختلف ارائه می‌کند و از حضور نمایندگان ۲۵ شرکت خارجی در نمایشگاه خبر داد. پس از مراسم افتتاحیه، یدائل پرز، وزیر کشاورزی کوبا و رمی‌گونزالس، وزیر توسعه روستایی و زمین‌های بولیوی، در جریان بازدید از نمایشگاه، مستقر در غرب هاوانا وی را همراهی کردند. این رویداد سالانه با گفتگوهای انجمن‌های تجاری، سخنرانی‌ها و تبادل تجاری بین کارآفرینان داخلی و خارجی ادامه دارد.

https://cubasi.cu/en/news/cuban-agriculture-fair-shows-island-export-potential

نخست وزیر کوبا خواستار تقویت توسعه محلی شد

نخست وزیر کوبا مانوئل ماررو خواستار جستجوی راه حل ها و جایگزین‌های محلی به منظور بهبودمعیشت شهروندان شد. ماررو در دیدار با مقامات این استان، برنامه‌های اصلی اجتماعی و مشکلات اجتماعی-اقتصادی مؤثر بر توسعه در هلگوین را تجزیه و تحلیل کرد. خوزه آنجل پرتال، وزیر بهداشت نیز در این نشست شرکت کرد و عنوان کرد با وجود کمبود نیرو در مطب های پزشک در استان، همچنان ادامه ارتقای کیفیت خدمات درمانی ضروری است. در این جلسه موضوعات مربوط به راهبرد مقاوم سازی و ساخت واحدهای مسکونی در سال 2023، توجه به مادران دارای سه فرزند به بالا و اهمیت برنامه‌های پزشک و پرستار محله مورد بحث و بررسی قرار گرفت. مدیران مؤسسه ملی منابع آب اقدامات مشخصی را برای کوتاه کردن چرخه‌های توزیع آب آشامیدنی، برنامه حفاری چاه‌ها و ساخت آثار جدید انجام دادند. وزیر کشاورزی، یدائل پرز، به نوبه خود، بر تحقق برنامه‌های تولید غذا و همچنین واگذاری زمین‌ها برای برنامه‌های پرورش خوک تاکید کرد.

https://cubasi.cu/en/news/cuban-prime-minister-calls-strengthen-local-development

وزارت حمل و نقل پروژه‌هایی را با شرکت های خارجی برای بهبود خدمات آنها توسعه می دهد

وزارت حمل و نقل (MITRANS) با هدف جذب بیشترین مقدار ارز خارجی برای افزایش و بهبود خدمات برای مردم، علاوه بر زیرساخت ها و تدارکات امکانات و وسایل آن، پروژه‌های متعددی با شرکت های خارجی دارد که برخی در حال مذاکره و برخی دیگر در حال انجام است. ادواردو رودریگز داویلا، رئیس سازمان و مدیران اصلی گروه‌های تجاری آن در بخش هوانوردی غیرنظامی، بندر دریایی، راه‌آهن و خودروسازی، امروز در پایتخت این کشور از انجام اقدامات برای این اهداف از طریق صادرات و سرمایه‌گذاری خارجی گزارش دادند. یکی از پروژه‌های تحت مذاکره با یک شرکت مختلط با هدف مدیریت و توسعه فرودگاه‌های بین المللی Juan Gualberto Gómez، از Varadero است. گروه بازرگانی خودرو یکی از پروژه‌های خود با هدف توجه به گارانتی، کمک فنی و خدمات پس از فروش خطوط خودروهای هیوندای و دیگری ایجاد کارخانه ای اختصاص داده شده به ساخت، بازسازی، تعمیر و نگهداری قطعات است.

آلخاندرو گیل تاکید کرد که رعایت صادرات برنامه ریزی شده در کنار حواله‌ها، سرمایه گذاری خارجی و اعتبارات مالی یکی از اولویت های برنامه اقتصاد ملی 2023 است، چرا که این برنامه به یکی از منابع اصلی تامین ارز تبدیل می‌شود. معاون نخست وزیر از مدیران شرکت MITRANS خواست تا در شرایطی که مشکلات زیادی وجود دارد، از همه ظرفیت ها برای این منظور استفاده کنند تا پول جمع آوری شده را برای بهبود خدمات به مردم و توسعه شعب یا فعالیت های حمل و نقل اختصاص دهند.

http://www.cubadebate.cu/noticias/2023/03/24/ministerio-del-transporte-desarrolla-proyectos-con-firmas-extranjeras-para-mejorar-sus-servicios/

دانشمندان آمریکایی از موسسه پزشکی گرمسیری "پدرو کوری" بازدید کردند

مقامات وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده (HHS) و موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی (NIAID) از موسسه پزشکی گرمسیری پدرو کوری (IPK) بازدید کردند. در مقر مؤسسه، بازدیدکنندگان با متخصصان آن مرکز و مقامات وزارت بهداشت عمومی‌کوبا (Minsap) به عنوان بخشی از انطباق با یادداشت تفاهم امضا شده بین Minsap و HHS در سال 2016 ملاقات کردند. از طرف کوبایی، ریاست جلسه را دکتر کاریلدا پنیا گارسیا، معاون وزیر بهداشت، که متخصصان علوم پزشکی کوبا نیز همراهی می‌کردند، برگزار شد. ریاست هیئت ایالات متحده که با حضور دانشمندان و متخصصان آن کشور برگزار شد را مدیر دفتر تحقیقات جهانی NIH/NIAID، خانم جویل کالی دومینیک، بر عهده داشت.

در نتیجه این نشست علمی، طرفین بر ادامه کار در زمینه اجرای تفاهم نامه و ارتقای مبادلات فنی مرتبط با تحقیقات در مورد بیماری‌های آربوویروسی، تجربیات COVID-19 و سایر موضوعات مرتبط توافق کردند. هیئت آمریکایی همچنین با مدیران و دانشمندان مرکز مهندسی ژنتیک و بیوتکنولوژی (CIGB) و گروه BioCubaFarma دیدار کرد و در آنجا موضوعات مورد علاقه دو طرف مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

http://www.cubadebate.cu/noticias/2023/03/23/cientificos-de-eeuu-visitan-el-instituto-de-medicina-tropical-pedro-kouri/

کشتی کروز آلمانی قبل از رسیدن به آخرین مقصدش در هاوانا به بندر هولگین رسید

کشتی کروز آلمانی ام اس هامبورگ در بندر آنتیلا در استان هولگین به عنوان آخرین ایستگاه قبل از رسیدن به‌هاوانا در سفر از کشورهای منطقه و چندین شهر کوبا لنگر انداخت. این کشتی که توسط شرکت Hapag Lloyd Cruises اداره می‌شود در طی 9 روز سفر قبلاً در تأسیسات بندری در Cienfuegos و Santiago de Cuba پهلو گرفته است. ریکاردو روخاس ماسترپا، مدیر آژانس کوباتور در هولگین گفت که حدود 350 گردشگر در این سفر دریایی سفر می‌کنند. کارلوس آلوارز اینفانته، متخصص بازرگانی از هیئت وزارت گردشگری در استان، این ورود را با توجه به تعداد گردشگرانی که پس از نزدیک به یک دهه به آنجا رفته اند مثبت ارزیابی کرد.

آنتیلا یکی از کوچک‌ترین شهرداری‌های کوبا با مساحت 303 کیلومتر مربع است که از یک نوار ساحلی تشکیل شده است. در این منطقه در حال توسعه که تقریباً در 100 کیلومتری مرکز استان واقع شده است، یک فرآیند مهم سرمایه گذاری با بیش از 19 هزار اتاق در حال انجام است که یکی از مقاصد بهشتی قلمرو شرقی با سواحل ماسه سفید عالی است که به طور گسترده مورد پذیرش بازار خارجی قرار گرفته است.

http://www.cubadebate.cu/noticias/2023/03/23/arriba-crucero-aleman-al-puerto-holguinero-de-antilla-ultima-parada-antes-de-llegar-a-la-habana-fotos/

دو مسیر جدید به سرویس سه چرخه برقی TaxisCuba در هاوانا اضافه شده است

دو مسیر جدید به سرویس سه چرخه برقی که توسط TaxisCuba در هاوانا اداره می‌شود، اضافه شده است که از زمان شروع این برنامه از دو سال پیش، مجموع مسیرها را به 13 می رساند. افتتاح یکی از مسیرها، واقع در خیابان لینیا، با حضور یودی رودریگز، عضو دبیرخانه کمیته مرکزی حزب و رئیس بخش توجه به خدمات، ادواردو رودریگز داویلا، رئیس وزارت حمل و نقل و سایر مقامات دولتی در پایتخت برگزار شد. رودریگز داویلا گفت که این پروژه بخشی از اراده اداره حمل و نقل استانی پایتخت برای ادامه ترویج اشکال تحرک پایدار مبتنی بر برق و رسیدگی به مشکلات مرتبط با حمل و نقل مسافر است. وی با بیان اینکه این سرویس تقاضای حمل و نقل کوتاه مدت را پوشش می دهد و باعث کاهش تردد مسافران اتوبوس می‌شود، تاکید کرد: این مسیرها به سایر شهرداری‌های پایتخت نیز کشیده می‌شود.

این سرویس ۱۰ سه چرخه برقی خواهد داشت که مسیر Línea و Calle 20 به Línea و Calle M را پوشش می دهد و دفتر مرکزی آن در ساختمان Focsa واقع در Calle 17 بین M و N است. از سوی دیگر، مسیر دیگری که شروع شد از پارک ال کوریتا تا ودادو، در خیابان‌های 27 و O را پوشش می دهد. در هر دو صورت و طبق معمول، قیمت بلیط چهار پزو پول ملی خواهد بود. لوئیس کارلوس گونگورا، مدیرکل روابط بین‌الملل و تجارت خارجی دولت هاوانا، مسئول سخنان افتتاحیه مراسم افتتاحیه بود و در آنجا تاکید کرد که این ابتکار به مدل جدید شهر کمک می‌کند. وی همچنین از اهمیت حیاتی این ایده برای انتقال به سمت تحرک الکتریکی در پایتخت خبر داد و استقبال خوب مردم و افزایش رضایتمندی جمعیت را پیش بینی کرد. لاگر مدینا سوارز، مدیر حمل و نقل هاوانا، تصریح کرد که این سیزدهمین مسیر سه چرخه برقی است که در پایتخت افتتاح می‌شود و اضافه کرد که ایده این است که حداقل سه مدار در هر شهرداری‌هاوانا افتتاح شود. 

http://www.cubadebate.cu/noticias/2023/03/25/se-incorporan-dos-nuevas-rutas-al-servicio-de-triciclos-electricos-de-taxiscuba-en-la-habana-fotos/

برنده جایزه نوبل امکان تحصیل در کوبا را برای دانشجویان آمریکایی می‌بیند

پیتر آگر، برنده جایزه نوبل شیمی، گفت: پیشرفت‌هایی که کوبا در زمینه علم به نمایش می‌گذارد، می‌تواند دانشجویان آمریکایی را برای تحصیل در کوبا تشویق کند. این دانشمند آمریکایی از جهت‌گیری اجتماعی خدمات بهداشتی در کوبا، دستاوردهای بیوتکنولوژی و آموزش پزشکان برای خارج از کشور در دانشکده علوم پزشکی آمریکای لاتین (ELAM) که 30636 دانشجو از 120 کشور از آن فارغ التحصیل شده اند، تمجید کرد. او معتقد است که بسیاری از دانشجویانش از دانشگاه مشهور جان‌هاپکینز علاقمند به تحصیل در کوبا هستند. وی تاکید کرد که کوبا ممکن است کامل نباشد، اما با وجود متنوع ترین مشکلات مادی، انسان را در مرکز قرار می دهد. وی به خبرگزاری کوبا گفت: «اگرچه موانع محاصره ایالات متحده یک مشکل است، دانشمندان جوان کوبایی عالی هستند، به دوستی‌ها و روابط حرفه ای اضافه شده اند، همه اینها به من انگیزه می دهد که در اینجا باشم.» وی پس از انتصاب به عنوان عضو مسئول جدید آکادمی علوم کوبا، نسبت به بهبود روابط دیپلماتیک بین واشنگتن و هاوانا ابراز خوش بینی کرد. او گفت: «این یک فرصت عالی برای محققان از هر دو طرف خواهد بود که با هم کار کنند.

https://cubasi.cu/en/news/nobel-prize-sees-possibility-us-students-study-cuba

کوبا فشار ایالات متحده بر ایتالیا را برای عدم استخدام پزشکان کوبایی محکوم کرد

فشار اخیر دولت ایالات متحده بر ایتالیا علیه استخدام پزشکان کوبایی در رم، هنگام تلاش برای اعمال محاصره اقتصادی بر روی جزیره به صورت خارج از سرزمین، شرم آور توصیف شد. انجمن دوستی ایتالیا و کوبا در بیانیه‌ای با درخواست توضیح درباره این موضوع از مقامات بهداشتی ایتالیا ابراز داشتند که این امر مداخله پوچ ایالات متحده در امور داخلی این کشور مستقل را نشان می‌دهد. خبرها حاکی از آن است که سفارت آمریکا در رم از وزارت بهداشت ایتالیا خواسته است تا «روش‌های استخدام متخصصان با مدت معین و دستمزد آنها» در کالابریا را روشن کند.

در 28 دسامبر، 51 متخصص بهداشت کوبایی از جمله متخصصان قلب، متخصصین اطفال و جراحان وارد کالابریا شدند که در بیمارستان‌های شهرهای لوکری، پولیستنا، گیوا تائورو و ملیتو دی پورتو سالوو خدمات ارائه می‌دهند.

فرماندار آن منطقه، روبرتو اوکیوتو، تاکید کرد که «ما از این فرصت برای داشتن پزشکان بسیار متخصص خوشحالیم.» اوچیوتو خاطرنشان کرد که کالابریا به دنبال تضمین تمام ابزارهای در اختیار خود برای مراقبت از شهروندان، در مواجهه با شرایط اضطراری بهداشتی موجود در آن منطقه از کشور است.

این سیاستمدار کالابریایی گفت که کمک پزشکان کوبایی «راهی مشخص برای پاسخگویی فوری به نیازهای شهروندان، ارائه خدمات کافی، تضمین امکانات بهداشتی عملیاتی در سراسر منطقه و بیمارستان‌های فعال است.»

https://cubasi.cu/en/news/cuba-denounces-shameful-pressure-us-italy-hiring-cuban-doctors

اینس ماریا چاپمن ریاست هیئت کوبایی را که در کنفرانس آب شرکت می‌کند، بر عهده دارد

اینس ماریا چاپمن، معاون نخست وزیر کوبا، در راس هیئت کوبایی که از 22 تا 24 مارس در کنفرانس سازمان ملل در مورد آب 2023 وارد نیویورک، ایالات متحده شد. آنتونیو رودریگز، رئیس انستیتو ملی منابع هیدرولیک (INRH) و دیگر مقامات وزارت امور خارجه و نمایندگی دائم کوبا در سازمان ملل، نماینده این کشور حوزه کارائیب در این نشست بودند . قانون اساسی کوبا دسترسی به آب و فاضلاب را به عنوان یک حق به رسمیت می‌شناسد و INRH نهاد حاکم بر اداره آب در کوبا است. برای دولت کوبا، مدیریت این منبع اولویتی است که در برنامه ملی توسعه اقتصادی و اجتماعی تا سال 2030 در نظر گرفته شده است، که شامل برنامه جامع توسعه هیدرولیک است.

کنفرانس آب که همزمان با روز جهانی آب برگزار می‌شود و فرصتی بی‌نظیر برای تسریع پیشرفت در وعده رهبران جهان برای ارائه دسترسی جهانی به آب آشامیدنی و بهداشت در سال ۲۰۳۰ به شهروندان کره زمین محسوب می‌باشد.

http://www.cubadebate.cu/noticias/2023/03/22/encabeza-ines-maria-chapman-delegacion-cubana-que-participa-en-conferencia-sobre-el-agua/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما