معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۲/۲۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۰

اخبار اقتصادی رومانی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی رومانی در نیمه دوم اسفندماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

پیش‌بینی رکود اقتصاد رومانی در سال جاری

بر اساس یک نظرسنجی از 1102 بنگاه اقتصادی فعال در حوزه‌های مختلف اعم از فناوری اطلاعات و ارتباطات، بیمه، تجهیزات، مواد اولیه، انرژی و گردشگری، سال 2023 سال احتیاط بوده و اقتصاد رومانی در این سال دچار رکود خواهد شد. بر اساس یک نظرسنجی از مدیران و تحلیلگران اقتصادی، 32 درصد انتظار رکود اقتصادی در سال 2023 را دارند، در حالی که 28 درصد دیگر انتظار رشد اقتصادی ضعیف دارند. به طور مشابه، 28 درصد پیش‌بینی رشد منفی ضعیف داشته‌اند، و 12 درصد از مدیران بدبین هستند و به رکود شدید اقتصاد در سال 2023 اعتقاد دارند. 48 درصد از شرکت‌کنندگان انتظار افزایش هزینه‌های عملیاتی (قیمت مواد، خدمات، هزینه حمل و نقل، بهره و غیره) را دارند. مدیران همچنین انتظار 8% افزایش نکول و 5% افزایش ورشکستگی را دارند. در این شرایط ۷۲ درصد اعلام کردند که امسال بودجه قابل توجهی را جهت سرمایه‌گذاری در نظر نخواهند گرفت و تنها ۲۸ درصد روی سرمایه‌گذاری‌ها حساب می نمایند بر اساس نتایج، 44 درصد انتظار افزایش زمانی دوره وصول مطالبات را داشته، در حالی که 48 درصد معتقدند که این متغیر در همان سطح سال 2021 باقی مانده است. 40 درصد از افراد مورد بررسی، انتظار تورم 10 تا 12 درصدی را در پایان سال 2023 دارند، در حالی که 8 درصد تورم را بالاتر از این سطح می‌بینند.

منبع: www.agerpres.ro/economic-intern

گزارش سرمایه‌گذاری خالص در سال 2022

بر اساس داده‌های اولیۀ منتشرشده توسط موسسه ملی آمار (INS)، سرمایه‌گذاری خالص انجام‌شده در اقتصاد رومانی در طول سال گذشته به حدود 151 میلیارد رون (معادل 30.8 میلیارد یورو) رسید که 8.5 درصد افزایش نسبت به سال 2021 نشان می‌دهد. کلیۀ بخش‌ها و رشته‌فعالیت‌ها در این سال با رشد مواجه شده اند: احداث ساختمان 8.2%، تجهیزات و ماشین‌آلات شامل وسائط حمل و نقل  7.8%. در سه ماهه چهارم سال 2022، خالص سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده در اقتصاد رومانی بالغ بر 54 میلیارد و 166 میلیون لی بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 17.2 درصد افزایش نشان می‌دهد.در این زمینه، افزایش در سایر هزینه‌ها 29.5%،  احداث ساختمان 15.9% و ماشین‌آلات 14.6% ثبت شد.طبق تعریف موسسه ملی آمار رومانی، «سرمایه‌گذاری خالص» آن دسته از مخارجی را شامل می‌شود که برای ایجاد دارایی‌های ثابت جدید، توسعه، نوسازی و بازسازی دارایی‌های موجود و همچنین ارزش خدمات مربوط به انتقال مالکیت دارایی‌های ثابت (شامل هزینه‌های اسناد رسمی، کمیسیون، هزینه‌های حمل و نقل و جابجایی و غیره)  هزینه می‌گردند. دارایی‌ها و زمین‌هایی که با پرداخت از واحدهای دیگر یا جمعیت به تصرف در می‌آیند.

منبع: www.agerpres.ro/economic-intern

نرخ تورم فوریه 2023

بر اساس گزارش موسسه ملی آمار، نرخ تورم سالانه در فوریه 2023 از 15.1% در ژانویه 2023 به 15.5% افزایش یافت. طی ماه فوریه، تورم گروه کالاهای خوراکی 22.35%، گروه کالاهای غیرخوراکی 12.73% و گروه خدمات 10.38% در ماه فوریه برآورد شده است. افزایش شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) طی 12 ماه گذشته (مارس 2022 - فوریه 2023) نسبت به 12 ماه قبل 14.9% است. بانک ملی رومانی انتظار دارد با توجه به تمدید سقف قیمت انرژی و طرح‌های جبران خسارت تا 31 مارس 2025، نرخ تورم سالانه سریع‌تر از پیش‌بینی‌های قبلی کاهش یابد.

منبع: www.agerpres.ro/economic-intern

گردش مالی فعالیت‌های تجاری در ژانویه 2023

بر اساس داده‌های منتشر شده در توسط موسسه ملی آمار (INS)، حجم گردش مالی‌ خرده‌فروشی (به استثنای وسایل نقلیه موتوری) در ژانویه 2023 نسبت به مدت مشابه سال قبل 5.7% افزایش یافت. آمار تفکیکی شامل گروه محصولات غیرخوراکی 9.1% و گروه محصولات غذایی، نوشیدنی‌ها و دخانیات 5.4% است. از سوی دیگر، خرده‌فروشی سوخت وسایل نقلیه موتوری با ۰.۴% کاهش نسبت به ژانویه 2022 مواجه بوده است.

منبع: www.agerpres.ro/economic-intern

آمار‌ کاریابی طی سه‌ماهه اول 2023

بر اساس داده‌های منتشر شده توسط یک تارنمای کاریابی، تعداد درخواست‌های شغلی در سه ماهه اول سال کمی افزایش یافت و از ۲.۰۸ میلیون ثبت‌شده در مدت مشابه سال ۲۰۲۲ به ۲.۱ میلیون مورد رسید. آمار eJobs نشان می‌دهد که استان‌هایی که بالاترین حقوق را در ابتدای سال داشتند عبارتند از: بخارست با میانگین حقوق خالص 5000 رُن (در مقایسه با 4500 رن در سال 2022)، کلوژ با 4800 رن (در مقابل 4100 رن سال گذشته)، تیمیش (4700 رن در مقابل 4000) و سیبیو (4500 رن در مقابل 3500 رن). همچنین، در استان‌های براشو، یاش و ایلفوف، میانگین حقوق خالص 4000 رن است که تقریباً 15 درصد بیشتر از ارزش ثبت شده در پایان سال گذشته است. برای مشاغل خارج از کشور، میانگین حقوق خالص 10000 رن (حدودا معادل 2000 یورو) در ماه است.

منبع: www.agerpres.ro/economic-intern

اظهارات سخنگوی امور داخلی کمیسیون اروپا در خصوص الحاق رومانی و بلغارستان به پیمان شنگن

آنیتا هیپر(Anitta Hipper)، سخنگوی امور داخلی کمیسیون اروپا گفت که الحاق رومانی و بلغارستان به شنگن همچنان یک اولویت برای کمیسیون اروپا است، زیرا دو کشور از سال 2011 تمام معیارهای لازم را اجرا و رعایت کرده اند. وی افزود: کمیسیون اروپا هم‌چنان در تماس نزدیک با ریاست شورای اروپا (سوئد) برای رسیدگی به تمدید شنگن است. کمیسیون همچنان آماده حمایت فعالانه از ریاست شورا است تا در سال 2023 تصمیمی‌برای رومانی و بلغارستان اتخاذ گردد.

منبع: www.agerpres.ro/politica

برآورد نصب و تولید 3000 مگاوات انرژی خورشیدی در رومانی

بر اساس برآورد متخصصان REI- گروهی از شرکت های متخصص در جذب سرمایه‌های اروپایی و کمک های دولتی- در دو سال آینده بیش از 3000 مگاوات انرژی خورشیدی در رومانی با تامین مالی از صندوق های اروپایی نصب و  تولید خواهد شد. بیش از 500 مگاوات در سال های آینده وارد بازار شده و پروژه‌های ارائه شده توسط تیم REI در طول سال گذشته2022، طی دو  مرحله تامین مالی توسط وزارت نیروی رومانی انجام خواهد پذیرفت.

در طرح تامین مالی انرژی سبز که سال گذشته توسط وزارت نیرو آغاز شد، بالغ بر 700 شرکت متقاضی شدند که از این تعداد 500 متقاضی پس از کسب امتیاز لازم وارد مرحله تامین مالی شده و پروژه‌های خود را اجرا نمودند. امسال نیز وزارت نیروی رومانی در حال آماده‌سازی یک برنامۀ تامین مالی جامع برای توسعۀ انرژی سبز با اعتباری بالغ بر 1.5 میلیارد یورو از طریق صندوق نوسازی است تا به شرکت‌ها و مقامات محلی، وام بلاعوض جهت سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های انرژی تجدیدپذیر پرداخت نماید. بر اساس راهنمای منتشر شده، متقاضیان می‌توانند از وام بلاعوض به مبلغ حداکثر 20 میلیون یورو برای هر پروژه سرمایه‌گذاری، هم برای تولید انرژی‌های جایگزین (خورشیدی، بادی، زیست توده، بیوگاز، هیدروژن یا هیدرو) بهره‌مند گردند. بر اساس اطلاعات REI، وزارت نیرو در ماه آوریل نسخه نهایی راهنمای جلسات سرمایه‌گذاری در انرژی سبز را راه‌اندازی نموده و فراخوان‌ تامین مالی در ماه مه آغاز خواهد ‌شد.

منبع: www.agerpres.ro/economic-intern

رشد تمایل و تقاضای خودروی برقی

میزان شاخص «پذیرش وسایل نقلیه الکتریکی» در رومانی در سال 2022 به 9 درصد افزایش یافته است که نشان دهنده افزایش قابل توجه 72 درصدی نسبت به سال قبل آن است، اما این رقم هنوز از میانگین نرخ پذیرش جهانی 13 درصد پایین تر است. بر اساس مطالعه ای که توسط EY و Eurelectric انجام شده است، استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی (EV) سریعتر از حد انتظار شتاب گرفته است. در سطح جهانی، فروش خودروهای برقی در سال 2021 دو برابر شد و در سال 2022 به میزان 55 درصد رشد کرد و به 13 درصد از کل خودروهای فروخته شده رسید. این مطالعه که شامل داده‌های مدیران پیشرو در حوزه‌های خودروسازی، خدمات شهری، مدیریت ناوگان، برنامه‌ریزی شهری و بخش‌های زیرساخت شارژ است، نشان می‌دهد که در سال 2022، فروش خودروهای الکتریکی در چین به 27 درصد از کل خودروهای فروخته شده خواهد رسید.در اروپا، میزان مثبت 20٪ را نشان می دهند و در ایالات متحده، فروش خودروهای الکتریکی به بیش از 7% از کل وسایل نقلیه فروخته شده افزایش یافت.

منبع: www.agerpres.ro/economic-intern

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما