معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۲/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۹۳

اخبار اقتصادی اقلیم کردستان عراق - سلیمانیه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی حوزه اقلیم کردستان عراق در هفته سوم اسفندماه 1401 مندرج در رسانه‌های این حوزه به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

موافقت دولت مرکزی عراق با ساخت 4 سد در اقلیم کردستان

میدل ایست نیوز: بیکرد طالبانی، وزیر کشاورزی و منابع آب اقلیم، از موافقت دولت فدرال عراق با ساخت 4 سد در اقلیم کردستان خبر داد.

خانم طالبانی ضمن اشاره به این موضوع که میزان ذخیره آب امسال نسبت به سال­های گذشته بهتراست، اعلام کرد با پیگیری­های این وزارتخانه، ساخت 4 سد در اقلیم کردستان مصوب شده و در انتظار تصویب بودجه عمومی‌برای آغاز عملیات اجرایی آن است.

وی با تاکید بر اینکه اربیل در مقابله با تغییرات بزرگ آب و هوایی منطقه در کنار بغداد ایستاده گفت که وزارت کشاورزی اقلیم کردستان چندین پیشنهاد از جمله پیش نویس قانون مربوط به کشاورزی در عراق را ارائه کرده است.

طالبانی همچنین ضمن اشاره بر لزوم همکاری مرکز و اقلیم برای حفظ پرونده امنیت غذایی و یکپارچه شدن سبد غذایی عراق و منطقه، بر حمایت خود از کمیته کشاورزی و منابع آب پارلمان برای حفظ تولیدات داخلی، حمایت از مزارع در زمینه بازاریابی و حفظ حقوق آن­ها، توسعه پروژه‌ ها و جلوگیری از ورود محصولات کشاورزی قاچاق از خارج از عراق تاکید کرد.

 افزایش قیمت گوشت در اقلیم کردستان:

تجارت بان: طی دو ماه اخیر، قیمت گوشت در اقلیم کردستان به صورت مداوم در حال افزایش بوده است. به گزارش تجارت بان، شالاو عارف، مدیر کشتارگاه مدرن سلیمانیه، در این باره اظهار داشت قیمت گوشت به طور مداوم در دو ماه اخیر رو به گرانی بوده و قیمت هر کیلو گوشت دام زنده از 5 هزار به 7 هزار و 800 دینار افزایش یافته است.به گفته وی هر کیلو گوشت با قیمت بیش از 16 هزار دینار به دست مصرف کننده می رسد.

به اعتقاد وی، دلیل اصلی این گرانی به کمبود منابع دامی در کردستان عراق باز می‌گردد. تولید این محصول بسیار ضعیف است و مسئولان ذیربط توجهی به این موضوع نکرده ­اند. عارف مدعی شد طی 10 سال اخیر، تولید گوشت دامی در کردستان عراق رو به کاهش گذاشته است و کسی مسئولیت این موضوع را نمی‌پذیرد.

وی دلیل دوم گرانی گوشت را ناکافی بودن تولیدات داخلی برای تامین بازار عنوان کرد و گفت ضروری است نسبت به واردات گوشت قرمز اقدام شود؛ البته قیمت گوشت وارداتی هم افزایش یافته است.  علاوه بر این­ها، افزایش قیمت نهاده‌ها نیز یکی از عوامل موثر در افزایش قیمت گوشت بوده است.

تسهیلات اقلیم کردستان عراق برای استقبال از گردشگران نوروزی:

روداو: سازمان گردشگری اقلیم کردستان عراق اعلام کرد که آماده استقبال از گردشگران در ایام نوروز است و ورود گردشگران به این منطقه را تسهیل می ­کند.

ابراهیم عبدالمجید، مدیر واحد رسانه ای سازمان گردشگری اقلیم کردستان، در این خصوص اعلام کرد که تمهیدات لازم در همه ادارات گردشگری در استان‌ها و واحدهای اداری مستقل برای استقبال از گردشگران صورت گرفته است. علاوه بر این، سازمان گردشگری، راهنمایی و توضیحاتی درباره مناطق سیاحتی، هتل­ها و رستوران­های این منطقه ارائه خواهد کرد.

عبدالمجید با اشاره به هماهنگی خوب با ایست بازرسی­ها در اقلیم کردستان، گفت گردشگرانی که سالهای گذشته از استان­های عراق به اقلیم کردستان می ­آمدند، مدت زیادی در ایست بازرسی­ها معطل می­ شدند اما درحال حاضر اقدامات برای ورود آنها به سرعت تسهیل می‌شود.

وی همچنین اظهار داشت که در مناطق گردشگری، دستورالعمل هایی درخصوص اهمیت حفاظت از محیط زیست و نظافت و عدم رها کردن زباله در آن منتشر شده است. عبدالمجید همچنین اشاره کرد که جشن­های عید نوروز در اربیل و سلیمانیه با هماهنگی با این سازمان برگزار خواهد شد و جشن‌هایی نیز توسط بخش خصوصی برپا می­ شود. وی افزود که این سازمان بنا دارد جشن­هایی به همین مناسبت در زاخو و سوران برگزار کند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما