معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۲/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۶۲

اخبار اقتصادی هلند

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی هلند در هفته اول اسفند ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

افزایش قدرت خرید شهروندان در سال 2023

طبق ارزیابی موسسه ملی اطلاعات مالی خانوار هلند (NIBUD)، همه گروه‌های درآمدی در سال 2023 از قدرت خرید بیشتری برخوردار خواهند شد و به لطف اقدامات حمایتی سخاوتمندانه دولت، بین 0.5 تا 8.1 درصد منتفع خواهند شد. افراد شاغل عمدتا از تخفیف عمومی‌ بالاتر مالیات بر درآمد و از طریق افزایش دستمزد نفع خواهند برد. افرادی که دارای فرزند هستند، کمک هزینه فرزندان بالاتر دریافت خواهند کرد. افراد بیکار به لطف افزایش بیش از 10 درصدی مزایای رفاهی و همچنین از طریق یارانه‌های بالاتر اجاره‌بها و کاهش هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی بالاتر، افزایش درآمد خواهند داشت. حقوق بازنشستگی (هم دولتی و هم مستمری‌های خصوصی تکمیلی) نیز افزایش چشمگیری خواهد داشت. این موسسه، نرخ تورم برای سال 2023 را هم 3.5 درصد فرض کرده که با پیش‌بینی دفتر تحلیل سیاست اقتصادی هلند (CPB) یکسان است.

صادرات محصولات کشاورزی هلند رکورد جدیدی را ثبت کرد

دانشگاه واخنینگن و اداره مرکزی آمار (CBS) گزارش دادند که ارزش کل صادرات در سال 2022 با 17 درصد افزایش به 122.3 میلیارد یورو رسیده و صادرات محصولات کشاورزی هلند در سال گذشته به رکورد جدیدی دست یافته است. در رتبه‌بندی برترین صادرات محصولات کشاورزی، لبنیات و تخم‌مرغ از رتبه سوم به رتبه اول صعود کردند. ارزش مجموع صادرات آنها با 35 درصد افزایش به 11.9 میلیارد یورو رسید. گل‌کاری برای سال‌ها رتبه اول را در میان محصولات صادراتی کشاورزی هلند داشت، اما در سال 2022، تقاضا راکد شد و صادرات از 11.9 میلیارد یورو در سال 2021 به 11.5 میلیارد یورو کاهش یافت. صادرات گوشت در جایگاه سوم قرار دارد و ارزش صادرات از 9.4 میلیارد یورو به 11.0 میلیارد یورو افزایش یافته است. در رتبۀ بعدی، نوشیدنی‌ها، چربی‌ها و روغن‌های طبیعی، سبزیجات و میوه‌ها قرار دارند. به استثنای میوه‌ها و گیاهان زینتی، ارزش صادرات تمامی محصولات برتر به دلیل بالا رفتن قیمت‌ها، افزایش یافت. همچنین صادرات میوه از 7.2 میلیارد یورو به 7.0 میلیارد یورو کاهش یافت.

صادرات محصولات کشاورزی هلند سالهاست که رکورد شکست ناپذیری داشته است. داده‌ها نشان می‌دهد که آلمان با 24 درصد سهم، مهم‌ترین بازار برای محصولات کشاورزی هلند باقی مانده است، اگرچه این سهم نسبت به سال 2021 یک درصد کاهش داشته است. در رتبۀ بعدی بلژیک و فرانسه قرار دارند. علیرغم برگزیت، بریتانیا رتبه چهارم را حفظ کرد و صادرات محصولات کشاورزی هلند به آن کشور از 8.4 میلیارد یورو به 9.5 میلیارد یورو افزایش یافت. صادرات به اسپانیا (با رشد 25 درصدی) و به ایالات متحده (با رشد 24 درصدی) به شدت افزایش یافت. در نتیجه، اسپانیا در حال حاضر بعد از ایتالیا که در جایگاه پنجم است، ششمین مقصد صادراتی کالاهای کشاورزی هلند است و چین در رده هفتم قرار گرفته است. لهستان و آمریکا نیز هشتم و نهم هستند. سوئد نیز به جایگاه دهم صعود کرده و دانمارک را از بین ده کشور برتر خارج ساخته است.

از هر سه پروژه دولتی فناوری اطلاعات، دو پروژه با تاخیر انجام می‌شود

دو سوم پروژه‌های بزرگ دولت در فناوری اطلاعات با تاخیر مواجه می‌شوند. بر اساس تحقیقات پلتفرم فناوری اطلاعات AG Connect، این موضوع تنها در سال 2022 به بیش از 1.3 میلیارد یورو اضافه هزینه در بودجه منجر شده است. اکثر پروژه‌های دولتی که با تاخیر یا شکست مواجه می‌شوند، مربوط به فناوری اطلاعات است. به عنوان مثال، تاخیر در تجدید سیستم‌های ICT در گمرک به پنج سال رسیده است. همین امر در مورد معرفی یک سیستم مدیریت ترافیک جدید در بخش کارهای عمومی و دو پروژه بزرگ دیگر صدق می‌کند. تجزیه و تحلیل نشان می‌دهد که پروژه‌های فناوری اطلاعات در بیشتر موارد به دلیل عقب‌ماندگی در خود پروژه به تعویق می‌افتند. یکی دیگر از دلایلی که اغلب ذکر می‌شود، تغییرات موقتی در اهداف و الزامات پروژه است.

یارانه 300 میلیونی اتحادیه اروپا برای پروژه‌های هیدروژن هلند

صندوق نوآوری اتحادیه اروپا 296 میلیون یورو برای سه پروژه هیدروژن هلند اختصاص داده است. در مجموع 1.8 میلیارد یورو از این صندوق برای مجموع 16 پروژه اروپایی با هدف کاهش انتشار CO2 اختصاص یافته است. بودجه این پروژه‌ها با درآمد حاصل از طرح تجارت انتشار گازهای گلخانه‌ای اتحادیه اروپا تامین می‌شود. پروژه Furec در لیمبورخ می‌تواند روی 108 میلیون یورو حساب کند. غول انرژی آلمان RWE قصد دارد دو مجتمع شیمیایی و صنعتی ایجاد کند که زباله‌های باقی مانده خانگی را به هیدروژن تبدیل می‌کند. علاوه بر این، شل 89 میلیون یورو برای ساخت یکی از بزرگترین نیروگاه‌های هیدروژن در جهان، در بندر روتردام دریافت خواهد کرد. پروژه هیدروژن ELYgator نیز توسط تامین کننده گاز صنعتی فرانسوی Air Liquide می‌تواند روی 99 میلیون یورو یارانه اتحادیه اروپا حساب کند.

ASML سازنده ماشین‌های تراشه به رشد خود ادامه می‌دهد

تقاضای جهانی برای تراشه‌ها باعث رشد بیشتر شرکت ASML، سازنده ماشین‌های تراشه شده است. این شرکت هلندی سال گذشته بیش از 21 میلیارد یورو گردش مالی داشت و به سود 5.6 میلیارد یورویی دست یافت. تقاضا برای ماشین‌های تراشه به حدی زیاد است که این شرکت به شدت در حال گسترش دفتر مرکزی خود در فلدهوفن هلند است. علیرغم ارقام فوق‌العاده‌ای که ASML منتشر کرد، فضای عدم قطعیت بر این شرکت سایه انداخته است. آمریکا می‌خواهد با قدرت چین در این زمینه مقابله کند و برای انجام این کار به شرکت ASML نیاز دارد. این شرکت در حال حاضر مجاز به فروش جدیدترین ماشین‌ها (EUV, Extreme Ultraviolet t) به چین نیست. اما ایالات متحده خواهان محدودیت‌های گسترده بر روی بقیه تجارت این شرکت با چین است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما