معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۲/۱۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۵۶

اخبار اقتصادی شمال افغانستان – مزار شریف

اهم اخبار و تحولات اقتصادی شمال افغانستان در هفته دوم اسفند ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

افزایش درآمد گمرک ولایت بلخ در مقایسه با سال گذشته‌

مسوولان در ریاست گمرک ولایت بلخ می‌گویند که درآمد این گمرک در مقایسه با پارسال ، نزدیک به سه میلیارد افغانی افزایش داشته است. به گفته‌ی ‌آنان، درآمد در سال جاری به ۹ میلیارد افغانی رسیده استِ در حالیکه درآمد سال گذشته در گمرک ولایت بلخ به ۶ میلیارد افغانی می‌رسید. سفر محمد سحر، رییس گمرک ولایت بلخ، گفت: «از سال ۱۴۰۰ از ماه حمل تا ماه جدی، عواید ۶ میلیارد ۱۹۰ میلیون جمع‌آوری کردیم و تقریبا ۲ میلیارد ۸۴۱ میلیون عواید افزایش داشته است». برخی از آگاهان مسایل اقتصادی، نبود فساد و رشوه‌ستانی را از علت‌های اساسی افزایش این درآمد می‌دانند. عبدالنصیر رشتیا، آگاه امور اقتصادی، به طلوع‌نیوز گفت: «عمده‌ترین چشمه‌های عایداتی حکومت مجرای گمرکات و جمع‌آوری مالیات است که قبلا هم چنین بود اما بنابر فساد گسترده که وجود داشت، تمام عواید حیف و میل می‌شد». در همین حال، شماری از بازرگانان و مسوولان اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری بلخ از حکومت سرپرست می‌خواهند که سهولت‌های بیش‌تر برای بازرگانی فراهم سازد. (طلوع نیوز)

https://tolonews.com/fa/afghanistan-182224

در 10 ماه، بیش از ۱۲ میلیارد افغانی محصول گمرکی از صادرات زغال‌سنگ بدست آمده ‌است

وزارت مالیه می‌گوید که درآمد از صادرات زغال‌سنگ به گونه کم‌پیشینه افزایش یافته است. وزارت مالیه در خبرنامه ‌ای، گفته است: در ده ماه اول سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۹۴۸ هزار تُن زغال‌سنگ از کشور صادر شده که از این مبادله، ۱ میلیارد و ۸۹۳ میلیون افغانی محصول گمرکی به دست آورده شده ‌است.
این وزارت افزوده است که در ده ماه سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۲. ۷ میلیون تُن زغال‌سنگ از طریق گمرکات کشور صادر شده که از این مبادله ۱۲ میلیادر و ۱۴۳ میلیون افغانی محصول گمرکی به دست آمده است.
این در حالی است که در زمستان ۱۴۰۱ نرخ زغال‌سنگ در کشور افزایش چشم گیری داشته است. (آوا)

https://www.avapress.com/fa/news/266044/

 واردات و صادرات ۲۶۵ واگن اموال تجارتی از مسیر بندر حیرتان

اداره خط آهن کشور از واردات ۲۲۹ واگن اموال تجارتی از بندر حیرتان و صادرات ۳۶ واگون دیگر از مسیر این بندر خبر داد. عبدالسمیع درانی، سخنگوی اداره خط آهن به آوا گفت که روز یکشنبه ۷ حوت، ۲۲۹ واگن اموال تجارتی به وزن مجموعی ۱۳ هزار و ۸۹۰ تن از طریق خط آهن حیرتان-مزار شریف وارد کشور شد.  درانی اضافه کرد که همزمان با واردات، ۳۶ واگن کچالو و کشمش به وزن مجموعی ۲۳۷۱ تن صادر از راه خط آهن حیرتان به کشورهای آسیای میانه صادر شده اند.  این در حالی است که پس از آغاز مجدد روند انتقالات از بندر حیرتان، طی دو هفته اخیر، بیش از یک هزار واگن اموال تجارتی وارد کشور شده است. (آوا)

https://www.avapress.com/fa/news/

 مالیات سنگین و نبود نمایشگاه دایمی از چالش‌های صنعت کفش در بلخ است 

مسئول کمیته کفاشان، کفش سازان و کفش فروشان ولایت بلخ گفت: بیش از 100 کارگاه و کارخانه تولیدی کفش در این ولایت فعال است و با مشکلاتی چون عدم حمایت حکومت، مالیات گزاف، عدم صدور جواز فعالیت، مکان معیاری، نمایشگاه دائمی‌برای تبلیغ و بازاریابی صنعت کفش داخلی و هزینه زیاد برق مواجه هستند. و ما خواهان برطرفی این مشکلات هستیم.(آوا)

https://www.avapress.com/fa/news/266133/

 ایجاد یک مرکز لجستیکی کمک به افغانستان در ازبکستان

برنامه جهانی غذا می‌گوید که یک مرکز لجستیکی در ازبکستان ایجاد کرده است که روزانه یک هزار تُن مواد خوراکی را به افغانستان انتقال می‌دهد. حیدالله امانی، سخنگوی برنامه جهانی غذا در افغانستان، می‌گوید که روزانه یک هزار تُن مواد خوراکی از ازبکستان به افغانستان انتقال می‌یابد. او می‌گوید که این مواد خوراکی میان نیازمندان در افغانستان توزیع می‌شود. وحیدالله امانی، سخنگوی برنامه جهانی غذا به طلوع نیوز گفت: «بلند بردن ظرفیت مرکز لجستیکی جدید در شهر ترمز ازبکستان به ما کمک خواهد کرد تا به شکل بهتر بتوانیم به بیست میلیون نفر که فعلاً گرسنه هستند و به کمک‌های مواد غذایی نیاز دارند، به آنان به شکل بهتری کمک‌های مواد غذایی برسانیم.اما برخی از مردم پایتخت از کیفیت پایین کمک‌های نهادهای مددرسان انتقاد می‌کنند. (آوا)

https://www.avapress.com/fa/news/266205/

 مردم سرپل: بهره گیری ازحوزه نفتی آمودریا، به پیشرفت افغانستان می انجامد

مردم سرپل، درگردهمایی ، حمایت شان را ازاقدام امارت اسلامی‌برای بهره گیری از حوزه ی نفتی آمو دریا ابراز داشتند. آنان گفتند که بهره گیری ازمنابع زیر زمینی، باعث شکوفایی اقتصادی مردم و پیشرفت افغانستان می‌شود. این گردهمایی ، ازسوی شورا های مردمی سرپل در ورزشگاه شهر سرپل امروز راه اندازی شد و در آن بزرگان قومی، شماری از مردم و مسئولان محلی سرپل، شرکت داشتند. مفتی سیف الدین حنیف از علمای سرپل دراین گردهمایی گفت که بهره گیری از منابع نفتی، تنها راه دست یابی افغانستان به خود بسندگی اقتصادی است و از امارت اسلامی خواست، تا در روند استخراج نفت از حوزه آمو دریا، بیشتر از جوانان بیکار سرپل، کار گیرد. حاجی امیرمحمد خیراندیش رییس شوراهای مردمی سرپل گفت” نظام امارت اسلامی از مردم است و مردم نیزاز اهداف و برنامه عالی امارت در راستای تأمین امنیت، نظام و حکومت داری و از استخراج نفت حوزه آمو دریا حمایت می‌کنند. محمدابراهیم مکلف سخنگوی والی سرپل، از شفافیت در روند استخدام کارگر برای استخراج نفت حوزه ی آمو دریا اطمینان داد. حوزه ی نفتی آمو دریا اخیرا ازسوی امارت اسلامی‌به شرکت افغان- چینا، سپرده شد. (باختر)

https://bakhtarnews.af/dr

علاقه‌مندی ده‌ها کمپانی خارجی برای سرمایه‌گذاری در افغانستان

 کابل: معاونت اقتصادی ریاست‌الوزرای طالبان اعلام کرده که در یک‌ونیم سال تسلط این گروه بر افغانستان، کمپانی‌های خارجی علاقه‌مند سرمایه‌گذاری‌ به ارزش ۱۰ میلیارد دلار در این کشور شده‌اند.معاونت اقتصادی ریاست‌الوزرای طالبان این مطلب را روز ۹ حوت، با نشر تارنمای سرمایه‌گذاری کشور‌های خارجی در افغانستان، بیان کرده است.برپایه اطلاعات نشر شده، سرمایه‌گذاری کشورهای خارجی در زمان تسلط طالبان بر افغانستان در بخش‌های معادن، زراعت، برق، ترانسپورت و خط‌آهن انجام شده است.به گفته معاونت اقتصادی ریاست‌الوزرای طالبان، بخش‌هایی که قرار است روی آن در آینده سرمایه‌گذاری شود، عصری‌سازی گمرکات، ارایه خدمات حمل‌ونقل هوایی، ترانزیت، ایجاد پارک‌های صنعتی و خط آهن خواهد بود.طالبان همچنان ادعای سرمایه‌گذاری دو میلیارد دلاری کمپانی‌های خارجی در بخش‌های استخراج و پروسس معادن، ارایه خدمات در میدان‌های هوایی و ایجاد پارک‌های صنعتی را در زمان تسلط‌شان بر افغانستان نیز کرده‌اند. (۸صبح)

https://8am.media/taliban-the-new-media-law-in-afghanistan-will-be/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما