معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۲/۱۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۳

اخبار اقتصادی سنگال

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور سنگال در هفته دوم اسفند ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

 طرح کاهش اجاره بها در سنگال از اول ماه مارس به مرحله اجرا در می آید

عبده کریم فوفانا وزیر بازرگانی، مصرف و شرکتهای کوچک و متوسط سنگال در حاشیه اختتامیه نمایشگاه  ساخت و ساز و زیر ساخت (سنکن)  اظهار داشت: طرح کاهش اجاره بها از اول ماه مارس اجرایی می‌شود. تشکیل کمیسیون ملی مقررات اجاره بها مسکن یک ابزار محلی است که به طرفین اجازه می دهد تا به نهادی برای حل و فصل اختلافات موجر و مستاجر دسترسی داشته باشند. وی همچنین در خصوص نمایشگاه سنکن تاکید کرد: برگزاری این نمایشگاه نشانگر پویایی اقتصاد کشور است. وی خاطر نشان کرد: در دوره گذشته 120 شرکت کننده در نمایشگاه شرکت کردند ولی امسال این تعداد به 170 شرکت رسیده است. در نمایشگاه امسال کشورهای فرانسه، ترکیه، ایتالیا با 22 شرکت و پرتغال با 10 شرکت حضور داشتند. این امر ثابت می‌کند که اقتصاد سنگال در حال رشد است. ما سعی می‌کنیم هر بار بخش های جدیدی را به نمایشگاه اضافه کنیم و به مرور زمان آنها را جداگانه برگزار نماییم. هدف ما این است که سنگال را به مرکزی برای رویدادهای تجاری و اقتصادی منطقه تبدیل کنیم. در صدد هستیم هر سال بتوانیم تا شش نمایش در این مرکز برگزار نماییم. وی در ادامه گفت: ما قصد داریم بیشتر محصولات ساخت سنگال را به خارجیان بشناسانیم، لذا در صدد هستیم تا تسهیلاتی فراهم کنیم تا شرکتهای خارجی بیشتری در سنگال سرمایه گذاری کنند و با شرکتهای سنگالی مشارکت نمایند. به گفته وی چشم انداز سرمایه گذاری در همه بخشها مثبت است. شایان ذکر اینکه در حاشیه این نمایشگاه چندین پنل تخصصی با موضوعات ساخت و ساز و مسکن با حضور متخصصان و کارشناسان برگزار گردید.

روزنامه Le Quotidien  1401.12.06.

 لزوم تامین مالی برای اجرای طرح های زیر ساختی آب و فاضلاب در آفریقا

تامین مالی طرح های زیر ساختی در زمینه تامین آب همچنان موضوع اصلی توسعه در آفریقا و جهان است. ایساخا دیوپ وزیر مسئول پیشگیری و مدیریت سیل در پنلی در حاشیه برگزاری بیست و یکمین کنگره انجمن آب و فاضلاب افریقا با موضوع « چالش های تامین مالی بخش آب و فاضلاب آفریقا برای دستیابی به چشم انداز آب آفریقا 2025» با اظهار این مطلب گفت: این موضوع استراتژیک در قلب سیاستهای سنگال برای رشد اقتصادی، توسعه اجتماعی و امنیت غذایی پایدار جای دارد. وی افزود: با توجه به ماهیت این مسئله، آب و فاضلاب برای دستیابی به تقریباً تمام اهداف توسعه پایدار ضروری است. بنابراین تضمین امنیت آب به معنای تقویت انعطاف پذیری اقتصادهایی می‌باشد که به طور فزاینده ای توسط شوک های بیرونی تضعیف می‌شوند. با این حال ایساخا دیوپ خاطر نشان کرد علی رغم این امر در بسیاری از مناطق جهان به ویژه در جنوب صحرای آفریقا حق دسترسی به این خدمات اولیه برای همه تضمین نشده است و این نابرابری به طور گسترده بر افراد محروم به خصوص زنان و کودکان تأثیر منفی می‌گذارد. به عقیده وی تا سال 2030 به ویژه در کشورهای جنوب صحرای آفریقا سرمایه گذاری مورد نیاز برای دستیابی به آب سالم و بهداشتی و دسترسی به سیستم فاضلاب 35.4 میلیارد دلار در سال برآورد شده است. شایان ذکر است بیست و یکمین کنگره Aae از 20 تا 24 فوریه 2023 در ابیجان برگزار شد.

1401.12.06 مجله    Lejecos 

 ارتقای بهداشت تولید صدف دریایی و صادرات به بازارهای منطقه ای و جهانی  

سنگال برای ارتقای بهداشت تولید صدف‌های دریایی و صادرات آن به بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی تصمیم گرفته است تا این بخش را با ارتقای استانداردهای بهداشتی و گیاهی (Sps) تقویت کند. البته در سنگال بهره برداری از صدف و سودآوری زنجیره ارزش این محصول کمتر از پتانسیل و انتظار است. سایت های تولید نیز با مشکلات بهره برداری بیش از حد به ویژه در سواحل جنوبی مواجه هستند. امروزه به نظر می رسد بازیکنان فعال این عرصه متعهد به معکوس کردن این روند هستند. به همین منظور یک کارگاه آموزشی توسط صندوق خوار و بار و کشاورزی سازمان ملل متحد (فائو) در مورد افزایش بهره وری و آموزش تکنیک های بهداشتی صید صدف در سنگال برگزار شد. این کارگاه بخشی از پروژه « تقویت صنعت تولید صدف در سنگال از طریق ارتقاء استانداردهای بهداشتی و گیاهی (Sps) » به منظور ارتقای ایمنی بهداشتی تولید این محصول و صادرات آنها به بازارهای منطقه ای و بین المللی است. در سنگال چهار گروه عمده از محصولات شیلات به صورت تجاری مورد بهره برداری قرار می‌گیرند که عبارتند از ماهی‌ها، سخت پوستان، سرپایان و صدف ها. اعمال اقدامات بهداشتی در بخش ماهی، سخت پوستان و سرپایان در سنگال در سطح قابل قبولی قرار دارد و این محصولات به بازارهای منطقه ای و بین المللی صادر می‌گردد. در این خصوص مخفوس سار گفت: این موضوع در مورد محصول صدف‌ صدق نمی‌کند. وی بعنوان نماینده فائو در سنگال تصریح می‌کند در مارس 2019 صندوق توسعه استاندارد و تجارت (Stdf) یک کمک مالی برای توسعه پروژه صدف در سنگال تصویب کرد که بر طبق آن یک سیستم ملی کنترل سلامت صدف مطابق با استانداردهای بین المللی با تقویت مهارت ها و ظرفیت های بازیگران دولتی و خصوصی در بخش صدف برای اجرای یک سیستم کنترل بهداشتی مناسب به مرحله اجرا در خواهد آمد. باباکار باندا دیوپ، مدیر صنایع تبدیلی شیلات نیز به نمایندگی از وزیر شیلات و اقتصاد دریانوردی از برگزاری این کارگاه آموزشی تقدیر کرد و یادآور شد از نقطه نظر اجتماعی- اقتصادی، صدف‌ها منابع درآمدی قابل توجهی برای ساکنین نوار ساحلی هستند. این منبع عمدتاً می‌تواند به نفع زنان باشد همانطور که در تانزانیا 80 درصد صید جلبک ‌های دریایی توسط زنان انجام می‌گیرد. ما دوست داریم سایر کشورهای آفریقایی الگوی تانزانیا را اتخاذ کنند. تخمین زده می‌شود تولید صدف برای بیش از 15000 زن منبع اصلی درآمد باشد. وی افزود: از منظر زیست محیطی مدیریت پایدار شیلات که مبتنی بر توصیه‌های علمی است امکان تنظیم فرصت های ماهیگیری را به صورت پایدار برای گونه‌ها و همچنین فعالیت بخش حرفه ای شیلات فراهم می‌کند. ماهیگیری پایدار همچنین مستلزم حکمرانی محلی مناسب است که می‌تواند همه بازیگران این بخش و به ویژه مصرف کنندگانی را که می‌توانند در انتخاب غذای خود از شیوه‌های خوب حمایت کنند گرد هم آورد. با یادآوری اینکه پتانسیل ماهیگیری سنگال اجازه تولید متوسط سالانه 479194 تن را در سال را می دهد وی ادامه داد : در این حال تولید سالانه صدف 10860 تن تخمین زده می‌شود. شایان ذکر است صدف غنی از کلسیم، منیزیم، آهن، روی و سلنیوم می‌باشد. علاوه بر این دارای ویتامین‌های B8 B12 و E است که به عنوان ضد کم خونی به حفظ لطافت پوست و سلول های عصبی به ویژه در کودکان کمک می‌کند.

1401.12.07 روزنامه  Sud Quotidien  

 ضرورت ساخت واحدهای فرآوری محصولات کشاورزی برای زنان شاغل در سدهیو

در شهر سدهیو بیشتر زنان در زمینه فرآوری میوه‌ها، سبزیجات و غلات محلی، برداشت میوه‌هایی نظیر انبه، پاپایا، مورینگا، سیب و زنجبیل و تولید ارزن، ذرت، کاساوا و هویج فعالیت می‌کنند. اما نحوه انجام این امور بسیار ابتدایی است. از سوی دیگر شرایط کاری بسیار سخت است. به همین دلیل آنها خواستار کمک دولت برای رفع مشکلات خود هستند. این زنان فاقد واحد فرآوری محصولات کشاورزی هستند. در این صورت آنها می‌توانند نه تنها از نظر کمی‌ بلکه از نظر کیفیت نیز تولید محصول را افزایش دهند. همچنین فرآوری میوه‌ها و سبزیجات و غلات محلی فرصت های زیادی شغلی را بوجود می آورد. بسته بندی و مشکل دسترسی به بازار نیز از دیگر مشکلات این زنان است. در این خصوص دفتر ملی آموزش حرفه ای (Onfp) اعلام کرد بهبود کیفیت محصولات حاصل از فرآوری میوه‌ها و سبزیجات و غلات محلی از طریق بسته ‌بندی به توانمندسازی اقتصادی این افراد کمک شایانی خواهد کرد. بنابراین سازماندهی بهتر گروه‌های زنان در مدیریت شرکت های کوچک و متوسط و همچنین تقویت سیستم آموزش حرفه ای از طریق بخش کشاورزی و دامپروری یک امر ضروری  است. این تشکل از دولت خواست تا توجه بیشتری به مشکلات و مسائل زنان شاغل در این منطقه داشته باشد.

Equonet.net    1401.12.07

امضای قرار داد همکاری برای تولید سیمان بین شرکت مالی بین المللی  و شرکت صنایع بازاریابی سیمان سنگال

شرکت مالی بین المللی (IFC) و شرکت صنایع بازاریابی سیمان (Sococim) که بزرگترین تولیدکننده سیمان در سنگال است قرارداد همکاری به ارزش تولید سیمان به ارزش 242 میلیون یورو امضا نمودند. شرکت سیمان فرانسوی Vicat SA  این پروژه را تامین مالی خواهد شد. همچنین در این پروژه بانکهای Société Générale  سنگال، CBAO Groupe Attijariwafa Bank، بانک بین المللی تجارت و صنعت سنگال و Ecobank سنگال نیز مشارکت خواهند کرد. قرار است در آینده نیز سرمایه گذاری دیگری به میزان 260 میلیون یورو برای نوسازی کارخانه تولید کلینکر در نزدیکی داکار صورت گیرد. شرکت مالی بین‌المللی (IFC) یکی از اعضای گروه بانک جهانی پیشروترین مؤسسه توسعه متمرکز بر بخش خصوصی در اقتصادهای در حال ظهور است.

1401.12.08 روزنامه   Le Soleil 

 افزایش تکمیل پروژه‌های زیر ساختی در منطقه سدهیو-سنگال

پاپا دمبا دیالو فرماندار سدیهو در یک نشست مطبوعاتی گفت: دولت در سال 2015 مبلغ 200 میلیارد فرانک سیفا برای انجام پروژه‌های زیر ساختی به این منطقه اختصاص داد. از این مبلغ تاکنون 167 میلیارد فرانک سیفا هزینه شده است. قرار است این مبلغ به 289.5 میلیارد فرانک سیفا افزایش یابد. وی با بین اینکه تغییر در چهره سدهیو به وضوح قابل مشاهده می‌باشد افزود: قبل از سال 2012 این منطقه شبیه یک روستای بزرگ به نظر می رسید. با روی کار آمدن مکی سال اجرای 211 پروژه برای این شهر در نظر گرفته شد که 151 پروژه بویژه در زمینه آبرسانی و کشاورزی انجام شده و تعداد طرح های در حال انجام نیز 27 مورد است. وی در ادامه گفت: با اینحال هنوز برای افزایش تولید محصولات کشاورزی به سرمایه گذاری نیاز می‌باشد. این منطقه از نظر تولید بادام هندی رتبه اول، در موز و برنج رتبه دوم را دارد. همچنین پیشرفت قابل توجهی در زمینه دسترسی به برق بدست آمده  بطوریکه نرخ برق رسانی از 20 درصد در سال 2012 به 45 درصد در سال 2022 افزایش یافته است. میزان دسترسی به آب آشامیدنی نیز از 15 درصد در سال 2012 به 69 درصد در سال 2022 افزایش یافت. در مورد موضوع تامین مالی بخش اشتغال نیز ساختارهای مربوطه باید اقدامات بیشتری انجام دهند.  

 1401.12.08 روزنامه   Le Soleil  

 ضرورت تبدیل فسفات به کود برای توسعه بخش کشاورزی در منطقه ماتام-سنگال 

شیخ احمدو ندویه فرماندار بخش کانل منطقه ماتام گفت: تبدیل فسفات به کود یک ضرورت برای توسعه بخش کشاورزی و تحول ساختاری اقتصادی در این منطقه است. در این راستا چندین شرکت برای فرآوری فسفات بهره برداری شده به عنوان کود برای کشاورزان اعلام آمادگی کرده اند. وی با اظهار این مطلب در کارگاه بررسی مسائل بخش معدن در سنگال در چارچوب مکانیسم بررسی همتایان آفریقایی (APRM) افزود: بخش کانل محل استقرار سایت های استخراج فسفات است و اکنون زمان مناسبی برای راه اندازی واحدهای فرآوری با هدف افزایش تولید فسفات به جای صادرات خام این محصول است. در این صورت در منطقه ایجاد اشتغال نیز خواهد شد. وی خاطرنشان کرد ایجاد واحدهای فرآوری می‌تواند چهره منطقه را که مکانی ایده آل برای اشتغالزایی در زمینه محصولات معدنی است تغییر دهد.

  1401.12.11 آژانس مطبوعاتی APS 

 تاکید دفتر منطقه ای فائو برای غرب آفریقا جهت ارتقای اشتغال زنان و جوانان در بخش کشاورزی

دفتر منطقه ای فائو برای غرب آفریقا (Sfw) طی انتشار یک بیانیه مطبوعاتی از همه متخصصان و کارشناسان دعوت کرد تا برای ارتقای اشتغال زنان و جوانان در بخش کشاورزی منطقه غرب آفریقا پیشنهادات خود را ارائه دهند. در همین راستا طی نشستی که در هفته آینده در داکار برگزار خواهد کرد در مورد مناسب ‌ترین گزینه ‌ها و راه ‌حل ‌ها بحث و تبادل نظر خواهد شد. علیرغم پتانسیل کشاورزی در غرب آفریقا مردان و زنان جوان در وضعیت آسیب‌ پذیری قرار دارند و با مشکلات زیادی مواجه هستند. بیانیه می ‌افزاید: در مواجهه با این چالش‌ها باید فرصت ‌های شغلی در بخش کشاورزی بوجود بیاید تا به جوانان کمک کند زندگی بهتری بسازند و در عین حال به تولید بیشتر نیز بپردازند و  بخش کشاورزی را کار آمدتر کنند. لذا در جهت دستیابی به اهداف توسعه پایدار تا سال 2030 و برای استفاده از همه این فرصت‌ها سرمایه‌ گذاری بیشتر در بخشهای کشاورزی، دامپروری و شیلات و نیز رقابتی‌تر، مدرن‌تر و جذاب‌تر کردن آن برای همه جوانان به ‌ویژه جوانان روستایی ضروری است. از سوی دیگر، این نشست فرصتی برای به اشتراک گذاشتن تجربیات موفق کشورهای عضو جهت تقویت اشتغال و کارآفرینی جوانان و زنان در زنجیره‌ های ارزش بخش کشاورزی است. همچنین از دیگر اهداف این اجلاس شناسایی راه ‌حل ‌های مناسب، مبارزه با چالش‌ها و پیدا کردن چشم‌ اندازهای شغلی برای جوانان در بخش های مذکور در چارچوب منطقه تجارت آزاد قاره آفریقا (Zlecaf) می‌باشد.

1401.12.12  سایت   Jeune afrique    

 لزوم درک بهتر بخش خصوصی سنگال از شرایط و تغییرات اقتصادی کشور

طی جلسه ای که در اتاق بازرگانی، صنایع و کشاورزی داکار (سیاد) برگزار شد عنوان گردید قرار است مجموعه ای از جلسات آموزشی برای اعضای کمیسیون‌های فنی برگزار گردد تا این نمایندگان بخش خصوصی درک بهتری از ماموریت های خود در مواجهه با تغییرات اقتصادی کنونی کشور داشته باشند. در این رابطه عبداللهی سو رئیس اتاق مذکور طی سخنانی با اشاره به اینکه در آینده منابع مالی قابل توجهی با بهره برداری از منابع گاز و نفت عاید کشور خواهد شد خاطر نشان نمود برای این منظور مناسب است که همه با حمایت دولت ظرفیتهای رقابتی خود را تقویت کنیم. وی تاکید نمود سنگال قانونی را در مورد محتوای محلی در بخش هیدروکربن‌ها تصویب کرد تا همه بخش های اقتصادی مسئولیت مشارکت در بهره ‌برداری از زنجیره ارزش این منابع را بر عهده بگیرند. وی افزود: تأثیر هیدروکربن‌ها بر روند توسعه و تاثیری که می‌تواند بر سایر بخش ها به ویژه حمل و نقل داشته باشد باید ما را به تأمل وا دارد. ما این مسئولیت را داریم که دولت را در تبدیل فرصت‌ها به اهرم ‌های توسعه بخش خصوصی همراهی کنیم. نامبرده اظهار امیدواری  کرد در هفته‌های آتی این جلسات آموزشی برگزار شود و تداوم یابد.

 1401.12.12 آژانس مطبوعاتی  APS 

کاهش نرخ تورم در  کشورهای عضو اتحادیه پولی و مالی غرب افریقا در ژانویه 2023

کمیته سیاست های پولی (CPM) بانک مرکزی کشورهای آفریقای غربی (Bceao) در پایان اولین نشست سه ماهه خود در سال 2023 تصمیم گرفت از تاریخ 16 مارس نرخ بهره وامها را از 5 در صد به 4.75 درصد کاهش دهد. از سوی دیگر نرخ تورم در کشورهای عضو اتحادیه پولی و مالی غرب آفریقا UEMOA  از 7 درصد در دسامبر 2022 به 6 درصد در ژانویه 2023 کاهش یافت. اگر چه بانک در نظر دارد این نرخ را به 1 تا 3 درصد برساند. در این خصوص ژان کلود کاسی برو رئیس بانک مزبور گفت: آنچه باید بدان توجه داشت این است که رشد اقتصادی در این منطقه  پایدار می‌باشد بطوریکه در سال 2022 این نرخ تقریباً 5.2 درصد بوده است. البته وی تصریح کرد تورم همچنان یک نگرانی عمده برای کشورهای عضو محسوب می‌شود. وی یادآور شد: مأموریت اصلی بانک مرکزی تضمین ثبات قیمت‌ها و  اطمینان از باقی ماندن تورم در سطوح قابل قبول است. از آنجا که تورم بالا بر قدرت خرید شهروندان و قدرت خرید افرادی که درآمد متوسطی دارند تأثیر می‌گذارد بنا بر این بانک مرکزی باید تمام تلاش خود را برای کاهش نرخ تورم انجام دهد و  اطمینان حاصل شود که تورم در سطوح قابل قبولی باقی می ماند. البته وی خاطر نشان نمود نقدینگی کافی نیز باید باقی بماند و به بانک ها نیز اجازه داده شود تا به تامین مالی سرمایه گذاری و کسب و کارها ادامه دهند. از سوی دیگر کمیته سیاست پولی قول داده است که در صورت لزوم اقدامات مناسب برای تضمین ثبات پولی در ماه‌های آینده را انجام دهد.

 1401.12.12 روزنامه Le Quotidien 

اختصاص ۱۸۹ میلیارد فرانک سیفا به شرکت سیمان سنگال برای تولید سیمان کم کربن

خبرگزاری dakaractu مورخ ۲ مارس ۲۰۲۳،

یک شرکت سرمایه گذار بین المللی به نام آی.اف. سی که از زیرمجموعه‌های گروه بانک جهانی می‌باشد، با سرمایه گذاری 242 میلیون یورویی (256 میلیون دلار) در بزرگترین شرکت یکپارچه سیمان سنگال، صنایع سوکو سیم، که از شرکت های تابعه تولید کننده سیمان فرانسوی ویکات می‌باشد، موافقت کرد. این تامین مالی شامل یک وام 120 میلیون یورویی از حساب خود شرکت آی.اف. سی می‌باشد. همچنین مبلغی معادل با 122 میلیون یورو به ارز محلی از شرکت جنرال سنگال، گروه التجاری، بانک بین المللی تجارت و صنعت سنگال و اکو بانک سنگال تامین مالی خواهد شد. شرکت جنرال سنگال به عنوان عامل اداری برای مدیریت منصوب شده است.

 راه اندازی مجموعه ای از پروژه‌های عمرانی در یک شهر جنوبی توسط رییس جمهور سنگال

خبرگزاری dakaractu مورخ ۳ مارس ۲۰۲۳،

رئیس جمهور مکی سال در تاریخ ۲ مارس ۲۰۲۳ اقدام به راه اندازی یک سری پروژه در شهر گودومپ واقع در جنوب استان سدیو و با هدف "تغییر کامل چهره این منطقه" کرد.

رئیس جمهور سال در جریان انجام یک تور اقتصادی در این منطقه گفت: «من برای اولین بار آمده ام تا کارهای عمرانی را در ساحل پاکائو راه اندازی کنم تا چهره این منطقه را تغییر دهم. روز چهارم از این تور اقتصادی به شهر گودومپ اختصاص یافت. رییس دولت سپس پروژه خانه جوانان و شهروندی بخش گودومپ را آغاز کرد. به گفته رئیس دولت، احداث خانه جوانان و شهروندی که بیش از یک میلیارد فرانک سیفا هزینه در بر خواهد داشت، «تمام امکانات رفاهی را خواهد داشت و مجموعه‌ای از خدمات متناسب با نیازها و انتظارات جوانان این منطقه را به صورت متمرکز ارائه خواهد داد.

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما