معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۲/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۰

اخبار اقتصادی تاجیکستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی تاجیکستان در هفته اول اسفند ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

تاکید «مهرالدین وزیر خارجه تاجیکستان بر توسعه همکاری بین آن کشور و ایران

خبرگزاری آسیا پلوس: سراج‌الدین مهرالدین وزیر امور خارجه تاجیکستان در مورد روابط بین تهران و دوشنبه گفت: در سال 2022 دیدارهای بین مقامات دو کشور در عالی ترین سطح برگزار شده ضمن این که تاجیکستان خواهان توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران است. ایشان در یک نشست مطبوعاتی اظهار داشت: این کشور طرفدار توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران است.

وزیر خارجه تاجیکستان در پاسخ به سوال «از وضعیت کنونی روابط میان دو کشور چه ارزیابی دارید؟»، اظهار داشت: طی سال‌های اخیر دید و بازدیدهای مقامات تاجیکستان و ایران در عالی ترین سطح سیاسی و همچنین در سطح وزارتخانه‌ها و سایر ساختارهای دو کشور به صورت مطلوب انجام شده‌ است.

وی روابط سیاسی میان «دوشنبه» و «تهران» را مثبت عنوان کرد و گفت: به خصوص سفرهای رسمی روسای جمهور تاجیکستان و ایران به کشورهای یکدیگر انگیزه‌های جدیدی در جهت توسعه مناسبات ایجاد کرده است. این مقام سیاسی تاجیک با اشاره به علاقه‌مندی کشورش نسبت به گسترش روابط با ایران، بیان داشت: ما جانبدار تقویت رایزنی‌های موثر سیاسی بین دو کشور به منظور توسعه پایدار مناسبات هستیم.

شایان ذکر است در سفر رسمی «امامعلی رحمان» رئیس محترم تاجیکستان به ایران که در تاریخ 30-29می سال 2022 (9-8 خرداد 1401) انجام شد، 17 سند جدید همکاری در زمینه‌های مختلف و از جمله برنامه بلند مدت همکاری‌های اقتصادی و تجاری تا سال 2030 به امضا رسید که زمینه تحکیم و گسترش هرچه بیشتر روابط میان دو کشور همزبان را فراهم خواهد کرد.

 

دوشنبه و تهران در طول 31 سال حدود 200 سند مهم همکاری امضا کردند

خبرگزاری اسپوتنیک: محمدتقی صابری سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان در گفت و گو با روزنامه جمهوریت گفت: در سال 2022 شاهد رشد حجم مبادلات اقتصادی دو کشور نسبت به سال قبل بودیم. ایشان افزود: امسال نیز با تلاش مقامات عالی رتبه دو کشور و اقدامات انجام شده، شاهد پیشرفت چشمگیری در روابط اقتصادی دو کشور خواهیم بود. تهران هیچ محدودیتی برای گسترش روابط و همکاری با دوشنبه ندارد.

محمدتقی صابری گفت: در مدت 31 سال حدود 200 سند مهم همکاری بین ایران و تاجیکستان امضا شده است که روابط دو کشور دوست را برجسته می‌کند و نقش تعیین کننده ای در ایجاد چارچوب قانونی برای گسترش بیشتر روابط دوجانبه دارد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران همچنین خاطرنشان کرد: به منظور تسهیل سفر شهروندان و گردشگران دو کشور طی سه سال گذشته سه پرواز مستقیم هفتگی بین ایران و تاجیکستان برقرار شده است. مایلم اعلام کنم که طی یک سال گذشته روابط فرهنگی دو کشور هم فرهنگ و هم زبان ایران و تاجیکستان پیشرفت چشمگیری داشته است. در اکتبر 2022 هفته فرهنگی تاجیکستان در ایران در شهرهای تهران، تبریز و شیراز برگزار شد و در آبان ماه نیز شاهد هفته فرهنگی ایران در تاجیکستان در شهرهای دوشنبه، خجند، باختر و کولاب بودیم.

سفیر ایران افزود : جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تاجیکستان در چارچوب سازمان‌های منطقه ای مانند سازمان همکاری اقتصادی وسازمان همکاری شانگهای همکاری خوبی دارند و از مواضع یکدیگر در سازمان‌های منطقه ای و بین المللی حمایت می‌کنند. سفیر ایران اطمینان داد که امسال شاهد تقویت همکاری‌ها و گسترش روزافزون روابط دو کشور هم دین، هم فرهنگ و هم زبان ایران و تاجیکستان خواهیم بود.

 https://sputnik-tj.com/20230223/sobiri-dushanbe-tehron-sanad-muhimi-hamkori-imzo-1055130140.html

تاکید فعالان اقتصادی تاجیکستان و ایران بر زمینه‌های همکاری مشترک اقتصادی دو کشور

خبرگزاری آسیا پلوس: غیرت قابل زاده معاون رییس اتاق تجارت و صنعت استان  سغد تاجیکستان که در راس هیئتی برای حضور در نمایشگاه بین المللی صنعت سنگ در شهر شیراز عازم ایران بود، اعلام کرد: هیات اقتصادی تاجیکستان طی 3 روز آینده در دیدار و گفتگو های  با فعالان بخش‌های دولتی و خصوصی ایران در جهت رشد روابط دوجانبه تلاش خواهد نمود. همچنین بازدید از برخی کارخانه‌ها و مراکز تولیدی نیز طی این سفر در نظر گرفته شده است. مقام اقتصادی تاجیکستان گفت: تمامی زمینه‌ها برای همکاری مشترک اقتصادی طرف های ایرانی و تاجیک فراهم است. با گسترش بیش از پیش روابط دو کشور دوست و برادر تاجیکستان و ایران تمامی زمینه‌ها برای فعالیت سرمایه گذاران ایرانی در تاجیکستان و همکاری مشترک اقتصادی طرف ها فراهم است.

 قابل زاده همچنین گفت کشور تاجیکستان که 93 در صد خاک آن را کوهستان تشکیل می دهد از معادن متعددی برخوردار است که بهره برداری از این منابع طبیعی نیاز به همکاری و سرمایه گذاری دارد و در این راستا ما از دوستان ایرانی دعوت به همکاری می‌کنیم. به گفته معاون رئیس اتاق تجارت و صنعت ولایت سغد تاجیکستان در بخش های دیگر از جمله کشاورزی،گردشگری، انرژی، حمل و نقل و غیره نیز میتوانیم همکاری سودمندی با فعالان اقتصادی ایران داشته باشیم.    

محسن نهاوندی مدیر شرکت نمایشگاه‌های استان فارس نیز با استقبال از حضور هیات اقتصادی تاجیکستان در نمایشگاه بین المللی شیراز تصریح کرد قرار است در سال 1402 نمایشگاه توانمندی‌های اقتصادی فارس در شهر خجند ، مرکز استان سغد تاجیکستان برگزار شود. این مقام اقتصادی ایرانی افزود بسترهای مناسبی برای گسترش روزافزون روابط اقتصادی ایران و تاجیکستان وجود دارد که هر دو کشور می‌توانند به بهترین وجه ممکن از آن‌ها استفاده کنند. محسن نهاوندی موارد بالقوه در روابط دو کشور هم دین و همزبان را وابسته به ارایه  امکانات ترانزیتی، صدور خدمات مهندسی و فناوری ایران به تاجیکستان و صدور پنبه و آلومنیم تاجیکستان به ایران اعلام کرد.

چین، ترکیه و روسیه سرمایه گذاران اصلی تاجیکستان هستند

خبرگزاری آسیا پلوس:  چین در سال گذشته 256.8 میلیون دلار در زمینه‌های معدن، تهیه الیاف نساجی، استخراج سنگ های قیمتی، انتقال و توزیع برق و ساخت و ساز تاجیکستان سرمایه گذاری کرده است که از این میزان 191.8 میلیون دلار سرمایه گذاری مستقیم و 64.9 میلیون دلار نوع دیگری از سرمایه گذاری­ها است. سعدی قادرزاده رئیس کمیته سرمایه گذاری دولتی و مدیریت دارایی دولتی، طی کنفرانس مطبوعاتی گفت: سرمایه گذاران اصلی تاجیکستان در سال گذشته چین، ترکیه و روسیه بودند. به گفته وی، روسیه در 9 ماه سال گذشته 26.4 میلیون دلار در تاجیکستان سرمایه گذاری کرده است.

در سال 2023 با شریک استراتژیک خود برای جذب سرمایه بیشتر همکاری خواهیم کرد. قرار است درماه مارس سال 2023 در جریان  سفر نخست وزیر روسیه، همایش تجاری با امضای چندین قرارداد جدید برگزار شود. سعدی قادرزاده گفت: مطمئن هستیم که این کنفرانس انگیزه ای جدی برای جذب سرمایه بیشتر به کشور و ایجاد سرمایه گذاری­های مشترک خواهد بود. وی در خصوص جذب سرمایه مشخص در این سفر اطلاعاتی نداد و گفت: میزان سرمایه پس از جلسه و امضای تفاهم نامه‌ها مشخص خواهد شد.

رئیس کمیته سرمایه گذاری دولتی و مدیریت اموال دولتی در مورد میزان سرمایه گذاری ترکیه که به گفته وی دومین سرمایه گذاری بزرگ در تاجیکستان در سال گذشته بود، اطلاعاتی ارائه نکرد. در همین حال، سعدی قادرزاده اظهار داشت که در نشست سالانه دولت، امامعلی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان از جذب سرمایه گذاری خارجی در این کشور انتقاد کرد.  وی گفت: جذب سرمایه در اقتصاد کشور هرگز راضی کننده نبوده و همیشه کم است. سعدی قادرزاده رئیس کمیته سرمایه گذاری تاجیکستان گفت: باید هر چه بیشتر سرمایه جذب کنیم.

وی افزود: در رابطه با جذب سرمایه گذاری در سال 2023 برنامه ریزی شده است تا با توجه به فرصت­های سرمایه گذاری کشور، همایش های سرمایه گذاری و تجاری تاجیکستان در سطح بین المللی برگزار شود و از این طریق در نظر داریم سرمایه گذاری خارجی بیشتری را به تاجیکستان جذب کنیم. ما بیش از 20 انجمن و کنفرانس را در سال 2023 برنامه ریزی کرده ایم. انتظار می­رود در سال جاری با روسیه، بریتانیا و سوئیس دیدارهایی برگزار شود. سعدی قادرزاده گفت: در رابطه با توسعه و امضای چندین قرارداد سرمایه گذاری از جمله در بخش معدن که برای اقتصاد کشور حائز اهمیت است، اقداماتی در حال پیگیری می‌باشد.

بر اساس اطلاعات رسمی، تاجیکستان در سال 2022، 2.4 میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب نموده که از این میزان 429.2 میلیون دلار سرمایه گذاری مستقیم و بیش از 2 میلیارد دلار دیگر سرمایه گذاری است. همچنین در سال گذشته بیش از 100 سند همکاری در مجموع به مبلغ 32 میلیارد سامانی امضا کرده است. قادرزاده خاطرنشان کرد: سال گذشته در چارچوب همایش‌های تجاری و سرمایه‌گذاری که با محافل سرمایه‌گذاری و تجاری کشورهای خارجی از جمله مصر، بلژیک، چین، ترکیه، ازبکستان، کره جنوبی، روسیه، بلاروس، آمریکا، عربستان سعودی برگزار شد، برنامه همکاری‌ها هماهنگ شدند.

همچنین در سال 2022 میلادی در ولایت ‌های «سغد»، «ختلان» و « ولایت خود مختار کوهستان بدخشان» تاجیکستان همایش‌های منطقه‌ای سازماندهی و برگزار شدند.

رئیس کمیته سرمایه گذاری گفت: میزان سرمایه سرمایه گذاری شده نسبت به سال 2021 افزایش یافته است اما آمار خاصی از میزان رشد ارائه نکرد. وی افزود: بر اساس توزیع بخشی، 85 درصد سرمایه مستقیم به صنعت معدن، 13 درصد به تولید و صنایع تبدیلی، 1.7 درصد به ساختمان و سایر صنایع اختصاص داشته است. دولت تاجیکستان در چارچوب برنامه وام های خارجی دولتی در نظر دارد در سه سال آینده یک میلیارد و 160 میلیون دلار وام خارجی برای اجرای پروژه‌های سرمایه گذاری دولتی دریافت کند.

به طورخاص، برنامه ریزی شده است که در سال 2021، 452.9 میلیون دلار، در سال 2022، 459.7 میلیون دلار و در سال 2023، 246.8 میلیون دلار جذب شود. دریافت این مبالغ عمدتاً از بانک توسعه و بازسازی اروپا، بانک توسعه اسلامی و بانک جهانی پیش بینی می‌شود.

همچنین پروژه ­های سرمایه گذاری دولتی توسط بانک توسعه آسیا، صندوق توسعه عربستان سعودی، صندوق توسعه کویت، بانک صادرات و واردات چین (Eximbank)، بانک سرمایه گذاری اروپا، بانک توسعه اوراسیا و سایر کمک کنندگان تامین مالی می­شود.

 https://asiaplustj.info/tj/news/tajikistan/economic/20230216/albi-24-mlrd-sarmoyai-hori-dar-yak-sol-chinu-turkiya-sarmoyaguzoroni-asosii-toikiston

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما