معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۲/۱۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۲۸

توسعه گردشگری در گرجستان

گرجستان از اوایل دهه 2000 میلادی برنامه ای برای توسعه اقتصادی تدوین و اجرا کرده است، که بهبود زیرساختهای گردشگری و جذب گردشگر از تمام نقاط جهان از محورهای اساسی آن است. در این میان، جمهوری خودمختار آجارا و شهر باتومی(مرکز این منطقه) نقش مهمی در این رویکرد داشته و تمرکز اصلی توسعه در این منطقه بر مدار گردشگری چرخیده است.

آمار ورود گردشگران به گرجستان در سال 2022

همه گیری کرونا باعث تأثیرات منفی در جذب گردشگر خارجی در گرجستان شد. اما با فروکش کردن آن و از بین رفتن محدودیتهای ناشی از کرونا، بار دیگر شاهد رشد ورود گردشگر به گرجستان بوده ایم.

بر اساس داده‌های بانک ملی(مرکزی) گرجستان، در سال 2022،  4.9 میلیون گردشگر خارجی از گرجستان بازدید کردند، که 185 درصد بیشتر ازداده‌های سال قبل از آن می‌باشد. در مورد هزینه‌ها، بازدیدکنندگان خارجی در سال گذشته 3.5 میلیارد دلار در گرجستان هزینه کردند که 182 درصد افزایش نسبت به سال 2021 را نشان می‌دهد. این درآمد فراتر از دوره قبل از پاندمی‌کووید 19 است. تا قبل از این، بیشترین درآمد حاصل از بخش گردشگری گرجستان در سال 2019 به ثبت رسیده بود، که رقم 3.2 میلیارد دلار را نشان می داد.

این افزایش ناشی از چند دلیل اساسی است: احیای صنعت گردشگری پس از دوره پاندمی‌کرونا و  موج مهاجرتی از روسیه و اوکراین دلایل محوری این موضوع بوده است. طبق داده‌های بانک ملی گرجستان، در سال 2022، بخش گردشگری بیشترین درآمد - 891 میلیون دلار - را از شهروندان روسیه دریافت کرده است. روسی‌ها بیشترین بازدید را از گرجستان داشته اند (1 میلیون). ترکیه با 726 هزار بازدید در رتبه دوم و ارمنستان با 666 هزار بازدید کننده در رتبه سوم قرار داشته اند.

 

برنامه‌های گرجستان برای توسعه گردشگری در سال 2023

در سال 2023 بودجه اداره ملی گردشگری گرجستان 36 میلیون لاری(حدود 13 میلیون دلار) خواهد بود که حدود 2 میلیون لاری  از آن صرف دستمزد کارمندان می‌شود. بر اساس سند اصلی مالی کشور، برای استفاده از ظرفیت های گردشگری گرجستان، اقدامات زیر در نظر گرفته شده است:

- متنوع سازی کشورهای هدف؛ به معنای کاهش سهم بازار کشورهای همسایه به 70 درصد و افزایش سهم بازار اتحادیه اروپا و کشورهای دوردست (چین، آمریکا وغیره) به 30 درصد.

- در سال 2023، گرجستان به عنوان میزبان یکی از بزرگترین و تأثیرگذارترین نمایشگاههای گردشگری جهان - ITB Berlin 2023 معرفی خواهد شد.

- برای توسعه گردشگری سلامت، استراحت گاه‌هایی در سراسر گرجستان شناسایی شده و برنامه‌های دولتی جداگانه با شرایط مالی ویژه در این حوزه تدوین شده است.

- برای توسعه گردشگری غذایی، غذاهای منطقه‌ای - بومی، با مشارکت سرآشپزهای برجسته گرجی، توسط تورگردانان و رسانه‌ها ترویج خواهد شد.

- در 4 سال آینده، توسعه گردشگری تجاری یکی از مسیرهای اولویت دار برای جذب تجار به گرجستان خواهد بود.

- توسعه گردشگری تاریخی، برای ترویج بناهای معماری، نقاشی دیواری و آثار باستانی گرجستان برنامه ریزی شده است.

- ادامه توسعه تفرج گاه‌های کوهستانی گرجستان تا سال 2024، توسعه زیرساخت های اسکی و ایجاد محصولات گردشگری زمستانی: عمده گردشگران خارجی در فصول گرم سال به گرجستان سفر می‌کنند. دولت گرجستان برنامه‌های برای توسعه گردشگری در فصول سرد سال تدوین و اجرا کرده است. هدف از این کار، ایجاد زیرساختها و امکانات برای جذب گردشگر در تمام فصول سال در گرجستان است.

 

سیاست های جمهوری خودمختار آجارا و شهر باتومی‌برای توسعه گردشگری

جمهوری خودمختار آجارا و شهر باتومی در کنار دریای سیاه قرار داشته و می‌توان گردشگری و توسعه زیرساختهای گردشگری را از اهم محورهای توسعه اقتصادی در این منطقه دانست. ساخت و سازهای عمرانی و شهری در طی سالهای اخیر(هتلها، مبلمان شهری، زیرساختهای تفریحی و تفرجگاهی در طول ساحل دریای سیاه و ...) به خوبی این موضوع را نشان می دهد.

درآمد گرجستان از گردشگران خارجی در سال 2022، بیش از 3.5 میلیارد دلار بوده است و 4.9 میلیون گردشگر از گرجستان دیدن کرده اند. در این مدت، تعداد بازدیدکنندگان خارجی و داخلی از جمهوری خودمختار آجارا از 3 میلیون نفر فراتر رفته است. همچنین در مقایسه با قبل از پاندمی‌کووید 19، پروازها از فرودگاه بین المللی باتومی نیز  به طور کامل احیا  شده است.

دولت خودمختار این منطقه، همواره توسعه توریسم را مدنظر قرار داده و مقامات این منطقه، از جمله رئیس آن، آقای تورنیکه ریژوادزه در همه نشستها و ملاقاتهای خارجی، جذب گردشگر، جذب سرمایه گذار برای توسعه گردشگری و زیرساختهای آن و تبلیغ جاذبه‌های گردشگری آجارا و باتومی را از مهمترین محورهای مذاکراتی خود می داند.

حضور فعال در نهادها و چهارچوبهای چندجانبه و نمایشگاه‌های بین المللی، همواره از سرفصل های کاری مهم در حوزه گردشگری در گرجستان بوده و حتی رئیس سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) نیز شخصیتی گرجی است. آقای زوراب پولولیکاشویلی از سال 2018 دبیرکل سازمان جهانی گردشگردی است و این موضوع به خوبی نقش فعال گرجستان در چهارچوبها و نهادهای چندجانبه در موضوع گردشگری را نشان می دهد.

 در سال جدید تبلیغ و ترویج محصولات و خدمات گردشگری آجارا در نمایشگاه‌های بین المللی گردشگری از اهم برنامه‌های دولت خودمختار آجاراست. دپارتمان گردشگری آجارا، درماه ژانویه در بزرگترین نمایشگاه گردشگری جهان Fitur 2023 ) 18 تا 26 ژانویه )در مادرید و در مهمترین نمایشگاه گردشگری اروپای شمالی -Matka 2023 )20 تا 23 ژانویه) در هلسینکی حاضر و حوزه گردشگری جمهوری خودمختار آجارا را به شرکت کنندگان در این رویدادها نشان داده است. همچنین، نمایندگان دپارتمان گردشگری این منطقه  حدود 25 نشست کاری  تجاری در چارچوب نمایشگاه مادرید برگزار کردند و در این نشستها، در مورد همکاریهای آتی با نمایندگان رسانه‌های بین المللی، شرکت های توریستی و تبلیغاتی و تجارت گردشگری بحث و گفتگو کردند. در نمایشگاه گردشگری  Fitur 2023  نیز بیش از 8000 شرکت از بیش از 130 کشور جهان، با بیش از 100.000 بازدیدکننده حضور داشتند. به گفته رسانه‌های گرجی، در نمایشگاه بین المللی گردشگری هلسینکی، Matka 2023، علاقه به باتومی و گرجستان به طور کلی افزایش یافته بود.

 علاوه بر این، منطقه آجارا همواره میزبان جشنواره‌ها، نمایشگاه‌ها و مسابقات مرتبط با حوزه گردشگری است و این رویدادها و چهارچوبها را به عنوان بستر و زمینه ای برای توسعه گردشگری در این منطقه می داند. در همین زمینه، در اواخر سال 2022، در شهر باتومی مراسم اهدای جایزه "Magnolia 2022" برگزار شد. دپارتمان گردشگری آجارا به بهترین ارائه دهندگان خدمات گردشگری در منطقه جوایزی اهدا کرد. در مجموع، برندگان در 13 حوزه مشخص شدند و دپارتمان گردشگری آجارا برای سهم ویژه در ترویج و تبلیغ صنعت گردشگری، به نمایندگان بخش های خصوصی و دولتی و همچنین  اهالی رسانه لوح تقدیر اهدا کرد. این مراسم با گزارش سال 2022 اداره گردشگری آجارا آغاز شد و خانم تیناتین زوئیدزه، رئیس دپارتمان گردشگری آجارا، میهمانان را با پروژه‌های اجرا شده توسط این دپارتمان آشنا کرد و در مورد برنامه‌های آتی حوزه گردشگری آجارا و باتومی‌به  صحبت پرداخت. دپارتمان  گردشگری آجارا از سال 2015 رویداد جایزه "Magnolia" را در آجارا برگزار می‌کند. هدف از آن تشویق بخش گردشگری و بهبود خدمات و زیرساختهای گردشگری در این منطقه است.

 

منابع و مأخذ

https://www.bpn.ge/article/104860-2022-cels-turistebis-raodenoba-185-it-danaxarjebis-moculoba-182-it-gaizarda-rogoria-turizmis-agdgenis-dinamika

https://imedinews.ge/ge/regioni/278469/tornike-rijvadze-samushao-vizitit-pilipinebis-respublikashi-gaemgzavra

https://imedinews.ge/ge/regioni/278174/saertashoriso-turistul-gamopenebze-acharis-popularizatsia-daitsko

https://imedinews.ge/ge/regioni/278773/tornike-rijvadze-pilipinebis-respublikis-turizmis-ministrs-shekhvda

https://bm.ge/ka/article/2023-wels-turizmis-administraciis-biujeti-36-milioni-iqneba/123545/

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما