معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۱/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۳

اخبار اقتصادی کوبا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کوبا در هفته دوم بهمن ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

سینفوئگوس ظرفیت های جدید را برای خدمات همودیالیز فعال کرد

ارائه 18 کلیه مصنوعی به بیماران در خدمات همودیالیز مرکز تخصصی سرپایی هروئس د پلایا خیرون (CEA) در سینفوئگوس خبر جدیدی در بخش بهداشت در این استان است. در 4 سپتامبر 2022 دبیر اول کمیته مرکزی حزب کمونیست کوبا و رئیس جمهور میگل دیاز-کانل برمودز، از مرکز فوق الذکر و این واحد بزرگ همودیالیز که به زودی 16 کلیه مصنوعی دیگر را در خود جای خواهد داد، بازدید کرد. معاون اول وزیر بهداشت، دکتر تانیا مارگاریتا کروز هرناندز، با حضور در مراسم راه اندازی واحد همودیالیز بر اهمیت آموزش پرسنل متخصص، توسعه مشاوره برای نارسایی پیشرفته کلیوی، اطلاع رسانی جامعه متخصصین در بخش همودیالیز، تشخیص زودهنگام بیماری و لزوم گسترش این شبکه در مقیاس ملی تاکید کرد. دکتر آلیسکی ویلاوینسسیو وردسیا، رئیس مرکز تخصصی سرپایی و همچنین متخصص نفرولوژی، به اولویت اعطا شده از سوی وزارت بهداشت عمومی‌به بیماران این واحد، با حمل و نقل رایگان بیماران و همراهان از طریق شرکت کوباتاکسی اشاره کرد.

http://www.cubadebate.cu/noticias/2023/01/28/cienfuegos-habilitan-nuevas-capacidades-para-servicio-de-hemodialisis/

سالبوتامول و فلوتیکازون در حال حاضر در سراسر کشور توزیع شده است

پس از ۹ ماه عدم تولید به دلیل خرابی کارخانه اولین بسته‌های آئروسل های دارویی سالبوتامول و فلوتیکازون در سراسر استان‌های کشور درحال توزیع هستند. لوئیس آرماندو آلارکون، مدیرکل MedSol، خاطرنشان کرد: در دنیا در مجموع 8 تولیدکننده گاز برای مصارف دارویی وجود دارد که بخش قابل توجهی از آنها آمریکایی هستند. وی تاکید کرد: برای رسیدن به مذاکرات و رسیدن این گاز فرآیند پیچیده ای را طی کردیم. وی تاکید کرد، تولید از قبل شروع شده است، فلوتیکاسون قبلاً تولید شده و توزیع آن آغاز شده است، در حالی که سالبوتامول پس از بسته بندی از گوانتانامو به Sancti Spíritus توزیع می‌شد.

http://www.cubadebate.cu/noticias/2023/01/27/medsol-el-salbutamol-y-la-fluticasona-ya-se-distribuyen-en-todo-el-pais/

واکسن پنوموکوک کوبایی در مراحل نهایی تایید بهداشتی است

موسسه واکسن فینلای (IFV) گزارش داد که واکسن ضد پنوموکوک کوبا، Quimi-Vio، در شرف ثبت نام بهداشتی برای سازمان ملی تنظیم مقررات است. به گفته یوری والدز بالبین، معاون مدیر موسسه، در آزمایش‌های تکمیل شده، واکسن بی‌خطر بود، زیرا عوارض جانبی خفیفی در سطح محلی ایجاد کرد. وی گفت که این واکسن کاندید یک محصول 7 ظرفیتی است که در فرآیند تولید خود با پیچیدگی‌های علمی، شیمیایی، تحلیلی و تکنولوژیکی بالایی روبرو بوده است. از هفت مورد از عفونی‌ترین و بسیار شایع‌ترین سروتیپ‌های باکتری پنوموکوک در سراسر جهان محافظت می‌کند (یعنی انگار هفت واکسن در یک واکسن ساخته شده است)، پاتوژنی که باعث بیشتر پنومونی و مننژیت باکتریایی در کودکان و همچنین عفونت‌های جریان خون می‌شود. اوتیت میانی، سینوزیت و برونشیت است.

پس از ثبت بهداشتی واکسن ابتدا در گروه سنی یک تا پنج ساله و متعاقباً به نوزادان تزریق خواهد شد. Quimi-Vio به کشور حق حاکمیت فن آوری برای مبارزه با بیماری‌های ناشی از این باکتری را می دهد که به گفته سازمان بهداشت جهانی (WHO) هر ساله باعث مرگ حدود 1.6 میلیون در سراسر جهان می‌شود که بیشتر آنها در کودکان زیر پنج سال هستند.

https://cubasi.cu/en/news/cuban-pneumococcal-vaccine-near-apply-sanitary-registration

پروژه بزرگ برای انتقال بین رودخانه‌های توآ و یاتراس و دره گوانتانامو در حال پیشرفت است

انتقال آب شمال به جنوب، یک پروژه بزرگ هیدرولیکی برای انتقال آب از طریق گرانش زمین از رودخانه‌های توآ و یاتراس به دره گوانتانامو است که علی‌رغم محدودیت‌های منابع، از جمله سیمان، سنگدانه‌ها، سوخت، روان‌کننده و تجهیزات، در حال پیشرفت در اجرای خود است. این پروژه به دلیل پیچیدگی ساخت و ساز در گوانتانامو بی سابقه است، انتظار می رود این پروژه در چهار مرحله پنج ساله اجرا شود. هدف آن تضمین آب با کیفیت و تامین ایمن برای بیش از 294000 نفر، امکانات اقتصادی و اجتماعی متعدد و آبیاری حدود 28000 هکتار کشاورزی و نیشکر است که از زیرساختهای هیدرولیکی موجود در رودخانه‌های گواسو، جایبو و گوانتانامو نیز بهره خواهد برد. براساس برآوردها، این انتقال سالانه 230 میلیون مترمکعب آب را تأمین می‌کند، استفاده از آبزی‌پروری را با پرورش ماهی در سدهای آن ارتقا می دهد و هزاران تن مصرف سوخت را صرفه جویی می‌کند. به همین ترتیب، توقف انتشار هزاران تن دی‌اکسید کربن در جو را ممکن می‌سازد و حدود 27000 شغل ایجاد می‌کند.

http://www.cubadebate.cu/noticias/2023/01/29/avanza-megaproyecto-para-el-trasvase-entre-los-rios-toa-y-yateras-y-el-valle-de-guantanamo/

خدمات انتقال پول نقد در Cadeca به تمام کوبا گسترش یافت

شرکت تجاری کوبایی کادسا (Cadeca) گزارش داد که خدمات انتقال وجه نقد به حساب های اعتباری مرتبط با کارت های مغناطیسی به پزوی کوبایی (CUP) اشخاص حقیقی در سراسر کشور گسترش می یابد. طبق این اعلام مردم اکنون می‌توانند این سرویس را که قبلا فقط در بانک ها ارائه می‌شد، در دفاتر خود در تمام استان‌ها درخواست کنند که اجرای آن از ماه جاری در استان‌های سینفوئگوس، پینار دل ریو و هولگین آغاز شد. کادسا تصریح کرد مشتریان باید با شناسه، پول به ارز ملی و کارت خود که می خواهند وجه نقد را به آن اعتبار کنند، در دفاتر حضور یابند. از سال 2021، مطابق با فرآیند سفارش پولی در کوبا، Cadeca شروع به گسترش خدمات خود به مردم، مؤسسات و اشکال مدیریت غیردولتی کرد که اساساً مبتنی بر مبادله مجدد ارزهای خارجی بود.

http://www.cubadebate.cu/noticias/2023/01/30/extienden-a-toda-cuba-servicio-de-transferencia-de-efectivo-en-cadeca/

وزارت اقتصاد و برنامه ریزی امروز ۱۱۱ فعال اقتصادی جدید را تایید کرد

وزارت اقتصاد و برنامه‌ریزی ۱۱۱ فعال اقتصادی جدید متشکل از ۱۱۰ شرکت کوچک و متوسط خصوصی و یک شرکت کوچک و متوسط دولتی را تصویب کرد. انتظار می رود این نقش آفرینان مشاغل جدیدی در اقتصاد ملی ایجاد کنند. وزارت اقتصاد و برنامه‌ریزی در پایان هر سه ماه بر اساس آمار رسمی منتشر شده توسط اداره ملی آمار و اطلاعات و سوابق اداری خود این وزارتخانه، اطلاعات مورد علاقه فعالان اقتصادی را منتشر می‌کند.

http://www.cubadebate.cu/noticias/2023/01/31/el-ministerio-de-economia-y-planificacion-aprobo-111-nuevos-actores-economicos-pdf/

چشم انداز همکاری کوبا و قزاقستان

تیمور سلطان گزیف، معاون اول وزیر بهداشت قزاقستان، هنگام پذیرفتن اسکار سانتانا، سفیر این جزیره در این کشور آسیای مرکزی، چشم انداز همکاری با کوبا را تحلیل کرد. در دیدار با مقام قزاقستانی، وی جزئیات پیشرفت در بخش بهداشت عمومی در کوبا و همچنین در بخش تولید دارو و واکسن را شرح داد. سانتانا گفت که بر اساس داده‌های سالنامه آماری وزارت بهداشت عمومی‌برای سال 2020، کوبا دارای 497593 کارمند بهداشتی است که 6.8 درصد از جمعیت در سن کار را نشان می دهد. وی همچنین افزود که کشور کارائیب با ثبت 9.2 در هر هزار شهروند رتبه اول را در جهان بر اساس تعداد پزشکان در هر جمعیت دارد. علاوه بر این، او پتانسیل همکاری پزشکی و برنامه‌های مختلف ارائه شده توسط بازاریاب خدمات پزشکی کوبا را به نمایش گذاشت. وی بار دیگر از مدیران و متخصصان رشته پزشکی قزاقستان برای سفر به کوبا و شرکت در کنگره‌ها و کنوانسیون‌هایی که هر ساله در این کشور آمریکای لاتین در زمینه مسائل بهداشتی برگزار می‌شود، دعوت کرد. طرف کوبایی آمادگی خود را برای همکاری مثمر ثمر با وزارت بهداشت جمهوری قزاقستان در تعدادی از زمینه‌ها اعلام کرد.

سلطانگزیف نیز در مورد زمینه‌های اولویت‌دار برای توسعه مراقبتهای پزشکی در قزاقستان اظهار نظر کرد، کیفیت پزشکی در کوبا را ستود و علاقمند به کسب تجربه در این زمینه شد. ضمنا وی به موضوعات دیگری همچون ثبت داروهای کوبایی در قزاقستان، برخورد با شهروندان در مؤسسات این جزیره، آموزش دانشجویان در دانشگاه‌های پزشکی کوبا، تبادل متخصصان و همکاری بین دانشگاه‌ها پرداخت.

https://www.prensa-latina.cu/2023/02/01/analizan-perspectivas-de-cooperacion-cuba-y-kazajstan

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما