معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۱/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۳۷

ساخت بزرگترین نیروگاه خورشیدی اروپا در پرتغال

این نیروگاه که بزرگترین نیروگاه خورشیدی اروپا و پنجمین در دنیا خواهد بود، ظرفیت تولید 1200 مگاوات برق را خواهد داشت و انرژی پاک مورد نیاز 430 هزار واحد مسکونی را تامین خواهد کرد.

شرکت اسپانیایی ایبردرولا مجوزهای زیست‌محیطی لازم برای ساخت یک نیروگاه خورشیدی در منطقه سانتیاگو دو کاسم پرتغال را از سازمان محیط‌زیست پرتغال دریافت نموده است. این نیروگاه که پس از اتمام در سال 2025، به نام فرناندو پسوا، شاعر شهیر پرتغالی نام خواهد گرفت، بزرگترین نیروگاه خورشیدی اروپا و پنجمین در دنیا خواهد بود. ظرفیت تولید برق این نیروگاه، 1200 مگاوات خواهد بود و انرژی پاک مورد نیاز 430 هزار واحد مسکونی را تامین خواهد کرد که با دو برابر جمعیت شهر پورتو برابری می‌کند. تخمین زده می‌شود که با ساخت این نیروگاه، سالانه 370 میلیون متر مکعب گاز کمتر مصرف شده و صرفه‌جویی اقتصادی خوبی رخ خواهد داد. این پروژه با همکاری شرکت پروسولا انرژی و تحت نظر شرکت رن پرتغال انجام خواهد شد.

جدا از ایجاد 2500 شغل که با اجرای این پروژه به وجود خواهد آمد، مجریان پروژه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، توسعه صنعت توریسم منطقه و عرضه انرژی پاک خورشیدی به مناطق همجوار را در برنامه دارند و از زمین مورد استفاده برای مزرعه خورشیدی، برای تولید علوفه و چرای دام و همچنین ایجاد مزرعه کندوی عسل استفاده خواهند نمود و در اطراف مزرعه، درختان بومی منطقه نیز کاشت خواهد شد. گفته شده این مزرعۀ انرژی خورشیدی، معیاری برای دستیابی به هدف اروپا برای ایجاد و تولید انرژی پاک خواهد بود. آقای ایگناسیو گالان مدیر شرکت اسپانیایی ایبردرولا که مجری این پروژه است می‌گوید: ساخت این پروژه به گسترش ارتباطات بین اسپانیا و پرتغال کمک می‌کند و همکاری مقامات پرتغالی در روند این پروژه قابل تقدیر است. همچنین در نظر داریم طی سال‌های آتی و به صورت موازی با این پروژه، مبلغ 3 میلیارد یوروی دیگر در بخش انرژی بادی و خورشیدی در پرتغال سرمایه‌گذاری کنیم، زیرا ما باید مصرف انرژی فسیلی را پایین بیاوریم.

این شرکت اکنون سه مزرعه خورشیدی را تکمیل کرده و طی سال جاری میلادی نیز ساخت سه مزرعه دیگر را در دستور کار دارد. در صورت اجرایی شدن این ابتکارات و پروژه‌ها در سراسر اروپا، کشورهای اروپایی می‌توانند به هدف خود که دستیابی به 320 گیگاوات انرژی پاک تا سال 2025 و 600 گیگاوات تا سال 2030 است دست یابند.

با توجه به مشکلات زیست‌محیطی جهانی و مشکلاتی که پرتغال درگیر آن است، برنامه دولت این کشور مبتنی بر آینده نگری و تمرکز بر اجرای پروژه‌های انرژی‌های پاک است. برنامه توسعه بندر سینژ نیز به منظور ایجاد ‌هاب تولید، ذخیره‌سازی و واردات و صادرات انرژی از هیدروژن در دستور کار دولت است و سرمایه‌گذاری در این بندر مورد توجه چین و آمریکا بوده است. همچنین خط لوله انتقال انرژی هیدروژن که از سال 2022 بین کشورهای فرانسه، اسپانیا و پرتغال مطرح شده و اخیرا آلمان نیز اظهار علاقه به پیوستن به این خط کرده است، در صورت اجرایی شدن می‌تواند این کشورها را در دستیابی به افق کربن صفر یاری نماید. پیش‌بینی می‌شود که انرژی پاک هیدورژن تا سال 2050، می‌تواند حدود 20 درصد از نیاز جهانی به انرژی را پاسخگو باشد.

در بخش جنوبی اروپا، کشورهای اسپانیا و پرتغال، به واسطه داشتن شرایط اقلیمی مناسب شامل نور خورشید کافی، سواحل دریایی طولانی و مناسب، میزان جریان‌های بادی و آبی قوی، وجود زیرساخت‌ها و شبکه آماده انتقال، توجه بیشتری بر ایجاد پروژه‌های انرژی پاک داشته‌اند و در این زمینه پیشتاز هستند و پیش‌بینی می‌شود این دو کشور نیروگاه تولید انرژی پاک مورد نیاز اروپا طی سال‌های آتی باشند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما