معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۱/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۳۷

اخبار اقتصادی اروگوئه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اروگوئه در هفته سوم بهمن ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

تصمیم اروگوئه برای مذاکره جهت فروش گوشت طیور به چین

فرناندو ماتوس وزیر دامداری، کشاورزی و شیلات اروگوئه از تلاش ها برای صادرات گوشت طیور به چین خبر داد. وی این موضوع را در جریان بازدید مشترک با وانگ گانگ سفیر چین در مونته ویدئو از برخی از کارخانجات تولید گوشت مرغ در اروگوئه ایراد کرد. دیدار مذکور در چارچوب سی و پنجمین سالروز برقراری روابط دیپلماتیک میان دو کشور انجام گرفت. ماتوس با اشاره به تجارت قابل ملاحظه با چین و مشارکت راهبردی با آن کشور تاکید کرد: توسعه و تحکیم کانال های بیشتر تجاری با آن کشور در دستورکار وزارت کشاورزی، دامداری و شیلات است. ماتوس افزود: سال جاری به چین سفر خواهد کرد. بهبود پروتکل ها و ارتقای همکاری‌های تجاری و مهمتر از همه تحکیم روابط دوجانبه از اهداف وی در چین می‌باشد. گانگ نیز در اظهاراتی با اشاره به پیشرفت قابل ملاحظه روابط دو کشور در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و تجاری گفت: حجم روابط دو کشور در سال گذشته میلادی رکورد جدیدی را به ثبت رساند و به 7500 میلیون دلار بالغ شد. وی افزود: حجم روابط دوجانبه در سال 2022 حدود 60 برابر بیشتر از حجم روابط دو کشور در سال 1988 (به هنگام شروع روابط دیپلماتیک) بوده است. گانگ در بخش دیگری از اظهاراتش نسبت به شروع مسیر جدیدی برای یافتن فرصت های تازه درخصوص امکان صادرات محصولات گوشت طیور از اروگوئه به چین خبر داد. (پورتال دولت اروگوئه)

https://www.gub.uy/presidencia/comunicacion/noticias/uruguay-negocia-ingreso-productos-avicolas-china

اروگوئه: صادرات دام زنده به مغرب با تعرفه تجاری صفر 

خوان ایگناسیو بوفا قائم مقام وزارت دامداری، کشاورزی و شیلات اروگوئه با اشاره به اخذ مجوز بهداشتی لازم جهت صادرات دام زنده به کشور مغرب با تعرفه تجاری صفر گفت: عدم پرداخت تعرفه فرصتی برای اروگوئه بوجود می‌آورد تا بتواند به راهبرد تجاری مهمی‌برای مغرب مبدل شود. وی تاکیدکرد: وزارتخانه مذکور راهبرد ورود به بازارهای جهانی را از طریق انجام کنترل و صدور مجوزهای بهداشتی در دستورکار قرار داده است. به گفته وی مجوز صادره برای بازار مغرب پرورش گوساله و کشتار در آن کشور را نیز شامل می‌شود. وی تاکید کرد، در مقطع فعلی با توجه به گشایش کانالی تجاری و ملموس با کشور مغرب، شرکتهای خصوصی وارد عمل خواهند شد. بوفا یادآور شد: مجوز مذکور ماحصل گفتگوها و مذاکرات در همایش اقتصادی است که دسامبر سال 2022 در مغرب با حضور وی و شماری دیگر از مسئولان دولتی و پارلمانی جهت اجرای "طرح بالقوه‌سازی روابط" برگزار شد. وی خاطرنشان کرد: اروگوئه (با جمعیتی بالغ بر حدود سه و نیم میلیون نفر) در حال حاضر تولیدکننده محصولات غذایی برای 30 میلیون نفر در جهان است. این درحالی است که از ظرفیت لازم برای تولید غذا برای 50 میلیون نفر در جهان- در بیش از 250 بازار جهانی- برخوردار می‌باشد.(پورتال دولت اروگوئه)

https://www.gub.uy/presidencia/comunicacion/noticias/uruguay-exportara-ganado-bovino-pie-marruecos-tasa-arancelaria-cero

هشدار بانک بین آمریکایی توسعه درخصوص بدهی بالای کشورهای آمریکای لاتین 

بانک بین آمریکایی توسعه از دولت های آمریکای لاتین خواست بدهی‌های عمومی خود را یک چهارم کاهش دهند. بدهی کشورهای منطقه بدنبال اقداماتی که برای جلوگیری از تأثیرات بیماری همه‌گیر کووید-19 اتخاذ شد، به شدت افزایش یافته است. آمارها نشان می دهند که بدهی عمومی دولت های آمریکای لاتین بطور میانگین 70 درصد تولید ناخالص داخلی کشورهای منطقه است. وضعیت اروگوئه در عین حال متفاوت از سایر کشورهای منطقه بوده و سطح بدهی دولت 57 درصد تولید ناخالص داخلی است. بانک بین آمریکایی توسعه انتظار دارد که سایر کشورهای منطقه در سال میلادی جاری سطح بدهی‌های خود را بین 46% تا 55% کاهش دهند. شایان ذکر است، بدهی ناخالص دولت اروگوئه 45 هزار میلیون دلار و بدهی خالص حدود 25 هزار میلیون دلار محاسبه شده اند. (روزنامه ال پائیس- اروگوئه)

https://www.elpais.com.uy/negocios/noticias/el-bid-alerto-a-america-latina-por-sus-altos-niveles-de-deuda-cual-es-la-situacion-en-uruguay

تاکید نمایندگان اروپایی و اروگوئه بر نهایی سازی فوری توافق مرکوسور و اتحادیه اروپا 

مسئولان وزارت روابط خارجی اروگوئه و نمایندگان اتحادیه اروپا در اروگوئه در مونته ویدئو در چارچوب هفتمین کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و تجاری تشکیل جلسه دادند. طرفین در نشست مذکور بر تعهدشان برای امضای فوری موافقتنامه همکاری‌های تجاری میان مرکوسور و اتحادیه اروپا تاکید کردند. مبارزه با تغییرات آب و هوایی، توسعه پایدار، احترام به مبانی حقوق‌بین‌الملل، دموکراسی، منافع مکمل اروگوئه و اروپاییان در موضوعات اقتصادی و تجاری از جمله دیگر موضوعات مطروحه در بیانیه پایانی نشست بود. (روزنامه ال پائیس- اروگوئه)

https://www.elpais.com.uy/informacion/politica/uruguay-se-reunio-con-union-europea-y-hablaron-del-acuerdo

تلاش پاراگوئه و پرتغال برای تحکیم روابط اقتصادی و تجاری 

انریکه فرانکو ماسیئل معاون وزیر روابط اقتصادی و انسجام پاراگوئه و برناردو ایوو کروس مسئول بین‌المللی‌سازی وزارت تجارت خارجی پرتغال در ویدئو کنفرانسی راههای فعال سازی روابط اقتصادی و تجاری و ظرفیت های لازم برای توسعه همکاری‌های مشترک را مورد بررسی و تبادل نظر قرار دادند. ایجاد گروه کاری برای تجارت و سرمایه گذاری همچنین راه اندازی هیأتی متشکل از شرکت های تجاری برای بازدید از نمایشگاه بین المللی ماریانو روکه آلونسو (9 لغایت 24 جولای 2023 در پاراگوئه) ازجمله دیگر موضوعات مطروحه در نشست مجازی مذکور بود. طرفین همچنین بر علاقمندی‌ها برای پیشبرد مذاکرات میان مرکوسور و اتحادیه اروپا در راستای نهایی‌سازی فوری توافق تجاری میان دو بلوک مذکور تاکید کردند. (پورتال دولت پاراگوئه)

https://www.mre.gov.py/index.php/noticias-de-embajadas-y-consulados/paraguay-y-portugal-buscan-dinamizar-las-relaciones-economico-comerciales

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما