معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۱/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۹۴

اخبار اقتصادی تاجیکستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی تاجیکستان در هفته دوم بهمن ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

آغاز پروازهای  شرکت هواپیمایی “سامان ایر” تاجیکستان به تهران

براساس گزارش خبرگزاری دولتی خاور، شرکت هواپیمایی “سامان ایر” در تاریخ 31 ژانویه پروازهای خود را به شهر تهران، پایتخت جمهوری اسلامی ایران ایران آغاز نمود. این پرواز از شهر دوشنبه در ساعت 17:30 و از تهران ساعت 20:20 به وقت محلی انجام شد. بر اساس برنامه تعیین شده، از 10 فوریه پروازهای دوشنبه به تهران به صورت منظم هفته ای یک بار در روزهای جمعه انجام می‌شود. پرواز دوشنبه ساعت 14:30 و از تهران ساعت 17:20 به وقت محلی برنامه ریزی شده است. مدت زمان پرواز دوشنبه به تهران 2 ساعت و 50 دقیقه و در مسیر برگشت 2 ساعت و 20 دقیقه می‌باشد. پروازها توسط هواپیماهای بوئینگ 737-800 و -900 انجام میشود.

رکورد واردات فرآورده‌های نفتی به تاجیکستان

بنا بر گزارش وزارت انرژی و ذخایر آب تاجیکستان، در سال 2022 این کشور 853 هزار تن فرآورده  نفتی و 397 هزار تن گاز مایع شامل 387 هزار تن گازوئیل، 320 هزار تن بنزین، 60 هزار تن سوخت جت، 40.6 هزار تن کُک نفتی،30 هزار تن قیر و نفت کوره، 1.2 هزار تن سایر فراورده‌های نفتی وارد نموده است که بالاترین رقم طی سالهای اخیر می‌باشد.

واردات فراورده‌های نفتی و گاز مایع در سال گذشته نسبت به سال 2021 به اندازه 14درصد (154 هزار تن) افزایش یافته است. بنا به اعلام وزارت انرژی کشور، در سال جاری تاجیکستان فراروده‌های نفتی را با قیمت ویژه از روسیه وارد می‌کند.

نزدیک به 90 درصد فراورده‌های نفتی از روسیه و بیش از 90 درصد گاز مایع مورد نیاز تاجیکستان از قزاقستان وارد می‌شوند. براساس اطلاعات آژانس آمار تاجیکستان میزان فرآورده‌های نفتی این کشور در سال جاری، 510 تن بنزین، 4 هزار تن گازوئیل، 5.1 هزار تن نفت سیاه برآورد شده است. استخراج نفت تاجیکستان در سال 2022 در کشور حدود 25 هزار تن بوده است. در این کشور دو پالایشگاه کوچک دارای ظرفیت 150 هزار تن در سال فعالیت می‌کند. این پالایشگاه‌ها متعلق به شرکت خاسان ای کا می‌باشد.

در تاجیکستان پالایشگاه تصفیه فرآورده‌های نفتی بزرگ از قبیل شرکت چینی Dong Ying heli Investment and Development که چند سال قبل در منطقه آزاد اقتصادی دنغره با ظرفیت تبدیل سالانه 1.2 میلیون تن نفت ساخته شده، ولی شرکت مذکور تا کنون  به علت نبود نفت خام مورد نیاز راه اندازی نکرده است.  

خبرگزاری آسیا پلوس، مورخ 11 بهمن

     

ایجاد کنسرسیومی‌به منظور جلب سرمایه جهت تکمیل نیروگاه راغون

به منظور تامین مالی و جلب سرمایه گذاری خارجی جهت ادامه ساخت و ساز نیروگاه برق- آبی راغون کنسرسیومی ایجاد خواهد شد. دلیر جمعه، وزیر انرژی و ذخایر آب جمهوری تاجیکستان در نشست خبری اعلام کرد قرار است کنسرسیوم شبیه پروژه کاسا-1000 که توسط موسسات بین المللی مالی سرمایه گذاری می‌شود، تاسیس شود.

به گفته وزیر انرژی تاجیکستان، در حال حاضر با سرمایه گذاران بالقوه از قبیل موسسات بین المللی مالی و کشورهای خارجی بطور جداگانه مذاکره ادامه دارد. برای تکمیل این پروژه نیاز به سرمایه گذاری زیادی داریم، لذا باید مبالغ اضافی جلب شود. در ابتدای سال جاری  15میلیون دلار تا الآن به عنوان کمک فنی برای پروژه نیروگاه برق آبی راغون اختصاص یافته است.

شایان ذکر است به منظور تکمیل طرح مذکور در سال گذشته از بودجه دولت ابتدا 2.6 میلیون سامانی اختصاص یافت و تا آخر سال 200 میلیون سامانی دیگر به این طرح اختصاص داده شد.  

 در سال جاری، قرار است از بودجه دولت 3 میلیارد سامانی برای این هدف اختصاص یابد. علاوه بر این، در نظر است دولت برای تکمیل نیروگاه برق آبی راغون حدود 314 میلیون یورو جذب نماید.

گفته می‌شود این مبالغ نه از طریق فروش اوراق بهادار، بلکه به عنوان وام با بهره مناسب جلب خواهند شد. در ابتدای سال جاری اعلام شد مقامات تاجیکستان 65 میلیون دلار برای نیروگاه برق آبی راغون دریافت نموده اند. مبالغ مذکور جهت بهبود ساختارهای مالی، تجاری طرح و ارتقاء شاخص ها در بخش پایداری فنی، زیست محیطی و اجتماعی استفاده خواهد شد.

اجرای پروژه نیروگاه برق آبی راغون در سال 2008 شروع شد. در ابتدای هزینه اجرای پروژه مذکور 3 میلیارد دلار برآورد شد. در حال حاضر برای اتمام کامل ساخت و ساز این نیروگاه نیاز به 5 میلیارد دلار می‌باشد. 

خبرگزاری اوستا، مورخ 10 بهمن

 

میزان صادرات برق تاجیکستان در سال 2022

به گفته دلیر جمعه، وزیر انرژی و ذخایر تاجیکستان، این کشور در سال گذشته بیش از 2.5 میلیارد کیلووات ساعت نیروی برق صادر نموده است. به گفته نامبرده، میزان صادرات برق این کشور نسبت به سال 2021 به میزان 118.4 میلیون کیلیووات ساعت و یا 5 درصد افزایش یافته است.  

در سال 2022 در تاجیکستان 21.4 میلیارد کیلووات ساعت نیروی برق تولید شده است. این رقم  775.7 میلیون کیلووات ساعت و یا 3.8 درصد بیشتر از سال 2021 می‌باشد.

درآمد حاصل از فروش برق در بازار داخلی طی سال گذشته بیش از 3.2 میلیارد سامانی بوده است که 90 درصد از میزان کل مبالغ سال گذشته می‌باشد. 

خبرگزاری اوستا، مورخ 10 بهمن

 

 

 افزایش تعداد شرکت­های سرمایه گذاری روسیه در تاجیکستان

خبرگزاری اسپوتنیک: شرکت­های با سرمایه گذاری روسها که تا پایان سال 2022 ایجاد شدند، در زمینه حمل و نقل، صنایع مونتاژ، ارائه خدمات پزشکی و تولید منسوجات فعالیت می­کنند. در تاجیکستان، در سال 2022 شرکت­های که با سرمایه گذاری تجار و کارفرمایان روسی ایجاد شد نسبت به سال 2021 معادل 10 درصد افزایش یافته است. این مطلب را یوگنی کورنکوف نماینده تجاری فدراسیون روسیه در دوشنبه اعلام کرد. وی گفت: در حال حاضر 330 شرکت با سرمایه گذاری روسیه در تاجیکستان فعالیت می‌کنند که تعداد آن­ها نسبت به سال 2021، 10 درصد افزایش یافته است.

کورنکوف گفت: در پایان سال 2022، برای اولین بار در سه سال گذشته، نشست شورای بازرگانی روسیه و تاجیکستان برگزار شد و در جریان آن موضوع ایجاد مرکز حمل و نقل و لجستیک در تاجیکستان مطرح شد.

چنین مرکزی برای نگهداری، لجستیک انبارهای محصولات وارداتی و صادراتی دو کشور در نظر گرفته شده است.

کورنکوف افزود: «علاوه بر این، اعطای وام­های کم به خریداران تاجیک محصولات روسی پیش بینی می‌شود.

به گفته وی، دفتر نمایندگی تجاری به همراه شرکت­های روسی در چهار پروژه سرمایه گذاری امیدوارکننده فعال است.

به این ترتیب، فرآوری میوه‌ها برای افزودنی‌ها در محصولات قنادی، راه‌اندازی کارخانه کفش در شمال تاجیکستان در خجند، مرکز مونتاژ بزرگ در یکی از مناطق آزاد اقتصادی تاجیکستان و مرکز تسریع بهداشت گیاهی الکترونیکی برنامه‌ریزی شده است.

وی افزود که در پایان ماه نوامبر، بانک توسعه اوراسیا در دوشنبه استراتژی پنج ساله تاجیکستان را ارائه کرد که بر پروژه‌هایی در زمینه امنیت غذایی و ایجاد مراکز توزیع عمده فروشی متمرکز است که بانک توسعه آسیایی آماده سرمایه گذاری در آن است.

 

تاجیکستان در ردیف دوم ذخایر آنتیموان در جهان

الهام جان آی محمدزاده، مدیر اداره کل زمین شناسی جمهوری تاجیکستان در تاریخ 1 فوریه 2023 در مصاحبه خبری اعلام کرد تاجیکستان در ردیف دوم بعد از چین دارای ذخایر سرمه آنتیموان در جهان قرار دارد. نامبرده مشخص نکرد که میزان ذخایر آنتیموان تاجیکستان چه میزان است، ولی گفت این کشور در حال حاضر دارای 11 معدن آنتیموان مشخص شده می‌باشد. وی افزود 9 معدن از معادن مذکور در منطقه زرافشان و حصار  قرار دارند. در تاجیکستان همچنین 10 معدن طلا بوده است که عملیات اکتشاف و مطالعات امکان سنجی برای شناخت میزان ذخایرتقریبی  آنها صورت پذیرد.  

خبرگزاری اوستا، مورخ 12 بهمن

بازدید 138 هزار گردشگر از ولایت سغد در سال 2022

بنا برگزارش خبرگزاری خاور به نقل از مقامات اجرایی ولایت سغد، در سال 2022 بیش از 138 هزار گردشگر از اماکن تاریخی و فرهنگی آن استان دیدن نموده اند. در سال گذشته در شهر و نواحی ولایت سغد 15 مؤسسه تفریحی و فرهنگی، 16 مؤسسه گردشگری و هتل و 215 مرکز تجاری مورد بهر برداری قرار گرفته اند.

در سال گذشته در ولایت سغد 43 شرکت گردشگری و 2 سازمان اجتماعی از جمله شورای توسعه گردشگری و اتحادیه توسعه گردشگری زرافشان راه اندازی شده و 205 فرصت گردشگری ایجاد شده است که شامل تمامی اماکن تاریخی و فرهنگی می‌شوند.

در شهر و نواحی ولایت سغد، 95 تاسیسات ارائه خدمات گردشگری شامل 64 هتل و 31 عدد آسایشگاه برای اقامت بیش از 70000 نفر شهروند، گردشگران داخلی و خارجی فعالیت می‌کند.

شایان ذکر است که به منظور تامین توسعه بخش گردشگری، معرفی فرصت های گردشگری کشور و فرهنگ ملی در عرصه بین المللی، جلب سرمایه جهت  توسعه زیرساخت گردشگری با حمایت مستقیم رئیس جمهوری تاجیکستان به بخش گردشگری امتیازاتی ارائه شده است که بستر توسعه این بخش را فراهم می‌کند.

خبرگزاری خاور، مورخ12 بهمن

 

راه اندازی مرکز دیجیتال بخش حمل و نقل در تاجیکستان

عظیم ابراهیم، وزیر نقلیات جمهوری تاجیکستان در نسشت خبری اعلام کرد در این کشور مؤسسه دولتی تحت عنوان «مرکز دیجیتال سازی بخش حمل و نقل» راه اندازی خواهد شد که زمینه لازم را برای ارائه خدمات به شرکتهای حمل و نقلی فراهم می‌کند.

شایان ذکر است که مصوبه « تشکل دولت الکترونیک» در تاریخ 30 دسامبر سال 2011 با مصوبه دولت جمهوری تاجیکستان به تصویب رسیده، بیشتر شامل تهیه برنامه‌های الکترونیکی توسعه حوزه‌های مختلف این کشور می‌شود.

به قول عظیم ابراهیم، بر مبنای این مصوبه و در چارچوب برنامه‌های ذیربط، بخش حمل و نقل کشور مرحله به مرحله کاملاً وارد نظام دیجیتالی خواهد شد.

دولت الکترونیک برای سازماندهی ارتباط مؤثر بین مؤسسات و مقامات رسمی و غیر رسمی را فراهم می‌کند تا با استفاده از شبکه کامپیوتری، گردش اسناد الکترونیک بین اداری در حداقل زمان انجام شود. همچنین به افراد حقوقی و حقیقی اطلاعاتی برای بررسی شکایت‌های آن ارائه خواهد شد.

خبرگرزاری خاور، مورخ 12 بهمن

 

نشست خبری خدمات مخابرات تاجیکستان

الهام جان عطایف، معاون رئیس خدمات مخابرات تاجیکستان در تاریخ 30 ژانویه سال 2023 در نشست خبری در شهر دوشنبه اعلام کرد که ستادی بمنظور امکان کاهش تعرفه و افزایش سرعت اینترنت و ارائه خدمات بهتر در تاجیکستان ایجاد شده است. به گفته وی، رئیس جمهور تاجیکستان بهنگام ارائه پیام خود به پارلمان و با حضور مقامات این کشور، بر بهبود سرعت و کیفیت اینترنت تاکید نمود و خواستار رفع مشکلات بخش مخابرات  بویژه سرعت پایین و تعرفه‌های بالای اینترنت شد و در خواست نمود در این خصوص ستاد دائمی‌شامل متخصصین و مهندسین ذیربط ایجاد شود. 

به گفته مشارالیه، واقعاً مشکلات جدی در این بخش وجود دارد و زمینه انجام اقدامات لازم برای رفع مسائل موجود فراهم شده است. بخش مخابرات کشور باید توسعه یابد و کیفیت و سرعت خدمات بهبود یابد. اقداماتی زیادی باید براساس دستور رئیس جمهور انجام شود. ابتدا باید تجهیزات و لوازم لازم خریداری شود. در مجموع باید450 مورد تجهیزات لازم خریداری شود. در خصوص  تعرفه اینترنت ما به خدمات ضد انحصاری نامه‌ای ارسال کردیم.

به گفته عطایف، قیمت اینترنت کاهش خواهد یافت ولی زمان آن هنوز مشخص نیست و اقدامات لازم در این زمینه انجام می‌شود. 

براساس اطلاعات خدمات مخابرات تاجیکستان، تعداد استفاده کنندگان اینترنت در کشور 4.5 میلیون نفر برآورد می‌شود. نامبرده افزود بیگ صبور، رئیس خدمات مخابرات برای اجرای دستورات دولت جهت نصب تجهیزات لازم به ولایت خود مختار کوهستانی بدخشان سفر کرده است.

خبرگزاری اوستا، مورخ 10 بهمن

 

افزایش 11 درصدی مبادلات تجاری تاجیکستان و ازبکستان در سال 2022

حجم روابط تجاری تاجیکستان و ازبکستان در سال گذشته نسبت به سال 2021 میلادی 11.3 درصد افزایش داشته است. میزان مبادلات تجاری دو کشور در سال گذشته به 674.4 میلیون دلار رسید که نسبت به یک سال قبل رشد 11.3 درصدی داشته است کمیته دولتی آمار ازبکستان با اعلام این مطلب نوشت: صادرات محصولات تاجیکی در سال گذشته به این کشور 154.5 میلیون دلار بوده که نسبت به سال 2021 رشد 49.1 درصدی داشته است. صادرات کالاهای ازبکستان به تاجیکستان طی این دوره با رشد 3.5 درصدی در مقایسه با   سال 2021 به 519.9 میلیون دلار رسیده است.

تاجیکستان و ازبکستان برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی اهمیت زیادی قائل هستند. تاجیکستان عمدتا برق، سیمان و الیاف پنبه را به ازبکستان صادر و گاز طبیعی، کودهای معدنی، فراورده‌های نفتی، لوازم خانگی و غیره را وارد می‌کند.

امضای توافقنامه بین بازرگانان ولایت سغد تاجیکستان و قزاقستان جهت صادرات محصولات کشاورزی

براساس گزارش خبرگزاری دولتی خاور، به منظور صادرات محصولات کشاورزی تاجیکستان به جمهوری قزاقستان، بین تجار ولایت سغد این کشور و مناطق جمهوری قزاقستان قراردادهای همکاری امضا شد.
این قراردادها در جریان سفر تجار جمهوری قزاقستان به ولایت سغد به امضا رسید. همزمان، نشست تجار و کشاورزان ولایت سغد تاجیکستان با تجار قزاقستان در اتاق بازرگانی و صنایع استان سغد برگزار شد. در این نشست فرصت های سرمایه گذاری، تولید محصولات کشاورزی در ولایت سغد و حجم صادرات آن به میهمانان ارائه شد. اعلام شد که محصولات کشاورزی تاجیکستان در قزاقستان مشتریان زیادی دارد و محافل تجاری دو کشور می‌توانند برای صادرات محصولات و میوه‌های خشک و تازه همکاری کنند. در این دیدارها، محافل تجاری دو کشور فرصت‌های تجارت متقابل، ساماندهی صادرات محصولات مورد نیاز در بازارهای تاجیکستان و قزاقستان را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما