معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۱/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۹

اخبار اقتصادی گرجستان- باتومی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی گرجستان در نیمه اول بهمن ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد

افزایش حجم صادرات گرجستان در سال 2022

به گزارش خبرگزاری"بیزنس پرس نیوز"، در سال 2022، حجم کالاهای صادراتی از گرجستان بالغ بر 5592 میلیارد دلار آمریکا بوده که 31.8 درصد بیشتر از رقم سال گذشته می‌باشد.

درآمد حمل و نقل زمینی در سال 2022

به گزارش خبرگزاری"بیزنس مدیا جورجیا"، براساس آمار، در سال گذشته روزانه بیش از 1300 کامیون از مسیر گرجستان عبورکرده است. تنها در ماه دسامبر 45560 تریلر از جاده‌های گرجستان برای ترانزیت کالا استفاده ‌کرده اند. بر اساس این گزارش، کامیون داران در ماه دسامبر 15.9 میلیون لاری مالیات برای استفاده از جاده به حساب خزانه پرداخت کرده اند.

      این موضوع از یک سو، می‌تواند ناشی از افزایش جریان بار در دالان میانی و از سوی دیگر، افزایش عوارض حمل و نقل جاده ای از 200 به 350 لاری از ماه ژوئن2022، باشد که درآمد حاصل از استفاده از جاده را به سطح بی سابقه ، 128 میلیون لاری افزایش داده است. این شاخص در سال 2021 (هزینه استفاده از جاده) تقریبا نصف،  66.4 میلیون لاری بوده است.

آمار هزینه پرداختی جهت استفاده از جاده‌های گرجستان توسط کامیون‌ها در سال 2022:

ژانویه - 26,742 کامیون / 5,348,454 لاری

فوریه - 30,493 کامیون / 6,098,631 لاری

مارس - 24780 کامیون / 4956096 لاری

آوریل - 34021 کامیون / 6804200 لاری

می  - 41,307 کامیون / 8,261,368

ژوئن - 45095 کامیون / 10522373 لاری (از 20 ماه جون مالیات 350 لاری شده است)

جولای - 39,177 کامیون/ 13,712,014 لاری

آگوست - 43,858 کامیون / 15,350,493 لاری

سپتامبر - کامیون 39208 / 13722963 لاری

اکتبر - 39,301 کامیون / 13,755,578 لاری

نوامبر  - کامیون 38791/ 13577160 لاری

دسامبر - کامیون 45560 / 15946016 لاری

در مجموع در سال 2022 حدود 448.335 کامیون از مسیر گرجستان عبور کرده اند در صورتی که در سال 2021 این رقم 332.070 بوده است.

 

افزایش آمار تعداد گردشگران در سال 2022

به گزارش خبرگزاری"بیزنس پرس نیوز"، در سال 2022، بر اساس داده‌های بانک ملی، 4.9 میلیون گردشگر خارجی از گرجستان بازدید کردند که 185 درصد بیشتر ازداده‌های سال قبل از آن می‌باشد. در مورد هزینه‌ها، بازدیدکنندگان خارجی در سال گذشته 3.5 میلیارد دلار در گرجستان هزینه کردند که 182 درصد افزایش نسبت به سال 2021 نشان می‌دهد. این درآمد فراتر از دوره قبل از پاندمی‌کووید 19 نیز  می‌باشد. تاکنون بیشترین درآمد حاصل از بخش گردشگری گرجستان در سال 2019 به ثبت رسیده بود که به رقم 3.2 میلیارد دلار رسیده بود.

      احتمال داده می‌شود که افزایش درآمد گردشگری ناشی از احیای صنعت گردشگری پس از دوره پاندمی‌کرونا و  یا موج مهاجرتی از روسیه و اوکراین باشد، زیرا طبق داده‌های بانک ملی، در سال 2022، بخش گردشگری بیشترین درآمد - 891 میلیون دلار - را ازشهروندان روسیه دریافت کرده است. شهروندان فدراسیون روسیه بیشترین بازدید را از گرجستان داشته اند (1 میلیون). ترکیه با 726 هزار بازدید در رتبه دوم و ارمنستان با 666 هزار بازدید کننده در رتبه سوم قرار دارند.

 

آمار  واردات نفت روسیه به گرجستان

به گزارش خبرگزاری"بیزنس مدیا جورجیا"، بر اساس گزارش منتشر شده توسط اداره ملی آمار، در سال 2022 گرجستان، 1.33 میلیون تن نفت به ارزش 1.33 میلیارد دلار خریداری کرده است. از نظر هزینه  واردات 62 درصد افزایش داشته که ناشی از افزایش قیمت سوخت بوده است، در حالی که این مقدار واردات، 5 درصد افزایش داشته است. تغییر اصلی که در بازار نفت رخ داد، تمرکز بر واردات از روسیه بوده است. در سال 2022، گرجستان 47 درصد (623 میلیون دلار) محصولات نفتی را از فدراسیون روسیه خریداری کرده است. شایان ذکر است، در سال 2021 واردات از روسیه تنها 16 درصد از مجموع واردات فرآورده‌های نفتی بوده است و گرجستان نفت را عمدتاً از ترکمنستان و رومانی خریداری ‌کرده است. حمله روسیه به اوکراین باعث کاهش قیمت نفت روسیه شده است و به همین دلیل بخش واردات نفت گرجستان، خرید خود از همسایه شمالی را افزایش داده است.

در سال 2022، آمار واردات به تفکیک کشور به شرح زیر توزیع شد:

روسیه - 623 میلیون دلار، 657 هزار تن، افزایش 361درصد

رومانی - 252 میلیون دلار، 246 هزار تن، افزایش 88 درصدی

ترکمنستان - 159 میلیون دلار، 153 هزار تن، کاهش -17 درصد

بلغارستان - 115 میلیون دلار، 115 هزار تن، افزایش 1درصد

آذربایجان - 51 میلیون دلار و 59 هزار تن کاهش -0.6 درصد

در سال 2022، گرجستان واردات نفت آذربایجان را به میزان 60 درصد کاهش داد. میانگین قیمت نفت روسیه خریداری شده در سال 2022 توسط گرجستان ،947 دلار درهر تن و میانگین قیمت سوخت رومانیایی 1023 دلار درهر تن بوده است.

 

 

نشست  وزیر کشاورزی گرجستان با وزیران اتحادیه اروپایی در برلین در مورد ایمنی مواد غذایی

وزارت کشاورزی گرجستان، روز دوشنبه اعلام کرد که اوتار شاموگیا، وزیر کشاورزی و حفاظت از محیط زیست گرجستان، در نشست جهانی غذا و کشاورزی در برلین در مورد ایمنی بین المللی غذا با همتایان خود بحث و گفتگو نمود. در این رویداد، 90 وزیر کشاورزی و صدها نماینده از سازمان‌های بین المللی، دلایل بحران امنیت غذایی جهانی را مورد بحث و بررسی قرار دادند. این گردهمایی با یادآوری بحران آب و هوا، انقراض گونه‌ها، همه گیری کووید-19 و تداوم جنگ روسیه و اوکراین به عنوان نیروهای محرک که جهان را با بدترین بحران غذایی از زمان جنگ جهانی دوم مواجه نموده است، تاکید کرد. این مقام گرجستانی در سخنرانی خود گفت که تامین بذر با کیفیت، تجهیزات کشاورزی مناسب، فناوری مدرن و دسترسی مداوم به دانش مدرن و دستاوردهای علمی ‌برای کشاورزان و کارآفرینان، می‌تواند چالش ها را حل کند.

 

تشریح دستاورد های نشست داووس برای جذب سرمایه گذاری در گرجستان توسط وزیر اقتصاد

  لوان داویتاشویلی، وزیر اقتصاد گرجستان، هیئت دولت را در خصوص حضور درمجمع جهانی اقتصاد در داووس در این هفته مطلع و گفت که این گفتگوها "بسیار مثمر ثمر و جالب" بوده و "قطعا نتایج ملموسی به همراه خواهد داشت". سایت وزارت اقتصاد گرجستان  به نقل از داویتاشویلی اظهار داشت که نمایندگان «هریک از شرکت‌های خارجی» که هیأت گرجی به رهبری نخست‌وزیر ایراکلی قریباشویلی در حاشیه اجلاس داووس با آنها ملاقات نمود، به سرمایه گذاری در گرجستان علاقه نشان داده است.

داویتاشویلی اظهار داشت: "ما قبل از برگزاری جلسات، اطلاعاتی را در مورد پروژه‌های خاص به آنها داده بودیم. با این حال، من فکر می‌کنم جلسات شخصی بسیار مفید بود و قطعا نتایج ملموسی به همراه خواهد داشت که در سرمایه گذاری‌های آتی شرکت های خارجی در گرجستان متبلور خواهد شد." وی همچنین گفت که پروژه‌های مورد بحث در این جلسات از "توجه ویژه" برخوردار بوده و علاقه سرمایه گذاران و جامعه بین المللی را به طور کلی جلب کرده است. "برنامه‌های بلندپروازانه‌ای که ما اعلام کردیم و مربوط به بازسازی زیرساخت‌های حمل‌ونقل و بندری و همچنین فعالیت شرکت‌های خارجی بیشتر در زمینه انرژی و نوآوری و فناوری در گرجستان است، حتی ملموس‌تر خواهد بود."

 

پیشنهاد گرجستان به شرکت آمازون برای تبدیل این کشور  به یکی از قطب های تبادل داده در منطقه

 لوان داویتاشویلی، وزیر اقتصاد روز چهارشنبه پس از دیدار با معاون رئیس شرکت آمازون، مایکل فونکه، گفت: گرجستان به بزرگترین پلت فرم معاملات آنلاین جهان (آمازون) پیشنهاد داد تا گرجستان را به عنوان یکی از قطب های تبادل داده در نظر بگیرد و امکان ایجاد مرکز داده در گرجستان را بررسی کند. طرفین همچنین در مورد موضوعات "مهم" همکاری متقابل در مجمع جهانی اقتصاد در داووس، بحث و گفتگو کردند.

 داویتاشویلی گفت: "در این نشست اصلاحات اجرا شده و در حال انجام برای توسعه اقتصاد دیجیتال در گرجستان از جمله "موضوعات مهم" بویژه وضعیت موجود در بازار ارتباطات الکترونیکی، توسعه و تحول اقتصاد دیجیتال و جامعه اطلاعاتی مورد بحث و بررسی قرار گرفت." همانطور که وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد، آنها اولویت های وزارت را در این راستا مورد بررسی قرار دادند و بر تلاش های این وزارتخانه برای نزدیک کردن محیط قانونی موجود "تا حد امکان" به مقررات اتحادیه اروپا تاکید و همچنین در مورد کمک آمازون به دولت گرجستان در تحول دیجیتال و آموزش کارکنان بحث کردند.

داویتاشویلی تاکید کرد،گرجستان دارای یک محیط تجاری "جذاب" برای فناوری اطلاعات و ارتباطات است، از جمله رژیم های تجاری مطلوب، سیستم مالیاتی، مناطق آزاد صنعتی و برق ارزان، که همراه با "پهنای باند بین المللی به خوبی توسعه یافته" و دسترسی داخلی به اتصالات اینترنتی، باعث می‌شود که این کشور مکانی "جذاب" برای "غول های فناوری" برای راه اندازی مراکز تبادل داده تبدیل گردد.

 

تبدیل فرودگاه کوتایسی به "فرودگاهی پیشرو در منطقه"

ایراکلی کرکاشادزه، مدیر تازه منصوب شده اتحادیه فرودگاه‌های گرجستان، گفت که توسعه فرودگاه بین المللی کوتایسی در غرب کشور، "اولویت اصلی" سازمان تحت رهبری او خواهد بود. کرکاشادزه با کارکنان فرودگاه و همچنین نمایندگان شرکت پیمانکار و سازمان‌های همکار فعال در فرودگاه دیدار کرد و برنامه‌های آینده خود را برای توسعه این تاسیسات ارائه کرد. او همچنین در اظهارات خود گفت که فرودگاه - که در خدمت این شهر است - دارای "پتانسیل و آینده بزرگ" می‌باشد و برنامه‌هایی را برای تبدیل آن به یک "قطب منطقه ای" دارد.

 

داووس 2023:  ترغیب شرکت کشتیرانی سوئدی  به فعالیت درمحیط تجاری گرجستان

  ایراکلی قریباشویلی، نخست وزیر گرجستان، در نشستی که در مجمع جهانی اقتصاد در داووس برگزار شد، محیط تجاری کشور گرجستان را به نیکلاس مارتنسون، مدیر عامل شرکت خطوط کشتیرانی سوئدی، استنا لاین، معرفی و این شرکت را به فعالیت در این زمینه ترغیب کرد. در این نشست، نخست وزیر "موقعیت استراتژیک" گرجستان را که به گفته او فرصتی برای اتصال اروپا، منطقه دریای خزر، آسیای مرکزی و چین است، تشریح کرد و به "مواضع پیشرو" گرجستان در رتبه بندی توسط تعدادی از سازمان‌های تحلیلی بین المللی اشاره نمود.

 رئیس دولت گرجستان همچنین با هانی ویس، مدیرعامل مجید الفتیم، یک هلدینگ زنجیره‌ای خرده‌فروشی و هایپرمارکت‌های مواد غذایی مستقر در دبی، و منصور بن ابراهیم آل محمود، مدیر عامل سازمان سرمایه‌گذاری قطر، دیدار کرد.

 

 جذب مشارکت خارجی در تکمیل و توسعه بندر عمیق آناکلیا در دریای سیاه در غرب گرجستان

 ایراکلی قریباشویلی، نخست وزیر گرجستان در سخنرانی خود در میزگردی در مجمع جهانی اقتصاد در داووس گفت که بندر عمیق دریای آناکلیا در سواحل دریای سیاه در غرب گرجستان پس از تکمیل 51 درصد سهم دولت برای تکمیل و توسعه 49 درصد باقی مانده آن یک رقابت بین المللی برای انتخاب سرمایه گذاران خارجی برگزار خواهد شد. وی خاطرنشان کرد که این پروژه باید برای افزایش توانمندی‌های کشور اجرا شود و تاکید کرد که در این راستا با "سرمایه گذاران بالقوه زیادی" ارتباط  گرفته شده است.

 رئیس دولت افزود بندر پوتی گرجستان پتانسیل حمل و جابجایی 550 هزار تن و بندر باتومی 20 هزار تن را در دریای سیاه داراست. نخست وزیر گرجستان همچنین بر اهمیت بندر "مناسب" و زیرساخت های راه آهن در تحقق نقش هاب منطقه ای گرجستان تاکید و اعلام نمود که دولت قصد دارد "فورا" یک مناقصه بین المللی برای انتخاب سرمایه گذاران جهت تکمیل بندر عمیق آناکلیا در سواحل دریای سیاه - غرب گرجستان برگزارکند. وی افزود که دولت قصد دارد این پروژه را همراه با "شرکت های خارجی" اجرا نماید.

صادرات محصولات ماهی محلی

به گزارش خبرگزاری"بیزنس پرس نیوز"، در سال 2022 نسبت به سال 2021 حجم صادرات ماهی محلی 3 برابر شده است. بر اساس داده‌های اداره ملی آمار گرجستان، در سال 2022 محصولات ماهی محلی به ارزش یک میلیون 699 هزار دلار و یک سال قبل از آن (سال 2021) به ارزش 546.5 هزار دلار از کشور صادر شده است. همزمان با صادرات، واردات ماهی نیز افزایش یافته است. به طور خاص، در سال 2022 گرجستان 2 میلیون 995 هزار دلار بیشتر نسبت به سال 2021 که ارزش واردات انواع ماهی 5 میلیون دلار بوده، ماهی تازه و سردخانه ای وارد کرده است. فهرست کشورهایی که گرجستان در سال 2022 درآنها معامله تجاری (صادرات - واردات) ماهی داشته است به شرح زیر است:

صادرات محصولات ماهی: در سال گذشته تنها به 3 کشور ارمنستان (1.128 میلیون دلار)، آذربایجان (536.0 هزار دلار) و ترکیه (35.1 هزار دلار) ماهی محلی صادر شد.

در مورد واردات ماهی، لیست کشورهای صادر کننده ماهی به گرجستان به شرح زیر است:

ترکیه - 3.915 میلیون دلار آمریکا

نروژ – 3.848 میلیون دلار آمریکا

هلند - 105.9 هزار دلار آمریکا

لوکزامبورگ - 54 هزار دلار آمریکا

فرانسه - 28.1 هزار دلار آمریکا

 

علاوه بر این، در سال 2022، این محصول در حجم نسبتا کمی از کشورهای ارمنستان، سریلانکا، مراکش، آذربایجان، استونی و سوئیس وارد شده است.

 

آمار واردات تخم مرغ به گرجستان

به گزارش خبرگزاری"بیزنس پرس نیوز"، بر اساس داده‌های اداره ملی آمار گرجستان، در سال 2022، تعداد 36 میلیون و 550 هزار عدد تخم مرغ به ارزش (5.834 میلیون دلار) به گرجستان صادر شد که این رقم در سال گذشته 17 میلیون 139 هزارعدد تخم مرغ به ارزش (1.218 میلیون دلار) بوده است. طبق آمار ثبت شده در پورتال تجارت خارجی اداره ملی آمار، (طی سال های 2009 تا 2022) توسط گرجستان بیشترین حجم تخم مرغ قبل از پاندمی در سال 2019 (31.781 میلیون عدد تخم مرغ) خریداری شده است.

  شایان ذکر است که 89.5 درصد از تخم مرغ های وارداتی در سال 2022 از ترکیه وارد شده است.

 

 افزایش صادرات پوشاک از گرجستان

به گزارش خبرگزاری"بیزنس مدیا جورجیا"، صادرات لباس های دوخته شده از گرجستان افزایش چشمگیری داشته است. براساس این گزارش در سال 2022، پوشاک به ارزش 139 میلیون 688 هزار دلار از کشور صادر شده است. بازار اصلی صادرات ترکیه است و این کشور 90 درصد از کل صادرات این محصولات را به خود اختصاص داده است. محصولاتی به ارزش 126.2 میلیون دلار به ترکیه صادر شده است. لازم به ذکر است که در گرجستان سرمایه گذاری ترکیه در صنعت پوشاک بالا است. سفارشات بزرگ از طریق شرکای ترکیه ای دریافت می‌شود. این محصولات همچنین از طریق ترکیه به بازارهای مختلف صادر می‌شود.

 

مشارکت دپارتمان گردشگری آجارا در نمایشگاه‌های بین المللی

به گزارش شبکه تلویزیونی "ایمدی"، در سال جدید تبلیغ و ترویج محصولات و خدمات گردشگری آجارا در نمایشگاه‌های بین المللی گردشگری آغاز شده است. دپارتمان گردشگری آجارا، درماه ژانویه در بزرگترین نمایشگاه گردشگری جهان Fitur 2023 ) 18 تا 26 ژانویه )در مادرید و در مهمترین نمایشگاه اروپای شمالی -Matka 2023 )20 تا 23 ژانویه) در هلسینکی حاضر و حوزه گردشگری جمهوری خودمختار آجارا را به شرکت کنندگان در این رویدادها معرفی نمود. نمایندگان دپارتمان گردشگری این منطقه  حدود 25 نشست کاری  تجاری در چارچوب نمایشگاه مادرید برگزار کردند که در آن در مورد مسائل همکاری آتی با نمایندگان رسانه‌های بین المللی، شرکت های توریستی و تبلیغاتی و تجارت گردشگری بحث و گفتگو کردند.

در نمایشگاه گردشگری  Fitur 2023  بیش از 8000 شرکت از بیش از 130 کشور جهان با بیش از 100.000 بازدیدکننده حضور داشتند. در مورد نمایشگاه بین المللی گردشگری هلسینکی، Matka 2023، علاقه به باتومی و گرجستان به طور کلی افزایش یافته بود. شایان ذکر است که دپارتمان گردشگری آجارا همراه با نمایندگان اداره ملی گردشگری و شرکت های گردشگری گرجستان در نمایشگاه‌های بین المللی گردشگری مذکور شرکت نموده اند. همچنین در طول سال 2023، مشارکت دپارتمان گردشگری جمهوری خودمختار آجارا در بیش از 20 نمایشگاه و رویداد بین المللی برنامه ریزی شده است.

 

دریافت 16.76 میلیارد دلار سپرده، و پرداخت 16.94 میلیارد دلار وام توسط بانک های گرجستان

آخرین داده‌های بانک ملی گرجستان نشان می دهد که بانک های تجاری در گرجستان در دسامبر 2022 44.80 میلیارد لاری (16.94 میلیارد دلار) وام و 44.31 میلیارد لاری (16.76 میلیارد دلار) سپرده دریافت کرده اند. حجم وام ها در آذرماه نسبت به ماه قبل 2.66 درصد و تعداد سپرده‌ها 3.96 درصد نسبت به ماه قبل رشد داشته است. بانک ملی اعلام کرد در ماه گذشته، مجموع سپرده‌های انجام‌شده برای بازه زمانی از پیش تعیین‌شده 0.83 درصد افزایش یافته است، در حالی که سپرده‌های عادی که امکان برداشت انعطاف‌پذیر را فراهم می‌کند، 5.88 درصد افزایش یافته است. وام های اخذ شده به پول ملی 2.48 درصد و وام های ارزی نیز 2.88 درصد افزایش داشته است.

براساس اعلام بانک ملی گرجستان تا پایان دسامبر 2022، 14 بانک تجاری در گرجستان ، از جمله 13 نهاد با مالکیت خارجی، وجود دارند. کل دارایی‌های بانک های تجاری گرجستان 4.3 درصد افزایش یافته و 70.3 میلیارد لاری (26.58 میلیارد دلار) از ذخایر بانکی را تشکیل می دهد.

واردات سیب زمینی به گرجستان

به گزارش خبرگزاری "بیزنس پرس  نیوز"، گرجستان، 11.169 تن سیب زمینی در سال 2022 به ارزش 4.1 میلیون دلار و 11.464 تن سیب زمینی در سال 2021 به ارزش 2.5 میلیون دلار خریداری کرده است. در سال 2022 بیشترین میزان واردات سیب زمینی از کشورهای زیر بوده است:

روسیه - 3794 تن، 1 میلیون دلار آمریکا

بلاروس - 2728 تن 747.8 هزار دلار آمریکا

آلمان - 1224 تن، 1.114  میلیون دلار آمریکا

ترکیه - 1.129 تن، 249.9 هزار دلار آمریکا

آذربایجان - 527.6 تن، 300 هزار دلار آمریکا

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما