معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۱/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۳۱

اخبار اقتصادی گرجستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی گرجستان در هفته اول بهمن ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

حجم مبادلات خارجی گرجستان در سال 2022

در سال 2022، حجم تجارت خارجی گرجستان به 19 میلیارد دلار رسید که 32.8 درصد بیشتر از سال 2021 است.

طبق گزارش اداره ملی آمار گرجستان، صادرات گرجستان به خارج به 5.5 میلیارد دلار و واردات نیز با نزدیک به 32 درصد افزایش به 13.4 میلیارد دلار رسید.

تراز تجاری منفی در سال2022 ، 7.9 میلیارد دلار بوده است که 41.3 درصد از کل تجارت خارجی را تشکیل می دهد.

در سال گذشته چین (736.8 میلیون دلار)، آذربایجان (672.6 میلیون دلار) و روسیه (651.6 میلیون دلار) بزرگترین شرکای صادراتی گرجستان شدند.

سه مبداء اصلی واردات گرجستان ترکیه (2.3 میلیارد دلار)، روسیه (1.8 میلیارد دلار) و چین (1.1 میلیارد دلار) بوده اند.

 در سال 2022 صادرات سنگ معدن و کنسانتره مس به ارزش بیش از یک میلیارد دلار (18 درصد کل صادرات) مقام اول را در فهرست کالاهای صادراتی گرجستان به خود اختصاص داد

پس از آن خودرو با بیش از 903.8 میلیون (16.2٪ از کل صادرات) و فروآلیاژها با 459.8 میلیون دلار (8.2٪ از کل صادرات) قرار دارند.

رتبه اول واردات در سال 2022 به خودرو با بیش از 1.6 میلیارد دلار (12٪ از کل واردات) اختصاص یافت.

 پس از آن فرآورده‌های نفتی با 1.3 میلیارد دلار (9.9٪ از کل واردات) و کنسانتره مس با 775.3 میلیون دلار (5.8٪ از کل واردات) قرار دارند.

 

در سال 2022 قیمت نان در گرجستان 40 درصد افزایش یافت

تجزیه و تحلیل سال 2022 نشان می دهد که با وجود افزایش قابل توجه واردات آرد، قیمت نان در گرجستان تا 40 درصد افزایش یافته است.

لوان سیلاگاو، رئیس انجمن تولیدکنندگان گندم و آرد گفت:  انتظارات مبنی بر اینکه رشد واردات آرد مانع از افزایش قیمت نان شود، عملاً تحقق نیافت. زیرا افزایش واردات آرد به تنهایی نمی‌تواند منجر به کاهش قیمت نان نمی‌شود. افزایش واردات آرد و کاهش خرید گندم به این دلیل است که روسیه برای صادرات گندم تعرفه‌های بیشتری را اعمال کرد، اما در عین حال مالیات بر صادرات آرد را صفر نگه داشت و برای این کشور سودآورتر شد. بر این اساس واردات آرد افزایش و گندم کاهش یافت.

به گفته وی، این امر منجر به این واقعیت شد که تقریباً تمام آسیاب ها در گرجستان متوقف شدند.

رئیس انجمن تولیدکنندگان گندم و آرد افزود: ثبات قیمت فعلی بیشتر به دلیل فعالیتهای کارخانه‌های تولید آرد است. زیرا چند ماه پیش تعرفه صادرات آرد کاهش یافت و در نتیجه بار دیگرا واردات غله برای تولید آرد به صرفه شد.

با این حال، تکرار همان روندهای سال گذشته در آینده نزدیک پیش بینی می‌شود. عوارض صادرات گندم (روسیه) دوباره رو به افزایش است و اگر این روند متوقف نشود، بار دیگر در شرایطی قرار خواهیم گرفت که واردات آرد از گندم به صرفه تر خواهد بود.

 

قیمت املاک و مستغلات در گرجستان

واژا مباگیشویلی رئیس اتحادیه املاک و مستغلات گرجستان گفت: «امروزه قیمت املاک در گرجستان بسیار بالا و کاملا نامتعارف است.

وی افزود، رشد انفجاری قیمت ها در بازار مسکن غیربازاری و مقطعی است که پس از سپری شدن این دوره همه چیز به روال عادی خود باز می‌گردد و آن زمان بازگشت به شرایط عادی برای صاحبان مسکن بسیار سخت خواهد بود.

بخش املاک و مستغلات به طور کلی از فوریه 2022 با مشکل بزرگی روبرو بوده است. در رابطه با جنگ روسیه و اوکراین، ما هجوم قابل توجهی از شهروندان روسیه و بلاروس به گرجستان را مشاهده کردیم. که افزایش قیمت ها در بازار را در پی داشت که از یک طرف خوب است و از سوی دیگر نباید از تأثیر منفی آن که وضعیت بازار را به شدت تغییر می دهد، غافل شد.

معلوم است که افزایش شدید تقاضا دلیل رشد قیمت مسکن بود. اما قیمتها باید با کیفیت مطابقت داشته باشند. متأسفانه ما در حال حاضر در شرایطی هستیم که قیمت املاک چه برای خرید و چه برای اجاره بسیار بالا و نامتعارف است. اگر به وضعیت مسکن در دیگر کشورها نگاه کنید، چنین تحرکی در املاک و مستغلات، به عنوان مثال، در اروپا وجود ندارد.

واژا مباگیشویلی افزود: ما زمینه این افزایش را داشتیم. زیرا در نزدیکی تحولات قرار داریم. ما یک کشور هم مرز تحولات هستیم. ورود اتباع منطقه به کشورمان آسان است. این موضوع نیز به هجوم تعداد زیادی از مهاجران کمک کرده است.

 

پنیر گرجستان در فهرست 100 پنیر برتر دنیا قرار گرفت

به انتخاب سایت TasteAtlas پنیر سولقونی گرجستان و انواع دودی آن در لیست 100 پنیر برتر دنیا قرار گرفت.

بنابراین، از بین یکصد پنیر برتر جهان، پنیر سولقونی گرجستان رتبه 47 را به خود اختصاص داد و نوع دودی آن جایگاه 87 را به خود اختصاص داد.

سولقونی یک پنیر سیلندری  (پرس شده) است که منشا آن منطقه سامگرلو (مگرلیا) است. این پنیر طعمی ملایم اما پیچیده و بافتی نیمه سخت دارد و می‌توان آن را از شیر گاو، بز، گاومیش یا ترکیبی از آنها تهیه کرد.

در مورد سولقونی دودی، مقاله اشاره می‌کند که طعم غنی تر و بوی تندتری دارد.

این مقاله خاطرنشان می‌کند: سولقونی دودی به خوبی ذوب می‌شود و توصیه می‌گردد با گومی سرو شود که یک فرنی محلی غذای اصلی در سامگرلو است.

 

میزان درامد دولت از محل مالیات در سال 2022

سال گذشته  دولت نزدیک به 15 میلیارد لاری (5.66 میلیارد دلار) از محل کسب مالیات کسب نموده است.

وزارت دارایی در گزارش اجرای بودجه 2022 اعلام کرد،  با توجه به پرداخت های خاص، تحقق بودجه به شرح زیر تقسیم می‌شود:

ـ مالیات بر ارزش افزوده - 6.04 میلیارد لاری و 101.1 درصد از برنامه

ـ مالیات بر درآمد - 4.64 میلیارد لاری و 100.2 درصد از برنامه

ـ مالیات بر سود - 1.93 میلیارد لاری و 100% برنامه

ـ  مالیات غیر مستقیم - 2.01 میلیارد لاری و 98.3 درصد برنامه

ـ  مالیات بر واردات - 126 میلیون لاری و 100.8 درصد برنامه

کاهش هزینه حمل کانتینر

شاخص بین المللی Freightos Baltic که میانگین سرعت تردد کانتینری را در 12 مسیر تجاری اصلی اندازه گیری می‌کند، تقریباً یک سال است که روند نزولی داشته است.بر اساس این شاخص، هزینه کرایه یک کانتینر در حال حاضر 2200 دلار است که پایین‌ترین قیمت از زمان شروع همه‌گیری است.

میخائیل نامادوف مدیر عامل شرکت کایروس لجستیک گفت که کاهش هزینه‌های لجستیک و حمل و نقل احتمالاً در چند ماه آینده بر قیمت تمام شده کالا تأثیر می‌گذارد. تغییر در تعرفه که از چین شروع می‌شود، به‌طور خودکار در سایر جهت‌ها اعمال و همچنین به حمل و نقل خودروها نیز مربوط می‌شود.

واردکنندگان گرجستانی خودروها را عمدتاً از آمریکا خریداری می‌کنند و حدود 5 ماه طول کشید تا آنها وارد کشور شوند و این زمان بسیار طولانی است. در عین حال تقاضا برای خودرو نیز افزایش قابل توجهی داشت که منجر به افزایش قیمت خودرو گردید.

به گفته وی، وضعیت حمل و نقل زمینی در حال تثبیت شدن است و امروز فرصت های بیشتری برای پیش بینی و برنامه ریزی بلندمدت وجود دارد. نوبتها نیز کاهش می‌یابد که بر این اساس بر هزینه لجستیک تأثیر می‌گذارد.

هزینه حمل و نقل از اروپا 15 - 10٪ کاهش یافته است. از اوکراین نیز تعرفه کاهش یافته است. من فکر می‌کنم این کاهش در چند ماه آینده بر قیمت تمام شده کالاها تأثیر می‌گذارد. هزینه حمل و نقل کانتینری اخیراً تقریباً 90 درصد کاهش یافته است. در آینده ممکن است بازهم اندکی کاهش یابد. اما استانداردهای سوخت تشدید می‌شود و بر این اساس، در ادامه کاهش شدیدی در هزینه حمل و نقل وجود نخواهد داشت.

 

تقاضا برای فضاهای کاری مشترک به شدت افزایش یافته است

بر اساس تحقیقات  TBC Capital، تقاضا برای فضای اداری تا حد زیادی از سطوح قبل از همه‌گیری در سال 2022 بهبود یافته است و تقاضا برای فضاهای کاری عمومی در سال 2022 نسبت به سال 2021 دو برابر شده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما