معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۰/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۲۳

اخبار اقتصادی بلاروس

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی بلاروس در هفته چهارم دی ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

پیشرفت روند پذیرش بلاروس به عنوان عضو سازمان همکاری شانگهای

ایگور بلی، مدیر کل آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین وزارت امور خارجه جمهوری بلاروس، 17 ژانویه 2023 در بنارس (جمهوری هند)، در مراسم امضای پروتکلی در خصوص نتایج رایزنی نمایندگان کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای با نماینده جمهوری بلاروس شرکت کرد. در جریان مراسم، طرف بلاروسی آمادگی خود را برای تسریع در اجرای رویه‌های حقوقی بین المللی برای پیوستن به سازمان همکاری شانگهای به عنوان یک عضو کامل اعلام کرد. از سال 2010، بلاروس شریک گفتگو بوده و از سال 2015 به عنوان ناظر رسمی سازمان همکاری شانگهای شناخته می‌شود. تصمیم برای شروع روند پذیرش جمهوری بلاروس در سازمان در نشست شورای سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در سمرقند (جمهوری ازبکستان) در سپتامبر 2022 اتخاذ شد.

https://www.mfa.gov.by/press/news_mfa/b725d7a6e3b62aab.html

انتظار دریافت 650 میلیون دلار از محل مالیات غیرمستقیم بر نفت روسیه

یوری سلیورستوف وزیر دارایی بلاروس گفت که بلاروس انتظار دارد در سال 2023 مالیات غیر مستقیم بر نفت را به مبلغ 1.7 میلیارد روبل بلاروس (647.4 میلیون دلار) از روسیه دریافت کند. وی گفت: با قیمت بشکه‌ای 80 دلار، پالایشگاه‌های بلاروس می‌توانند در سال جاری حدود 1.7 میلیارد روبل بلاروس مالیات غیرمستقیم را دریافت کنند. وی تاکید کرد: در فدراسیون روسیه، کسانی که محصولات نفتی را در داخل کشور می‌فروشند، مالیات غیرمستقیم مربوطه را دریافت می‌کنند. کسانی که در کشور ما فرآورده‌های نفتی را تولید می‌کنند، در واقع طبق قراردادی که برای نیمه اول سال‌های 2021 و 2022 با فدراسیون روسیه داشتیم، سال گذشته مالیات غیر مستقیم را دریافت کردند. یعنی این طرح قبلاً برای ما کار کرده است، اما یک طرح موقت بود و اکنون که در توافقنامه مالیات‌های غیرمستقیم بین بلاروس و روسیه گنجانده شده است، دائمی خواهد بود.

https://www.interfax.ru/business/880802

کروتوی: بلاروس و روسیه به تدریج از واردات موازی دور خواهند شد

دیمیتری کروتوی، سفیر بلاروس در فدراسیون روسیه، اطمینان داد که بلاروس و روسیه به تدریج از واردات موازی دور خواهند شد. دیمیتری کروتوی خاطرنشان کرد که در نشست اخیر در مینسک بین الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، موضوع واردات موازی، در درجه اول در صنعت، به طور جداگانه مورد بحث قرار گرفت. دیمیتری کروتوی گفت: ابزار واردات موازی که اکنون روسیه و بلاروس از آن استفاده می‌کنند، پاسخی بود به اولین شوک تحریم‌های غرب و احتمالاً موجه بود. توقف تولیدی که از واردات حیاتی برای طیف وسیعی از قطعات استفاده می‌کند، غیرممکن بود. اما امروز دو رئیس جمهور این وظیفه را برای معاونان نخست‌وزیر در امور صنعت تعیین کرده اند که این فهرست واردات موازی باید به طور مداوم کوتاه شود. دیمیتری کروتوی گفت: من فکر می‌کنم که در سال 2023 این مشکل مانند گذشته حاد نخواهد بود و ما به تدریج این کار را محدود خواهیم کرد.

https://www.belta.by/politics/view/krutoj-belarus-i-rossija-budut-postepenno-uhodit-ot-parallelnogo-importa-545079-2023/

مجمع مناطق بلاروس و روسیه از 26 تا 28 ژوئن در شهر اوفا برگزار خواهد شد

روز سه شنبه (17 ژانویه) ناتالیا کوچانوا، رئیس شورای جمهوری گفت که مجمع مناطق بلاروس و روسیه از 26 تا 28 ژوئن در شهر اوفا برگزار خواهد شد. 17 ژانویه، به رهبری ناتالیا کوچانوا جلسه کمیته سازماندهی برای تهیه و برگزاری دهمین مجمع برگزار شد. نهمین مجمع در تاریخ 30 ژوئن - 1 ژوئیه سال گذشته در گرودنو برگزار شد و شعار آن این بود: «نقش همکاری بین منطقه‌ای در تعمیق فرآیندهای ادغام دولت اتحاد». ناتالیا کوچانووا تأکید کرد که نهمین مجمع بسیار مهم بود و قراردادهایی به مبلغ 65 میلیارد روبل روسیه یا 2.5 میلیارد روبل بلاروس امضا شد. ناتالیا کوچانووا خاطرنشان کرد که در طول سال‌های کار، این مجمع خود را به عنوان یک پلتفرم تبدیل کرده است که روسیه و بلاروس می‌توانند مهم‌ترین موضوعات برای هر دو کشور را مورد بحث و بررسی قرار دهند.

https://sputnik.by/20230117/forum-regionov-belarusi-i-rossii-proydet-s-26-po-28-iyunya-v-ufe-1071292080.html

دومای دولتی توافقنامه بین فدراسیون روسیه و بلاروس در مورد به رسمیت شناختن متقابل ویزا را تصویب کرد

روز سه شنبه (17 ژانویه)، دومای دولتی توافقنامه بین دولتی بلاروس و روسیه در مورد به رسمیت شناختن متقابل ویزا و سایر مسائل مربوط به ورود اتباع خارجی و افراد بدون تابعیت به خاک دولت اتحاد را تصویب کرد. این توافقنامه در 19 ژوئن 2020 در مینسک امضا شده بود و. هدف آن تنظیم فرآیندهای مهاجرت در قلمرو کشورهای عضو دولت اتحاد است. بر اساس این سند، اتباع خارجی و افراد بدون تابعیت بر اساس ویزای یکی از کشورهای شرکت کننده در توافقنامه و اسناد شناسایی، حق ورود، خروج، اقامت و عبور از خاک بلاروس و فدراسیون روسیه را خواهند داشت. این توافقنامه شرایط چنین سفرهایی و رویه اقدامات دولت‌ها از جمله تبادل اطلاعات را مشخص می‌کند.

این توافقنامه 30 روز پس از تاریخ دریافت آخرین اخطار کتبی طرفین مبنی بر رعایت توسط طرفین از رویه‌های داخلی مربوطه لازم‌الاجرا می‌شود و تا زمانی که یکی از طرفین به طور کتبی به طرف دیگری از قصد خود برای فسخ سند اطلاع دهد، معتبر است.  لازم الاجرا شدن توافقنامه زودتر از مارس 2023 امکان پذیر نیست. به عنوان بخشی از اجرای این توافقنامه، یک سیستم تبادل اطلاعات با بلاروس در مورد مجوزهای ورود و اقامت صادر شده و لغو شده و همچنین عبور از مرزهای کشورهای عضو دولت اتحاد در ایست‌های بازرسی ایجاد خواهد شد. قبلاً هیچ مبنای قانونی برای عبور شهروندان کشورهای ثالث از مرز روسیه و بلاروس وجود نداشت، زیرا هیچ ایست بازرسی در آن وجود ندارد. اکنون ماده 5 توافقنامه چنین امکانی را پیش بینی کرده است.

https://sputnik.by/20230117/gd-ratifitsirovala-soglashenie-mezhdu-rf-i-belarusyu-o-vzaimnom-priznanii-viz-1071271556.html

مسکو و مینسک در سال جاری بر سر یک بسته جدید ادغام توافق خواهند کرد

آلکسی پولیشوک، مدیر بخش دوم کشورهای مستقل مشترک المنافع وزارت امور خارجه روسیه گفت که دولت‌های بلاروس و روسیه در حال کار بر روی یک بسته ادغام جدید در چارچوب دولت اتحاد هستند. آلکسی پولیشوک گفت: امسال، همچنین لازم است بر روی بسته جدیدی از تصمیمات برای تعمیق ادغام دولت اتحاد برای دوره سه ساله آینده (از 2024 تا 2026) به توافق برسیم. به گفته وی، کار بر روی اسناد به طور فعال در سطح دولت‌های روسیه و بلاروس در حال انجام است. این پیشنهادها قرار است برای تصویب به مقامات عالی دولت اتحاد ارائه شود. پیش از این، الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس در نشستی در کاخ استقلال گفت که بلاروس هنوز اثر مورد انتظار از اجرای برنامه‌های متحدان، به ویژه، در بخش انرژی را احساس نکرده است. در عین حال، رئیس جمهور بلاروس اظهار داشت که اقدامات برای اجرای 28 برنامه دولت اتحاد تا 70 درصد تکمیل شده است.

https://sputnik.by/20230113/moskva-i-minsk-v-tekuschem-godu-soglasuyut-novyy-paket-integratsii---mid-rf-1071153943.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما