معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۰/۲۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۳۲

اخبار اقتصادی اقلیم کردستان عراق – اربیل

اهم اخبار و تحولات اقتصادی حوزه اقلیم کردستان عراق در هفته سوم دی ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

خودکفایی اقلیم کردستان عراق در تولید مرغ و تخم مرغ

وزارت کشاورزی اقلیم کردستان عراق از خودکفایی این منطقه در تولید مرغ و تخم مرغ و آغاز صادرات آن به دیگر مناطق عراق خبر داد. «فراس صدیق» مدیر اداره ثروت حیوانی اقلیم کردستان عراق ضمن اعلام این خبر گفت که تولید گوشت سفید در اقلیم کردستان به 300 هزار تُن رسیده درحالی که مصرف گوشت سفید منطقه 147 هزار تُن است. همچنین تولید تخم مرغ اقلیم کردستان نیز به 14 هزار شانه در روز رسیده درحالی که مصرف تخم مرغ منطقه روزانه 7 هزار شانه است. صدیق افزود که مازاد این مصرف به دیگر مناطق عراق به خصوص مناطق جنوبی و مرکزی عراق صادر می‌شود. بر اساس آخرین آمار وزارت برنامه‌ریزی عراق که در سال 2020 منتشر شده، عراق بیش از 7 هزار مرغداری دارد که اکثرا متعلق به بخش خصوصی هستند و 3 هزار تای آنها از کار افتاده است. صدیق تأکید کرد که ممنوعیت واردات مرغ و تخم مرغ که از سال 2019 اجرا شد کمک زیادی به توسعه این بخش در عراق کرده است. (ناس نیوز)

همایشی در اربیل درباره تاثیرات تغییرات آب و هوایی براقلیم کردستان و عراق

همایش تغییرات اقلیمی روز سه شنبه 20 دی در اربیل مرکز اقلیم کردستان برگزار شد. در این همایش فیلم کوتاهی از آسیب‌های تغییرات اقلیمی‌پخش شد و چندین نشست گفت‌وگو با اساتید دانشگاه‌های شرکت‌کننده در خصوص تغییرات اقلیمی در اقلیم کردستان و عراق برگزار شد. این همایش شاهد حضور بسیاری از شخصیت های علمی علاقمند به محیط زیست بود که در آن در مورد جنبه‌های منفی تغییرات اقلیمی‌بر اقلیم کردستان و به طور کلی عراق بحث شد. هیوا عمر، محقق در امور محیط زیست به شفق نیوز، گفت:" در این کنفرانس آسیبهای ناشی از تغییرات اقلیمی و اثرات منفی آن بر اقلیم کردستان مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد و سعی می‌شود راه حل هایی برای این تغییر پیدا شود، زیرا اثرات منفی زیادی از اقلیم بر محیط زیست اقلیم کردستان بر جای می‌گذارد". وی افزود:" اهمیت این همایش در این است که دانشگاهیان را گردهم آورده و با دعوت از بسیاری از دانشجویان برای حضور در همایش، آگاهی را در بین جامعه گسترش داد". (شفق نیوز)

آمار مشترکان تلفن همراه و اینترنت در عراق

وزارت برنامه‌ریزی عراق آمار تلفن‌های ثابت و همراه و مشترکان خدمات اینترنت را اعلام کرد. وزارت برنامه‌ریزی عراق آمار تلفن‌های ثابت و همراه و مشترکان خدمات اینترنت را اعلام کرد. به گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع)، درسال 2021، تعداد مشترکان تلفن همراه در سراسر عراق از جمله اقلیم کردستان عراق 40.7 میلیون مشترک است و به این ترتیب 98.8 درصد شهروندان عراق مشترک تلفن همراه بوده‌اند. همچنین 20.3 میلیون نفر در سال 2021 مشترک اینترنت تلفن همراه در عراق بوده‌اند.این گزارش افزوده که استان‌های دیالی و نجف اشرف با 12.8 درصد و 10.1 درصد بیشترین نسبت اشتراک تلفن ثابت را داشته‌اند. بر اساس این گزارش، نسبت دسترسی به تلفن ثابت در سراسر عراق به جز اقلیم کردستان عراق، 6.3 درصد در سال 2021 بوده است. (واع)

ارائه وام  15 تا 100 میلیون دیناری به 150 نفر از کشاورزان اقلیم کردستان

سخنگوی وزارت کشاورزی اقلیم کردستان عراق گفت: بیش از 400 کشاورز و صاحب طرحهای کشاورزی برای دریافت وام کشاورزی فرم تکمیل کرده اند که بیش از 150 نفر از آنها پذیرفته شده اند. مبلغ وام از 15 میلیون تا 100 میلیون دینار متغیر است. این وام نیز در مدت پنج سال قابل بازپرداخت است. هیوا علی، سخنگوی وزارت کشاورزی و منابع آب به رووداو گفت که شورای وزیران تصمیم ویژه شماره 79 را برای حمایت از کشاورزان با ایده‌ها و پروژه‌های کشاورزی صادر کرده است. وی گفت: شرایط این است که طرح باید کشاورزی باشد و فارغ التحصیلان دانشکده‌های کشاورزی باید در اجرای این طرح تلاش کنند. (رووداو)

اعلام درآمد یک سال گذشته وزارت شهرداری‌ها و گردشگری‌های اقلیم کردستان

وزارت شهرداری‌ها و گردشگری اقلیم کردستان اعلام کرد که در سال گذشته بیش از 500 پروژه از محل درآمدهای این وزارتخانه اجرا شده است. وبسایت رسمی حکومت اقلیم به نقل از ساسان عونی وزیر شهرداری‌ها و گردشگری نوشت: بر اساس توصیه‌ها و دستورالعمل های نخست وزیر اقلیم کردستان، در مجموع 530 پروژه خدماتی در شهرداری‌ها در بخش‌های آب، فاضلاب و گردشگری از محل درآمدهای وزارت شهرداری‌ها و گردشگری تأمین شده است. وی خاطرنشان کرد: پروژه‌های اجرا شده شامل 235 پروژه در حوزه شهرداری، 277 پروژه در حوزه آب و فاضلاب و 18 پروژه در حوزه گردشگری با هزینه کل 28 میلیون و 520 میلیون و 592 هزار و 718 دینار بوده است. (کردستان24)

فعالیت ٣٧ هزار کارگر خارجی در اقلیم کردستان

تعداد کارگران خارجی در اقلیم کردستان بیش از ۳۷ هزار نفر است که اکثر آنها متأهل هستند. بر اساس آمار سازمان فرهنگ و حمایت از کارگران خارجی، تعداد کارگران خارجی فوت شده در کردستان در سال ۲۰۲۲، ۱۳ کارگر است که اکثر آنها پس از کسب رضایت خانواده در کردستان به خاک سپرده شده‌اند. (کردستان24)

عراق در میان کشورهای مطرح برای خرید طلا در سال 2022

گزارشی که شورای جهانی طلا صادر کرد، خرید طلای کشورها در سال 2022 را فاش کرد و نشان داد که سه کشور عربی حدود 97 تن طلا خریداری کرده‌اند. بر اساس اولین گزارش منتشر شده در سال 2023 توسط شورای جهانی طلا، ذخایر طلای جهان به حدود 35.3 هزار تن رسیده است. درمورد شاخص ترین کشورهای خریدار طلا در سال گذشته، این گزارش نشان می دهد که مصر 44.6 تن طلا، عراق 33.9 تن و امارات متحده عربی 18.5 تن طلا خریداری کرده اند. ذخایر طلا در عراق 8.7 درصد از کل ذخایر بین‌المللی آن را تشکیل می دهد، درحالی که در مصر 22.1 درصد و در امارات متحده عربی 6.5 درصد است.  (Iraqi news)

اجرای 143 پروژه در سال گذشته در استان دهوک

حکومت اقلیم کردستان اعلام کرده است که 143 پروژه در سال 2022 در استان دهوک با هزینه ای حدود چهار میلیارد دینار به اجرا درآورده است. دولت اقلیم کردستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که 143 در پروژه خدماتی به ارزش 3 میلیارد و 971 میلیون و 674 هزار دینار در بخش‌های شهرداری، آب و فاضلاب، گردشگری و برنامه‌ریزی توسعه در استان دهوک در سال 2022  به اجرا درآمده است. این 143 پروژه تنها پروژه‌هایی است که با درآمدهای وزارت شهرداری‌ها و گردشگری اجرا شده است. (روزنامه اربیل(دهوک) - کردستان24)

رشد 35 درصدی اقلیم کردستان در بخش گردشگری

براساس آمار رسمی منتشرشده توسط دولت اقلیم کردستان، بخش گردشگری در اقلیم کردستان عراق در سال ۲۰۲۲ رشد ۳۵ درصدی داشته است. سیروان توفیق، رئیس بخش بازاریابی سازمان گردشگری اقلیم گفت:" سه استان اصلی اقلیم کردستان در سال گذشته به‌طورکلی میزبان بیش از دو میلیون گردشگر بودند. در سال ۲۰۲۱، استان دهوک بیش از ۶۱۳ هزار گردشگر داشت. این رقم در سال بعد به ۲ میلیون ۳۰۰ هزار گردشگر افزایش یافت. اربیل در سال ۲۰۲۲ شاهد افزایش نزدیک به ۳۰۰ هزار گردشگر بوده است. بیش از دو میلیون و ۴۵۰ هزار گردشگر در سال گذشته از استان سلیمانیه بازدید کردند که نسبت به سال گذشته بیش از 1 میلیون نفر افزایش داشته است. سازمان گردشگری اقلیم کردستان می‌گوید:" درمجموع بیش از 6 میلیون گردشگر در سال ۲۰۲۲ از اقلیم کردستان بازدید کرده‌اند. علاوه براین در فصل تعطیلات، هزاران گردشگر داخلی از سراسر عراق برای فرار از گرمای  تابستانی در جنوب عراق، از اقلیم کردستان که به خاطر تفریح‌گاه‌های کوهستانی و دمای نسبتاً خنک شهرت دارد، دیدن می‌کنند. حکومت اقلیم کردستان طرح‌های متنوعی را برای تقویت بیشتر بخش گردشگری در دست اجرا دارد. برنامه‌ راهبردی 8 ساله حکومت اقلیم کردستان برای جذب ۲۰ میلیون گردشگر در سال طراحی شده است. (باسنیوز – اقتصاد نیوز)

دکتر محمد شکری: سال گذشته 89 مجوز سرمایه گذاری صادر شد.

دکتر محمد شکری سعید، رئیس سازمان سرمایه گذاری اقلیم کردستان به سایت رسمی حکومت اقلیم کردستان گفت:" این سازمان برای سرمایه گذاران تسهیلات کامل ارائه می‌کند و در سال گذشته 89 مجوز سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاران صادر شده است. وی بیان داشت که" درنظر داریم تعداد سرمایه گذاری‌ها را از 30 درصد به 50 مورد افزایش دهیم". روزنامه هولیر( اربیل)

آمار ثبت شرکت ها در عراق و اقلیم کردستان

وزارت بازرگانی عراق اعلام کرد که در سال گذشته طبق آمار اداره ثبت شرکت‌ها 3017 شرکت محلی و  173 شرکت خارجی و همچنین 14 نمایندگی تجاری به ثبت رسیده است و همچنین اداره رسانه ای دولت اقلیم کردستان در بیانیه ای گفت که شمار شرکت های ثبت شده در اقلیم کردستان 32 هزار و 921 است. در این بیانیه شمار شرکتهای محلی ثبت شده را 28 هزار و 579 شرکت و شرکتهای خارجی را 3 هزار و 342 شرکت اعلام کرد.  (بغداد الیوم، شفق نیوز)

 راه‌اندازی باجه فروش نقدی دلار تا سقف 5 هزار دلار در فرودگاه بغداد

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع)، بانک مرکزی روز  دوشنبه 9 ژانویه با انتشار بیانیه‌ای نوشت که با هماهنگی بانک تجاری عراق (TBI) یک باجه فروش نقدی دلار به مسافران در فرودگاه بغداد راه‌اندازی شده است. این بیانیه افزوده که این باجه به مسافران تا سقف 5 هزار دلار ارز نقدی می‌فروشد. در این بیانیه آمده که بانک مرکزی عراق در تلاش برای کاهش قیمت ارز در هفته‌های اخیر تعداد مراکز فروش ارز را از 20 بانک به همه بانک‌هایی که تمایل به مبادله ارز دارند افزایش داد. (میدل ایست نیوز)

هشدار بانک مرکزی عراق  به شرکت های صرافی

بانک مرکزی عراق اعلام کرده است که تمامی‌شرکتهای صرافی در اقلیم کردستان باید تا اول مارس 2023 دستورالعمل های بانک مرکزی عراق را رعایت کنند، در غیر این صورت تعطیل خواهند شد. بانک مرکزی عراق از تمامی‌شرکتهای ارزی اقلیم کردستان خواسته است تا برای رعایت قوانین و مقررات تا اول مارس 2023 به دو شعبه بانک مرکزی عراق در اربیل و سلیمانی مراجعه کنند. بانک مرکزی عراق به شرکتهایی که از این دستورالعمل پیروی نمی‌کنند هشدار داده است که پس از اول مارس 2023، شرکتهای آنها تعطیل و مجوز آنها لغو خواهد شد. روزنامه هولیر( اربیل)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما