معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۰/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۵

اخبار اقتصادی گرجستان- باتومی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی گرجستان در نیمه اول دی ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد

تاکید نخست وزیر بر«باز بودن و کار شفاف» دولت در بررسی بودجه

 قریباشویلی، نخست‌وزیر گرجستان، روز سه‌شنبه با اشاره به قرارگیری این کشور در صدر نظرسنجی بودجه باز سال 2021 برنامه مشارکت بین‌المللی بودجه، در اظهاراتی بر "باز بودن و کار شفاف" دولت گرجستان تاکید کرد. وی در گزارش عملکرد دولت در سال 2022، خاطرنشان کرد: گرجستان 10 سال پیش در فهرست کشورهایی قرار گرفته بود که شفافیت محدودی در این زمینه داشتند. از سال 2015، ما به رده کشورهای شفاف حرکت کرده ایم و از سال 2017 جزو کشورهای کاملاً شفاف بوده ایم، در حالی که امسال در شفافیت بودجه رتبه اول را در جهان کسب کرده ایم که قطعاً دستاورد بزرگی برای دولت ما محسوب می‌شود.

 

بودجه سال 2023 اداره گردشگری گرجستان

 به گزارش  خبرگزاری "بیزنس مدیا جورجیا "، در سال 2023 بودجه اداره ملی گردشگری گرجستان 36 میلیون لاری خواهد بود که حدود 2 میلیون لاری  از آن صرف دستمزد کارمندان می‌شود. بر اساس بودجه دولت، تعداد کارکنان اداره گردشگری شصت و سه نفر تعیین شده است. بر اساس سند اصلی مالی کشور، برای استفاده از ظرفیت های گردشگری گرجستان، اقدامات زیر در نظر گرفته شده است:

- متنوع سازی کشورهای هدف؛ به معنای کاهش سهم بازار کشورهای همسایه به 70 درصد و افزایش سهم بازار اتحادیه اروپا و کشورهای دوردست (چین، آمریکا وغیره) به 30 درصد است.

- در سال 2023، گرجستان به عنوان میزبان بزرگترین و تأثیرگذارترین نمایشگاه گردشگری جهان - ITB Berlin 2023 معرفی خواهد شد.

- برای توسعه گردشگری سلامت، استراحتگاه‌هایی در سراسر کشور شناسایی شده و برنامه‌های دولتی جداگانه با شرایط مالی ویژه در این راستا تدوین گردیده است.

- برای توسعه گردشگری خوراک‌شناسیgastronomic، غذاهای منطقه‌ای/اصیل با مشارکت سرآشپزهای برجسته کشور، توسط تورگردانان و رسانه‌ها ترویج می‌شود.

- در 4 سال آینده، توسعه گردشگری تجاری یکی از مسیرهای اولویت دار برای جذب تجار به گرجستان خواهد بود.

- توسعه گردشگری زیارتی (مذهبی) برای ترویج بناهای معماری، نقاشی دیواری و آثار باستانی گرجستان برنامه ریزی شده است.

- ادامه توسعه تفرجگاه‌های کوهستانی گرجستان تا سال 2024، توسعه زیرساخت های اسکی و ایجاد محصولات گردشگری/

منبع خبر: خبرگزاری "بیزنس مدیا جورجیا "

برگزاری مراسم اهدای جایزه "Magnolia 2022" در باتومی

به گزارش شبکه تلویزیونی "ایمدی"، در باتومی مراسم اهدای جایزه "Magnolia 2022" برگزار شد. دپارتمان گردشگری آجارا به بهترین ارائه دهندگان خدمات گردشگری در منطقه جوایزی اهدا کرد. در مجموع، برندگان در 13 نامزدی مشخص شدند. دپارتمان برای سهم ویژه در ترویج و تبلیغ صنعت گردشگری، به نمایندگان بخش های خصوصی و دولتی و همچنین  اهالی رسانه لوح تقدیر اهدا کرد. این مراسم با گزارش سال 2022 اداره گردشگری آجارا افتتاح شد. خانم تیناتین زوئیدزه، رئیس دپارتمان گردشگری آجارا، میهمانان را با پروژه‌های اجرا شده توسط این دپارتمان آشنا کرد و در مورد برنامه‌های آتی به  صحبت پرداخت. دپارتمان  گردشگری آجارا از سال 2015 رویداد جایزه "Magnolia" را در آجارا برگزار می‌کند. هدف آن تشویق بخش گردشگری و بهبود خدمات در منطقه می‌باشد.

 منبع خبر: شبکه تلویزیونی "ایمدی"

رشد 30 میلیاردی اقتصاد گرجستان در سه سال گذشته

به گزارش شبکه تلویزیونی" روستاوی2"، نخست وزیر گرجستان آقای ایراکلی قریباشویلی هنگام ارائه گزارش سالانه اظهار داشت، که در سال 2020 رشد اقتصاد گرجستان 50 میلیارد لاری بوده است. پیش بینی می‌شود که در سال 2023 به حدود 80 میلیارد لاری برسد، یعنی در سه سال 30 میلیارد افزایش داریم. همچنین به گفته وی در دو سال گذشته بدهی خارجی کشور ۲۲ درصد کاهش یافته است.

منبع خبر: شبکه تلویزیونی "روستاوی2"

 

آمار صادرات عسل  از گرجستان

به گزارش خبرگزاری "بیزنس مدیا جورجیا"، در ۱۱ ماهه سال ۲۰۲۲ درآمد حاصل از صادرات عسل گرجستان بالغ بر یک میلیون دلار بوده است. با توجه به آمار ارائه شده از سوی اداره ملی آمار گرجستان، به طور مشخص، طی ماه‌های ژانویه لغایت نوامبر، 213 تن عسل گرجستان به ارزش 972 هزار دلار به خارج از کشور صادر شده است. در این مدت ارزش صادرات نسبت به مدت مشابه سال گذشته  81 درصد و حجم محصول 41.9 درصد بیشتر بوده است. آمار صادارت عسل به خارج از کشور در 11 ماهه سال 2022 رکوردی بی نظیر در ده سال اخیر بوده است. در این مدت، بخش عمده صادرات عسل یعنی 72.1درصد به کشورهای اتحادیه اروپا انجام شده  است.

منبع خبر: خبرگزاری "بیزنس مدیا جورجیا"

 

قیمت های مرجع هزینه دارو تا 40 درصد کاهش می یابد

ایراکلی قاریباشویلی، نخست وزیر گرجستان روز سه شنبه گفت به دلیل تعیین قیمت های مرجع، قیمت دارو در سال 2023 تا 40 درصد کاهش می یابد. وی در گزارش سالانه خود در مورد کار دولت بر اهمیت باز شدن بازار بر روی ترکیه تاکید کرد که در نتیجه قیمت داروها 60 تا 80 درصد در کشور کاهش یافت. رئیس دولت همچنین بر اهمیت "کنترل کیفیت مداوم" داروها تاکید و افزود که انتقال به استانداردهای شیوه‌های تولید خوب و شیوه‌های توزیع خوب تا پایان سال جاری در گرجستان به پایان خواهد رسید.

 قریباشویلی همچنین فاش کرد که دولت پیش از این برنامه نوسازی و ساخت 150 کلینیک سرپایی را برای سال آینده برنامه ریزی کرده است و وظیفه اصلی دولت را ارائه خدمات بهداشتی و دارویی با کیفیت بالا برای شهروندان گرجستانی دانست.

کاهش درصد سود بالای وام بازنشستگی در "لیبرتی بانک"

  از اول ژانویه 2023، سقف سود بانکی وام بازنشستگی در «بانک لیبرتی» به 26 درصد کاهش می یابد. تغییر شرایط قرارداد خدمات بانکی مربوط به رایزنی‌هایی حزب «شهروندان» است که با دولت در این خصوص انجام داده است. لوان ایوسلیان، نایب رئیس مجلس، تغییر مذکور را مزیت مهمی ‌برای بازنشستگان دانست و گفت: "ما تلاش می‌کنیم تا شاید بتوانیم این صندوق ها را برای بازنشستگان بازسازی و به آنها کمک کنیم. مردم حقوق بازنشستگی خود را دریافت می‌کنند، به دلیل سود بالا، چیزی از اصل وام کم نمی‌شود. بنابراین ما می‌خواهیم برای مستمری بگیران وام‌های قدیمی مزایایی در نظر بگیریم تا سهم ماهیانه آنقدر بالا نباشد که بخشی از مستمری خود را به عنوان سود وام پرداخت کنند و اصل وام کاهش نیابد.

 

افزایش قیمت مواد غذایی و مسکن در گرجستان

آخرین داده‌های اداره ملی آمار گرجستان نشان می دهد که قیمت مواد غذایی، مسکن، آب، برق، گاز و سایر انواع سوخت در ماه دسامبر در گرجستان نسبت به ماه قبل افزایش یافته است.

قیمت مواد غذایی و نوشیدنی‌های غیرالکلی 0.4 درصد افزایش یافت که شامل:

سبزیجات (3 درصد)

ماهی (2.1 درصد)

شیر، پنیر و تخم مرغ (1.2 درصد)

به گفته جیوستات، قیمت گروه مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت ها 0.8 درصد افزایش یافت. قیمت ها برای اجاره واقعی مسکن (2.1 درصد) بالاتر بود. در مجموع نرخ تورم سالانه به 9.8 درصد رسید. جیو‌استات اعلام کرد: با توجه به تورم اصلی سالانه، قیمت‌ها 6.9 درصد افزایش یافته، در حالی که تورم اصلی سالانه به 6.8 درصد رسید. تورم سالانه در گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌های غیرالکلی (16.8+ درصد)، مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها (+15.8 درصد) و حمل و نقل (+5.5 درصد) افزایش یافت.

 

ممنوعیت استفاده از کیسه‌های پلاستیکی در سراسر گرجستان

در جدیدترین اقدام طراحی شده برای تشدید مقررات حفاظت از محیط زیست، دولت گرجستان استفاده از کیسه‌های پلاستیکی برای وزن کردن محصولات در بازارهای سراسر این کشور را ممنوع نمود. دولت گرجستان محدودیت استفاده از کیسه‌های پلاستیکی یکبار مصرف را در سال 2018 آغاز کرد و ضمن انجام اصلاحاتی در سال 2019، ممنوعیت استفاده، واردات و تولید کیسه‌های پلاستیکی ادامه یافت. این مقررات تنها تولید و فروش کیسه‌های زیست تجزیه پذیر را مجاز می‌سازد. در این قانون، برای جلوگیری از مشکلات مربوط به تخریب طولانی‌مدت کیسه‌های پلاستیکی غیرقابل تجزیه در محیط زیست که نتایج مضر زیست ‌محیطی به دنبال دارد، هرگونه استفاده از این نوع محصولات، ممنوع گردیده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما