معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۰/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۳

اخبار اقتصادی اروگوئه و پاراگوئه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشورهای اروگوئه و پاراگوئه در هفته دوم دی ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

تمرکز صادرات اروگوئه در سال 2022 در سه شرکت (روزنامه ال پائیس- اروگوئه)

به گزارش اداره ملی کمرگات اروگوئه، صادرات در سال 2022 بیش از گذشته متمرکز بود، بطوریکه بین 22 درصد الی 23 درصد از صادرات کل کشور (بدون احتساب مناطق آزاد تجاری) از سوی سه شرکت برتر اروگوئه ای انجام گرفت. آمارها نشان می دهند که حدود نیمی از صادرات در سال گذشته میلادی از طریق 17 شرکت برتر اروگوئه ای صورت گرفت. این درحالی است که 90 درصد از شرکت هایی که موفق به صادرات می‌شوند، سهمشان در کل صادرات تنها اندکی بیش از 3 درصد بود. شرکت ملی برق اروگوئه (اوته) در سال گذشته با 850 میلیون دلار صادرات برق -که تاکنون در تاریخ کشور بی سابقه بوده است- در فهرست نخست شرکت های صادرکننده قرار گرفت. صادرات اوته طی سه سال اخیر – از سال 2019 ( که تنها 63 میلیون دلار بود) تاکنون- حدود 13 برابر افزایش یافته است. شرکت بین المللی کارخیل (Cargill) در زمینه صادرات سویا در ردیف دوم و شرکت تعاونی ملی محصولات لبنی (کوناپروله) در ردیف سومین شرکت بزرگ صادراتی اروگوئه قرار گرفتند.

افزایش 70 درصدی بودجه آژانس ملی تحقیق و نوآوری اروگوئه در سال 2023 (پورتال دولت اروگوئه)

فلاویو کائیافا رئیس آژانس ملی تحقیق و نوآوری اروگوئه (ANII) از افزایش بودجه این آژانس در 2023 تا 742 میلیون پزو (حدود 18.5 میلیون دلار) خبر داد و گفت: بودجه مذکور در مقایسه با سال میلادی گذشته به میزان 70 درصد افزایش یافته که این موضوع تاکنون بی‌سابقه بوده است. وی تاکید کرد: آژانس سال جاری در عرصه نوآوری و کارآفرینی، فعالیت های خود را بر فناوری‌های پیشرفته دیجیتالی، فناوری بیو و فناوری‌های سبز اعم از انرژی‌های تجدیدپذیر، هیدروژن سبز و موضوعات آب و هوایی متمرکز خواهد کرد. کائیافا با اشاره به برنامه ی پیشنهادی وزارت صنعت، انرژی و معدن موسوم به "هاب نوآوری اروگوئه" جهت تبدیل شدن اروگوئه به مرکزی جهانی در عرصه ارائه خدمات پشتیبانی خاطرنشان کرد: پیش بینی می‌شود سالانه حدود 400 میلیون پزو (10 میلیون دلار) در این زمینه سرمایه گذاری صورت گیرد که بخشی از آن به منظور ایجاد پردیس نوآوری در پارک فناوری متعلق به لابراتوآر فناوری اروگوئه (LATU) اختصاص خواهد یافت. وی به علاوه ایجاد صندوقی برای کمک به سرمایه گذاری‌های دولتی و خصوصی و حمایت از کارآفرینی‌هایی که در عرصه نوآوری و بین‌المللی‌سازی انجام می‌گیرند را بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: جذب شرکت های بین المللی- در زمینه فناوری که در اروگوئه مستقر می‌شوند- به منظور استفاده از ظرفیتهای فناوری و علمی آنها نیز در دستورکار می‌باشد.

خروج پاراگوئه از فهرست 10 کشور بزرگ صادرکننده گوشت در جهان (روزنامه اولتیما اورا- پاراگوئه)

خوسه کارلوس مارتین رئیس خدمات ملی کیفیت و بهداشت دام پاراگوئه (سناکسا) گزارش داد: کاهش مشارکت پاراگوئه در تجارت بین المللی گوشت باعث شد که این کشور در سال جاری میلادی (2023) از فهرست ده کشور عمده صادرکننده گوشت در جهان خارج شده و در جایگاه یازدهم قرار گیرد. آمارها نشان می دهند که برزیل در حال حاضر با 2 میلیون و 975 هزار تن لاشه گوشت نخستین صادرکننده گوشت در جهان است. استرالیا (با 1.5 میلیون تن در لاشه)، هند، آمریکا، آرژانتین، اتحادیه اروپا، نیوزلند، کانادا، اروگوئه و مکزیک در ردیف های دوم تا دهم قرار دارند. پیشتر پاراگوئه در ردیف دهم قرار داشت ولی سال جاری جایگاهش را به مکزیک واگذار کرد. خشکسالی و فقدان منابع آبی همچنین کمبود دام از جمله عوامل اصلی در کاهش صادرات گوشت پاراگوئه بوده اند، بطوریکه پیش بینی می‌شود صادرات گوشت گاوی آن کشور از 435 هزار تن به 390 هزار تن در سال 2023 کاهش یابد.

رشد بی سابقه صادرات اروگوئه در سال 2022 (روزنامه ال پائیس- اروگوئه)

به گزارش اتحادیه صادرکنندگان اروگوئه، صادرات اقلام مختلف تجاری (با احتساب مناطق آزاد) در سال 2022 به رقم بی سابقه 13 میلیارد و 356 میلیون دلار بالغ شد که در مقایسه با سال گذشته رشد 16.5 درصدی را به ثبت رساند. رشد صادرات اروگوئه در سال میلادی گذشته عمدتاً ناشی از عملکرد تجاری خوب کشور در نیمه نخست سال بود، چرا که ثبت سفارش برای صادرات در ماه دسامبر 2022 برای چهارمین ماه متوالی روند نزولی داشت، بطوریکه طی چهار ماه گذشته کاهش 12 درصدی را (در مقایسه با چهار ماه پایانی سال 2021) به ثبت رساند. این موضوع نیز به دلیل کاهش تقاضا از سوی چین به وقوع پیوست. با این وجود آمارها نشان می دهند که در سال 2022 چین همچنان در ردیف نخست شرکای تجاری اروگوئه قرار داشت و صادرات به آن کشور به بیش از 2.8 میلیارد دلار بالغ شد که در مقایسه با سال 2021 تنها به میزان 1 درصد افزایش یافت. برزیل با حدود 1.9 میلیارد دلار دومین مقصد صادراتی اروگوئه بود. صادرات به آن کشور همسایه در مقایسه با سال 2021 رشد 4.7 درصدی را به ثبت رساند. آرژانتین دیگر همسایه اروگوئه با بیش از 1 میلیارد دلار در جایگاه سومین مقصد صادراتی اروگوئه قرار گرفت. فروش قابل ملاحظه سویا، انرژی برق و خودرو به آرژانتین باعث شد که صادرات به آن کشور (در مقایسه با یک سال قبل) به میزان 117 درصد افزایش یابد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما