معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۰/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۶۱

اخبار اقتصادی گرجستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی گرجستان در هفته اول دی ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد

ارزیابی انجمن کارفرمایان در مورد فضای کسب و کار در گرجستان

بر اساس بررسی انجمن کسب و کار گرجستان فضای کسب و کار در سه ماهه چهارم سال 2022 نسبت به سه ماهه سوم و همچنین سه ماهه چهارم سال 2021 بهبود یافته است. این گزارش می افزاید، هنگام نظرسنجی برگزار شده در 14 تا 27 نوامبر شرکتها از چهار گروه بازرگانی، خدمات، صنایع و ساخت و ساز حضور یافتند.

به نظر مخاطبان در سه ماهه چهارم نسبت به سه ماهه قبل فضای فعالیت درحوزه‌های ساخت و ساز و خدمات بهبود یافته، ولی در حوزه صنایع و بازرگانی بدتر شده است. بهبود فضای کسب و کار فعلی بیشتر مربوط به حوزه ساخت وساز است. این ممکن است بیش از همه به افزایش هزینه ساخت و فروش ساختمان مربوط باشد. بطوری که 36 درصد از شرکتهای ساختمانی افزایش فروش و 54.5 درصد نیز افزایش قیمت را به ثبت رسانده اند.اکثر مخاطبان نسبت به فضای کسب و کار در شش ماه اول سال آینده میلادی نیز انتظارات مثبتی دارند.

35 درصد از مخاطبان نیز از افزایش استخدامها و فقط 7 درصد در مورد کاهش نیروی کادر خود نسبت به سه ماهه قبل اطلاع داده اند. اکثریت شرکتها هم اعلام کرده اند که تعداد نیروی کادر آنها تغییر نکرده است.32 درصد نیز بیان داشته اند که در نیمه اول سال 2023 نیروی کادر را افزایش خواهند داد. فقط 3 درصد گفته اند که در سه ماهه آینده نیروی کادر را کاهش خواهند داد. اکثر شرکتها هم گفته اند که تغییری در تعداد نیروی کادر نخواهند داشت. بدترین دیدگاه مربوط به حوزه صنعت است که شرکتهای این حوزه گفته اند کاهش 15.4 درصدی نیروی کادر خود را سال آینده در پیش دارند.

تعداد شرکتهایی که معتقدند 5 عامل اصلی زیر موانع توسعه کسب و کار می‌باشند افزایش چندانی نداشته است:

ـ موانع قانونی و اداری

ــ کمبود کادر متخصص

ـ کمبود نیروی کار

ـ ناپایداری قیمت ارز در بازار

ـ محدودیت دسترسی به منابع مالی

45 درصد از شرکت کنندگان (5 درصد بیشتر از سال قبل ) اعلام کردند که در سه ماهه چهارم امسال برای یافتن منابع مالی تلاش کرده اند. 21 درصد نیز اعلام کردند که در گرجستان دسترسی به منابع مالی مشکل است. اکثریت نیز اعلام کرده اند که توسط منابع مالی محلی تامین شده اند.

سهم شرکت هایی که انتظار کاهش ارزش لاری در برابر دلار در شش ماه آینده را دارند، 29 درصد کاهش یافته است. اکثر شرکت ها - 65٪ - انتظار تغییرات در نرخ برابری را ندارند. در حالی که در سه ماهه سوم سال فقط  38 درصد از پاسخ دهندگان بر این عقیده بوده اند.  همچنین 27 درصد از شرکت ها انتظار کاهش ارزش پول ملی و تنها 9 درصد انتظار تقویت آن را دارند.

 

برای بهبود گازرسانی در تفلیس بیش از 170 میلیون لاری هزینه می‌شود

به گزارش کمیسیون ملی تنظیم مقررات انرژی و آب (GNERC) شرکت توزیع گاز "تفلیس انرژی"، طی پنج سال آینده مبلغ 174.4 میلیون لاری برای اجرای پروژه‌های مختلف با هدف بهبود گازرسانی در تفلیس هزینه خواهد کرد.

بر اساس توافق میان کمیسیون و این شرکت، هزینه‌ها برای طرحهایی به منظور تعمیر و بازسازی شبکه توزیع گاز و بهبود تامین گاز در تفلیس انجام خواهد شد. علاوه بر این، شرکت پروژه‌های سرمایه گذاری غیر شبکه ای را اجرا خواهد کرد که کیفیت خدمات را بهبود می‌بخشد.

 

تصویب بودجه جمهوری خودمختار آجارا

بودجه جمهوری خودمختار آجارا در سال 2023 بالغ بر 482.3 میلیون لاری (183 میلیون دلار) خواهد بود. درآمدهای بودجه آجارا در سطح 481.5 میلیون لاری و اعتبارات در سطح 482.5 میلیون لاری پیش بینی شده است. در عین حال، درآمدهای بودجه ای جمهوری خودمختار در سال 2023 بالغ بر 432.1 میلیون لاری خواهد بود.

مبلغ کمک های بلاعوض برای آجارا 371.4 هزار لاری خواهد بود. گردشگری به اولویت اصلی جمهوری خودمختار تبدیل خواهد شد. این جمهوری در نظر دارد 15.9 میلیون لاری صرف تبلیغات و توسعه منطقه کند. از آن جمله برای توسعه زیرساخت های گردشگری - 4.5 میلیون لاری و بازاریابی گردشگری داخلی و بین المللی - 8.7 میلیون لاری.

توسعه زیرساخت های حمل و نقل نیز از اولویت های دولت آجارا خواهد بود که در سال 2023 67.2 میلیون لاری برای آن هزینه خواهد شد.  62.7 میلیون لاری برای توسعه جاده‌ها و 6.7 میلیون لاری برای حفاظت از محیط زیست هزینه خواهد شد.

یکصد میلیون لاری برای مناطق این جمهوری خودمختار اختصاص یافته است. 33.2 میلیون لاری صرف حوزه بهداشت و حمایت اجتماعی می‌شود که از این میزان 12.3 میلیون برای کمک های بهداشتی ـ درمانی به مردم و 8.7 میلیون لاری به کمک های اجتماعی اختصاص می یابد.

64.4 میلیون لاری برای آموزش هزینه خواهد شد. از این میزان 7.7 میلیون برای تأمین مالی مدارس و 9.7 میلیون لاری برای تأمین مالی دانشگاه‌ها اختصاص می یابد.

 

بودجه بزرگترین شهر صنعتی گرجستان در سال 2023 بالغ بر 87.4 میلیون لاری خواهد بود

بودجه شهر روستاوی قطب صنعتی گرجستان در سال 2022 بالغ بر 87.4 میلیون لاری (32 میلیون دلار) خواهد بود که بیشتر آن صرف پروژه‌های زیربنایی خواهد شد. درآمدهای بودجه روستاوی 84.6 میلیون لاری و اعتبارات 87.4 میلیون لاری پیش بینی شده است. این در حالی است که درآمدهای بودجه شهرستان در سال 2023 بالغ بر 73.9 میلیون لاری خواهد بود که 8.5 میلیون آن از محل اعتبارات دولتی و 65.4 میلیون آن درآمد شهرستان خودگردان است.

در عین حال درآمدهای مالیاتی نیز 58.5 میلیون لاری خواهد بود. اولویت اصلی شهرداری در سال 2023 توسعه زیرساخت ها خواهد بود که برای آن 27.2 میلیون لاری هزینه می‌شود. در عین حال مسئولان شهری قصد دارند بیشتر اعتبارات را صرف بازسازی خدمات اورژانس و توسعه حمل و نقل شهری کنند. تنها 5.8 میلیون لاری در سال 2023 در جاده‌ها هزینه می‌شود.

شهرداری در نظر دارد 8.9 میلیون لاری هزینه کند که از این میزان 4.4 میلیون برای توسعه بخش فرهنگی از جمله توسعه تئاتر، تامین مالی موزه شهر و توسعه کتابخانه‌ها هزینه خواهد شد. این بودجه همچنین برای تأمین مالی رویدادهای فرهنگی در تعطیلات رسمی استفاده خواهد گردید.

 آموزش نیز در اولویت شهرستان خواهد بود که برای آن 16 میلیون لاری هزینه می‌شود. در این حوزه، بخش عمده ای از بودجه سال 2023 صرف توسعه مهدکودک ها، تامین حمل و نقل مدارس و تامین بودجه آموزش و پرورش می‌شود.

همچنین شهرداری 10 میلیون لاری برای حفاظت از محیط زیست و 7.9 میلیون لاری برای برنامه‌های بهداشتی و اجتماعی هزینه خواهد کرد. در عین حال 2.6 میلیون برای تامین غذای نیازمندان هزینه می‌شود.

 

واردات میوه و تره بار افزایش یافت

به گزارش درگاه اینترنتی EastFruit، طی 11 ماه سال جاری واردات میوه و تره بار به گرجستان 30 درصد افزایش یافته و از 74 میلیون دلار به 96 میلیون دلار رسیده است.

سه کشور در صادرات میوه و تره بار به گرجستان پیشرو هستند:

ترکیه - 36 میلیون دلار

اکوادور - 23 میلیون دلار(اساسا موز)

ازبکستان - 7 میلیون دلار

لازم به ذکر است که ازبکستان صادرات به گرجستان را سالانه 80 درصد افزایش داده است.

 

درآمد گرجستان از گردشگری از سال 2019 فراتر رفت

بر اساس گزارش موسسه مالی تی بی سی کاپیتال، درآمدهای گردشگری گرجستان در نوامبر 2022 از درآمدهای مشابه در سال 2019 بیشتر شد.

بر اساس این مطالعه، در طول دوره گزارش سهم کشورهای همسایه از درآمد سفر اتباع خارجی به میزان قابل توجهی افزایش یافته و به 58 درصد رسیده است که 6 درصد از سطح قبل از همه‌گیری فراتر رفته است.

دلیل اصلی این رشد افزایش قابل توجه سهم روسیه است. سهم اتحادیه اروپا از درآمد سفرهای اتباع خارجی به گرجستان 6 درصد نسبت به سال 2019 کمتر است.

در بخش گردشگری در 11 ماه 2022، میانگین اشغال هتل‌ها 51 درصد بود که 4 واحد درصد بالاتر از میانگین سال 2019 می‌باشد و رشد ناشی از رشد تعداد سفرهای توریستی و افزایش میانگین مدت اقامت در گرجستان (از 4 به 6 شب) می‌باشد.

 

اقتصاد گرجستان در سال 2023 چگونه خواهد بود؟

ایراکلی قریباشویلی نخست وزیر گرجستان بیان داشت، در نتیجه سیاست منطقی و منسجم، امروز نه تنها صلح و ثبات در کشور، بلکه رشد اقتصادی دو رقمی نیز داریم.

با این حال، طبق پیش بینی‌های دولت، بانک ملی (مرکزی) و سازمان‌های بین المللی، پس از رشد اقتصادی دو رقمی در سال جاری، در بودجه سال آینده رشد اقتصادی 5 درصدی پیش بینی شده است و تولید ناخالص داخلی اسمی 79.6 میلیارد لاری است. بانک ملی فرصت های سال آینده را بدبینانه تر از دولت تخمین می زند. به ویژه، رشد تولید ناخالص داخلی را در سال آینده 4 درصد پیش بینی کرده است. در مورد سایر پیش بینی‌های کلان اقتصادی، بانک ملی پیش بینی می‌کند که در سال آینده نرخ میانگین بهره بانکی که در حال حاضر 11 درصد است، 1.4 واحد درصد کاهش یابد و تورم به طور متوسط 5.3 درصد باشد.

صندوق بین المللی پول رشد اقتصادی گرجستان در سال 2023 را 4 درصد پیش بینی کرده است که 2.5 برابر کمتر از سال جاری است. این صندوق از کاهش کسری بودجه کشور در سال آینده حمایت می‌کند. علاوه بر این، صندوق اصلاح شرکت های دولتی و تغییرات در سیستم حمایتی بخش انرژی را در اولویت قرار داده است.

بر اساس گزارش گروه بانک جهانی، در سال 2023 اقتصاد گرجستان تنها 4 درصد رشد خواهد کرد. بر اساس پیش بینی آنها، در کشورهایی که گردشگران و بازدیدکنندگان از آنها به گرجستان می آیند، انتظار می رود رشد اقتصادی کند شود و این ممکن است به طور کلی تأثیر منفی بر بخش گردشگری و اقتصاد داشته باشد.

موسسه مالی Galt & Tagart نیز رشد اقتصادی حدود 4 درصد در سال آینده را پیش بینی کرده است. بدبینانه ترین پیش بینی از سوی موسسه مالی TBC Capital است که بر اساس آن، در سال 2023 نرخ رشد اقتصادی گرجستان به 3.5 درصد تنزل خواهد یافت. به نظر این موسسه، این پیش بینی بر اساس محاسباتی است که احتمال می دهد 30 درصد از مهاجران در سال آینده گرجستان را ترک خواهند کرد. اگرچه ظاهرا گردشگری سنتی در حد بیشتری بهبود خواهد یافت.

 

اوج تورم در گرجستان

کوبا گونتادزه رئیس بانک ملی (مرکزی) با بیان اینکه تورم دوره اوج خود را پشت سر گذاشته افزود: در سال 2023، تورم در محدوده 5.3 درصد خواهد بود و  در نیمه دوم سال آینده به نرخ تورم هدف باز خواهد گشت.

ایراکلی کووزانادزه رئیس کمیسیون مالی و بودجه مجلس نیز انتظار کاهش تورم از سال آینده را دارد. به عقیده وی، از سال 2018، نرخ تورم هدف 3 درصد است. اما ارقام واقعی به طور قابل توجهی متفاوت است. لازم به ذکر است که اخیرا نشانه‌هایی از تثبیت قیمتها مشاهده شده است و امیدوارم از سال آینده روند کاهشی داشته باشد.

به گفته لاشا خوتسیشویلی وزیر دارایی، تورم باید در سه ماهه دوم سال 2023 به سطح هدف نزدیک شود.

بازگشت تورم به سطح هدف تا پایان سال 2023 نیز توسط موسسه مالی TBC-Capital پیش بینی شده است. کارشناسان این موسسه معتقدند که در سال 2023 تورم 3 تا 4٪ خواهد بود.

انتظارات مشابهی در موسسه مالی Galt & Taggart وجود دارد. آنها بر این باورند که میانگین تورم در سال 2023 به 4.9 درصد خواهد رسید و تا پایان سال آینده به نرخ هدف 3 درصدی بانک ملی نزدیک خواهد شد.

صندوق بین المللی پول انتظار دارد رشد اقتصاد گرجستان و تورم کاهش یابد. بر اساس پیش بینی صندوق بین المللی پول، در سال 2023 تورم به طور قابل توجهی کاهش می یابد و سطح متوسط آن در طول سال حدود 6٪ خواهد بود، تا پایان سال به 3.8٪  می رسد.

در مورد سطح هدف 3٪ طبق پیش بینی صندوق بین المللی پول، دستیابی به آن زودتر از سال 2024 امکان پذیر نخواهد بود. کاهش سرعت تجارت جهانی و سخت شدن شرایط مالی نیز بر رشد اقتصاد گرجستان تأثیر خواهد گذاشت. صندوق بین‌المللی پول در بیانیه‌ای اعلام کرد که همراه با کاهش قیمت‌های جهانی کالاها، تقویت اخیر لاری و سیاست‌های پولی نسبتاً سختگیرانه، به کاهش تورم کمک می‌کند.

نخست وزیر: فقر و بیکاری چالش های اصلی گرجستان هستند

ایراکلی قریباشویلی نخست وزیر گفت: سیاست دولت غلبه بر فقر و کاهش هر چه سریعتر بیکاری است

وی در جمع بندی نتایج سال 2022 افزود: نرخ بیکاری در گرجستان به پایین ترین سطح تاریخی 15.6 درصد رسیده است. نرخ بیکاری در گرجستان در سه ماهه سوم سال 2022 نسبت به مدت مشابه در سال 2021 که 19.5 درصد بود، 3.9 واحد درصد کاهش یافته است.

به گفته قریباشویلی، طی دو سال، از سه ماهه دوم سال 2021 تا سه ماهه سوم سال 2022، نزدیک به  230 هزار شغل جدید ایجاد شده است و از این تعداد 209 هزار نفر در بخش غیر دولتی شاغل شده اند.

 تعداد بیکاران در سه ماهه سوم با 60.1 هزار نفر (19.3 درصد) کاهش نسبت به مدت مشابه سال 2021 به 250.7 هزار نفر رسید.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما