معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۹/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۸۴

اخبار اقتصادی تاجیکستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی تاجیکستان در هفته دوم آذر ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

پیش بینی رشد اقتصادی 6.5درصدی تاجیکستان توسط کارشناسان بانک توسعه اوراسیا

خبرگزاری اسپوتنیک: بنا به اعلام تحلیلگران بانک توسعه اوراسیا، رشد تولید ناخالص داخلی تاجیکستان در سال 2023 به  6.5 درصد خواهد رسید. رشد اقتصادی این کشور در سال جاری 7.5 درصد برآورد می‌شود. به گفته کارشناسان بانک توسعه اوراسیا، رشد اقتصادی تاجیکستان با پایان دوره بهبود اقتصادی بعد از کاهش محدودیت های ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا، به دلیل رکود اقتصادی در منطقه و تضعیف روبل روسیه، کاهش می یابد. رشد اقتصادی تاجیکستان در سال 2021 پس از کاهش همه گیری کرونا در سال 2020، 9.2 درصد بوده است.

بر اساس پیش‌بینی‌ تحلیلگران بانک توسعه اوراسیا، سال آینده رشد اقتصادی تاجیکستان در بین کشورهای عضو این موسسه مالی منطقه‌ای بالاترین رقم خواهد بود. پیش بینی می­شود اقتصاد ارمنستان و قزاقستان در سال 2023معادل 4.2 درصد، قرقیزستان 3.5 درصد، بلاروس 0.3 درصد و اقتصاد روسیه 2- درصد کاهش می­یابد.

نرخ تورم در تاجیکستان بر اساس پیش بینی کارشناسان بانک توسعه آسیایی از 6.9 درصد در پایان سال­جاری میلادی به 6 درصد در سال 2023 کاهش خواهد یافت.

 

برداشت یک میلیون تن غلات در جمهوری تاجیکستان در سال 2022

بنا به گزارش خبرگزاری خاور به نقل از مقامات وزارت کشاورزی جمهوری تاجیکستان، تقریبا یک میلیون تن غلات در تاجیکستان تا تاریخ 2 دسامبر سال جاری جمع آوری شده است. طبق اعلام وزارت کشاورزی تاجیکستان، در سال جاری سطح زیر کشت غلات 304.3 هزار هکتار بوده است. کل برداشت غلات 976 هزار و 559 تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 75 هزار و 739 تن افزایش داشته است.

 

کاهش واردات گاز مایع به تاجیکستان

خبرگزاری اسپوتنیک: در تاجیکستان به دلیل کمبود گاز طبیعی و هزینه نسبتا بالای بنزین و گازوئیل، گاز مایع به طور گسترده مورد استفاده قرار می­گیرد. حجم گاز مایعی که تاجیکستان از ژانویه تا سپتامبر سال­جاری خریداری کرده است، حدود 235 هزار تن است که در مقایسه با سال گذشته (284 هزار تن)، 17.2درصد کاهش یافته است. قزاقستان تامین کننده اصلی گاز مایع به تاجیکستان است. براساس اطلاعات منتشره «در طول دوره گزارش، 86 درصد گاز طبیعی مایع از جمهوری قزاقستان، 8 درصد از ازبکستان و 3 درصد از روسیه به تاجیکستان وارد شده است.

شایان ذکر است اکثر ساکنان تاجیکستان به دلیل نبود گاز طبیعی، از گاز مایع استفاده می­کنند. به ویژه در فصل زمستان که مناطقی از جمهوری تاجیکستان برق محدودی دریافت می­کنند، تقاضا برای گاز مایع افزایش می­یابد.

در عین حال بسیاری از مالکان خودرو در تاجیکستان، طی سال­های گذشته، با هدف صرفه جویی در هزینه‌ها،  دستگاه­های گاز مایع را در خودروهای خود نصب کرده اند. کاهش واردات گاز طبیعی مایع به تاجیکستان بر اساس قیمتهای بازار وعرضه و تقاضا می‌باشد. با افزایش عرضه کالا در بازار، قیمت آن کاهش می­یابد و برعکس کمبود کالا منجر به افزایش قیمت می­شود.

 

سرمایه گذاری بیش از 21 میلیارد سامانی در استراتژی توسعه اقتصاد سبز تاجیکستان

خبرگزاری آسیا پلوس:  بودجه ای بالغ بر 21.6 میلیارد سامانی جهت اجرای استراتژی توسعه اقتصاد سبز تاجیکستان طی 15 سال آینده برای سالهای 2037-2023 در نظر گرفته شده است. بنا به اعلام وزارت توسعه اقتصادی و تجارت جمهوری تاجیکستان، این موضوع در تاریخ 6 دسامبر 2022 در جریان رایزنی با موضوع توسعه اقتصاد سبز در تاجیکستان منتشر شد.

فرهاد واسیدیان معاون وزیر توسعه اقتصادی و بازرگانی جمهوری تاجیکستان اعلام کرد درتاریخ 30 سپتامبرسال2022، استراتژی توسعه اقتصاد "سبز" در تاجیکستان برای سال­های 2037-2023 تصویب شد. هدف این استراتژی انجام اصلاحات ساختاری برای استفاده موثر از سرمایه طبیعی، جذب سرمایه­گذاری، دستیابی به فناوری­های مدرن و نوآورانه و تقویت همکاری­های بین المللی در راستای اقتصاد سبز است. قرار است منابع مالی اجرای این راهبرد( 21.6 میلیارد سامانی) در چارچوب کمک و یا سرمایه گذاری موسسات مالی و شرکای توسعه ای تامین شود. در این راستا، از شرکای توسعه دعوت شد تا در اجرای به موقع استراتژی توسعه اقتصاد "سبز" جمهوری تاجیکستان ایفای نقش نمایند.

درآمد حاصل از صادرات برق تاجیکستان  طی 9 ماهه سا ل2022 به بیش از 100 میلیون دلار رسید.

خبرگزاری آسیا پلوس به نقل از آژانس آمار جمهوری تاجیکستان اعلام نمود  صادرات برق این کشور طی ماه­های ژانویه تا اکتبر سال­جاری، با 10.7درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته(91.3میلیون دلار) به 101 میلیون دلار درسید. درآمد حاصل از صادرات برق تاجیکستان در ماه اکتبر سال­جاری نسبت به ماه گذشته 13 برابر کاهش یافته است - از 17.1 میلیون دلار به 1.3 میلیون دلارکاهش یافت.

درماه­های ژانویه تا اکتبر سال 2022، سهم برق از کل حجم صادرات جمهوری تاجیکستان 5.7 درصد است.

بر اساس قراردادهای امضا شده، برق تاجیکستان به افغانستان و در بهار و تابستان (می تا آگوست) به ازبکستان صادر می­شود. بر اساس قرارداد سال 2022 با شرکت برشنای افغانستان در فصل تابستان، در هر شبانه روز تا 400 مگاوات برق به مصرف کنندگان کشور افغانستان انتقال داده می­شود و در فصل پاییز و زمستان (سپتامبر - آوریل) حجم آن 10 برابر کاهش یافته و تا 40 مگاوات کاهش می­یابد. بر اساس قراردادهای امضا شده، تاجیکستان در سال 2022، 1.5 میلیارد کیلووات ساعت برق به افغانستان صادر خواهد کرد.

 

اختصاص 150 میلیون دلار توسط بانک توسعه اوراسیا  جهت توسعه اقتصادی تاجیکستان تا سال 2026

خبرگزاری اوستا: حدود 150 میلیون دلار توسط بانک توسعه اوراسیا برای توسعه اقتصاد تاجیکستان تا سال 2026 اختصاص داده خواهد شد. این در استراتژی بانک مذکور برای جمهوری تاجیکستان طی سال­های 2022-2026 آمده است. در این سند تاکید شده که بیشترین حجم سرمایه گذاری بانک توسعه اوراسیا در جمهوری تاجیکستان جهت تضمین امنیت غذایی و تنوع صنعتی برنامه ریزی شده است. بخشی ازمبلغ برای تنوع صنعت، توسعه بخش خصوصی و کارآفرینی با تسهیل ایجاد و توسعه بنگاه­های تولیدی در تاجیکستان پیش بینی شده است.

یکی دیگر از مهمترین زمینه­های همکاری، کمک به تامین امنیت انرژی در تاجیکستان است. تامین مالی اجرای پروژه‌های نیروگاههای کوچک برق - آبی و خورشیدی، ساخت تاسیسات جدید و بازسازی نیروگاههای برق  موجود را تامین می‌کند.

بانک توسعه اوراسیا و سه شرکت تاجیکستانی قراردادهای مالی در مجموع به مبلغ 6.1 میلیون دلار در دوشنبه امضا کردند که این پروژه­ها شامل صنعت، کشاورزی، خدمات و تجارت است. بانک توسعه اوراسیا همچنین در حال بررسی موضوع تامین مالی تعدادی از پروژه­های انرژی در تاجیکستان از جمله نیروگاه راغون است.  قرار است اجرای دو پروژه احداث نیروگاه‌های برق آبی متوسط روی رودخانه زرفشان و نیروگاه راغون بر روی رودخانه وخش  توسط بانک مذکور  تامین مالی شود.

 

برگزای نشست توسعه همکاری‌های اقتصادی وتجاری تاجیکستان و ایران در مشهد

            خبرگزاری اسپوتنیک : بدنبال برگزاری پانزدهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و تاجیکستان در تهران طی روزهای 5 و 6 دسامبر 2022، نشست بررسی فرصت­های تجاری ایران با تاجیکستان و سرمایه گذاری در این کشور روز 21 دسامبر سال جاری در مشهد برگزار می‌شود. این رویداد توسط اتاق بازرگانی مشترک ایران و تاجیکستان با حضور هیئت تجاری دو کشور برگزار خواهد ‌شد.در حاشیه این کنفرانس دیدارهای B2B بین تجار دو کشور برنامه ریزی شده است. همچنین تجار دو کشور در بخش­های صنایع غذایی، مصالح ساختمانی و خدمات فنی و مهندسی تبادل نظر خواهند کرد.

 

شرکت هیئت تاجیکستان در کنفرانس آب و هوا در تاشکند

خبرگزاری اوستا: هیئتی از تاجیکستان به ریاست حاتم شاه لطیف زاده معاون اول کمیته حوادث غیر مترقبه تاجیکستان در کنفرانس سطح عالی تغییرات آب و هوایی تحت عنوان"دانش جهانی و راه حل­های محلی: نهادهای مقاوم در برابر آب و هوا در آسیا مرکزی" شرکت نمود. به گزارش مرکز مطبوعاتی کمیته حوادث غیر مترقبه تاجیکستان، این کنفرانس در شهر تاشکند پایتخت ازبکستان برگزار شد.

حاتم شاه لطیف زاده افزود: ما در شرایطی زندگی می‌کنیم تغییرات آب و هوا، جهان و همه کشورها را تحت تأثیر قرار داده است. تغییرات اقلیمی هم یک تهدید و هم یک ضرورت جهت همکاری در سطح جهانی است. وی خاطرنشان کرد: با همکاری مردم در راستای حرکت به توسعه پایدار، سازگاری با تغییرات آب و هوایی امکان پذیر  می‌باشد. بیش از 140 نماینده از کشورهای آسیای مرکزی در این کنفرانس شرکت کردند. شرکت­کنندگان طی سخنرانی­های خود خواستار گفتگو در مورد تهدیدات آب و هوایی و همچنین تلاش برای دستیابی به یک راه حل منطقی جهت سازگاری با تغییرات آب و هوا شدند. این کنفرانس توسط برنامه توسعه سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و دولت آلمان (GIZ) سازماندهی و میزبانی می­شود.

شرکت کنندگان خاطرنشان کردند با توجه به ماهیت خطرات آب و هوایی و منابع طبیعی مشترک، اقدام برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی می­تواند به عنوان نقطه شروعی برای تقویت همکاری­های منطقه­ای دیده شود. در سال‌های اخیر، کشورهای آسیای مرکزی(تاجیکستان، ازبکستان، قزاقستان، قرقیزستان و ترکمنستان) پیشرفت‌های چشمگیری در انطباق با تغییرات اقلیمی و دستیابی به توسعه سبز مبتنی بر سرمایه طبیعی داشته‌اند.

شرکت کنندگان به ابتکار ایجاد همکاری بین بخشی در کاهش تغییرات آب و هوا، سازگاری و انعطاف پذیری آب و هوا در مدیریت منابع طبیعی پیوستند و از آن حمایت کردند.

 

 شرکت هیئت تاجیکستان در اجلاس سران آب در پاریس

خبرگزاری اوستا: هیئت تاجیکستانی به ریاست سراج الدین مهرالدین وزیر امور خارجه تاجیکستان و رئیس کمیسیون ملی یونسکو این کشور در اجلاس سران سازمان ملل متحد در مورد منابع آب (آب های زیرزمینی) که 7 تا 8 دسامبر در پاریس برگزار ­شد، شرکت نمود.

به گزارش بخش  مطبوعاتی وزارت امور خارجه جمهوری تاجیکستان، این اجلاس توسط گیلبرت هونگبو رئیس ساز وکار سازمان ملل در امور آب افتتاح شد و پس از آن سراج الدین مهرالدین وزیر امور خارجه تاجیکستان، سخنرانی کرد. وزیر امور خارجه تاجیکستان، ابتکارات بین المللی این کشور در زمینه آب، نتایج دومین کنفرانس دوشنبه در دهه اقدام "آب برای توسعه پایدار" که در ژوئن سال­جاری به عنوان بخشی از "فرایند آب دوشنبه" و  آمادگی برای کنفرانس آب سازمان ملل در سال 2023  برگزار می­شود، را تشریح نمود.

شایان ذکر  است در این نشست و برنامه‌های جانبی آن بیش از 3700 نماینده کشورهای جهان و سازمان­ها شامل بیش از 120 سخنران عالی رتبه شرکت کردند.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما