معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۹/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۴۸

اخبار اقتصادی سنگال

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور سنگال در هفته چهارم آذرماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

افتتاح سی‌امین دوره نمایشگاه بین‌المللی داکار (فیداک) توسط وزیر تجارت سنگال

سی امین نمایشگاه بین المللی داکار موسوم به فیداک از تاریخ 15 دسامبر فعالیت خود را آغاز می‌کند. انتظار می‌رود تعداد 311 غرفه‌دار مستقیم و بیش از 400000 بازدیدکننده در سی‌امین دوره نمایشگاه بین‌المللی داکار حضور پیدا کنند.

عبدو کریم فوفانا، وزیر تجارت، مصرف‌ و شرکت‌های کوچک و متوسط، در تاریخ 15 دسامبر، ریاست مراسم رسمی افتتاح نمایشگاه بین‌المللی داکار (فیداک) که از 15 تا 31 دسامبر 2022 برگزار می‌شود را بر عهده داشت. برای این دوره، 311 غرفه‌دار با بیش از 1500 غرفه‌دار غیرمستقیم از 24 کشور آفریقا، آسیا و اروپا در این نمایشگاه شرکت خواهند کرد. تعداد بیش از 400000 بازدید کننده نیز پیش بینی شده است.

روزنامه lesoleil مورخ ۱۶ دسامبر ۲۰۲۲

لایحه دستمزد کارکنان در بودجه عمومی دولت سنگال و اثرات مالی آن

حقوق و دستمزد کارمندان دولتی سهم قابل توجهی از هزینه‌های عمومی در سنگال را تشکیل می دهد. طبق گفته نخست وزیر سنگال، امدو با، در تاریخ ۱۳ دسامبر 2022 در بیانیه سیاست کلی خود، دولت سنگال بزرگترین کارفرمای کشور با بیش از 120000 کارمند دولتی است که در بودجه عمومی 2023 مبلغ ۱۲۷۳ میلیارد فرانک را به خود تخصیص داده است. رشد ناگهانی حقوق و دستمزد کارکنان دولت‌ با نرخ رشد واقعی تقریبا منفی از سال 2019 در تضاد است. حقوق و دستمزد بسیار افزایش پیدا کرده است. در سال 2021، صورت حساب مالی، حقوق و دستمزد 904.9 میلیارد فرانک سیفا در مقابل 817.7 میلیارد فرانک سیفا در سال 2020 تعیین شد. جهش 400 میلیارد فرانک سیفایی بین سال‌های 2019 و 2023 - 20 درصد در طی 3 سال - افزایش ناپایدار هزینه‌های پرسنل دولتی را نشان می‌دهد.

ما با حداقل کیفیت خدمات ارائه شده فاصله داریم، در حالی که طبق گفته نخست وزیر همچنان به استخدام کارمندان جدید دولتی و افزایش شاخص ها، کمک هزینه‌ها یا پاداش ها ادامه می دهیم. ما بیشتر از آنکه برای آینده این کشور سرمایه گذاری کنیم، حقوق و بدهی می‌پردازیم. اشتغال رقابتی با نیاز اقتصادی دولت مطابقت دارد. بنابراین، ایجاد آن از قانون تغییرناپذیر عرضه و تقاضا تبعیت می‌کند.

روزنامه lesoleil مورخ ۱۴ دسامبر ۲۰۲۲ 

توضیحات نخست وزیر سنگال به نمایندگان پارلمان در مورد بدهی‌های این کشور

نخست وزیر سنگال خطاب به نمایندگان پارلمانی گفت: "ما مشخصات بدهی متوسطی داریم"

نخست وزیر سنگال، آمدو با به نمایندگان پارلمان که در ترسیم تصویر بدهی سنگال نگاه متفاوتی داشتند، پاسخ داد. این اقتصاددان اطمینان داد و تصریح کرد که سنگال پرداخت کننده خوبی برای بدهی خود بوده است که از آن نیز حمایت می‌شود.

 «سنگال یک کشور کوچک خوب است. وقتی بدهکار می‌شویم، هیچ دلیلی برای بی اعتمادی نسبت به ما وجود ندارد. جامعه بین المللی به سنگال اعتماد دارد. این یک اعتماد قدیمی است که توسط رئیس جمهور مکی سال تثبیت شده است. از نظر بودجه، نحوه دریافت ما حداقل 10٪ است. ما یک اداره کارآمد، یک سیستم مالیاتی خوب داریم. با این وجود، روند اصلاحات درآمدی آغاز شده است. من نمی‌گویم مالیات ها را افزایش دهیم بلکه به دنبال کارایی بیشتر، شفافیت بیشتر و سادگی بیشتر هستیم.»

 با این حال، او خاطرنشان می‌کند که «طبق هزینه‌ها، همه متوجه شده اند که سبک هزینه کرد دولت به شدت کاهش یافته است. در سال 2011، 12 درصد از تولید ناخالص داخلی برای هزینه‌های عملیاتی استفاده شد. امروز با وجود دو برابر شدن بودجه، این میزان 8 درصد شده است. و رئیس جمهور می خواهد که به جای ده سال، بودجه را ظرف مدت پنج سال چند برابر کند. روند تحول، تبدیل به یک فوریت شده است که این امر نیز چیزی جز کار نمی طلبد. ما پروفایل بدهی متوسطی داریم. تمام آنچه وام گرفته ایم به سرمایه گذاری در کارهای جاده ای و در زیرساخت های کوتاه تخصیص داده شده است. ما برای عملکرد دولت وام گرفته بودیم، اما سنگال این مرحله را پشت سر گذاشته است. همه سرمایه گذاری‌های ما ثابت است. ظهور، اول از همه یک انتقال سیال است. سنگال بدهی‌های خود را به موقع پرداخت می‌کند. سنگال دچار ناتوانی در پرداخت نشده است.»

 روزنامه lesoleil مورخ ۱۴ دسامبر ۲۰۲۲

دفاع آمدو با، نخست وزیر سنگال، از طرح سنگال در حال ظهور

نخست وزیر سنگال در واکنش به پرسش های مختلف نمایندگان مجلس، تمام تلاش خود را به کار گرفت تا به نمایندگان مخالف به طرح سنگال در حال ظهور پاسخ دهد.

   این مدیران سنگالی بودند که طرح سنگال در حال ظهور را تنظیم کردند. با همه وزرای دارایی زنده این کشور مشورت شده است. همچنین با شرکای مالی و خارجی مشورت کردیم. رئیس جمهور بر اساس توصیه‌ها و نظرات کارشناسان دست به راه اندازی طرح سنگال در حال ظهور زد. این یک برنامه 20 ساله با یک استراتژی ده ساله است. به لطف طرح سنگال در حال ظهور، ما بدهی‌ها را کنترل کرده ایم، زیرساخت ها را برای مرحله اول ایجاد کرده ایم. ما این طرح را به عنوان یک طرح سرمایه گذاری عمومی فراگیر در نظر گرفته ایم. آمادو با همچنین توضیح داد که به این ترتیب سنگال توانسته است دستاوردهای زیادی در همه زمینه‌ها به دست آورد.

با این حال، او گفت که همه گیری کووید-19 و جنگ در اوکراین سرعت پیشرفت طرح سنگال در حال ظهور را کند کرده است. بنابراین، وی تصریح کرد که در موقعیتی بوده که یک هفته پس از انتصاب، بیانیه کلی سیاست خود را اعلام کند. « من یک هفته پس از انتصابم بیانیه سیاستی خود را اعلام کردم. دولت اینجاست تا به آنچه گفته ایم عمل کند. دولت تمام تلاش خود را برای اجرای این سیاست مبتنی بر توسعه انجام خواهد داد.»

 روزنامه lesoleil مورخ ۱۴ دسامبر ۲۰۲۲

 

توضیحات آمادو با، نخست وزیر سنگال، در مورد پروژه‌های نفت و گازی سنگال

نخست وزیر آمادو با، طی بیانیه سیاست کلی خود، در 12 دسامبر 2022، در پارلمان سنگال، پیشرفت دولت در ارتباط با سیاست انرژی به ویژه تولید نفت و گاز را یادآور شد. وی در مورد تحولات جدید در سنگال مطالبی را ارائه کرد.

"پروژه‌های عظیم در حال انجام است، نتایج قابل توجهی ذکر شده و چشم اندازهای معتبری در نظر گرفته شده است. توسعه پروژه‌های مرتبط با اکتشافات در حال انجام است. نرخ تکمیل پروژه سنگمار 67 درصد است. اولین تاریخ برای استخراج نفت برای پایان سال 2023 برنامه ریزی شده است. پروژه GTA دارای نرخ پیشرفت 83٪ در پایان آگوست 2022 است. نخستین تاریخ برای بهره برداری از میدان گازی سنگال ابتدای سال 2024 برنامه ریزی شده است. وی همچنین در خصوص حفاظت از سیستم عرضه با ایجاد شبکه حمل و نقل محلی گاز اطمینان داد.

سیستم تامین فرآورده‌های نفتی از طریق افزایش ظرفیت های پالایش، ذخیره و توزیع فرآورده‌های نفتی امن‌تر خواهد بود. علاوه بر این، شبکه گاز سنگال، که زیرساخت ملی برای حمل و نقل زمینی گاز محلی را تشکیل می دهد، در سال 2019 با کمک FONSIS، SENELEC و PETROSEN ایجاد شد.

رئیس دولت در چشم انداز خود از احداث واحدهای تولیدی جدید با استفاده از گاز داخلی به منظور تقویت سامانه برق رسانی خبر داد.

با ورود ما به دایره کشورهای تولیدکننده نفت و گاز، سیستم تامین برق ما از طریق توسعه پروژه‌های نیروگاهی با منابع متنوع تقویت می‌شود تا در دسترس بودن تامین برق و همچنین کاهش هزینه‌ها تضمین شود. نخست وزیر گفت: واحدهای تولیدی جدید با استفاده از گاز محلی برای تضمین امنیت انرژی ساخته خواهند شد.

   آمادو با همچنین به بیان فرصت عظیمی‌که اکتشافات نفت و گاز در اختیار اقتصاد، بخش خصوصی، مشاغل و کارگران سنگالی ارائه می دهد پرداخت. با این حال، به نظر او دولت است که با سازماندهی رشد بیشتر حول تولید نفت و گاز و توزیع عادلانه ثمره آن، فردای سنگال را ترسیم کند.

 روزنامه lesoleil مورخ ۱۴ دسامبر ۲۰۲۲

بهبود جزئی در تولید صنعتی در سنگال

در اکتبر 2022، تولید صنعتی به غیر از بخش پنبه 0.9 درصد نسبت به ماه مشابه سال 2021 بهبود یافته است. این اطلاعات در آخرین اخبار منتشر شده آژانس ملی آمار و جمعیت شناسی شاخص هماهنگ تولید صنعتی برای اکتبر 2022 آمده است».

به گفته همین منبع، این افزایش عمدتا به عملکرد ذکر شده در تولید صنایع زیست محیطی (27.7+%)، تولید (+9.3%)، برق، گاز و آب (+1.6%) مربوط می‌شود.

از سوی دیگر، تولید در صنایع استخراجی در دوره مورد بررسی 25.1 درصد کاهش یافته است. طی ده ماهه اول سال 2022، تولید صنعتی 2.3 درصد نسبت به دوره مشابه سال 2021 کاهش یافت.

صنعت پنبه با کاهش تولید در اکتبر 2022 مواجه شده است. تولید در بخش پنبه در ده ماهه اول سال 2022 نسبت به مدت مشابه سال 2021، 6.2 درصد کمتر شده است.

 خبرگزاری dakaractu مورخ ۱۳ دسامبر ۲۰۲۲

افزایش 4 تریلیون فرانک سیفایی بودجه دولتی سنگال طی سال های 2012 تا 2023

نخست وزیر آمادو با، در تاریخ 12 دسامبر 2022، "بیانیه سیاست کلی" خود را در برابر مجلس ملی ارائه کرد. وی به همین مناسبت از افزایش بودجه دولتی از سال 2012 تاکنون استقبال کرد.

  تا جایی که به بودجه مربوط می‌شود، درآمدها به طور پیوسته در حال افزایش بوده است. آقای با اعلام کرد که این رقم از 2345 میلیارد در سال 2012 به 6411 میلیارد در سال 2023 رسیده است. وی تاکید کرد: حمایت 13 شریک فنی و مالی ما در اجرای موفقیت آمیز طرح سنگال نوظهور نیز تاثیر بسیار مطلوبی داشته است. این نتایج به لطف چارچوب بودجه ای سالم، وضعیت مالی کنترل شده و بدهی کارآمد به دست آمده است.

"در مورد وضعیت اجتماعی، حقوق و دستمزد، بودجه سنگال افزایشی استثنایی را تجربه می‌کند. در سال 2023، این رقم به 1273 میلیارد خواهد رسید. به گفته وی، این افزایش شدید نشان دهنده جذب انبوه جوانان در خدمات عمومی است. نه تنها تعداد کارکنان به طور قابل توجهی افزایش یافته است، بلکه دستمزدها نیز به طور قابل توجهی تغییر کرده است.

رئیس جمهور با هدف مبارزه با فرسایش قدرت خرید، دستمزد تمامی‌کارگزاران را در سال 2022 به میزان 120 میلیارد افزایش داده است. این انتخاب فعالانه توسط رئیس جمهور منعکس کننده پیوند اجتماعی وی است، به طوری که توزیع مجدد ثمرات رشد نیز مستلزم بهبود شرایط دستمزد مقامات دولتی است، به ویژه که موفقیت طرح سنگال نوظهور به مدیریت شایسته و با انگیزه نیز بستگی دارد. بسته حمایتی به میزان قابل توجهی (یعنی از 24 میلیارد در سال 2011 به 68 میلیارد در سال 2023 ) افزایش یافته است.

 خبرگزاری dakaractu مورخ ۱۴ دسامبر ۲۰۲۲

 

خطرات پیش روی کاربران خدمات مالی دیجیتال در سنگال

 ۷۸ درصد از کاربران خدمات مالی دیجیتال با خطر کلاهبرداری اینترنتی مواجه هستند. 43 درصد از این کاربران قربانی کلاهبرداری بوده اند.

یک نظرسنجی ملی در مورد خطرات پیش روی کاربران خدمات مالی دیجیتال در سنگال، که توسط رصدخانه کیفیت خدمات مالی با همکاری گروه مشاوره برای کمک به فقرا انجام شد، نشان می‌دهد که 78 درصد از کاربران با خطر مواجه شده اند و 43 درصد قربانی کلاهبرداری‌های اینترنتی بوده اند.

 روزنامه lesoleil مورخ ۱۴ دسامبر ۲۰۲۲

انتصاب آمادو هات، وزیر سابق اقتصاد، برنامه ریزی و همکاری سنگال، به عنوان فرستاده ویژه و سفیر بانک توسعه آفریقا

رئیس گروه بانک توسعه آفریقا، آکین وومی آدسینا، وزیر سابق اقتصاد، برنامه ریزی و همکاری سنگال، آمادو هات را به عنوان نماینده ویژه و سفیر جهانی خود برای اتحاد زیرساخت های سبز در آفریقا منصوب کرد.

بر اساس بیانیه مطبوعاتی این موسسه، بانک توسعه آفریقا، اتحادیه آفریقا و پلتفرم آفریقا در تاریخ 9 نوامبر 2022 در جریان کنفرانس شرم الشیخ با همکاری سایر شرکای جهانی خود یعنی مجمع سرمایه گذاران مستقل آفریقا، بانک سرمایه گذاری اروپا، بانک اروپایی بازسازی و توسعه، آژانس توسعه فرانسه، بنیاد راکفلر، آژانس تجارت و توسعه ایالات متحده، مرکز جهانی سازگاری و گروه توسعه زیرساخت خصوصی آژانس توسعه اتحادیه آفریقا را راه اندازی کردند.

 روزنامه lesoleil مورخ ۱۴ دسامبر ۲۰۲۲

تخصیص یارانه ۵۵۵ میلیارد فرانک سیفایی در بخش حامل انرژی سنگال در سال ۲۰۲۲

ثابت نگاه داشتن قیمت سوخت قایق ها، گازوئیل، بنزین، نفت سفید و گاز بوتان برای صنایع کوچک در سنگال مستلزم تخصیص یارانه ای 555 میلیارد فرانکی است.

دولت سنگال برای ثابت نگه داشتن قیمت‌های سوخت قایق ها، گازوئیل، بنزین، نفت سفید، گاز بوتان و گازوئیل که برای صنایع کوچک (نانوایی‌ها و مزارع) در نظر گرفته شده است، تلاش‌های زیادی انجام داده است. دبیر دائمی‌کمیته نفت و گاز، ماما اندای اومبوتیمبه، گفت که میزان یارانه ی تخصیص یافته در این بخش در سال 2022 به بیش از 555 میلیارد فرانک رسید.

روزنامه lesoleil مورخ ۱۲ دسامبر ۲۰۲۲

تصویب بودجه 6411.5 میلیارد فرانک سیفایی (۹ میلیارد و هفتصد میلیون یورویی) سنگال برای سال ۲۰۲۳

رئیس مجلس ملی سنگال، دکتر آمادو مام دیوپ، در تاریخ ۹ دسامبر ۲۰۲۲ یادآور شد که هدف از تخصیص بودجه ارائه "پاسخ های مشخص، موثر و کارآمد به نگرانی‌ها و نیازهای مردم" است.

وی در پایان جلسه بودجه اعلام کرد: لازم به یادآوری است که هدف از ارایه برنامه بودجه ارائه پاسخ های ملموس، مؤثر و کارآمد به دغدغه‌ها و نیازهای مردم است.

لایحه بودجه سال 2023 در تاریخ ۹ دسامبر به رای نمایندگان گذاشته شد. این بودجه که به عنوان «بودجه راه حل ها» توسط دولت ارائه شد، مبلغ 6411.5 میلیارد فرانک سیفا تعیین شده است.

دکتر آمادو مام دیوپ اطمینان داد که مجلس ملی به "تعمیق و گسترش این رویکرد فراگیر و مشارکتی" کمک خواهد کرد.

او گفت: "این کار را مطابق با مقررات مربوطه در مورد شفافیت در مدیریت اعتبارات عمومی انجام خواهد داد."

 روزنامه lesoleil مورخ ۱۲ دسامبر

دیجیتالی شدن وضعیت مدنی در سنگال با تزریق بیش از 18 میلیارد فرانک سیفا

وزارت ارگان‌های محلی، برنامه ریزی و انکشاف سرزمینی، از طریق ریاست وضعیت مدنی، برنامه دیجیتالی شدن صنعت معدن  را برای حمایت از تقویت سیستم اطلاعات وضعیت مدنی موسوم به برنامه NEKKAL دسامبر 2022  اجرا کرده است. این برنامه با بودجه 18,340,000,000 FCFA توسط اتحادیه اروپا تامین مالی می‌شود. این برنامه با هدف بهبود سیستم اطلاعات وضعیت مدنی و ایجاد یک ثبت ملی وضعیت مدنی و دیجیتالی کردن مراکز انجام می‌شود.

 با توجه به تمایل دولت سنگال برای مدرن کردن سیستم وضعیت مدنی سنگال، برنامه NEKKAL که توسط اتحادیه اروپا تامین می‌شود، در حال تقویت استقرار یک سیستم اطلاعات وضعیت مدنی با هدف دستیابی به جهانی بودن رویدادهای وضعیت مدنی و تضمین دسترسی است. دسترسی همه به یک سرویس وضعیت مدنی دیجیتال، قابل اعتماد و ایمن در نظر گرفته شده است. از ابتدای اجرای آن، فعالیت‌های متعددی برای بهبود دسترسی به وضعیت مدنی، ارائه خدمات (آموزش بازیگران، تجهیزات، اطلاعات) و تشویق مردم به اعلام حقایق وضعیت مدنی که زندگی آنها را مشخص می‌کند، انجام شده است.

 خانم مامه سانه ندای، دبیر کل وزارت مجموعه‌های سرزمینی، برنامه ریزی و توسعه سرزمینی اعلام کرد هزینه کلی پروژه بالغ بر 18 میلیارد FCFA است.

akaractu. Sn 16/12/2022

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما