معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۹/۲۱- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی زیمبابوه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی زیمبابوه در هفته سوم آذر ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

زیمبابوه

اظهارات دبیر دائمی وزارت امور خارجه زیمبابوه در مورد بودجه این وزارتخانه

جیمز مانزو، دبیر دائمی وزارت امور خارجه زیمبابوه خطاب به کمیته امور خارجه پارلمان این کشور اظهار داشت، وزارت امور خارجه زیمبابوه برای سال 2023 مبلغ 112.5 میلیون دلار پیشنهاد داده بود، ولی مبلغ 91 میلیون دلار به این وزارتخانه تخصیص داده شده است. آقای مانزو افزود، در حالی که بودجه به زیم دلار ارائه می‌گردد، بودجه وزارت امور خارجه به دلار آمریکا هزینه می‌شود. دبیر دائمی وزارت امور خارجه زیمبابوه این بودجه را برای مقابله با چالش های پیش روی سفارتخانه‌های مستقر در کشورهای مختلف جهان ناکافی دانست و بیان کرد، در حال رایزنی با کمیسیون خدمات عمومی و وزارت مالیه در خصوص بازنگری معوقات کارمندان داخلی و دیپلمات های این کشور است. 

دلار زیمبابوه به نرخ 661.56 زیم دلار در برابر یک دلارآمریکا طبق نرخ بانک مرکزی

دلار زیمبابوه این هفته با 6.70 زیم دلار کاهش به میانگین 661.5605 زیم دلار در برابر دلار ایالات متحده آمریکا رسید در همین رابطه  بانک مرکزی زیمبابوه اعلام کرده است که سیاست پولی خود را همچنان حفظ خواهد کرد که از این طریق بتواند از کاهش ارزش پول ملی جلوگیری نموده  و آن را کنترل نماید. نرخ این هفته بانک مرکزی برای دلارآمریکا بین 655 تا 678 دلار اعلام شد این در حالی است که پیشنهادات تبدیل پول دلار آمریکا به زیم دلار در بازار آزاد بین 800 تا 900 زیم دلار باقی ماند. بانک مرکزی اعلام کرده است که نرخ بهره را 200 درصد نگه می دارد و تنها در سه ماهه اول سال آینده و با توجه به  تحولات تورمی‌ بازار آن را بررسی خواهد کرد. بانک مرکزی همچنین اعلام کرد که بازار ارز را در سه ماهه اول سال 2023 آزادسازی بیشتری خواهد کرد تا کارایی در عملکرد سیستم ارائه و حراج ارز افزایش یابد. در مجموع یازده و نیم میلیون دلار آمریکا به 199 کسب و کار درهفته جاری اختصاص یافت که عمده آن، ده و نیم میلیون دلار آمریکا به شرکت های بزرگتر بوده است.( operanews)

پرتاب ماهواره زیمبابوه به فضا

زیمبابوه اولین ماهواره خود به نام 1ZimSat- را از طریق تأسیسات ژاپنی بر روی یک پرتابگر آمریکایی در مدار قرار داد . این کشور با ارسال اولین ماهواره خود و توسعه آن از طریق پروژه BIRDS، به جمع کشورهایی پیوست که ماهواره در فضا دارند. با تکمیل این فرآیند، دانش زیمبابوه در زمینه اکتشاف مواد معدنی، نقشه برداری، پیش بینی آب و هوا و نظارت بر مخاطرات زیست محیطی و خشکسالی افزایش خواهد یافت. (The Herald)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما