معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۹/۲۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۸۶

اخبار اقتصادی بلاروس

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی بلاروس در هفته سوم آذر ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

بانک ملی بلاروس، یورو را از سبد ارزی برای تعیین نرخ ارز حذف کرد

از 12 دسامبر، بانک ملی بلاروس یورو را از سبد ارزهای خارجی مورد استفاده برای تعیین نرخ ارز حذف می‌کند و سهم روبل روسیه در سبد ارزها را از 50 درصد به 60 درصد افزایش می‌دهد. هیات مدیره بانک ملی بلاروس مصوب نمود در هنگام محاسبه ارزش سبد ارزی، سهم روبل روسیه، 60 درصد، سهم دلار آمریکا، 30 درصد و سهم یوان چین، 10 درصد لحاظ شود. بانک ملی بلاروس این تصمیم را به دلیل افزایش حجم تجارت خارجی با روسیه و چین و کاهش پرداخت به یورو به دلیل کاهش تجارت با کشورهای اتحادیه اروپا اتخاذ نموده است. در این رابطه، ساختار معاملات ارز در بورس بلاروس تغییر کرده و افزایش حجم معاملات با روبل روسیه و در عین حال کاهش حجم و سهم معاملات با یورو صورت گرفته است. بانک ملی بلاروس اعلام کرد که معاملات با یورو در بورس بلاروس ادامه خواهد داشت و نرخ رسمی مبادله روبل بلاروس در برابر یورو بر اساس اطلاعات مربوط به نرخ متقابل یورو در برابر دلار آمریکا در بازارهای مالی بین‌المللی تعیین خواهد شد. در اواسط ژوئیه، بانک ملی بلاروس، یوان چین را با سهم 10 درصدی در سبد ارزها گنجاند و سهم یورو را از 20 درصد به 10 درصد کاهش داد. در آن مقطع، سهم روبل روسیه در سطح 50 درصد و سهم دلار در سطح 30 درصد باقی ماند. الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس در ماه مارس گفت که در شرایط تشدید تحریم‌های غرب، بلاروس به زودی علاقه مند به جذب روبل روسیه و یوان چین برای تجارت خارجی خواهد بود و نیاز به دلار نیز کاهش خواهد یافت. لازم به ذکر است اتحادیه اروپا قبلا عرضه پول نقد یورو به بلاروس را ممنوع کرده بود.

https://www.interfax.ru/world/875957

نخست‌وزیر روسیه: بلاروس و روسیه شرایط مالیاتی یکسانی را در قلمرو دو کشور ایجاد خواهند کرد

8 دسامبر، میخائیل میشوستین نخست‌وزیر روسیه در نشست هیات دولت روسیه گفت که بلاروس و روسیه، شرایط مالیاتی یکسانی را در قلمرو دو کشور ایجاد خواهند کرد. میخائیل میشوستین در این نشست گفت: امروز ما تصویب قرارداد لازم برای معرفی اصول کلی برای کار مالیات‌های غیرمستقیم را مورد بررسی قرار خواهیم داد و در مورد عوارض گمرکی، تعرفه‌ها و برخی پرداخت‌های دیگر بحث می‌کنیم. نخست‌وزیر فدراسیون روسیه یادآور شد که طبق این قرارداد، قرار است کمیته مالیاتی فراملی تشکیل شود و با هماهنگی مواضع دو طرف در این زمینه، حداقل نرخ‌های مالیاتی، فهرست معافیت‌ها و مزایا تعیین خواهد شد و در نتیجه شرایط یکسانی در سراسر خاک دو کشور ایجاد می‌گردد. وی افزود: در چارچوب توسعۀ بیشتر دولت اتحاد، روسیه و بلاروس همچنان به نزدیک کردن سیستم‌های اقتصادی خود به یکدیگر ادامه می‌دهند و یک سیستم واحد برای مدیریت مالیات‌های غیرمستقیم ایجاد خواهد شد. به این ترتیب، ما قادر خواهیم بود یک فضای اطلاعاتی مشترک برای گسترش همکاری‌ها و کمک‌های متقابل در زمینه مقابله با عدم پرداخت مالیات، از جمله در تجارت فرامرزی، تشکیل دهیم. میخائیل میشوستین گفت: به طور کلی، تصویب این قرارداد، موجب رفع تعدادی از موانع موجود و همچنین تسهیل شرایط برای راه‌اندازی پروژه‌های جدید و جذب سرمایه‌گذاری در اقتصاد روسیه و بلاروس خواهد شد.

 بلاروس بیش از 80 درصد از زیان ناشی از کاهش صادرات به کشورهای غیردوست را جبران کرد

یوری چبوتر، معاون اول وزیر اقتصاد بلاروس در جلسه شورای اتحادیه سازمان‌های غیرتجاری «کنفدراسیون صنعتگران و کارآفرینان (کارفرمایان)» گفت: اقدامات موثر برای تغییر مقصد صادراتی و حمایت از صادرات، باعث کسب رکورد بی‌سابقۀ تجارت خارجی به ارزش 4 میلیارد دلار طی 3 سه ماهه گذشته و جبران بیش از 80 درصد زیان کاهش صادرات به کشورهای غیردوست و اوکراین گردید. وی افزود: علیرغم تاثیر برخی از عوامل نامطلوب، بلاروس موفق شده است ثبات کلان اقتصادی و مالی را حفظ کند. به گفتۀ وی، وضعیت مالی واحد‌ها بهبود یافته و شاخص سودآوری در کل اقتصاد از 8 درصد در سال گذشته به 8.9 درصد در سال جاری افزایش یافته است و تعداد بنگاه‌های غیرسودآور و میزان بدهی در پایین‌ترین سطح خود طی 7 سال گذشته قرار دارد. معاون اول وزیر اقتصاد بلاروس خاطرنشان کرد که در سال 2023 صادرات کالا و خدمات با رشد 5.5 درصدی به 48.9 میلیارد دلار خواهد رسید و افزایش 2.6 میلیارد دلاری در صادرات از طریق صادرات به روسیه، بازارهای آسیا و آفریقا و همچنین گسترش همکاری با چین محقق خواهد شد.

https://tass.ru/ekonomika/16527303

مینسک می‌خواهد محصولات خود را از طریق امارات به خاورمیانه و آفریقا صادر کند

رومن گولوفچنکو، نخست‌وزیر بلاروس گفت که بلاروس علاقه‌مند به توسعه صادرات محصولات خود از طریق امارات به کشورهای خاورمیانه و آفریقا است. رومن گولوفچنکو خاطرنشان کرد که طرف بلاروسی می‌خواهد نه تنها از فرصت‌های بازار پرظرفیتی مانند امارات برای عرضه کالاها و خدمات خود استفاده کند، بلکه می‌خواهد از فرصت‌های حمل و نقل و لجستیک این کشور نیز استفاده کند و محصولات خود را به کشورهای خاورمیانه و آفریقا صادر کند. رومن گولوفچنکو گفت: ما منتظر ابتکارات متقابل محافل تجاری امارات هستیم. نخست وزیر بلاروس یادآور شد که یک پروژه سرمایه‌گذاری ساختمانی در مقیاس بزرگ با مشارکت سرمایه‌گذار اماراتی در پایتخت بلاروس اجرا می‌شود و مقامات بلاروس به حمایت از این پروژه ادامه خواهند داد. رومن گولوفچنکو همچنین اظهار امیدواری کرد که سرمایه‌گذاران اماراتی، پروژه‌های مشترک جدیدی را در سایر زمینه‌ها از جمله کشاورزی، صنعت، گردشگری و پزشکی اجرا کنند. نخست وزیر بلاروس با اشاره به افزایش قابل توجه تجارت خارجی بین بلاروس و امارات در سال جاری تصریح کرد: حفظ پویایی به دست آمده و افزایش بیش از پیش روابط تجاری ضروری است. نمایندگان محافل تجاری دو کشور به طور پیوسته در حال افزایش روابط متقابل هستند، اما این دلیلی برای توقف نیست. ما باید به توسعه همکاری‌های متقابل سودمند ادامه دهیم و نتایج آن را چند برابر کنیم.

https://sputnik.by/20221206/minsk-khochet-eksportirovat-produktsiyu-na-blizhniy-vostok-i-afriku-cherez-oae-1069822589.html

رییس‌جمهور روسیه سند تعویق بازپرداخت وام بلاروس را امضا کرد

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه قانون پروتکل اصلاحات توافقنامه بین دولتی روسیه و بلاروس در مورد وام را امضا کرد. این قانون به طور رسمی در پورتال اینترنتی اطلاعات حقوقی روسیه منتشر شده است. توافق در مورد تعویق بازپرداخت وام بلاروس، در مارس 2022 پس از مذاکرات بین رومن گولوفچنکو، نخست وزیر بلاروس و میخائیل میشوستین، نخست‌وزیر روسیه حاصل شد. طبق این قانون، بازپرداخت بدهی‌های تمام وام‌های دولتی صادر شده به بلاروس توسط فدراسیون روسیه از مارس 2022 تا آوریل 2023 (به مبلغ کل 1.4 میلیارد دلار) به سال‌های 2028 تا 2023 موکول می‌شود. همچنین طبق این قانون، نرخ بهرۀ این وام شناور نخواهد بود، بلکه نرخ ثابتی به میزان 12 درصد در سال خواهد بود. همچنین سران دو دولت توافق کردند که بدهی‌ها را از سایر ارزها به روبل روسیه تبدیل کنند. ابتدای ژوئن 2022، کل بدهی عمومی خارجی بلاروس 18.4 میلیارد دلار بود که حدود 25 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور است. در پیش‌نویس بودجه سال 2023، برای بازپرداخت بدهی عمومی خارجی بلاروس، مبلغ 3.11 میلیارد روبل بلاروس پیش‌بینی شده است.

https://sputnik.by/20221205/rossiya-ratifitsirovala-dokument-ob-otsrochke-po-kreditam-dlya-belarusi-1069815818.html

بلاروس در سال 2023 هزینه منابع انرژی روسیه را به روبل پرداخت خواهد کرد

وزارت دارایی جمهوری بلاروس اعلام کرد که بلاروس همچنان به پرداخت هزینۀ منابع انرژی روسیه به روبل ادامه خواهد داد. شایان ذکر است که در نیمه اول آوریل، رومن گولوفچنکو، نخست‌وزیر بلاروس اعلام کرده بود که مینسک، هزینه گاز و نفت روسیه را در سال 2022 به روبل پرداخت خواهد کرد و در ماه مه، رئیس جمهور الکساندر لوکاشنکو اعلام کرد که بلاروس و روسیه تجارت منابع انرژی به روبل را به کار گرفته‌اند.

https://www.mk.ru/politics/2022/12/04/belorussiya-v-2023-godu-budet-rasschityvatsya-za-rossiyskie-energonositeli-v-rublyakh.html

هند و بلاروس امکان تسویه حساب به روپیه را بررسی خواهند کرد

روزنامه هندی The Economic Times در نسخۀ 7 دسامبر خود نوشت که بانکداران هندی قصد دارند با نمایندگان بلاروس، استفاده از روپیه در تسویه حساب‌های متقابل را مورد بحث و بررسی قرار دهند. انتظار می‌رود این مذاکرات در دسامبر 2022 انجام شود. لازم به ذکر است که روسیه و هند در حال حاضر استفاده از روپیه در تسویه حساب‌های متقابل را برای حمایت از تجارت دوجانبه آغاز کرده‌اند. واردات هند از بلاروس در سال 2021 بالغ بر 366 میلیون دلار بود که 307 میلیون دلار آن واردات کود بود و استفاده از روپیه، صادرات کود از بلاروس به هند را تسهیل خواهد نمود. صادرات هند به بلاروس نیز در سال 2021 برابر با 71 میلیون دلار بوده است.

https://rossaprimavera.ru/news/2eba72dc

بر مبنای گزارش بانک توسعه اوراسیا، کاهش صادرات بلاروس در حال جبران است

طبق مطالعه هفتگی بانک توسعه اوراسیا، بر اساس نتایج ماه اکتبر، گردش تجاری خارجی بلاروس 3.3 درصد کمتر از یک سال گذشته است. بر اساس این نتایج، از نظر ارزش، صادرات این کشور  5.5 درصد و واردات نیز 1 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است، اما به گفته کارشناسان بانک توسعه اوراسیا، صادرات به طور قابل توجهی توسط عامل نرخ ارز حمایت می‌شود و از نظر ارزشی، در حال بهبود است؛ وضعیت صادرات و واردات بلاروس، در ما‌ه‌های اخیر، روند بهبود را طی کرده، به طوری که در ماه ژوئیه نسب به ژوئیه سال گذشته، رشد واردات برابر با 15.4- درصد و در سپتامبر نیز 8.7- درصد بود که در حال حاضر به 1- درصد رسیده است. با این وجود، وضعیت واردات کالاهای سرمایه‌ای متفاوت است و واردات این کالاها به بلاروس در 9 ماهه سال جاری، از نظر ارزش تقریبا 29 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

به گفته وزارت امور خارجه بلاروس، در سال 2021، بیشترین حجم واردات بلاروس از کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا به ارزش 23.9 میلیارد دلار بوده است و پس از آن، واردات از اروپا (به استثنای کشورهای مستقل مشترک المنافع) به ارزش 8.3 میلیارد دلار و واردات از آسیا (به استثنای کشورهای مستقل مشترک المنافع) نیز به ارزش 5.1 میلیارد دلار بوده است. آمار صادرات نیز نشان می‌دهد صادرات بلاروس به اتحادیه اقتصادی اوراسیا 17.5 میلیارد دلار، به اروپا 10.5 میلیارد دلار و به آسیا 2.6 میلیارد دلار بوده است. پیش از این نیز وزارت اقتصاد بلاروس اعلام کرده بود که در ماه اکتبر، صادرات به مسیر بهبود بازگشته و در مقایسه با ماه سپتامبر، 3.5 درصد افزایش یافته است. همچنین با توجه به نتایج ژانویه تا اکتبر، جریان تجارت خارجی بلاروس با مازاد روبروست و صادرات، 0.4 میلیارد دلار از واردات بیشتر است.

https://sputnik.by/20221205/eksport-belarusi-sokratilsya-za-mesyats-na-55-1069803117.html

مینسک از حفظ بازار اروپا برای کالاهای بلاروس خبر داد

واسیلی گورسکی، دبیر ارشد علمی فرهنگستان ملی علوم بلاروس گفت که بازارهای اروپایی، علی‌رغم اعمال تحریم‌ها، به طور کامل برای بلاروس از دست نرفته است. واسیلی گورسکی اعلام کرد: کاهش صادرات به کشورهای اروپایی حدود 40 درصد بوده است، یعنی ما این بازار را به طور کامل از دست نداده‌ایم. وی افزود: زیان اصلی ما مربوط به کاهش صادرات به لهستان، کشورهای بالتیک و هلند است، اما بقیه کشورها با وجود تحریم‌ها همچنان شرکای تجاری ما هستند. این کارشناس همچنین خاطرنشان کرد که بلاروس قصد دارد از طریق صادرات در سال 2023 رشد اقتصادی خود را تضمین کند. دبیر ارشد علمی فرهنگستان ملی علوم بلاروس تصریح کرد: امسال، بسیاری از شرکت‌های بلاروس مسیر صادرات محصولات خود را تغییر داده‌اند. به طوری که صادرات به روسیه، 30 درصد و صادرات به چین نیز 50 درصد افزایش یافته است و مینسک به طور فعال به دنبال مشتری برای محصولات خود در بازارهای دیگر است؛ به عنوان مثال، صادرات به ارمنستان 1.8 برابر، صادرات به امارات متحده عربی 26 برابر و صادرات به ترکیه 20 برابر شده است. وی افزود که بلاروس به طور فعال در حال بررسی بازارهای آفریقا، آمریکای لاتین و آمریکای مرکزی است.

درخواست معاون وزیر امور خارجه بلاروس از یونیسف برای ارزیابی تاثیر منفی تحریم‌ها بر دستیابی به اهداف توسعه پایدار

بلاروس از یونیسف خواست تا در ارزیابی تاثیر منفی تحریم‌های اقتصادی غرب بر تلاش‌های دولت‌ها برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار مشارکت کند. این درخواست را یوری آمبرازویچ معاون وزیر امور خارجه بلاروس در دیدار با کارینا هالشوف معاون مدیر اجرایی یونیسف بیان کرد. نمایندگان یونیسف و وزارت امور خارجه بلاروس، در این دیدار موضوعات همکاری فعلی و آتی در زمینه‌های اولویت دار برای توسعه اجتماعی، بهداشت، آموزش و پرورش و حمایت از کودکان و نوجوانان را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

https://www.belta.by/politics/view/ambrazevich-prizval-junisef-dat-otsenku-negativnogo-vlijanija-sanktsij-na-dostizhenie-tsur-539053-2022/

شرکت بلاروسی مشمول تحریم‌های آمریکا، صادرات خود را 5 درصد افزایش داد

واسیلی کوستیوکویچ، مدیر عامل شرکت سهامی عام OJSC به خبرنگاران گفت که حجم صادرات این شرکت به رغم موانع بیرونی، نه تنها کاهش نیافته است، بلکه حتی افزایش یافته است. واسیلی کوستیوکویچ گفت: شرکت ما متنوع است و ما محصولات را به خارج از کشور صادر می‌کنیم. 80 درصد محصولات صادر می‌شود. با وجود عوامل خارجی، حجم صادرات کاهش نیافته است. امسال حتی حجم صادرات 5 درصد افزایش یافت و امیدواریم در آینده نیز صادرات را افزایش دهیم.

به گفته واسیلی کوستیوکویچ، محصولات این شرکت نه تنها در دولت اتحاد، بلکه بسیار فراتر از مرزهای آن شناخته شده است. وی افزود که با توجه به تحریم‌ها، جایگزینی واردات یک موضوع کلیدی است. واسیلی کوستیوکویچ تاکید کرد: ما امیدواریم که همه چیزهایی را که از طریق واردات خریداری کرده ایم، با محصولات بلاروسی جایگزین کنیم و از این طریق ایمنی تولید خود را تضمین کنیم. واسیلی کوستیوکویچ همچنین خاطرنشان کرد که اکنون بیش از 90 درصد ظرفیت‌های این شرکت استفاده شده است. واسیلی کوستیوکویچ خاطرنشان کرد: این اطمینان وجود دارد که ما همچنان به کار خود ادامه خواهیم داد. اصولا، ما از تحریم‌های امروز نمی‌ترسیم. ما فقط در حال توسعه و تقویت پایه تولید و همکاری بین شرکت‌های خود هستیم.

https://sputnik.by/20221207/belorusskoe-predpriyatie-popavshee-pod-sanktsii-ssha-narastilo-eksport-do-105-1069877159.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما