معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۹/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۲

اخبار اقتصادی شمال افغانستان – مزار شریف

اهم اخبار و تحولات اقتصادی شمال افغانستان در هفته چهارم آذر ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

آغاز بررسی مسیر راه ابریشم بدخشان

نثار احمد احمدی، معاون استاندار بدخشان گفت: امان الدین منصور؛ استاندار استان بدخشان، همراه با هیات وزارت راه و ترابری و وزارت دفاع، برای بررسی راه ابریشم به بخشداری واخان سفر کردند. در این سفر جاده راه ابریشم از بخشداری اشکاشم تا گردنه شاور در نزدیکی پامیرهای واخان مورد بررسی و برآورد قرار گرفته است. در گذشته از این مسیر اموال تجاری کشور به چین انتقال داده می‌شد که از نگاه رشد اقتصادی نقش بارزی را بر هر دو کشور داشت. (خبرگزاری آوا)

https://www.avapress.com/fa/news/262484/آغاز-سروی-مسیر-راه-ابریشم-بدخشان-کار-آینده-نزدیک-می-شود

افزایش 100 درصدی قیمت سوخت در قندوز

 همزمان با سرد شدن هوا و آغاز بارش برف در استان‌های شمال‌شرقی و مناطق سردسیر کشور، قیمت سوخت در استان قندوز تا دو برابر افزایش یافته است. تا دو سال پیش 7 کیلو زغال‌سنگ در قندوز بین ۴۰ تا ۴۵ افغانی، 7 کیلو چوب خشک تا ۶۰ افغانی فروخته می‌شد، که در سال جاری با افزایش 100 درصدی همراه بوده است.  استان‌های تخار، بغلان و بخشداری‌های امام‌صاحب، دشت‌ ارچی و چهاردره استان قندوز از منابع تأمین‌کنند‌گان اصلی چوب قندوز هستند. (روزنامه 8 صبح)

https://8am.media/the-price-of-fuel-in-kunduz-has-doubled/

اعطای مجوز به ۱۵۰ سرمایه‌گذار خارجی در افغانستان  

در بیش از یک‌ سال گذشته ۱۵۰ سرمایه‌گذار خارجی مجوز سرمایه‌گذاری در افغانستان دریافت کرده‌اند. بیشتر سرمایه‌گذاران چین، روسیه، امریکا، انگلستان و کشورهای عربی علاقه‌مند سرمایه‌گذاری در افغانستان هستند. محمد یونس مومند، سرپرست اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری گفت: «مردم افغانستان به برق نیاز دارند. مردم افغانستان و بخش خصوصی باید دست به کار شوند.» به گفته آقای جواد آنان در بخش‌های استخراج معادن و تولید برق سرمایه‌گذاری کرده‌اند. در همین حال، برخی از سرمایه‌گذاران چینی از مسئولان امارت اسلامی می‌خواهند که امنیت سرمایه‌گذاران خارجی را تامین کنند تا آنان بیشتر در افغانستان سرمایه‌گذاری کنند. یومینگهوی، رییس چاینا تاون، گفت:«بیست سال است که در افغانستان سرمایه‌گذاری کرده‌ام در مرحله اول فرآورده‌های با کیفیت چینی را وارد افغانستان می‌کردم سپس در یک کارخانه ذوب آهن سرمایه‌گذاری کردم تاکنون حدود پنج میلیون دلار در افغانستان سرمایه‌گذاری کرده‌ام.» (خبرگزاری طلوع نیوز)

https://tolonews.com/fa/afghanistan-181247

محدودیت‌های بانکی عامل اختلال در روند انتقال پول بازرگانان افغان است

اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان می‌گوید که تحریمات بانک‌های کشور، روند انتقال پول بازرگانان را با مشکل روبه‌رو کرده است. خانجان الکوزی گفت: « در افغانستان بانک تحت تحریم است.»  اما حسیب‌الله نوری، سخنگوی بانک مرکزی افغانستان گفت: «با گذشت هر روز وضعیت بانکی رو به بهبود است. آمارهای اخیر سال ۲۰۲۲، نشان می‌دهد که امانت‌های مردم در بانک‌ها و سرمایه‌گذاری مردم در بانک‌ها افزایش یافته است» (خبرگزاری شفقنا)

https://af.shafaqna.com/FA/546945

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما