معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۹/۲۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۷۳

اخبار اقتصادی غرب افغانستان – هرات

اهم اخبار و تحولات اقتصادی غرب افغانستان در نیمه اول آذر ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

اتحادیه پرورش کرم ابریشم در هرات گشایش یافت.

به گزارش خبرگزاری وطن 24 (10آذر)، جمعی از پرورش دهندگان کرم ابریشم اتحادیه‌ ای را در استان هرات افتتاح کردند. غلام سخی، مسئول اتحادیه مذکورگفت: به مدت ۲۵ سال است که این صنعت در هرات با رکود مواجه شده است و اکنون با تشکیل اتحادیه ای زمینه حمایت دولتی از صنعت مذکور برقرار و نهایتا منجر به رونق و تولید بیشتر آن می‌شود. اتحادیه پرورش کرم ابریشم سال آینده با آوردن امکانات جدید برای ۱۰ هزار کشاورز که عمدتا خانم‌ها را شامل می‌شود زمینه اشتغال آنان را فراهم می نماید.

قرارداد تعمیر و نگهداری راه آهن حیرتان-مزار شریف با شرکت ((منصور فاتح)) امضاء شد.

به گزارش خبرگزاری طلوع نیوز (13آذر)، بخت الرحمن شرافت، سرپرست اداره راه‌آهن افغانستان گفت: این قرارداد قبلا با یک شرکت ازبکی منعقد شده بود که به شرکت مذکور سالانه مبلغ ۱۵ میلیون دلار در ازای خدمات خود در 6 گمرک افغانستان پرداخت می‌شد؛ اما به شرکت فعلی (منصور فاتح) سالانه حدود ۴ میلیون دلار در 3 گمرک پرداخت خواهد شد. شرکت منصور فاتح خدمات فنی را فراهم می‌کند و مسائل مدیریتی همچنان بر عهده اداره راه‌آهن است. وی افزود: به شرکت منصور فاتح در یک سال ۴ میلیون و ۱۸۷ هزار و ۸۳۲ دلار می‌دهیم اما به شرکت ترانس سودیگانا ازبکی 15 میلیون دلار در سال می‌دادیم . شرکت ترانس سودیگانا ازبکی تنها در ۲۲ کیلومتر گمرک حیرتان خدمات عرضه می نمود در حالی شرکت فاتح منصور در ۱۰۶ کیلومتر خدمات تعمیر و نگهداری عرضه می نماید. بیسن بای مخانوف، معاون شرکت منصور فاتح گفت: این قرارداد را از طریق فرآیند مناقصه بدست آوردیم، البته شرکت ما با یک شرکت قزاقستانی شراکت دارد و آنها در بخش آموزش های فنی نیروهای انسانی به شرکت ما کمک می نمایند. سخنگوی اداره راه‌آهن افغانستان اظهار داشت: یک هیات از این اداره در هفته آینده با هدف خرید تجهیزات راه آهن و قرارداد تعمیر و نگهداری به ایران سفر می‌کند.

وزارت ترانسپورت افغانستان: قاچاق دلار به خارج از کشور نزدیک به صفر شده است.

به گزارش خبرگزاری طلوع نیوز (8آذر)، سخنگوی وزارت ترانسپورت افغانستان گفت: هیچ کس نمی‌تواند بیشتر از پنج هزار دلار به خارج از کشور انتقال دهد. امام الدین احمدی، سخنگوی وزارت ترانسپورت و هوانوردی گفت: قاچاق دلار از طریق فرودگاه‌ها تقریبا به صفر نزدیک شده است. یک شخص با خانواده اش حق انتقال حداکثر پنج هزار دلار و 200 گرم طلا را به خارج از کشور دارد.

بارانداز و تاسیسات گمرکی برای بارگیری و تخلیه کالا در پنج استان ایجاد می‌شود.

به گزارش خبرگزاری طلوع نیوز (7آذر)، معاونت عواید و گمرکات وزارت مالیه طالبان گفت: ایجاد این باراندازها و تاسیسات گمرکی برای پیش‌گیری از فرارهای مالیاتی، عوارض گمرکی، فساد و قاچاق کالا انجام خواهد شد. استان‌های قندهار، پکتیا، ننگرهار، خوست، پکتیکا استان‌های منتخب جهت ایجاد تاسیسات مذکور هستند.

وزیر خارجه طالبان بر افزایش تجارت میان افغانستان و ایران تاکید کرد.

به گزارش شفقنا (14آذر) ، امیرخان متقی، وزیر امور خارجه طالبان در دیدار با سید حسن مرتضوی، معاون سفیر ایران در کابل، گفت: وقت آن رسیده است که تجارت میان دو کشور افزایش یابد. او درعین حال بر افزایش واردات مواد مورد نیاز مردم در زمستان، تاکید کرد. معاون سفیر ایران در این دیدار اطمینان داد که در تسهیل گسترش تجارت میان افغانستان و ایران، همکاری خواهد کرد.

طالبان از چین خواستار گشایش «باریکه واخان» شد.

به گزارش خبرگزاری افق ( 7آذر)، نورالدین عزیزی؛ وزیر تجارت طالبان، از دولت چین خواست هر چه سریع تر باریکه واخان گشایش یابد، زیرا از این طریق سطح تجارت بین دو کشور افزایش خواهد یافت. وزیر تجارت طالبان، افغانستان را «مسیری مطمئن برای ترانزیت کالاها‌» توصیف کرد و اظهار داشت: برای گسترش مبادلات تجاری، باید زیرساخت‌های لازم در افغانستان به وجود بیاید. ملا برادر؛ معاون اقتصادی رییس‌الوزرای طالبان در دیدار با وانگ یو، سفیر چین در کابل، خواهان مشارکت افغانستان در پروژه راه ابریشم شد.

خط پروازی افغانستان و پاکستان ایجاد می‌شود.

به گزارش خبرگزاری افق (1آذر)، انجمن تولید و صادر‌کنندگان فرش پاکستان از توافق برای ایجاد خط پروازی میان این کشور و افغانستان استقبال کرد. اخیرا دولت پاکستان اجازه انتقال کالا از افغانستان به آن کشور را از طریق خطوط هوایی صادر نمود. این انجمن همچنین گفت: ایجاد خط هوایی جهت انتقال بار میان افغانستان و پاکستان، به کاهش مشکلات تجاری میان این دو کشور منجر خواهد شد و امیدواریم موانع گمرکی میان این کشور و افغانستان رفع شود. اغلب مواد خام فرش های دستباف پاکستانی از افغانستان وارد می‌شود.

وزیر تجارت طالبان خواستار سرمایه‌گذاری تاجران ایران در افغانستان شد.

به گزارش شفقنا (6آذر)، نورالدین عزیزی، وزیر صنعت و تجارت حکومت طالبان، در دیدار با شماری از سرمایه‌گذاران ایران، در خصوص چگونگی سرمایه‌گذاری در افغانستان با آنان گفتگو کرد. در این دیدار، نورالدین عزیزی، از تسهیلات ایجاد شده حکومت طالبان برای سرمایه‌گذاری خارجی در افغانستان یاد کرد و اظهار داشت: افغانستان دارای معادن بزرگی است که فرصت‌های بکر سرمایه گذاری را در این کشور مساعد نموده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما