معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۹/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۵۸

اخبار اقتصادی بلاروس

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی بلاروس در هفته دوم آذر ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

پیش‌بینی بانک توسعه اوراسیا از رشد اقتصادی و نرخ تورم بلاروس در سال 2023

بانک توسعه اوراسیا پیش‌بینی کلان اقتصادی خود را برای کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا منتشر کرد. در این گزارش برآورد می‌شود که رشد تولید ناخالص داخلی بلاروس در سال 2023 به میزان 0.3 درصد و رشد اقتصادی سال 2022 نیز منفی 4.6 درصد خواهد بود. بنابراین در سال آینده اقتصاد بلاروس نمی‌تواند به شاخص‌های سال 2021 خود برسد. بر مبنای این گزارش، افزایش عدم اطمینان، دسترسی محدود به فناوری‌های پیشرفته و مشکلات در سرمایه‌گذاری و تامین محصولات، همچنان فعالیت‌های تجاری در روسیه و بلاروس را در سال 2023 محدود خواهد کرد. لازم به ذکر است این پیش‌بینی، با هدف‌گذاری رشد اقتصادی 3.8 درصدی دولت بلاروس برای سال 2023 که اخیرا در فرمان رئیس‌جمهور ابلاغ شد، تفاوت فاحشی دارد. بر مبنای گزارش بانک توسعه اوراسیا، نرخ تورم سال آینده در بلاروس در حدود 8 درصد خواهد بود که با هدف‌گذاری 7 الی 8 درصدی دولت بلاروس مطابقت دارد.

https://telegraf.news/ehkonomika/v-eabr-sprognozirovali-rost-vvp-belarusi-v-2023-godu-tolko-na-0-3/

گولوفچنکو: تورم در بلاروس کاهش یافته و روبل بلاروس تقویت شده است

رومن گولوفچنکو، نخست‌وزیر بلاروس گفت که تورم در بلاروس به طور پیوسته کاهش یافته است و در حال حاضر، حجم ذخایر طلا و ارز خارجی بیش از مقدار برنامه‌ریزی شده است. نخست‌وزیر پیش از شرکت در جلسۀ خوانش صفر بودجه سال 2023 گفت: حجم ذخایر طلا و ارز در 1 نوامبر امسال، 7.6 میلیارد دلار بود، در حالی که سطح برنامه‌ریزی شده، حدود 7 میلیارد دلار بوده است. به گفته وی، تورم در بلاروس برای سومین ماه متوالی کاهش یافته است که کاهش 1 درصدی تورم در ماه اکتبر، برای اولین بار از سال 1991 ثبت شده است. به گفته نخست‌وزیر بلاروس، دولت و بانک ملی برای تثبیت وضعیت بازار مالی کشور کارهای قابل توجهی را انجام داده‌اند و تقاضای زیادی برای ارز خارجی در بلاروس وجود ندارد. به گفته نخست‌وزیر، بلاروس‌ها از ابتدای سال تاکنون، 145 میلیون دلار را فروخته‌اند و سپرده‌های مردم به روبل بلاروس، بیش از 1.1 میلیارد روبل یا 22 درصد رشد کرده است که روندی مثبت در دوره سخت فشار تحریم‌ها است. وی افزود که از ابتدای سال 2022، روبل بلاروس در برابر یورو، 13.3 درصد و در برابر دلار آمریکا، 5 درصد تقویت شده است و بنابراین روبل بلاروس یک ارز جذاب برای پس انداز است.

https://sputnik.by/20221130/golovchenko-v-belarusi-snizilas-inflyatsiya-i-ukrepilsya-rubl-1069672903.html

بانک ملی قوانین انجام عملیات با پول الکترونیکی را تصویب کرد

در چارچوب اجرای مفاد قانونی بلاروس در مورد سیستم‌های پرداخت و خدمات پرداخت، هیات مدیره بانک ملی این کشور، قوانین انجام معاملات با پول الکترونیکی را تصویب کرد. این قانون، امکان ظهور شرکت‌کنندگان جدید در بازار پولی را فراهم کرده و برای آنها، مقررات روش انجام معاملات با پول الکترونیکی را مشخص می‌کند. این مقررات همچنین روش تعامل بین شرکت‌کنندگان در سیستم‌های پرداخت الکترونیکی و دارندگان پول الکترونیکی و روش کسب و خرج پول الکترونیکی توسط دارندگان آنها را تعیین می‌کند. علاوه بر این، مقررات تصویب شده، روش صدور، توزیع، استفاده، تبدیل و بازخرید پول الکترونیکی را تعیین  می‌کند. پیش از این، شرکت‌کنندگان در بازار پول الکترونیکی، فعالیت‌های خود را در قلمرو بلاروس مطابق با الزامات مصوبه نوامبر 2003 هیات مدیره بانک ملی انجام می‌دادند. مقررات جدید، رویه ایجاد شده انجام معاملات با پول الکترونیکی را در نظر می‌گیرد و به توسعه این بخش و جذب ارائه دهندگان خدمات پرداخت (که بانک نیستند) به بازار پرداخت مساعدت می‌کند.

https://www.belta.by/economics/view/natsbank-utverdil-pravila-osuschestvlenija-operatsij-s-elektronnymi-dengami-537148-2022/

برخی از خریداران یورو باند‌های بلاروس با پرداخت‌ها به روبل بلاروس موافقت کردند

یوری سلیورستوف، وزیر دارایی بلاروس گفت که برخی از سرمایه‌گذاران قبلا موافقت کرده‌اند که پرداخت‌های یورو باند‌های بلاروس را به روبل بلاروس دریافت کنند.  وی تاکید کرد که اکنون در بازار چنین معاملاتی انجام می‌شود. وی تصریح کرد: حدود 12 میلیارد روبل بلاروس در بودجه سال 2023 برای پرداخت بدهی عمومی خارجی اختصاص خواهد یافت که قرار است به روبل روسیه، یوان چین و همچنین به روبل بلاروس پرداخت گردد. البته اگر تحریم‌ها برداشته شود، پرداخت به یورو و دلار نیز امکان‌پذیر است. وزیر دارایی بلاروس همچنین از نحوه پرداخت مالیات‌ها ابراز رضایت کرد و گفت: افزایش نرخ مالیات بر درآمد از 18 به 20 درصد، به منظور همبستگی بیشتر در کشور بوده است. یوری سلیورستوف یادآور شد که اسناد مربوط در مورد یکسان‌سازی قوانین و اصول جمع‌آوری مالیات با روسیه منعقد شده است. وی گفت: ما نیز مانند پالایشگاه‌های نفت روسیه، مالیات غیرمستقیم را بر اساس قوانین مشابه دریافت خواهیم کرد که این مورد تقریبا تا 2 میلیارد روبل بلاروس به درآمد دولت اضافه می‌کند.

https://sputnik.by/20221130/nekotorye-pokupateli-belorusskikh-evrobondov-soglasilis-na-rubli-1069672050.html

بلاروس تعرفه‌های صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی را افزایش داده است

بلاروس تعرفه‌های صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی صادر شده به خارج از قلمرو گمرکی اتحادیه اقتصادی اوراسیا را از دسامبر، افزایش داده است. طبق مصوبه دولت، نرخ‌ تعرفه‌های صادراتی نفت، نفت کوره، قیر نفتی، وازلین، پارافین و ضایعات نفتی که قبلا 42.7 دلار در هر تن بود، به 43.3 دلار در هر تن افزایش یافت؛ همچنین نرخ تعرفه‌های صادراتی بنزین معمولی از 23.4 دلار در هر تن به 23.8 دلار در هر تن و نرخ تعرفه‌های بنزین تجاری، سوخت دیزل، تقطیرهای سبک و متوسط، بنزن، تولوئن، زایلین و روغن‌های روان کننده از 12.8 دلار در هر تن به 12.9 دلار در هر تن افزایش یافت. پیش از این، نرخ تعرفه‌های گمرکی صادراتی نفت و فرآورده‌های نفتی در بلاروس در نوامبر، اکتبر و سپتامبر کاهش یافته بود. لازم به ذکر است از سال 2010، مینسک نرخ تعرفه‌های صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی خود را با تعرفه‌هایی که در روسیه لازم الاجرا است، یکسان‌سازی می‌کند.

https://www.interfax.ru/world/875079

مذاکرات بلاروس و فدراسیون روسیه برای تغییر تعرفه‌های ترانزیت نفت

بلاروس و فدراسیون روسیه قصد دارند تا ۲۵ دسامبر بر سر تعرفه‌های ترانزیت نفت برای سال ۲۰۲۳ توافق کنند. چنین شرایطی طبق روش تغییر تعرفه خدمات حمل و نقل (ترانزیت) نفت از طریق خطوط لوله اصلی واقع در قلمرو بلاروس تعیین شده است. این روش در 27 ژانویه 2010 توسط وزارت اقتصاد بلاروس و سرویس تعرفه فدرال فدراسیون روسیه تصویب شد. وزارت مقررات ضد‌انحصار و تجارت بلاروس اعلام کرد: در حال حاضر، روند مذاکره در مورد میزان شاخص‌گذاری تعرفه برای سال 2023 بین سازمان‌های حمل و نقل خط لوله بلاروس و سازمان حمل و نقل فدراسیون روسیه ادامه دارد و هنوز نهایی نشده است.

https://www.belta.by/economics/view/mart-organizatsii-belarusi-i-rf-planirujut-soglasovat-tarify-na-tranzit-nefti-do-25-dekabrja-537368-2022

بلاروس در تولید محصولات لبنی بین کشورهای اروپایی سرآمد است.

ماریا کلیمووا، معاون اداره کل صنایع تبدیلی وزارت کشاورزی و خواربار گفت که بلاروس پیشرو اروپا در تولید شیر و محصولات لبنی است. وی گفت: سطح خودکفایی لبنیات در بلاروس به 263.3 درصد می‌رسد که عدد قابل توجهی است. اگر این عدد را با کشورهای اروپای غربی در اتحادیه اروپا مقایسه کنیم، در آن کشورها سطح خودکفایی به 116 درصد می‌رسد. در اروپای مرکزی و شمالی نیز این عدد به 130 الی 170درصد می‌رسد، اما اروپای شرقی و جنوبی تنها 60 تا 80 درصد از نظر شیر خودکفا هستند.

ماریا کلیمووا همچنین تاکید کرد که بلاروس پیشرو در تولید سرانه شیر و لبنیات است، یعنی 841 کیلوگرم برای هر نفر در سال که تنها 237 کیلوگرم آن در کشور مصرف می‌شود. در خصوص پنیر نیز سرانه تولید حدود 30 کیلوگرم برای هر نفر در سال است در حالی که 7.5 کیلوگرم آن در داخل کشور مصرف می‌شود. شایان ذکر است مینسک عنوان می‌کند که توسعه صنعت لبنیات به خاطر اجرای برنامه جایگزینی واردات است که در سال 2005 تصویب شد.

https://eadaily.com/ru/news/2022/11/30/belorussiya-okazalas-liderom-v-evrope-po-proizvodstvu-molochnoy-produkcii

آندریچنکو: بلاروس آماده است تا صادرات کود و محصولات غذایی به آفریقا را افزایش دهد

ولادیمیر آندریچنکو، رئیس مجلس نمایندگان بلاروس در جریان دیدار ویدئو کنفرانسی با فوروچون چارومبیرا، رئیس پارلمان اتحادیه آفریقا گفت که بلاروس آماده است تا صادرات کود و محصولات غذایی به آفریقا را افزایش دهد. وی تصریح کرد: کشور ما آماده افزایش صادرات کودهای مورد نیاز، محصولات غذایی با کیفیت و قابل رقابت و سایر محصولات به آفریقا است. در آفریقا، ما به دلیل تجهیزات کشاورزی قابل اعتماد و مشارکت در پروژه‌های همکاری صنعتی به خوبی شناخته شده‌ایم. کشورمان قصد دارد در پروژه‌های مشترک معدن، توسعه زیرساخت‌ها و کشاورزی در کشورهای قاره آفریقا از جمله در زیمبابوه که اخیرا سفارت جمهوری بلاروس در آنجا افتتاح شده است، مشارکت کند. وی افزود: طبیعتا ما درک می‌کنیم که کشورهای آفریقایی نیز منافع اقتصادی خود را در بلاروس و اتحادیه اقتصادی اوراسیا دارند. بنابراین، ما از پیشنهادات کشورهای آفریقایی برای توسعه صادرات محصولات آفریقایی به کشورمان و بازارهای کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا حمایت می‌کنیم.

https://www.belta.by/economics/view/andrejchenko-belarus-gotova-naraschivat-postavki-v-afriku-udobrenij-i-produktov-pitanija-536884-2022/

عرضه بلوکی سهام جدید توسط یکی از بزرگترین کارخانه‌های فرآوری گوشت در بلاروس

شرکت فرآوری گوشت برست -یکی از بزرگترین تولیدکنندگان گوشت در بلاروس- تصمیم به صدور سهام جدید به ارزش بیش از 82.4 میلیون روبل گرفت. در اطلاعیه این شرکت آمده است که تعداد سهام جدید بالغ بر 560 هزار سهم خواهد بود. این شرکت در حال حاضر حدود 521.2 هزار سهم دارد، یعنی عرضۀ سهام جدید باعث بیش از دو برابر شدن سهام خواهد شد. سهام اضافی از 20 دسامبر 2022 تا 31 مارس 2023 فروخته خواهد شد، اما درخواست برای خرید سهام در حال حاضر پذیرفته می‌شود. سود سالانه این شرکت، بیش از 600 میلیون روبل بلاروس است و طبق داده‌های ابتدای سال، سهم دولت در کارخانه فرآوری گوشت برست، 63.7 درصد است. تعداد کارکنان این شرکت نیز حدود 1800 نفر است.

https://sputnik.by/20221128/odin-iz-krupneyshikh-myasokombinatov-belarusi-prodast-bolshoy-paket-aktsiy-1069574317.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما