معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۹/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۱

اخبار اقتصادی بلاروس

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی بلاروس در هفته اول آذر ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

تغییر مقصد کالاهای صادراتی بلاروس

پتر پارخومچیک، معاون نخست‌وزیر بلاروس عنوان کرد که در ژانویه تا سپتامبر 2022، ارزش کالاهای صادراتی این کشور به روسیه، به میزان 4 میلیارد دلار یعنی در حدود 34 درصد افزایش یافته است. در عین حال، در این مدت، سهم روسیه از کالاهای صادراتی بلاروس، از 41 درصد به 57 درصد افزایش یافت. به گفته وی، افزایش صادرات شرکت‌های وزارت صنعت به روسیه به میزان 38 درصد بوده و این افزایش برای شرکت Bellegprom برابر با 18 درصد، برای شرکت Bellesbumprom به میزان 53 درصد و برای شرکت Belneftekhim نیز برابر با 55 درصد بوده است. وی افزود که صادرات کالا به چین نیز طی 9 ماهه امسال دو برابر شده و به 1.3 میلیارد دلار رسیده است. به گفته معاون نخست وزیر بلاروس، این کشور توانست مقصد 85 درصد از کالاهای صادراتی خود را که به دلیل تحریم‌های غرب با محدودیت مواجه شده بود، تغییر دهد. پتر پارخومچیک افزود: طی 9 ماه سال جاری، به عنوان بخشی از کار در حال انجام برای تغییر جهت جریان کالاهای صادراتی از غرب و اوکراین، ضمن کاهش 6.1 میلیارد دلاری صادرات به این بازارها، صادرات به کشورهای دوست نیز 5.2 میلیارد دلار افزایش یافت. وی تصریح کرد که در حوزه مهندسی مکانیک، افزایش صادرات محصولات به کشورهای دوست 1.2 میلیارد دلار بوده که در کشورهای غیردوست 325 میلیون دلار کاهش یافته است.

http://www.finmarket.ru/database/news/5846871

گزارش وضعیت صادرات محصولات کشاورزی بلاروس

وادیم شاگویکو، معاون وزیر کشاورزی بلاروس از برنامه‌ریزی برای تحقق دستور رییس‌جمهور مبنی بر دستیابی به 8 میلیارد دلار صادرات محصولات کشاورزی خبر داد. وادیم شاگویکو گفت: ما توانمندی قابل توجهی برای افزایش حجم صادرات داریم و ذخایر ما به اندازه کافی است. می‌توانیم دام‌های خود را تغذیه کنیم، مقدار قابل توجهی شیر و گوشت تولید کنیم و به کشورهایی که به آنها نیاز دارند، صادر کنیم. وی افزود: وظیفه ما رسیدن به 8 میلیارد دلار در صادرات محصولات کشاورزی است، اما با دستیابی به آن متوقف نخواهیم شد. معاون وزیر همچنین به این نکته اشاره کرد که تا به امروز شاخص‌های صادرات محصولات کشاورزی نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از یک چهارم افزایش یافته است. وی گفت: روند همچنان ادامه دارد و کاهشی پیش‌بینی نمی‌شود و با این سرعت وارد سال جدید می‌شویم.

https://www.belta.by/economics/view/zamministra-o-poruchenii-lukashenko-po-eksportu-selhozproduktsii-my-ne-ostanovimsja-na-planke-v-8-mlrd-535811-2022/

صادرات محصولات پتروشیمی‌بلاروس برای استفاده در صنعت داروسازی هند از طریق بورس کالا

 رومان یانیو، مسئول روابط عمومی‌بورس کالایی بلاروس گفت که این سازمان قصد دارد صادرات محصولات پتروشیمی را برای صنعت داروسازی هند آغاز کند. بورس کالای بلاروس برای اولین بار یک شرکت دارویی از هند به نام «توسکو فارماچم» را برای خرید محصولات پتروشیمی، معتبر شناخته و ثبت کرده است. این شرکت، معرف‌ها (شناساگرها) و مواد شیمیایی مخصوص صنعت داروسازی هند را تولید و به فروش می‌رساند و قصد دارد در پلت فرم بورس بلاروس، مواد شیمیایی مورد نیاز خود را خریداری کند. هند یکی از سه تولیدکنندۀ برتر محصولات دارویی در جهان است. علاقه شرکت داروسازی هندی به بستر بورس بلاروس، فرصت‌های صادراتی جدیدی را برای صنعت پتروشیمی داخلی ایجاد می‌کند و به کسب تجربه در بازار هند کمک خواهد کرد که در فروش سایر کالاهای موردنیاز هند از جمله الیاف مصنوعی که در حال حاضر به پاکستان عرضه می‌شود مفید خواهد بود. افزایش صادرات کالاهای بلاروسی به آسیا و خاورمیانه یکی از اولویت‌های این کشور در چارچوب تنوع بخشیدن به مقاصد صادراتی است. طی 10 ماهه سال 2022، صادرات بلاروس به چین در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته دو برابر، به سنگاپور 6.6 برابر، به ترکیه 21 برابر و به ازبکستان 30 برابر شده است.

https://www.belta.by/economics/view/butb-planiruet-nachat-eksport-neftehimicheskoj-produktsii-dlja-indijskoj-farmotrasli-535977-2022/

پیگیری پروژه‌های جایگزینی واردات در مذاکرات روسای جمهور بلاروس و روسیه

الکساندر لوکاشنکو، رییس‌جمهور بلاروس در دیدار با الکساندر برچالوف استاندار اودمورت گفت که جایگزینی واردات همچنان موضوع اصلی مذاکرات با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه است. الکساندر لوکاشنکو گفت: دو کشور در صورت اتحاد واقعی می‌توانند کار‌های بسیاری انجام دهند. من به مذاکرات با رئیس جمهور روسیه اشاره خواهم کرد. مهمترین چیزی که ما در مورد آن صحبت می‌کنیم این است که ما می‌توانیم همه چیز را انجام دهیم، اما به کمی زمان نیاز داریم. امروز حتی پول هم موضوع اصلی نیست؛ روسیه ارز خارجی زیادی دارد. واردات کاهش یافته است و زمان بسیار کمی (برای جبران) داریم. به گفته وی دو کشور پروژه‌های مشترک جایگزینی واردات را تعیین کرده‌اند که در نتیجه آن، ده‌ها پروژه در خاک بلاروس اجرا خواهد شد.

https://news.zerkalo.io/economics/26585.html

معاون نخست‌وزیر: شرکت‌های وزارت صنعت، رشد پایدار را نشان می‌دهند

پیتر پرخومچیک، معاون نخست‌وزیر بلاروس در مصاحبه‌ای با کانال تلویزیونی «بلاروس 1» گفت: شرکت‌های زیرمجموعۀ وزارت صنعت، رشد پایداری را از خود نشان می‌دهند. وضعیت «Bellegprom» نیز بسیار راضی کننده است و هر ماه بین 1 تا 1.5 درصد به نرخ رشد خود اضافه می‌کند. با توجه به سفارش‌هایی که از فدراسیون روسیه دریافت کرده‌ایم، مطمئن هستیم که این کنسرسیوم بر مشکلات غلبه خواهد کرد. در حال حاضر صادرات صنایع سبک در حدود 2 الی 4 درصد رشد داشته و پویایی مثبتی دارد.

https://www.belta.by/economics/view/parhomchik-predprijatija-minproma-demonstrirujut-stabilnuju-dinamiku-rosta-535832-2022/

بلاروس وام شرکت کالا و اعتباری ایالات متحده را به روبل پرداخت خواهد کرد

طبق مصوبه شورای وزیران و بانک ملی بلاروس که به طور رسمی در پورتال اینترنتی حقوقی ملی منتشر شد، این کشور وام شرکت کالا و اعتباری ایالات متحده را به روبل پرداخت خواهد کرد. بر مبنای این سند، تضمین پرداخت به موقع و کامل وام‌های دولتی خارجی از شرکت کالا و اعتباری ایالات متحده آمریکا اخذ خواهد شد. طبق ضمیمه این سند، بلاروس وام مذکور را به روبل بلاروس و به نرخ تبدیل رسمی روبل به ارز خارجی پرداخت خواهد کرد.

https://www.belta.by/economics/view/belarus-oplatit-v-rubljah-kredit-tovarno-kreditnoj-korporatsii-ssha-536094-2022/

دبیر ارشد آکادمی ملی علوم بلاروس: اقتصاد تحت نظارت دولت در مواجهه با چالش‌های جهانی پایدار است

واسیلی گورسکی، دبیر ارشد آکادمی ملی علوم بلاروس، در یک نشست خبری با عنوان «ویژگی‌های مدل توسعه اجتماعی و اقتصادی بلاروس» گفت: اقتصاد تحت نظارت دولت در مواجهه با چالش‌های جهانی، پایداری (مناسبی) از خود نشان می‌دهد. به گفته واسیلی گورسکی، اکنون در اقتصاد جهانی، افزایش جدی درگیری در روابط اقتصادی بین‌المللی وجود دارد. میان مراکز قدرت جهانی، تقابل وجود دارد و بسیاری از روابط اقتصادی در حال گسستن است که البته چالش‌ها و تهدیدهای جدیدی را برای هر سیستم اقتصادی-اجتماعی ایجاد می‌کند. اقتصادی که توسط دولت تنظیم می‌شود، در برابر چنین آشفتگی‌های جهانی پایدار است. دولت ما منافع اجتماعی را برای ملت تضمین می‌کند، از تولیدکننده خود حمایت می‌کند، صادرات و جایگزینی واردات را تشویق می‌کند و توسعه می‌دهد.

https://www.belta.by/economics/view/gurskij-reguliruemaja-gosudarstvom-ekonomika-naibolee-ustojchiva-v-uslovijah-mirovoj-turbulentnosti-533108-2022/

سوریه و بلاروس توافقنامه‌هایی را در زمینه همکاری در مبارزه با چالش‌های متقابل امضا کردند

سوریه و بلاروس روز چهارشنبه (23 نوامبر) چندین توافقنامه همکاری امضا کردند و توافق نمودند که در مواجهه با چالش‌های متقابل همانند تحریم‌های اقتصادی یکجانبه، همکاری‌ها را تقویت کنند. 23 نوامبر، حسین آرنوس، نخست وزیر سوریه در دمشق با رومن گولوفچنکو، همتای بلاروسی خود دیدار کرد. در این دیدار در خصوص تقویت روابط اقتصادی و تجاری متقابل و همکاری در زمینه‌های انرژی، حمل و نقل، آموزش وپرورش، فرهنگ و همچنین سهم بلاروس در بازسازی سوریه مذاکراتی صورت پذیرفت. طرفین 6 موافقتنامه و یادداشت تفاهم در زمینه مبادلات تجاری، آموزش، مسکن، حمل و نقل، صنعت و گمرک را امضا کردند. نخست‌وزیر سوریه در این خصوص اذعان نمود که روابط سوریه و بلاروس اخیرا به طور قابل توجهی بهبود یافته است و خواستار تقویت بیشتر روابط در مواجهه با چالش‌های متقابل و همچنین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی شد. وی گفت: شرایط پیچیده محلی، منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین چالش‌های متقابلی که هر دو کشور با آن مواجه هستند، مانند تروریسم و تحریم‌های اقتصادی یکجانبه و موارد مشابه، مستلزم هماهنگی و همکاری بیشتر بین سوریه و بلاروس است. گولوفچنکو از جوامع بین‌المللی و محلی خواست از طرف سوری در زمینه جنگ علیه تروریسم، غلبه بر تحریم‌ها و حفظ حاکمیت سوریه حمایت کنند.

نخست‌وزیر جمهوری بلاروس نیز در این دیدار عنوان کرد که بلاروس آماده صادرات تجهیزات به سوریه و توسعه همکاری‌های صنعتی در زمینه مهندسی مکانیک است. رومن گولوفچنکو گفت: چشم‌اندازهای جدی برای افزایش صادرات تجهیزات بلاروسی به سوریه وجود دارد. ما قابلیت گسترش همکاری‌های صنعتی و استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های سوری را برای تولید مشترک محصولات مهندسی مکانیکِ مورد نیاز داریم. گولوفچنکو به آرنوس اطمینان داد که مینسک برای صریح‌ترین و دقیق‌ترین گفتگوها در مورد همه موضوعات، به ویژه مسائل مرتبط با حوزه تجاری و اقتصادی، آماده است.

https://russian.news.cn/20221124/ebc9a56647f741b8841b0f3ac3c96e3f/c.html

https://sputnik.by/20221123/belarus-namerena-razvivat-promkooperatsiyu-v-sfere-mashinostroeniya-s-siriey-1069408488.html

بلاروس و اوکراین، خواستار افزایش تعرفه ترانزیت نفت از طریق خط لولۀ دروژبا

ایگور دمین، مشاور رییس شرکت «ترانس نفت» (شرکت دولتی نفت و گاز روسیه) گفت که درخواستی از بلاروس برای افزایش تعرفه ترانزیت نفت عبوری از خاک این کشور از طریق خط لوله «دروژبا» دریافت کرده است و قرار است تعرفه‌های ترانزیت از 1 ژانویه 2023 به میزان 39 درصد افزایش یابد. دلیل این تصمیم طرف بلاروسی، کاهش 50 درصدی حجم کالای عبوری از این خط لوله ذکر شده است. همچنین روز سه‌شنبه (22 نوامبر)، شرکت ترانس نفت، درخواستی را از «اوکر ترانس نفت» در مورد افزایش تعرفه ترانزیت نفت روسیه از طریق اوکراین دریافت کرده است که بر مبنای آن، اوکراین نیز قصد دارد در سال 2023 هزینه ترانزیت نفت روسیه به اروپای شرقی از طریق خط لوله دروژبا را افزایش دهد و تعرفه را از 11.5 یورو بر تن فعلی به 13.6 یورو بر تن برساند.

خط لوله نفت دروژبا، بزرگترین سیستم خط لوله اصلی در جهان است که تقریبا از 9 هزار کیلومتر خط لوله تشکیل شده است. بخش شمالی این خط لوله، از قلمرو کشورهای بلاروس، لهستان، آلمان، لتونی و لیتوانی می‌گذرد و بخش جنوبی آن نیز از خاک اوکراین، جمهوری چک، اسلواکی، مجارستان و کرواسی عبور می‌کند.

https://sputnik.by/20221122/belarus-khochet-uvelichit-tarify-za-tranzit-nefti-1069345824.html

افزایش استخراج نفت در بلاروس

آندری خودیک، وزیر منابع طبیعی بلاروس عنوان کرد که استخراج نفت در بلاروس در سال جاری به 1.81 میلیون تن خواهد رسید. وی گفت: میزان استخراج نفت بلاروس در سال 2016، برابر با 1.6 میلیون تن بود و به نظر می‌رسید که ذخایر در حال اتمام است و جایی برای رشد تولید وجود ندارد، اما ما امسال 1.81 میلیون تن نفت استخراج خواهیم کرد و برنامه‌هایی برای رشد بیشتر نیز وجود دارد. ما همچنین ذخایر عظیمی از نمک، سنگ و پتاس نیز داریم. وی افزود: اکنون کشور با این وظیفه (افزایش فروش) روبرو است، ذخایر زیاد است، فقط هم نفت نیست. طلا و اورانیوم هم وجود دارد که باید مورد بررسی قرار گیرد؛ با توجه به جذابیت فناوری‌های جدیدی که امروزه در جهان ظاهر می‌شود، فکر می‌کنم از آنها نیز استفاده خواهیم کرد.

https://sputnik.by/20221120/belarus-uvelichivaet-dobychu-sobstvennoy-nefti---khudyk-1069280723.html

بلاروس و روسیه توافقنامه بین دولتی در مورد مدیریت سوخت هسته‌ای مصرف شده را امضا کردند

بلاروس و روسیه توافقنامه بین‌دولتی در زمینه همکاری در مدیریت سوخت هسته‌ای مصرف شده را امضا کردند. این سند توسط ویکتور کارانکوویچ، وزیر انرژی بلاروس و الکسی لیخاچف، مدیر عامل شرکت دولتی «روس اتم» در سوچی در جریان مجمع بین المللی Atomexpo-2022 امضا شد. این توافقنامه روش انتقال سوخت هسته‌ای مصرف شده به روسیه را برای ذخیره‌سازی موقت و پردازش بعدی آن و همچنین بازگرداندن ضایعات هسته‌ای به بلاروس تعیین می‌کند.

https://www.belta.by/society/view/belarus-i-rossija-podpisali-mezhpravsoglashenie-v-sfere-obraschenija-s-otrabotavshim-jadernym-toplivom-535971-2022/

گسترش تحریم‌های کانادا علیه بلاروس

کانادا تحریم‌ها را علیه تعدادی از بانک‌ها و شرکت‌های تولیدی، صنعتی و تجاری بلاروسی وضع کرده است. این فهرست شامل راه آهن بلاروس نیز می‌شود. علاوه بر این، محدودیت‌هایی علیه 22 شهروند بلاروس نیز اعمال شد که شامل رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، رئیس کمیته تحقیق، روسای پارلمان، رئیس راه آهن، فرمانده نیروهای عملیات ویژه نیروهای مسلح و سایر سیاستمداران، مقامات و نظامیان است. به این ترتیب، 181 شهروند بلاروس اکنون تحت تحریم کانادا هستند.

https://sputnik.by/20221123/banki-chinovniki-bzhd-zavody-kanada-rasshirila-sanktsii-v-otnoshenii-belarusi-1069371553.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما