معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۹/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۲

اخبار اقتصادی زیمبابوه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی زیمبابوه در هفته اول آذر ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

زیمبابوه

اظهارات رئیس جمهور زیمبابوه در خصوص اشتغالزایی بیشتر در جمهوری دوم و پیشبرد پروژه‌های معدنی تا سال 2023

 امرسون منانگاگوا، رئیس جمهور زیمبابوه اظهار داشت، رشد عظیم سرمایه گذاری‌های معدنی در جمهوری دوم، فرصت های شغلی بیشتری را در سراسر کشور ایجاد می‌کند و انتظار می رود افزایش مستمر تولید مواد معدنی گرانبها، ثبات ارز محلی را تقویت کند. منانگاگوا با افتتاح چندین پروژه رسمی نظیر نیروگاه خورشیدی در معدن بلانکت در استان ماتابله لند جنوبی افزود، این سرمایه‌گذاری یک موفقیت بزرگ برای بخش معدن و همچنین تمام کشور است. رئیس جمهور زیمبابوه در خصوص ذخایر سنگ معدن نیز بیان کرد، پروژه عظیم 60 تن طلا تا سال 2023 را دنبال می نماییم که نقطه عطف استخراج طلا به ارزش 12 میلیارد دلار است. (The Herald)

زیمبابوه دارای بالاترین نرخ باسوادی در آفریقا

  زیمبابوه همچنان از نرخ باسوادی بالایی در آفریقا برخوردار است و 93.7 درصد از افراد 15 ساله و بالاتر باسواد هستند. طبق گزارش آژانس آمار ملی زیمبابوه (ZimStats) زیمبابوه از سال 1992 نرخ باسوادی بالای 90 درصد داشته است. آقای تاگوما ماهونده، مدیر کل آژانس آمار ملی زیمبابوه با اعلام نتایج اولیه سرشماری نفوس و مسکن در سال 2022 اظهار داشت، در مجموع 13.466.067 نفر از سن 4 سال و بالاتر به مدرسه می روند. آقای ماهونده افزود، مردان 95.4 درصد و زنان 93.9 درصد نرخ باسوادی را شامل می‌شوند و در مناطق شهری و روستایی، زنان بیشترین درصد افرادی را تشکیل می‌دهند که تا کنون به مدرسه رفته‌اند. آقای ماهوند یادآوری کرد، در مناطق روستایی، 51 درصد از افرادی که تا به حال به مدرسه رفته‌اند، زن بوده اند، در حالی که این نسبت در مناطق شهری 53 درصد است. وی ادامه داد، استان بولاوایو با 97.6 درصد و استان حراره با 97.3 درصد بالاترین نسبت افراد 4 سال و بالاتر را ثبت کرده اند که تا به حال به مدرسه رفته اند. آقای ماهونده ادامه داد، در مناطق روستایی و شهری دلایل اصلی عدم حضور در مدرسه، محدودیت‌های مالی، با ارزش تلقی نشدن تحصیل، مدرسه بسیار دور، نداشتن شناسنامه و مذهب برای هر دو جنس است. وی اهمیت آمار آموزش و پرورش را تدوین و ارزیابی خط مشی، برنامه ریزی آگاهانه، تخصیص منابع و نظارت بر تعهدات ملی، منطقه ای و بین المللی را دستور کار 2063 و اهداف توسعه پایدار زیمبابوه دانست. (The Herald)

حمایت دولت (حزب حاکم) از فعالیت های اقتصادی تعیین شده برای فعالان داخلی زیمبابوه

دکتر مایک بیمها، سرپرست دبیر کلی اطلاعات و دبیر سیاست گذاری فعالیت های اقتصادی حزب –PF  Zanu در حوزه بومی سازی و توانمند سازی اقتصادی اعلام کرد که موضوع بخشهای ذخیره شده در فعالیت های اقتصادی در سیاست های دولت، تجدید نظر شده و سیاستهای بومی سازی و توانمندسازی اقتصادی بیان شده است.

وی در همین رابطه عنوان داشت که بخشها و حوزه‌های تعیین شده برای فعالیت اقتصادی فعالان داخلی باید از مزایای آن کار بهره برده و از سود حاصله برخوردار شود و این فعالیت ها فقط متعلق به شهروندان، تولیدی‌ها و فعالان داخلی زیمبابوه باشد.

 دبیر سیاست گذاری فعالیت های اقتصادی حزب حاکم تصریح کرد بخشها و حوزه‌هایی که قبلاً در اختیار خارجی‌ها قرار داشته و آنها می‌بایست فعالان محلی را شریک و همچنین توانمند سازند. وی اعلام کرد برخی بخشهای تعیین شده شامل حوزه‌های حمل و نقل ( باربری، مسافربری، جاده ای و ترانزیتی)، خرده فروشی، عمده فروشی، آژانس های تبلیغاتی، آژانس های املاک، آسیاب غلات، درجه بندی و بسته بندی کالا بویژه در حوزه توتون و تنباکو  و صنایع دستی می‌باشد.

وی همچنین گفت که اشخاص خارجی در بخشهای تعیین شده فقط در مواردی مجاز هستند که شرکتهای تولیدکننده محلی را تأمین مالی کنند. وی افزود که مقامات محلی باید از اجرای این جنبه از سیاست های اقتصادی اطمینان حاصل کنند.

دکتر مایک بیمها ، تاکید کرد بخشهای رزرو شده فقط برای فعالان محلی و شهروندان زیمبابوه است و برای خارجی‌ها نیست. مقامات محلی باید صدور مجوز فعالیت برای اتباع خارجی را متوقف کنند. وی همچنین عنوان داشت که اداره توانمندسازی اقتصادی قرار است سیستم های قوی تر و منطبق با فعالیت های اقتصادی ایجاد نماید. در این سیستم  مقرر شده بودجه و ظرفیت سازی را برای شهروندان و فعالان اقتصادی محلی فراهم کند تا مشارکت خود را در فعالیت های اقتصادی و تجارت افزایش دهند.

وی در ادامه بیان داشت تسهیلاتی که باید توسط دولت و بخش خصوصی پشتیبانی شود، می‌تواند به صورت یک اعتماد قابل سنجش، شفاف و پاسخگو باشد. این رویکرد تعداد کارآفرینان در جامعه را در سراسر زنجیره‌های ارزش مختلف فعالیت و درآمد افزایش داده و رویکردهای نوآورانه توانمندسازی اقتصادی را به منظور به اشتراک گذاشتن آموزش ها و دروس آموخته شده و نیز شواهد موجود در مورد مدلهای تجاری موثر آزمایش می‌کند.

دبیر سیاست گذاری فعالیت های اقتصادی حزب حاکم تاکید کرد باید مداخلات ابتکاری و نوآوری برای توانمندسازی اقتصادی جامعه در بخشهای مختلف اقتصاد وجود داشته باشد و افزود در خارج از صندوق توانمندسازی اقتصادی، همچنین از موسسات مالی مختلف مانند Empower Bank ، شرکت توسعه صنعت، شرکتهای کوچک و متوسط (SMEDCO) و بانکهای تجاری کمک گرفته می‌شود و در این زمینه وزارت دارایی و توسعه اقتصادی راهنمایی‌های لازم را ارائه خواهد کرد.

اهدای دارو و تجهیزات پزشکی از سوی همسایگان زامبیا به این کشور

 لاکسون کاسونکا، دبیر دائمی خدمات فنی وزارت بهداشت زامبیا از اهدای دارو و تجهیزات پزشکی از سوی کشورهای همسایه به ارزش 3 میلیون دلار قدردانی کرد. آقای کاسونکا اطمینان داد که این منابع در مراکز بهداشتی مربوطه توزیع خواهد شد. وی افزود، پیش از این قرادادهایی با تامین کنندگان پزشکی برای تحویل داروها و ملزومات پزشکی منعقد شده و دولت اقداماتی را با هدف تقویت تجهیزات پزشکی انجام داده است. یکی از این اقدامات، انتصاب کمیته ابتکاری تولید داروی زامبیا است که بخش تولید محلی را اصلاح خواهد کرد. (LusakaTimes)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما