معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۸/۲۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۸۹

اخبار اقتصادی شمال افغانستان – مزار شریف

اهم اخبار و تحولات اقتصادی شمال افغانستان در هفته سوم آبان ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

ممنوعیت استخراج غیرقانونی معادن طلا و زرشویی در تخار

رهبری طالبان کار استخراج غیر قانونی معادن طلا و زرشویی در استان تخار را ممنوع اعلام کردند و هشدار دادند که با متخلفین برخورد قانونی خواهد شد. این تصمیم از سوی محمد کاظم، معاون استاندار تخار در نشست اداری این استان اعلام  و تاکید شد که هنوز در برخی از بخشداری‌های این استان افراد سود جو معادن رابه صورت غیر قانونی استخراج می‌کنند. صنعت زرشویی در تخار پیشینه ۵۰ ساله دارد که کارگران با زحمت زیاد درآمد اندکی به دست می آورند و این صنعت در سال های اخیر از تالقان مرکز این استان به بخشداری‌ها گسترش یافته است. هفته گذشته در پی فروریختن سقف تونل یک معدن طلا در بخشداری چاه آب این استان ۵ کارگر جان باختند. (خبرگزاری صدای افغان)

https://www.avapress.com/fa/news/260522/استخراج-غیرقانونی-معادن-طلا-زرشویی-تخار-ممنوع

  صادرات قریب الوقوع ذغال سنگ به ایران

نورالدین عزیزی سرپرست وزارت صنعت و تجارت امروز شنبه(14 آبان) گفت: با مقامات ایرانی صحبت کرده و به زودی قرارداد صادرات ذغال سنگ به ایران با مقامات آن کشور امضا می‌شود. عزیزی از تاجرانی که میلیاردها دلار در خارج از کشور سرمایه گذاری کرده اند، خواسته است که به کشور بازگردند زیرا مشکلات بانکی برای سرمایه گذاری و فعالیت‌های اقتصادی حل شده است. (خبرگزاری جمهور)

http://www.jomhornews.com/fa/news/155567/

 خروج شرکت مخابراتی MTN از افغانستان

بلومبرگ گزارش داد که شرکت مخابراتی ام‌تی‌ان تجارت خود را در افغانستان، به یک شرکت مستقر در بیروت به قیمت ۳۵ میلیون دلار فروخته است. به گفته رالف موپیتا، مدیر عامل ام‌تی‌ان، این گروه تجاری سعی دارد تا با خروج از خاورمیانه و تمرکز در سراسر افریقا از ریسک‌های تجاری این شرکت بکاهد. ام‌تی‌ان در ۱۹ بازار در سراسر افریقا و خاورمیانه فعالیت می‌کند و ۲۸۶.۱ میلیون مشترک تا پایان ژوئن ۲۰۲۲ داشت. این رقم افزایش ۵.۶ درصدی را نسبت به سال قبل نشان می‌داد. شرکت ام‌تی‌ان با خروج از افغانستان تنها با ۴۹ درصد سهم شرکت ایرانسل، در ایران حضور دارد. (خبرگزاری شفقنا)

https://af.shafaqna.com/FA/541967

 احیای اتاق تجارت و صنایع زنان افغانستان

وزارت صنعت و تجارت طالبان می‎گوید که اتاق تجارت و صنایع زنان افغانستان دوباره احیا شده‌است و زنان سرمایه‌گذار از همه استانها می‌تواننند در چارچوب این اتاق که یک نهاد رسمی است، فعالیت کنند. وزارت صنعت و تجارت می‌گوید که تلاش کرده است تا مطابق شریعت اسلامی زمینه و محیط سالم سرمایه‌گذاری و تجاری را برای زنان فراهم کند. به گفته این وزارت، در صورتی که نهادهای تجاری و سرمایه‌گذاری بین‌المللی در چارچوب شریعت اسلامی و با هماهنگی اتاق تجارت و صنایح زنان افغانستان کار کنند، به نفع بخش خصوصی‌است. (خبرگزاری جمهور)

http://www.jomhornews.com/fa/news/155581/

 ساخت یک بازار تجاری با هزینه ۶۲ میلیون افغانی در جوزجان

یک بازار تجاری به ارزش ۶۲ میلیون ۸۰۳ هزار افغانی در بخشداری آقچه‌ جوزجان ساخته می‌شود. مولوی غلام الله حیدری؛ بخشدار طالبان در بخشداری آقچه گفت: بازار یادشده که دارای ۱۳۸ باب مغازه است، قرار است در ۱۵۰۰ متربع زمین در سه طبقه به شکل اساسی در مدت ۹ ماه ساخته شود. (خبرگزاری افق)

https://ufuqnews.com/archives/205967

خسارت 2 میلیارد دلاری افغانستان از تغییرات اقلیمی

به دنبال موضع‌گیری هیأت معاونت سازمان ملل در افغانستان یا یوناما در پیوند به خطرات ویرانگر تغییرات اقلیمی، وزارت خارجه طالبان نیز در این خصوص ابراز نظر کرده است. عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه طالبان، روز دوشنبه، ۱۶ آبان، در رشته توییت‌هایی گفته که افغانستان تنها در سال جاری به ارزش ۲ میلیارد دالر از تغییرات اقلیمی خساره‌مند شده است. سخنگوی وزارت خارجه طالبان برگزاری نشست تغییرات اقلیمی در شرم‌الشیخ مصر را نخستین گام برای یافتن راه حل به چالش تغییرات اقلیمی در جهان دانسته است. این وزارت گفته که تغییرات اقلیمی مرز سیاسی نمی‌شناسد و کشورهایی مانند افغانستان که در خلق بحران‌های اقلیمی هیچ نقشی ندارند، بیشترین آسیب ناشی از آن را متحمل شده‌اند و نباید نادیده گرفته‌ شوند. گفتنی‌ است که یوناما نیز روز گذشته از خطرات ویرانگر تغییرات اقلیمی در افغانستان هشدار داد و خواستار اقدام فوری در این زمینه شد. (روزنامه 8 صبح)

https://8am.media/taliban-afghanistan-has-suffered-2-billion-dollars-from-climate-change-this-year/

 یک میلیارد و ۸۵ میلیون دلار صادرات افغانستان طی 7 ماه اخیر

دفتر معاونت اقتصادی نخست وزیری طالبان اعلام کرده که افغانستان در هفت ماه سال جاری خورشیدی، یک میلیارد و ۸۵ میلیون دلار صادرات داشته است که با ادامه‌ وضعیت کنونی، میزان صادرات افغانستان تا آخر سال به 2 میلیارد دلار خواهد رسید و دو برابر سال گذشته خواهد شد. این دفتر  افزایش صادرات افغانستان در این مدت را، گامی‌بی‌پیشینه در تاریخ تجارت کشور خوانده است.  این دفتر، افزوده است که ۹۷ درصد کالاهای صادراتی افغانستان به ۱۰ کشور منطقه از جمله ایران، پاکستان، چین، تاجیکستان، هندوستان و امارات متحده‌ عربی صادر شده است. (خبرگزاری سلام وطندار)

https://swn.af/afghanistan-has-exported-one-billion-and-85-million-dollars-in-the-last-seven-months/

 اعزام ۶۵ هزار کارگر به خارج

وزارت کار و امور اجتماعی طالبان می‌گوید که براساس یک قرارداد قرار است که ۶۵ هزار نفر برای کار به خارج از کشور فرستاده شود. مخدوم عبدالسلام سادات، معاون وزارت کار و امور اجتماعی طالبان گفته است از این میان ۱۵ هزار به‌عنوان چوپان به کشورهای قطر، عربستان سعودی و ترکیه فرستاده خواهند شد. از ماه آگست سال گذشته‌ی میلادی تا کنون ۷۰۰ هزار شغل در این کشور از بین رفته است. (روزنامه اطلاعات روز)

https://www.etilaatroz.com/159196/وزارت-کار-طالبان/

 کاهش 50 درصدی قیمت انگوزه در بلخ

کشاورزان و بازرگانان انگوزه در شهر مزار شریف از کاهش قیمت 50 درصدی این محصول ابراز نگرانی کرده و می‌گویند: رکود بازار و کمبود  صادر کننده، قیمت این محصول را از 30 هزار به 15 هزار افغانی (170 دلار) کاهش داده است. حسن انصاری، مسئول صادرات اتاق تجارت و سرمایه گذاری استان بلخ گفت: همچنان صادرات شیر انگوزه به کشورهای هند و ازبکستان جریان دارد و تلاش می‌شود که بازار خوبی برای این گیاه در بازار های جهانی ایجاد شود. (خبرگزاری صدای افغان)

https://www.avapress.com/fa/news/260778/کاهش-50-درصدی-قیمت-شیره-انگوزه-بلخ

 کاهش 20 درصدی تولید برنج بغلان

اداره کشاورزی و نهادهای شالی‌کاران شهر پلخمری از کاهش 20 درصدی محصولات برنج در این استان خبر می‌دهند. کمبود بذرهای اصلاح شده و سیستم ناقص فراوری در کنار خشکسالی، کشاورزان را با مشکلات زیادی مواجه کرده است. مولوی ولی امرخیل، مسئول اطلاعات و فناورزی اداره کشاورزی استان بغلان می‌گوید: محصولات برنج طی سال جاری کاهش یافته است. به گفته او بیش از 22 هزار و 850 هکتار زمین زراعی در بخشداری‌ها و شهر پلخمری امسال تحت کشت شالی بوده که فقط 95970 تن محصول جمع آوری شده است. سال گذشته از 31 هزار و 680 هکتار زمین تحت کشت برنج قرار داشت 12384 تن برنج برداشت شد. (خبرگزاری پیام آفتاب)

https://www.avapress.com/fa/news/260779/تولید-برنج-بغلان-20-درصد-کاهش-یافته

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما