معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۸/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۵۶

اخبار اقتصادی گرجستان-تفلیس

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی گرجستان در هفته دوم آبان ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد

متوسط رشد اقتصادی گرجستان در سال های 2026 - 2022 حدود 6 درصد خواهد بود

بر اساس پیش بینی دفتر بودجه پارلمان گرجستان، اقتصاد این کشور در سال 2022، حدود 9.5 درصد رشد خواهد کرد که 2.8 درصد بیشتر از پیش بینی قبلی این دفتر در ماه ژوئن است.

پیش بینی قبلی رشد تولید ناخالص داخلی گرجستان را در سطح 6.7 درصد برآورد می‌کرد. علاوه بر این، پیش بینی اداره بودجه پارلمان از پیش بینی دولت که رشد اقتصادی مورد انتظار در سال جاری را 8.5 درصد برآورد می‌کند بیشتر است.

 به گفته این دفتر، روند رشد اقتصادی بالای ثبت شده پس از شیوع ویروس کرونا در سال جاری نیز ادامه خواهد داشت و در میان مدت، گردشگری توسعه می یابد، و آمار تجارت خارجی و سایر شاخص های اقتصادی در سطح قابل توجهی باقی می مانند.

پیش بینی می‌شود تا سال 2022، بخش گردشگری نسبت به سال 2021 رشد قابل توجهی داشته باشد. علاوه بر این، هم صادرات و هم واردات خدمات افزایش می یابد. کاهش تورم در پایان سال جاری آغاز خواهد شد. 

این سند همچنین بر رشد میان مدت اقتصاد گرجستان تمرکز دارد. بر اساس برآوردهای اداره بودجه، طی سال های 2026 - 2022، میانگین رشد اقتصاد گرجستان 6 درصد در سال خواهد بود که 0.6 درصد بیشتر از پیش بینی قبلی است.

 

تقاضای املاک در باتومی تا 37 درصد افزایش یافته است

پورتال RECOV.GE داده‌هایی را در مورد تقاضا برای املاک مسکونی در تفلیس و باتومی‌برای سپتامبر 2022 منتشر کرد که بر اساس آن تقاضا برای مسکن در باتومی نسبت به مدت مشابه سال گذشته 37 درصد افزایش یافته است.

حجم مبادلات مسکن از 500 میلیون دلار فراتر رفته  که 34 درصد نسبت به مدت مشابه در سال 2021 افزایش داشته اشت.

 با وجود افزایش تقاضا، متوسط قیمت آپارتمان‌ها در باتومی افزایش چندانی نیافته است. به طوری که قیمت ها در ساختمان‌های نوساز حتی یک درصد کاهش یافت. در حالی که در بازار مسکن مستعمل تا 6٪ افزایش یافت.

علاوه بر این، تقاضا برای ساختمان‌های جدید در بخش میانی قیمت 50 درصد افزایش یافته است. رشد قابل توجه 36 درصدی نیز برای آپارتمان‌های ارزانقیمت ثبت شد. در مورد بخش ساختمانهای لوکس، در مقایسه با داده‌های 9 ماهه اول سال 2021، تقاضا تنها 15 درصد رشد داشته است ودر سپتامبر 2022، تقاضا برای آپارتمان‌های درجه یک در ساختمان‌های جدید در باتومی تقریبا دو برابر شد و تعداد معاملات ثبت شده به 311 واحد رسید. رشد قابل توجه - با 55٪ - در بخش ساختمانهای متوسط ثبت شد. در بخش آپارتمانهای ارزانقیمت نیز این رقم با 36 درصد افزایش به 775 واحد رسید.

 

طرح توسعه فرودگاه تفلیس از سال 2023 آغاز خواهد شد

تاو جورجیا اپراتور فرودگاه تفلیس، طرح جامع توسعه این تسهیلات را در دسامبر سال جاری به دولت گرجستان ارائه خواهد کرد.

به گفته تیا زاکارادزه مدیر کل این شرکت، به عنوان بخشی از برنامه توسعه فرودگاه، ایجاد مناطق جدید، تعمیر اماکن و زیرساخت ها برنامه ریزی شده است.

علاوه بر این وی پیش بینی می‌کند تا سال آینده تردد مسافران در فرودگاه تفلیس به طور کامل بهبود یابد و طبق پیش بینی‌های وی، طبق نتایج امسال فرودگاه تفلیس در مجموع به 2.8 میلیون مسافر خدمات رسانی خواهد کرد.

وی افزود: از سال آینده برنامه ریزی شده است که هر دو فرودگاه تفلیس و باتومی را توسعه دهیم. تا پایان سال برنامه توسعه فرودگاه تفلیس را و تا پایان سال 2023 طرح باتومی‌به دولت ارائه خواهیم کرد. انتظار می رود که در سال آینده ترافیک فرودگاه تفلیس به 3،3 میلیون نفر افزایش یابد.

 

بیودیزل گرجستان کارخانه جدیدی می سازد

کارخانه جدید بیودیزل در سال 2023 راه اندازی می‌شود و می‌تواند 5 برابر بیشتر از کارخانه فعلی تولید کند.

بیودیزل گرجستان روغن‌های نباتی مستعمل را جمع آوری و از آن بیودیزل سازگار با محیط زیست تولید می‌کند که بیشتر این محصول به کشورهای اروپایی صادر می‌گردد.

 این شرکت در حال بررسی توسعه بیشتر و همکاری با برندهای بزرگ برای فروش بیودیزل در آینده است. در اروپا چنان تقاضا برای این محصول بالا است که حتی نیازی به معرفی در آنجا ندارد. از سوی دیگر، همزمان قیمت های پیشنهادی بررسی می‌شود. در واقع ما برای دو بازار کار می‌کنیم. اگر از پیشنهادات خارجی راضی بودیم به اروپا تحویل می دهیم. در غیر اینصورت محصولات تولیدی را در داخل می فروشیم.

همه چیز به قیمت نفت بستگی دارد که چقدر تغییر خواهد کرد. اما برای رسیدن به سطح دیگری از ظرفیت تولید، به یک کارخانه بزرگ نیاز است. در این مورد، همکاری ما با برندهای بزرگ اروپایی منطقی است. فعالیت در این بازار با یک شرکت کوچک بسیار دشوار است.

بیودیزل جورجیا در سال 2018 تاسیس شد. این اولین شرکتی بود که در گرجستان و در سرتاسر قفقاز جنوبی فناوری نوآورانه را برای تولید سوخت سازگار با محیط زیست - بیودیزل – مورد استفاده قرار داد.  این شرکت روغن‌های گیاهی ثانویه (ضایعات) را به عنوان ماده خام برای تولید سوخت فرآوری می‌کند. تاکنون تقریباً یک میلیون لیتر روغن خوراکی ضایعاتی را جمع آوری نموده و از آن 500 تن بیودیزل تولید کرده است.

این شرکت همچنین دارای زمینی به مساحت 45 هکتار است و در آن کلزا پرورش می دهد که  به طور فعال در سراسر جهان به عنوان ماده خام برای سوخت های زیستی استفاده می‌شود.

 

حمل کالا از اراضی گرجستان در سال 2022 نزدیک به 30 درصد افزایش داشته است

به گفته‌هاملت جانتوریا مدیر شرکت ترابری CGM افزایش قابل توجهی در گردش کالا  در گرجستان وجود دارد، به عنوان مثال در این شرکت، افزایش حمل بار 70 درصد است. وی گفت: ترانزیت کالا از آمریکا و از طریق گرجستان را 30 درصد افزایش داده ایم. هزینه حمل و نقل دریایی بین 70 تا 75 درصد کاهش یافته است. به موازات آن، جریان کالا از چین رشد کرده است. در مرحله اول مشکلات جدی به خصوص در زمینه تکمیل مدارک وجود داشت و اکنون می‌توان آن را به صورت آنلاین انجام داد. اکنون کار بر روی بهبود رویه‌ها ادامه دارد و من فکر می‌کنم که ما با این موضوع کنار خواهیم آمد.

در نیمه اول سال 2022، مجموع انتقال کالا در گرجستان نسبت به مدت مشابه در سال 2021 پنج درصد افزایش یافت. در این مدت 13.5 میلیون تن بار از طریق جاده و 6.8 میلیون تن بار از طریق ریل جابجا شد. در سه ماهه دوم سال 2022، ترافیک حمل و نقل 29 درصد افزایش یافت. بیشترین رشد مربوط به ترکیه، روسیه، ازبکستان و قزاقستان است.

بر اساس گزارش وزارت اقتصاد گرجستان، در سال 2022، گردش کالا در سراسر کشور 30 درصد افزایش یافته است.

 

رشد 10 درصدی ترانزیت کانتینر از طریق گرجستان

در ماه‌های ژانویه ـ سپتامبر 2022 نزدیک به  333 هزار واحد کانتینر TEU در بنادر گرجستان جابجا شد که 10 درصد بیشتر از مدت مشابه سال 2021 است. به طور کلی، حمل و نقل بار با رشد 5 درصدی، به 3.08 میلیون تن می رسد.

آژانس حمل و نقل دریایی گرجستان گزارش می دهد که در مورد محموله‌های فله، در ژانویه تا سپتامبر حجم محموله‌های جابجا شده این گروه در بنادر 32 درصد افزایش یافته و به 3.6 میلیون تن رسیده است.

به گفته این آژانس، تعداد محموله‌های فله در بندر پوتی 21 درصد افزایش یافته است که با ترانزیت کود از کشورهای آسیای میانه همراه است. ترانزیت زغال سنگ و کاربامید از قزاقستان نیز افزایش قابل توجهی داشته است. محموله‌های متعارف نسبت به سال قبل 5 درصد افزایش داشته است. اما کارشناسان کاهش تقاضا را به دلیل تعرفه‌های بالای خدمات پیش بینی می‌کنند که به نوبه خود با هزینه بالای بیمه بین المللی در دریای سیاه همراه است.

برای 9 ماه سال 2022، افزایش کل محموله‌ها در بندر باتومی مشاهده می‌شود که بیشتر به دلیل تغییر مسیر بار است. به ویژه، حمل و نقل بار بین اروپا و آسیای مرکزی، که قبلا از نووروسیسک عبور می‌کرد، اکنون به بنادر گرجستان هدایت می‌شود. آمار کلی ترافیک سه بندر گرجستان - پوتی، باتومی، قولوی ( Ghulevi) - در ژانویه ـ سپتامبر 2022 به شرح زیر است:

 باتومی - 77 834 TEU کانتینر (+6%)،

پوتی - 254 882 TEU کانتینر(+ 12 %).

از نظر کل محموله در 9 ماهه سال 2022، تبادل کالا توسط بنادر مجموعا 5 درصد افزایش یافته و به 3 میلیون و 87 هزار و 119 تن رسیده است. که از این مقدار سهم باتومی 199 هزار تن  و پوتی – 2.9 میلیون تن می‌باشد.

 در مورد محموله‌های فله، در ژانویه ـ سپتامبر، حجم انتقال محموله‌های فرآوری شده در بنادر 32 درصد افزایش یافت و به 3.6 میلیون تن رسید، از جمله باتومی‌با نزدیک به  - 999 هزار تن (+ 77%) و پوتی با نزدیک به 2.6 میلیون تن (+ 21 %).

حجم نفت خروجی از بنادر گرجستان طی دوره گزارش با 28 درصد کاهش به 4.3 میلیون تن رسید که شامل باتومی - 1.3 میلیون تن (+64 درصد)، پوتی - 357 هزار تن (+0.1 درصد) و کولوی – 1.4 میلیون تن  (- 3 %).

 

افزایش انتقال ارز از گرجستان به خارج

حجم انتقال ارز از گرجستان به خارج از کشور 9.3 درصد افزایش یافته است.

به گزارش بانک ملی (مرکزی) گرجستان در ماه سپتامبر سال جاری نزدیک به 32 میلیون دلار و در سپتامبر 2021 بیش از 29 میلیون دلار به خارج از کشور ارسال شده است.

در کشورهای مقصد انتقال ارز ترکیه در جایگاه اول قرار دارد و پس از آن اوکراین و فدراسیون روسیه هستند.

فهرست 10 کشور برتر مقصد ارز ارسالی در سپتامبر 2022 به قرار زیر است:

 ترکیه - 6.325 میلیون دلار

اوکراین – 5.9 میلیون دلار

فدراسیون روسیه – 3 میلیون دلار

آذربایجان – 2.2 میلیون دلار

یونان – 1.8 میلیون دلار

ایالات متحده – 1.5 میلیون دلار

لهستان – 1.34 میلیون دلار

قزاقستان – 1.03 میلیون دلار

ازبکستان - 973.1 هزار دلار

آلمان - 906 هزار دلار

 

مهاجرت منجر به افزایش قیمت خدمات شد

به گزارش بانک ملی (مرکزی)، موج مهاجران علاوه بر بخش املاک و مستغلات، باعث افزایش قیمت ها در بخش خدمات گردشگری شده است.

به گفته آرچیل مستویریشویلی معاون بانک ملی، اخیراً افزایش تقاضا، از جمله از سوی مهاجران، فشار بیشتری بر قیمت اجاره و خدمات در بخش رستوران‌ها وارد کرده است. تورم در این حوزه‌ها عمدتاً ناشی از عوامل خارجی است. اخیراً شاهد فشار افزایش تقاضا بوده ایم. یکی از این عوامل تعیین کننده افزایش تعداد مهاجران است که منجر به افزایش قیمت ملک می‌شود.

به گفته وی، امسال بخش گردشگری در گرجستان به سرعت در حال رشد است و تاثیر مهاجرت گسترده به این امر اضافه شده است. ما شاهد افزایش قیمت در خدمات و گردشگری از جمله رستوران‌ها و اجاره هستیم. در مورد تورم، از فوریه 2023 شروع به کاهش خواهد کرد.

قائم مقام بانک ملی گفت: پیش بینی می‌شود تورم تا ژانویه در سطح فعلی یعنی دو رقمی‌باقی بماند.

بر اساس گزارش اداره ملی آمار گرجستان، در سپتامبر 2022، تورم سالانه به 11.5 درصد رسید. بیش از یک سال است که تورم دو رقمی در گرجستان ثبت شده است که به طور قابل توجهی بالاتر از تورم 3 درصدی هدف بانک ملی است.

 

تعداد گردشگران خارجی در ماه اکتبر دو برابر شد

سازمان ملی گردشگری اعلام کرد که تعداد بازدید مسافران خارجی از گرجستان در اکتبر 2022 نسبت به مدت مشابه سال گذشته 125.9 درصد افزایش یافت.

 گرجستان در ماه اکتبر پذیرای 498.5 هزار بازدیدکننده خارجی بود که ارقام سال 2019 را تا 63.7 درصد بازگرداند.

به گزارش این سازمان، از مجموع بازدیدها، 344.6 هزار بازدید گردشگری بوده است که 82.6 درصد بیشتر از سپتامبر 2021 است. در مقایسه با سال 2019، جریان گردشگری 78.5٪ احیاء شده است. در مجموع 4.4 میلیون مسافر خارجی طی ده ماه به گرجستان سفر کردند که 188.5 درصد بیشتر از ژانویه ـ اکتبر 2021 است. شاخص‌ها نسبت به دوره قبل از همه‌گیری 54.8 درصد بهبود یافته‌اند.

از مجموع بازدیدهای انجام شده از ابتدای سال تاکنون بیش از سه میلیون بازدید گردشگران بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 137.9 درصد افزایش داشته است. گرجستان شاخص های سال 2019 را 68.8 درصد ترمیم کرد. سهم گردشگری در اقتصاد گرجستان قبل از همه گیری کروناویروس بیش از 10٪ بود. بنابراین احیای آن برای احیای فضای کسب و کار در کشور بسیار حائز اهمیت است. .

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما