معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۸/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۸

اخبار اقتصادی چین - هنگ کنگ

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی منطقه ویژه اداری هنگ کنگ چین در هفته دوم آبان ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این منطقه به شرح زیر ارائه می‌گردد.

پیش بینی تاثیر منفی افزایش نرخ بهره بر رشد اقتصادی و بازار املاک هنگ کنگ 

پس از آنکه بانک مرکزی هنگ کنگ روز سوم نوامبر در دنباله روی از فدرال رزرو آمریکا اقدام به افزایش نرخ بهره کرد، بانک های بزرگ این منطقه همچون اچ اس بی سی، استاندارد چارترد و بانک چین قصد دارند نرخ بهره را 25 صدم درصد افزایش دهند و این موضوع بیش از پیش بر رشد اقتصادی و بازار املاک هنگ کنگ تاثیر منفی خواهد گذاشت.

برگزاری نشست دو روزه مدیران ارشد موسسات مالی جهان در هنگ کنگ

جان لی، رئیس دولت هنگ کنگ این هفته در سخنرانی خود در نشست دو روزه مدیران ارشد موسسات مالی جهان در هنگ کنگ گفت، هنگ کنگ تنها نقطه تلاقی مزیت های جهانی و مزیت های چین است و این همگرایی و تقارن منحصربه فرد هنگ کنگ را به یک حلقه اتصال غیر قابل جایگزین بین چین و بقیه جهان تبدیل کرده است. وی ابراز امیدواری کرد که دولت هنگ کنگ برای جذب سرمایه گذاری خارجی به سمت لغو کامل محدودیت های کرونایی گام بردارد. در این نشست رئیس بانک مرکزی چین نیز اظهار داشت یوان در برابر سبد ارزهای معتبر جهانی با ثبات باقی خواهد ماند. وی از سرمایه گذاران خارجی خواست که برای شناخت اقتصاد چین به رسانه‌های غربی اتکا نکنند و خودشان درباره اقتصاد این کشور تحقیق کنند. این مقام چینی همچنین ابراز امیدواری کرد که اقتصاد چین بتواند مشکل بدهی‌های انباشته در بازار املاک را مدیریت کند. از دیگر شرکت کنندگان برجسته این نشست نوئل کوئین مدیر اجرایی بانک اچ اس بی سی بود که در سخنانی ضمن تاکید بر نقش هنگ کنگ در اتصال آسیا به بقیه جهان ابراز امیدواری کرد که این بانک در کوتاه مدت 3 هزار مدیر دارایی در منطقه Greater Bay استخدام کند که یک سوم این تعداد قبلا به خدمت گرفته شده اند. وی بر ادامه گسترش فعالیت اچ اس بی سی در چین، سنگاپور و هند تاکید کرد. پل چان وزیر دارایی هنگ کنگ نیز در سخنانی در این نشست اظهار داشت هدف هنگ کنگ تبدیل شدن به مرکز اصلی تامین مالی پروژه‌های سبز و پایدار و ایجاد تحول سبز در چین، منطقه و جهان است. به گفته وی اوراق قرضه سبز منتشر شده در هنگ کنگ با اقبال و اعتماد سرمایه گذاران بین المللی مواجه شده است.

اعلام رقم اجاره ماهانه واحدهای مسکونی

وزیر مسکن هنگ کنگ این هفته گفت، رقم اجاره ماهانه واحدهای مسکونی سبک دولتی بسته به مساحت و منطقه قرار گرفتن واحدها بین 570 تا 2650 دلار هنگ کنگ خواهد بود. وی در طرح مکتوب تقدیمی‌به پارلمان ابراز امیدواری کرده که مصوبه تامین بودجه ساختن اولین مسکن دولتی سبک در سه ماهه نخست سال آینده به تایید پارلمان برسد.

اثرات اجرایی شدن موافقتنامه شراکت جامع اقتصادی منطقه ای بر صنعت هوایی

روزنامه چاینا دیلی این هفته به نقل از شرکت هواپیماسازی ایرباس نوشت، با اجرایی شدن موافقتنامه شراکت جامع اقتصادی منطقه ای   RCEPاین موافقتنامه موجب تداوم رشد تجارت بین المللی و افزایش تقاضا برای پروازهای باری در منطقه خواهد شد.

کاهش محدودیت های ورود گردشگران به تایوان

تایوان ورود گردشگران در قالب تورهای گروهی از هنگ کنگ و ماکائو را آزاد کرد. پیش از این تایوان و در ماه اکتبر ورود بدون قرنطینه مسافران از اکثر مناطق جهان را آزاد اعلام کرده بود، اما به دلیل آنچه ملاحظات امنیت ملی توصیف شده بود، ورود گردشگران از چین، هنگ کنگ و ماکائو مجاز نبود.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما