معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۸/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۹

اخبار اقتصادی اوکراین

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اوکراین در نیمه اول آبان‌ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

اوکراین 500 میلیون دلار از بانک جهانی دریافت کرد

سرویس مطبوعاتی دولت اعلام داشت که بودجه دولتی اوکراین 500 میلیون دلار کمک مالی دیگر از بانک جهانی دریافت کرد. این کمک مالی بصورت وام با شرایط ترجیحی و تحت تضمین  بریتانیا به اوکراین پرداخت شده است. وجوه دریافتی برای پرداخت دستمزدهای کارکنان تحت پوشش بودجه، حقوق بازنشستگی و همچنین تامین مالی برنامه‌های کمک های اجتماعی دولت مانند پرداخت یارانه مسکن و همچنین خدمات اجتماعی، حمایت مالی از خانواده‌های کم درآمد، کودکان دارای معلولیت و آوارگان داخلی هزینه خواهد شد. دوره زمانی بازپرداخت وام مذکور 19 سال با مهلت پنج ساله ، نرخ سود 0.25 درصد در سال اعلام شده است. این وام در چارچوب توافقنامه ارائه سومین برنامه تامین مالی تکمیلی به اوکراین در قالب اجرای طرح مشترک با بانک بین المللی بازسازی و توسعه و انجمن توسعه بین المللی ارائه شده است.

نرخ دلار در سال بودجه سال 2023 چقدر خواهد بود

هیات وزیران در لایحه بودجه سال آینده که برای ارائه در شور دوم آماده شده است، میانگین سالانه نرخ مبادله دلار در سال آینده  را 42 گریونا برآورد کرده است. این یک شاخص بسیار مهم می‌باشد زیرا شاخصهای دیگر مانند درآمدها و هزینه‌های بودجه به آن بستگی دارد. در همین حال دولت تاکید کرده است که با توجه به ادامه جنگ انجام هرگونه پیش بینی قاطعی نادرست می‌باشد.

 

شرکت بیمه لویدز لندن، بیمه‌گری محموله‌های جدیدی را که از کریدور غلات عبور می‌کنند، تعلیق نمود.

شرکت بیمه  Lloyd's of London Ascot  اعلام داشت که بیمه گری محموله‌های جدید که از دالان غلات اوکراین در دریای سیاه عبور می‌کنند را تا هنگامی‌که وضعیت روشنتر نشود، تعلیق می‌کند. کریس مک گیل رئیس حمل و نقل بار این شرکت بیمه اعلام داشت: تا زمانی که شناخت بهتری از وضعیت کسب شود، ارزیابی محموله‌های جدید را متوقف می‌کنیم، البته بیمه نامه‌هایی که پیشتر صادر شده‌اند، همچنان معتبر می‌باشند. مارکوس بیکر رئیس جهانی حمل و نقل دریایی و باربری شرکت Marsh  نیز اعلام داشت که با توجه به تغییر شرایط، تعجب‌آور نیست که بیمه‌گران تصمیم به تعلیق خدمات تا زمان روشن شدن وضعیت بگیرند. از طرف دیگر مارتین گریفیتس رئیس کمک‌های سازمان ملل متحد اعلام داشت که بیمه‌گران اعلام داشته‌اند که حق بیمه آنها برای بیمه گری حمل و نقل از طریق دریای سیاه ممکن است 25 تا 50 درصد افزایش یابد.

توافق در خصوص فعالیت بنادر اودسا در چارچوب «دالان غلات» در تاریخ 3 نوامبر

در روز پنجشنبه 3 نوامبر 8 کشتی حامل محصولات کشاورزی در چارچوب دالان غلات باید به سوی بندر اودسا عازم شوند. الکساندر کوبراکوف وزیر زیرساختهای اوکراین اعلام داشت که اوکراین، ترکیه و سازمان ملل توافق نمودند که کشتی‌های مذکور در تاریخ 2 نوامبر در تنگه بسفر مورد بازرسی قرار گیرند. سه طرف همچنین تصمیم گرفتند که حرکت کشتی‌ها از طریق این دالان را برای 2 نوامبر برنامه ریزی نکنند.

 

تا کنون 10 میلیون تن محصولات کشاورزی در چارچوب «دالان غلات» صادر شده است

در چارچوب «طرح غلات»، از اول آگوست سال جاری تا کنون 10 میلیون تن محصولات کشاورزی از اوکراین به 43 کشور جهان صادر شده است. در چارچوب «کریدور غلات» وزارت زیرساختهای اوکراین ضمن اعلام این خبر، افزود که در تاریخ 3 نوامبر 7 کشتی حامل 290 هزار تن محصولات کشاورزی بنادر اودسا، چورنومورسک و جنوبی را به مقصد کشورهای آسیایی و اروپایی ترک کردند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما