معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۸/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۸۲

اخبار اقتصادی غنا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشورهای غنا و توگو در هفته اول آبان ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشورها به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

تلاش وزارت غذا و کشاورزی غنا برای الزام بانک‌ها به اختصاص 20درصد از تسهیلات بانکی به بخش کشاورزی؛

به گزارش روزنامه Business and Financial Times مورخ دوشنبه 24 اکتبر 2022، وزارت غذا و کشاورزی غنا در تلاش است به منظور الزام بانک‌ها جهت اختصاص 20درصد از سبد وام خود به بخش کشاورزی، مصوبه‌ای را به تصویب هیئت دولت برساند. این اقدام که توسط دکتر آفریه اووسو آکوتو وزیر غذا و کشاورزی غنا اعلام شد تلاشی است جهت غلبه بر عدم تمایل بانک‌ها برای اعطای اعتبار به مشاغل کشاورزی. وی بر این نکته اصرار دارد که بانک‌ها بایستی سهمی از ((سود فوق‌العاده)) خود را برای کمک به توسعه بخش کشاورزی اختصاص دهند. دکتر آفریه اووسو آکوتو اظهار داشت: ((در یک دهه گذشته، اعطای وام به بخش کشاورزی توسط بانک‌ها و موسسات مالی به طور متوسط 3.5درصد بوده است. لایحه پیشنهادی مبنی بر الزام بانک‌های تجاری جهت افزایش وجوه وام‌ها به بخش کشاورزی به کابینه ارسال شده است. پس از تصویب در هیئت دولت لایحه را به مجلس خواهیم برد تا با وضع قانون بانک‌های کشور را به لحاظ قانونی مکلف نماییم که حداقل 20درصد از تسهیلات خود را به بخش کشاورزی اختصاص دهند)).

تضمین سازمان ((شبکه موسسات مالی خرد غنا)) مبنی بر پرداخت وام 200میلیون دلاری به تاجران خرده پا و افراد کم درآمد؛

به گزارش روزنامه Daily Graphic مورخ جمعه 21 اکتبر 2022، سازمان ((شبکه موسسات مالی خرد غنا)) موسوم به GHAMFIN، اعطای تسهیلات به ارزش 200میلیون دلار به تاجران کوچک و افراد کم درآمد را از طریق بانک صادرات واردات آفریقا (Afreximbank) را تضمین کرده است. جامعه هدف این تسهیلات عبارت است از تاجران خرده‌پا، کشاورزان و افرادی که مایل به ادامه تحصیلات عالی هستند. سایر ذینفعان این تسهیلات شرکت‌های خرد، کوچک و متوسط می‌باشند.

آقای یاو جیامفی مدیر اجرایی GHAMFIN که در سیزدهمین جلسه عمومی سالانه انجمن شرکت‌های کوچک غنا در اکرا به سخنرانی پرداخت، توضیح داد که هنوز میزان نرخ بهره وام‌هایی که باید به ذینفعان اعطا شود نهایی نشده است. وی ابراز امیدواری کرد که با عملیاتی شدن این تسهیلات، تعداد قابل توجهی از مشتریان بخش مالی غیربانکی بتوانند به وام با نرخ سود مناسب دسترسی داشته باشند.

درخواست کارشناس مالیاتی از دولت: بر درآمدهای بیشتر از 4000 دلار، 40درصد مالیات بر درآمد اعمال کنید؛

به گزارش روزنامه Ghanaian Times مورخ جمعه 21 اکتبر 2022، آقای الکس امپابنگ کارشناس امور مالیاتی به دولت غنا پیشنهاد داده است که مالیات بر درآمد 40درصدی را برای اشخاصی که ماهیانه بیش از 4000 دلار درآمد دارند وضع و اعمال نماید. این کارشناس در یک مصاحبه رسانه‌ای در اکرا گفت: ((وقت آن فرارسیده است که دولت از افرادی که درآمد بیشتری نسبت به افراد کم درآمد دارند مالیات اخذ نماید، اگر حداقل یک مالیات 40درصدی از اشخاص پردرآمد گرفته شود، منابع مالی بیشتری برای بهبود اوضاع اقتصادی حاصل می‌شود)). وی با بیان اینکه نیاز است دولت برای حمایت از فقرا از ثروتمندان مالیات بیشتری بگیرد، تاکید کرد که پرداخت یک نرخ مالیات یکسان توسط ثروتمندان و فقرا منصفانه نیست. آقای امپابنگ پیشنهاد داد که در این دوران فشار اقتصادی اشخاص تا سقف حقوق 365سدی از مالیات معاف شوند. وی با ابراز تاسف از نرخ بالای مالیات بر درآمد در کشور اظهار داشت که در حال حاضر نرخ مالیات برای درآمد ماهیانه 35دلار 5درصد، 55دلار 10درصد، 70دلار 17.5درصد و درآمد بالای 2000 دلار 30درصد است.

آقای امپابنگ همچنین گفت: ((در جاده‌های غنا بیش از 2 میلیون خودرو در حال رفت و آمد هستند، با این حال ما عوارض را صرفاً به باجه‌های عوارض جاده‌ای محدود ساخته‌ایم که بیشتر مردم راه‌هایی را برای عدم پرداخت آن پیدا می‌کنند و فقط گروه‌های آسیب پذیر مجبور به پرداخت هستند و این منصفانه نیست)).

اختصاص مبلغ 8 میلیون غناسدی جهت حمایت از 63شرکت کوچک و متوسط؛

به گزارش روزنامه Ghanaian Times مورخ جمعه 21 اکتبر 2022، در قالب فاز دوم کمک هزینه مقابله با تبعات کووید19، حدود 63 شرکت کوچک و متوسط غنایی از حمایتی به مبلغ 8میلیون غناسدی تحت پروژه تحول اقتصادی منتفع خواهند شد. این کمک مالی که تحت نظارت سازمان شرکت‌های غنا صورت می‌گیرد نقدینگی لازم را تامین می‌نماید و سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی را در حوزه‌های کشاورزی، فرآوری محصولات، تولید پارچه، منسوجات و صنعت پوشاک توسعه خواهد داد.

تشدید بحران زیست محیطی غنا با ورود لباس‌های دسته‌‌دوم و مستعمل بریتانیایی؛

به گزارش روزنامه Business and Financial Times مورخ 21 اکتبر 2022، کشور غنا حدود 31 میلیون نفر جمعیت دارد و هر هفته 15میلیون لباس دسته‌دوم از خارج از کشور وارد غنا می‌شود که حدود 40درصد آن دور ریخته می‌شود. بررسی داده‌های تجاری تا سال 2020 بیانگر آن است که در یک دهه گذشته غنا به بزرگترین محل تخلیه لباس‌های دسته‌دوم جهان تبدیل شده است. ارزش پوشاک دسته دوم ارسال شده به کشور غنا طی یک دهه گذشته سه برابر شده است و از 65میلیون دلار در سال 2010 به بیش از 180میلیون دلار در سال 2020 افزایش یافته است. در سال 2020 بریتانیا به تنهایی بیش از 70میلیون دلار پوشاک دسته‌دوم به غنا صادر کرده است که نزدیک به 40درصد از واردات پوشاک دسته‌دوم این کشور را تشکیل می‌دهد.

آغاز به کار نمایشگاه انرژی غنا در نوامبر 2022 در اکرا؛

به گزارش روزنامه Business and Financial Times مورخ دوشنبه 24 اکتبر 2022، نمایشگاه بین‌المللی انرژی غنا از تاریخ 14 لغایت 16 نوامبر 2022 در محل مرکز کنفرانس بین‌المللی اکرا برگزار خواهد شد. این نمایشگاه توسط شرکت BIG4SURE EVENTS FZCO مستقر در امارات متحده عربی سازماندهی شده و تحت نظارت وزارت انرژی غنا و با حمایت وزارت تجارت و صنعت این کشور برگزار می‌گردد.

کشور غنا در یک دهه گذشته پیشرفت قابل توجهی در افزایش تولید و دسترسی به برق داشته است که نقش آن در رشد اقتصادی کشور قابل کتمان کردن نیست. ولیکن در کنار این پیشرفت، همچنان عدم بهره‌وری به ویژه هدررفت شدید برق در فرآیند توزیع وجود دارد. علیرغم اینکه برق در غنا بسیار گران است حدود 25درصد از برق تولید ‌شده در غنا در زمان انتقال به مشترکین از بین می‌رود که تا حدودی به دلیل زیرساخت‌های فرسوده می‌باشد.

این نمایشگاه بستری برای یافتن راه‌حل مرتفع ساختن مشکلات صنعت برق خواهد بود. این رویداد تولیدکنندگان، صادرکنندگان، عمده‌فروشان، سرمایه‌گذاران، واسطه‌ها و توزیع‌کنندگان تجهیزات الکتریکی، ابزارها و محصولات از جمله ترانسفورماتور، سیم، پنل‌های خورشیدی، باتری‌ها، ژنراتورها و هر امر مرتبط با صنعت برق را به غنا خواهد آورد. در این رویداد غنا میزبان 100 غرفه از کشورهای هندوستان، ترکیه، نیجریه، ایتالیا، امارات متحده عربی، انگلستان، فرانسه و سایر کشورها خواهد بود و تخمین زده شده است که بیش از 4000 بازدیدکننده از غنا و سایر کشورهای غرب آفریقا داشته باشد.

غرفه هندوستان در این نمایشگاه با مشارکت بیش از 40 شرکت، توسط اتاق بازرگانی هند و با حمایت دولت این کشور سازماندهی شده است و هندی‌ها بزرگترین گروه شرکت کننده در این رویداد اقتصادی می‌باشند.

رئیس بانک مرکزی غنا در اجلاس صنعت مالی آفریقا 2022 شرکت خواهد کرد؛

به گزارش روزنامه Business and Financial Times مورخ دوشنبه 24 اکتبر 2022، آقای دکتر ارنست آدیسون رئیس بانک مرکزی غنا در اجلاس صنعت مالی آفریقا شرکت خواهند کرد. این اجلاس در تاریخ 28 لغایت 29 نوامبر 2022 در لومه پایتخت توگو با شرکت وزرای اقتصاد و روسای بانک‌های مرکزی کشورهای آفریقایی برگزار خواهد شد. با توجه به اینکه فناوری‌های جدید همچنان در حال متحول ساختن دنیای اقتصاد هستند، اجلاس صنعت مالی آفریقا (AFIS) فضایی را برای بخش‌های دولتی و خصوصی جهت گفتگو درخصوص راه‌های سازگار شدن این صنعت با اختلالات عمده اقتصادی جهان و بهره‌برداری از فرصت ایجاد شده در قالب AfCFTA فراهم می‌سازد.

فعال اقتصادی غنایی برنده‌ی جایزه دولتی جمهوری چک به عنوان اولین آفریقایی؛

به گزارش روزنامه Daily Graphic مورخ دوشنبه 24 اکتبر 2022، دکتر کارل لاریا (Karl Laryea) صنعتگر و فعال اقتصادی غنایی به عنوان اولین آفریقایی موفق به دریافت جایزه دولتی جمهوری چک تحت عنوان جایزه ((Gratias Agit Laureate)) شد. این جایزه نخستین‌بار در سال 1997 با هدف قدردانی از اقدامات شخصیت‎‌‌ها و سازمان‌هایی که با فعالیت‌هایشان در ارائه نام و تصویری زیبا از جمهوری چک ایفای نقش نموده‌اند ایجاد شد. این جایزه که به شکل توپی 50کیلوگرمی‌با حکاکی‌ها و نوشته‌هایی بر روی آن است توسط وزیر امورخارجه جمهوری چک آقای یان لیپاوسکی در محل وزارت امور خارجه این کشور به دکتر لاریا تقدیم شد. او یکی از 8 شخصیتی است که مفتخر به دریافت این جایزه شدند.

دکتر کارل لاریا در سال 1989 به منظور تحصیل در رشته مهندسی برق عازم چکسلواکی سابق شد و مدرک لیسانس، فوق لیسانس و دکترا را در همین کشور اخذ نمود. وی شرکت KNIGHTS را در سال 1997 تاسیس کرد. این شرکت در زمینه‌های مربوط به فناوری، بازاریابی و پروژه‌های مالی فعالیت دارد.

وزیر امورخارجه چک از دکتر کارل لاریا به دلیل نقش ارزنده‌اش در ارائه نام نیک از جمهوری چک در غرب آفریقا به ویژه در حوزه دیپلماسی اقتصادی قدردانی به عمل آورد. فعالیت ثابت و بلندمدت دکتر لاریا نه تنها به تعمیق روابط اقتصادی دوجانبه غنا و چک کمک نموده است بلکه سطح روابط سیاسی دو کشور را نیز ارتقا داده است.

شرکت KNIGHTS که توسط این شهروند غنایی در هلند تاسیس شده است پروژه‌های بسیاری را در غنا انجام داده است که از جمله می‌توان به ساخت 50پل فلزی، احیای کارخانه تولید کفش در کوماسی که بیش از 100 کارگر دارد و امضای سند همکاری با دانشگاه علوم و فناوری کوام انکروما اشاره نمود. نقش دکتر لاریا در همکاری نزدیکتر دانشگاه فنی چک و دانشگاه علوم و فناوری کوام انکروما که در سال 2020 منجر به امضای سند همکاری مشترک گردید بی بدیل است.

تصویب اصلاحیه قانون بودجه در پارلمان توگو؛

به گزارش خبرگزاری Togo First مورخ دوشنبه 24 اکتبر 2022، پارلمان توگو اصلاحیه قانون بودجه‌‌ی سال مالی 2022 را تصویب کرد که به موجب آن رقم بودجه این کشور با 5.4درصد رشد نسبت به بودجه اولیه از 1779.2 میلیارد فرانک سیفا به 1874.5میلیارد فرانک سیفا افزایش یافت. دولت توگو علت ارائه اصلاحیه را عدم پیش‌بینی افزایش هزینه‌های مربوط به حوزه‌های امنیتی همچون مقابله با تروریسم و تورم جهانی در قانون بودجه مصوب دسامبر 2021 دانست. سانی یایا وزیر اقتصاد و دارایی توگو در اینباره گفت: ((تغییرات در قانون بودجه به منظور درنظر گرفتن هزینه‌های جدید در موضوعات امنیتی، اجتماعی، حمایت از قدرت خرید خانوارها به ویژه گروه‌های آسیب‌پذیر و همچنین تعدیل مجدد برخی هزینه‌‌ها پس از نظارت منظم بر سطح آنها ضروری بوده است)).

لومه میزبان نمایشگاه بین‌المللی منسوجات آفریقایی؛

به گزارش خبرگزاری Togo First مورخ چهارشنبه 26 اکتبر 2022، امسال توگو میزبان نمایشگاه بین‌المللی منسوجات آفریقایی (SITA) خواهد بود. از تاریخ 4 لغایت 6 نوامبر 2022 شهر لومه پایتخت توگو میزبان هشتمین نمایشگاه بین‌المللی منسوجات آفریقایی خواهد بود. میزبان سال گذشته جیبوتی بوده است. عنوان نمایشگاه سال 2022 ((صنعت پارچه در آفریقا)) می‌باشد. از جمله برنامه‌‌های این نمایشگاه می‌‌توان به کارگاه‌‌های آموزشی، کنفرانس‌‌‌‌ها، رژه‌ها و جشن‌های مد اشاره کرد. وزارت فرهنگ توگو از چند روز قبل فرآیند انتخاب طراحانی که نماینده توگو در این رویداد هستند را آغاز نمود. دلیل انتخاب توگو برای میزبانی این رویداد تلاش دولت این کشور جهت تبدیل لومه به مرکز منطقه‌ای پوشاک می‌باشد. در واقع توسعه صنعت منسوجات به فرآوری پنبه در داخل توگو کمک خواهد کرد.

یادآوری می‌شود که چند هفته پیش از اولین لباس‌های تولید شده در توگو با پنبه توگویی در منطقه صنعتی ADetikope رونمایی گردید و احتمالا از اوایل ژانویه 2023 برای فروش عرضه خواهد شد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما