معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۸/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۶۵

اخبار اقتصادی چین - هنگ کنگ

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی منطقه ویژه اداری هنگ کنگ چین در هفته اول آبان ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این منطقه به شرح زیر ارائه می‌گردد.

میزبانی نشست سه روزه رهبران بانک ها و موسسات مالی جهان

هنگ کنگ طی روزهای سه شنبه تا پنجشنبه آینده میزبان بیش از 200 مدیر ارشد از جمله مدیران اجرایی 30 بانک و صندوق بین المللی خواهد بود.

کاهش شاخص قیمت مسکن  و افزایش اجاره بها در هنگ کنگ

آمارهای دولت هنگ کنگ حکایت از آن دارد که قیمت مسکن در این شهر در ماه گذشته میلادی افت 2.1 درصدی داشته و به پایین ترین رقم از ژانویه 2019 رسیده است. افزایش نرخ بهره بانکی و افت رشد اقتصادی خریداران احتمالی را از خرید باز داشته است. قیمت مسکن از سپتامبر سال گذشته تاکنون 9 درصد افت کرده است. اما در مقابل، شاخص رسمی اجاره مسکن در هنگ کنگ ماه گذشته برای پنجمین ماه متوالی شاهد افزایش بود. افت خرید خانه و روی آوردن متقاضیان به بازار اجاره را می‌توان از دلایل رشد اجاره خانه برشمرد.

افت شاخص اصلی بازار بورس هنگ کنگ

پس از آنکه در پایان نشست کنگره حزب خلق در پکن هیچ نقشه راهی برای کاستن از محدودیت های کرونایی اعلام نشد و طرح محرک اقتصادی ای نیز در دستور دولت چین قرار نگرفت، شاخص اصلی بازار بورس هنگ کنگ این هفته شاهد افت 1128 واحدی بود و به پایین ترین رقم در طی بیش از 13 سال گذشته رسید.  ارزش سهام غول های فن آوری همچون علی بابا، تنسنت، میتوان و جی دی افت بیش از 11 درصدی را تجربه کرد. در همین حال آمارهای رسمی دولت چین که این هفته منتشر شد نشان داد که اقتصاد چین در سه ماهه سوم سال علیرغم عملکرد ضعیف بخش اشتغال و خرده فروشی، شاهد رشد 3.9 درصدی بوده است.

تصویب برنامه حمایت از کسب و کارهای کوچک

روزنامه چاینا دیلی نوشت، کابینه دولت چین این هفته بخشنامه ای را به تصویب رسانده که هدف از آن تشویق 111 میلیون کسب و کار خویش فرمای این کشور است. از جمله این سیاست های تشویقی می‌توان به کاهش مالیات، تسهیلات مالی، حمایت از اشتغال زایی، توسعه دیجیتال و حمایت از مالکیت معنوی این کسب و کارها اشاره کرد.

افزایش تدابیر امنیتی برای جلوگیری کلاهبرداری‌های تلفنی در هنگ کنگ 

به دنبال افزایش کلاهبرداری‌های تلفنی در هنگ کنگ که منشاء بخش عمده ای از آنها سرزمین اصلی چین گزارش شده است، اوپراتورهای تلفن همراه هنگ کنگی در حال تهیه طرحی هستند که به موجب آن قبل از برقراری تماس های تلفنی از منشاء چین، به مخاطب از طریق یک علامت (+) بر روی نمایشگر تلفن و یک پیام صوتی کوتاه نسبت به اهداف احتمالی کلاهبردارانه این تماس ها هشدار داده خواهد شد.

پیش بینی افزایش قیمت برق در سال آینده

مدیر شرکت سی ال پی، یکی از دو شرکت بزرگ توزیع برق هنگ کنگ این هفته اعلام کرد، به دلیل تبعات جنگ اوکراین، مشترکان سال آینده باید بهای بیشتری را برای مصرف برق پرداخت کنند. به گفته وی نوسان قیمت ها در بازار جهانی انرژی فشار زیادی را بر این شرکت وارد کرده است.

کشف بزرگترین پرونده پولشویی تاریخ هنگ کنگ

رسانه‌های هنگ کنگ این هفته از کشف بزرگترین پرونده پولشویی تاریخ این منطقه به مبلغ 3.5 میلیارد دلار هنگ کنگ خبر دادند. در این پرونده تاکنون 2 نفر بازداشت شده اند. نیروهای پلیس به سه خانه، دو شرکت، یک طلا فروشی و یک صرافی یورش برده و حدود 248 هزار دلار هنگ کنگ را در حساب های بانکی این افراد بلوکه کرده اند. تحقیقات در مورد این پرونده همچنان ادامه دارد.

بهبود رتبه دانشگاه‌های هنگ کنگ در جدیدترین رده بندی برترین دانشگاه‌های جهان 

در جدیدترین رده بندی برترین دانشگاه‌های جهان توسط مجله تایمز، دانشگاه‌های هنگ کنگ شاهد بهبود رتبه بوده اند. بر این اساس دانشکده حقوق دانشگاه هنگ کنگ امسال با 12 پله صعود در رتبه بیست و چهارم جهان جای گرفته است. همچنین دانشکده پزشکی دانشگاه چینی هنگ کنگ با 8 پله صعود در رتبه چهل و چهارم جهان جای گرفته است. دانشکده حقوق همین دانشگاه نیز با یک جهش قابل توجه 101 پله ای به رتبه چهل و هفتم جهان رسیده است.  در علوم اجتماعی نیز دانشگاه‌های چینی هنگ کنگ، پلی تکنیک و سیتی یو به ترتیب در رتبه‌های 60، 68 و 100 جای گرفته اند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما