معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۷/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۷

اخبار اقتصادی جمهوری دموکراتیک کنگو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری دموکراتیک کنگو، جمهوری کنگو برازاویل و جمهوری آفریقای مرکزی در نیمه دوم مهرماه ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور، به شرح ذیل اعلام می‌گردد.

بر اساس گزارش بانک جهانی، جمهوری دموکراتیک کنگو یکی از پنج کشور فقیر جهان است.

براساس گزارش بانک جهانی، در سال 2021، تقریباً 64 درصد از جمعیت کنگو با کمتر از 2.15 دلار در روز زندگی کردند و تقریباً از هر شش نفر یک فرد در کشورهای منطقه زیر ساحل مانند جمهوری دموکراتیک کنگو در فقر شدید زندگی می‌کند.

دولت ماهانه با پرداخت 40 درصد از بهای سوخت مصرفی به مردم کمک می‌کند.

پاتریک مویایا، وزیر ارتباطات و رسانه و سخنگوی دولت جلسه توجیهی هفتگی دوشنبه 10 اکتبر 2022 (18 مهر 1401) در مورد مذاکرات هفتاد و دومین نشست شورای وزیران و مسائل جاری را رسماً آغاز کرد. سخنگوی دولت در این نشست در مورد پرونده ارائه شده توسط وزیر دارایی که وضعیت مالی دولتی را گزارش کرده بود، بحث کرد. وی توضیح داد که تا 30 سپتامبر 2022 (8 مهر 1401)، دولت از تخصیص بودجه برای سال مالی جاری فراتر رفته است.

با توجه به تأثیر اجتماعی این تخصیص بودجه توسط دولت، پاتریک مویایا اشاره کرد که هنوز کارهای زیادی باید انجام شود تا این جمعیت بیش از 100 میلیون نفر این بهبود را احساس کنند. با این حال، او به عنوان مثال یادآوری کرد که دولت ماهانه با پرداخت 40 درصد بهای سوخت مصرفی انواع وسایل نقلیه در کنگو به خانوارهای کنگویی کمک می‌کند. وی گفت: "دولت برای سوختی که ما از طریق شرکت‌های نفتی مصرف می‌کنیم یارانه تخصیص داده است تا تأثیر منفی بر زندگی مردم نداشته باشد".

خاتمه زمان اعلام نامزدی برای مناقصه بلوکه‌های گازی دریاچه کیوو

حدود 10 شرکت برای مناقصه سه بلوک گازی در دریاچه کیوو واقع در شرق ج. د. کنگو، روز چهارشنبه (20 مهر) ابراز علاقه کرده اند. پیش از این، دولت وعده داده بود که مناقصه‌ها "عمومی، شفاف، بی طرفانه و رقابتی"  برگزار شود. دیدیه بودیمبو، وزیر هیدروکربن کنگو، پس از پایان شمارش نامزدها که به طور زنده از تلویزیون ملی پخش شد، اطمینان داد: "فرصت‌ حضور در مناقصه به همه شرکت‌ها اعطا شد و هیچ عمل فساد انگیزی قابل تحمل نخواهد بود."

فراخوان این سه بلوک گازی اواخر تیرماه همزمان با 27 بلوک نفتی آغاز شد. آقای بودیمبو گفت که ارسال درخواست ها برای بلوک های نفتی تا 29 ژانویه 2023 ادامه دارد. بر اساس قرائت صورتجلسه، ده‌ها "شرکت و کنسرسیوم" به فراخوان مناقصه برای بهره برداری از سه بلوک گازی در دریاچه کیوو گرابن واقع در مرز بین جمهوری دموکراتیک کنگو و رواندا پاسخ دادند. در میان نامزدها به ویژه دو شرکت "Winds exploration and production LLC" و "Ray Group Electromechanics" علاقه مند به سه بلوک ایجو، لواندفو، ماکِله (Makele، Lwandofu و Idjwi) هستند.

وزیر هیدروکربن اعلام کرد: "از یک سو، بهره برداری از گاز متان موجود در آب های دریاچه کیوو، که نشان دهنده خطر دائمی یک بلای طبیعی است، یک الزام امنیتی برای مردمی است که در مجاورت مستقیم دریاچه زندگی می‌کنند، و از سوی دیگر، پاسخی به نیاز انرژی دو استان بزرگ کشورمان (کیووی شمالی و جنوبی) است." وی افزود: به طور کلی، هدف "توسعه منابع هیدروکربنی کشور با در نظر گرفتن توسعه اقتصادی و اجتماعی مردم منطقه است". بار دیگر، وزیر در خطاب به شرکت‌های علاقه‌مند به سرمایه گذاری، اطمینان داد که بقیه فرآیند مناقصه "عمومی، شفاف، بی‌طرفانه و رقابتی با هدف دستیابی به مشارکت‌های برد-برد به نفع همه طرف‌ها" باقی خواهد ماند. وی خاطرنشان کرد: "وزارت هیدروکربن‌ها در نظر دارد تا پایان ماه اکتبر قراردادهای مشارکت در تولید را امضا کند."

اتحادیه اروپا 25 میلیون یورو به ج. د. کنگو برای مبارزه با بحران غذایی اعطا کرد.

در بیانیه مطبوعاتی که توسط واحد ارتباطات اتحادیه اروپا در روز چهارشنبه مورخ 22 اکتبر 2022 منتشر شد، هیئت اتحادیه اروپا از اعطای 25 میلیون یورو به جمهوری دموکراتیک خبر داد که کنگو را قادر می سازد تا با بحران غذایی مقابله کند.

هیئت اتحادیه اروپا در جمهوری دموکراتیک کنگو معتقد است که کمک مالی حاضر این کشور را قادر می‌سازد تا ظرفیت‌های تولید کشاورزی و انعطاف‌پذیری سیستم‌های غذایی خود را با هدف ارتقای امنیت غذایی تقویت کند. به گفته همین منبع، اعطای این مبلغ بخشی از حمایت گسترده‌تر و فوری اتحادیه اروپا از سیستم‌های غذایی در کشورهای شریک آفریقا، کارائیب و اقیانوس آرام به منظور کمک به مردم آسیب‌پذیر برای غلبه بر پیامدهای جنگ روسیه و  اوکراین است. از نظر ماتیلدا شدوین (Matilda Schedwin)، رئیس هیئت اتحادیه اروپا در جمهوری دموکراتیک کنگو، این کمک مالی مطمئناً همه مشکلات بحران غذایی را حل نخواهد کرد، اما گواه شراکتی است که بین جمهوری دموکراتیک کنگو و اتحادیه اروپا وجود دارد.

از طریق این بیانیه مطبوعاتی، اتحادیه اروپا در جمهوری دموکراتیک کنگو اعلام کرد که استراتژی آن‌ها مستقیماً مناطق اصلی شهرهای کشور را هدف قرار داده است؛ به عبارتی، کمک مالی پرداخت شده، با هدف تقویت ظرفیت‌های تولید مواد غذایی در اطراف شهرهای ویروگانا، یانگامبی، اوپمبا و مناطق حاشیه‌ای کینشازا به منظور تامین مناطق و توده‌های جمعیتی شهرهای گوما، لوبوباشی و کینشازا می‌باشد.

دولت لایحه قوانین دیجیتال را تصویب کرد.

لایحه قوانین دیجیتال در هفتاد و سومین جلسه شورای وزیران مورخ 14 اکتبر 2022 (22 مهر 1401) توسط ابراند کولونگل، وزیر دیجیتال ارائه و از آن دفاع شد. وی اشاره کرد که در تدوین قوانین دیجیتال از نظرات و توصیه‌های برخی سازمان‌های بین‌المللی فعال در این بخش نیز بهره خواهند برد.

پاتریک مویایا سخنگوی دولت تصریح کرد: "با ادغام این نگرانی‌ها، کارشناسان تصمیم گرفتند تدوین لایحه قوانین دیجیتال را با محدود کردن شدید دامنه کاربرد آن به بخش دیجیتال ساختار دهند. بنابراین متن از 7 باب به 5 باب رسیده است تا از هرگونه تعارض در حوزه با سایر قوانین جاری، به ویژه قانون مخابرات و فناوری اطلاعات و ارتباطات جلوگیری شود."

علاوه بر این، با استفاده از قوانین دیجیتال، جمهوری دموکراتیک کنگو مانند هر کشور دیگری با مسائل و چالش‌های جدیدی مواجه است، این امر به ویژه با حفاظت از حریم خصوصی، حاکمیت دیجیتال بر داده‌های شهروندان از طریق اعتبار بخشی قانونی به ابزار و نوشتار الکترونیک، و با حمایت از مصرف کنندگان در زمینه تجارت الکترونیک در برابر انتشار اخبار جعلی و هم چنین با پاسخ هایی در نظر گرفته شده برای اعمال مخرب در سیستم های اطلاعاتی که ممکن است در آن اشخاص حقیقی یا حقوقی قربانی شوند مواجه است. وزیر دیجیتال اعلام کرد: " قانون نویسی امکان گروه بندی متون حقوقی با هدف اطمینان از هماهنگی بین متون مختلف و ایجاد یک کل منسجم را فراهم می‌کند. هدف اصلی این است که حقوق [این بخش] یکسان سازی و به منظور تسهیل در کاربرد و تفسیر، خوانا و قابل دسترس شوند."

دولت خواستار کنار گذاشتن سوخت‌های فسیلی به نفع انرژی‌های تجدیدپذیر فراوان شد.

در یک بیانیه مطبوعاتی منتشر شده در روز دوشنبه، 17 اکتبر 2022 (25 مهر 1401)، دوازده سازمان مردم نهاد که در داخل پلتفرم Dynamique POLE (سیاست انرژی) گروه بندی شده اند، از دولت کنگو تقاضا کردند که سوخت های فسیلی را کنار بگذارد و سیاستی را اتخاذ کند که به نفع انرژی‌های تجدیدپذیر باشد، انرژی‌هایی که منابع فراوان آن در جمهوری دموکراتیک کنگو یافت می‌شود.

تعلیق اخذ مالیات بر ارزش افزوده (VAT) بر روی برخی از محصولات

نخست وزیر ژان میشل ساما لوکوند کینگه در 15 اکتبر 2022 دو فرمان را برای تعلیق جمع آوری مالیات بر ارزش افزوده (VAT) بر روی برخی محصولات امضا کرد. تعلیق وصول مالیات بر ارزش افزوده مایحتاج اساسی و مالیات اضافه بر واردات و فروش برخی از کالاها در بخش سیمان و املاک و مستغلات. این دو متن یعنی پیش نویس مصوبه تعلیق مالیات بر ارزش افزوده برای مایحتاج اساسی و پیش نویس مصوبه تعلیق مالیات بر ارزش افزوده واردات و فروش برخی کالاها در حوزه سیمان و املاک در پنجاه و دومین جلسه هیات وزیران به تصویب رسید. نیکلاس کزادی وزیر اقتصاد در همین زمینه گفت: این پروژه‌ها در چهارچوب تلاش‌های دولت برای مهار پیامدهای جنگ در اوکراین است.

آفریقا: این قاره اکنون بیشتر از جنوب آسیا دارای مردم فقیر است

یک مطالعه جدید نشان می دهد که تعداد افرادی که در کشورهای جنوب صحرای آفریقا در فقر زندگی می‌کنند از جنوب آسیا پیشی گرفته است. نزدیک به 579 میلیون آفریقایی در شرایطی زندگی می‌کنند که در این مطالعه «فقر حاد چند بعدی» نامیده است. شاخص جهانی فقر چند بعدی (MPI) امسال که در روز دوشنبه (19 اکتبر 2022) توسط یک آژانس سازمان ملل متحد و یک مرکز تحقیقاتی دانشگاه آکسفورد منتشر شد، می‌گوید که این اولین بار از زمان تدوین این شاخص است که تعداد فقرا در آفریقا افزایش یافته است و از جنوب آسیا پیشی گرفت. این تا حدی به این دلیل است که آمارهای جدیدتری برای جنوب آسیا در دسترس است. جایی که 385 میلیون نفر در حال حاضر در فقر زندگی می‌کنند - اما هم چنین به این دلیل است که هند در بهبود زندگی مردمش پیشرفت چشمگیری داشته است. با این وجود، هند با 229 میلیون نفر بیشترین جمعیت فقیر را دارد در حالی که نیجریه با 97 میلیون نفر در رتبه بعدی قرار دارد.

این شاخص توسط برنامه توسعه سازمان ملل متحد و ابتکار فقر و توسعه انسانی آکسفورد در بریتانیا منتشر شده است. این بر اساس نظرسنجی خانوارها در 111 کشور در سراسر جهان است. برخلاف روش‌های قدیمی‌تر، قضاوت فقر تنها بر اساس درآمد، MPI از طیف وسیع‌تری از معیارها - مانند دسترسی به آموزش، بهداشت، مسکن، آب آشامیدنی، بهداشت و برق - برای ارزیابی سطوح فقر استفاده می‌کند. بر اساس این استانداردها، محققان می‌گویند تعداد فقرای جهان دو برابر تعداد افرادی است که زیر خط فقر بین المللی 1.90 دلار در روز زندگی می‌کنند. نویسندگان این مطالعه می‌گویند که شاخص ریزدانه فقر آن‌ها امکان توسعه مداخلات دقیق تری را برای پایان دادن به فقر فراهم می‌کند. آنها می افزایند که ویژگی‌های جدید مطالعه امسال به کسانی که با فقر مبارزه می‌کنند کمک می‌کند تا استراتژی‌هایی طراحی کنند که جنبه‌های متعدد فقر را به طور همزمان بررسی کنند. از دیگر یافته‌های قابل توجه شاخص 2022 که به آفریقا مربوط می‌شود: 50 میلیون نفر در سه فقیرترین کشور جهان: نیجر، سودان جنوبی و بورکینافاسو در فقر حاد زندگی می‌کنند.

فقرا در جنوب صحرای آفریقا بیشتر از سایر مناطق، محروم از برق و آب آشامیدنی هستند. این مطالعه می‌گوید: نرخ برق رسانی منطقه 48.4 درصد است و در حداقل هشت کشور، کمتر از 20 درصد جمعیت به برق دسترسی دارند.

در میان 20 کشوری که قبل از شیوع همه‌گیری کووید-19 سطح فقر را سریع‌تر کاهش دادند، 12 کشور آفریقایی بودند: کنگو، ساحل عاج، اتیوپی، گامبیا، گینه، لیبریا، مالاوی، مالی، موزامبیک، سائوتومه و پرینسیپ، سیرا. لئونه و توگو در سال 2020، این مطالعه پیش‌بینی کرد که همه‌گیری باعث پیشرفت در جهت پایان دادن به فقر بین 3 تا 10 سال خواهد شد.

جمهوری کنگو (برازاویل) ؛

 معافیت از عوارض گمرکی برای برخی از مایحتاج اولیه

دولت کنگو به تازگی تصمیم گرفته است برای مبارزه با هزینه‌های بالای زندگی در این کشور که عمدتاً به واردات مواد غذایی وابسته است، چندین کالای اساسی را از مالیات گمرک معاف کند. بر اساس بخشنامه امضا شده توسط ژان باپتیست اوندایه، وزیر اقتصاد و دارایی این معافیت ها محصولات غذایی اساسی مانند گندم، روغن نباتی تصفیه شده، گوشت، ماهی دریایی منجمد، ماهی شور، برنج و شیرخشک را شامل می‌شوند. ایضا مانند نهاده‌های کشاورزی و دامی و هالیوتیک به ویژه کود یا نهاده‌های مورد استفاده در تولید خوراک دام.

تمامی این محصولات از «معافیت حقوق گمرکی، هزینه رایانه و مالیات بر ارزش افزوده» برخوردار خواهند شد. معافیتی که به مدت یک سال قابل اجرا خواهد بود. این تصمیم مورد استقبال مرمانس بابونگا (Mermans Babounga)، دبیر اجرایی دیده‌بان حقوق مصرف‌کنندگان کنگو قرار گرفته است، که بیش از هر چیز از مقامات می‌خواهد اقدامات بیشتری انجام دهند. وی در این رابطه گفت: "این بخشنامه یکی از اقداماتی است که ما منتظر آن بودیم، البته ما نمی‌گوییم کافی است. از دولت می‌خواهیم برای معافیت عوارض خودروهای حمل‌ونقل مواد غذایی نیز همین کار را انجام دهد." طرح تاب آوری مذکور توسط مرمانس بابونگا به واسطه دولت برای مقابله با افزایش قیمت های بازار و تورم مشاهده شده از آغاز درگیری روسیه و اوکراین تهیه شده است. کنگو-برازاویل وابسته به وارداتی است که بین 500 تا 700 میلیارد فرانک سی اف ای در سال تخمین زده می‌شود.

لغو برخی اقدامات علیه کووید-19

هیئت هماهنگی ملی برای مدیریت همه گیری کرونا ویروس/کووید-19 پایان وضعیت اضطراری بهداشتی در جمهوری کنگو را اعلام کرد.

مقامات کنگو به اقدامات مرتبط با ویروس کرونا پایان دادند. در واقع، اکثر محل های اختصاص داده شده به مراقبت های درمانی دیگر موارد مبتلا به کووید-19 را مشاهده نمی‌کنند. این کشور بیش از پنج ماه است که هیچ مورد مرگ ناشی از ویروس را ثبت نکرده است. هیئت هماهنگی ملی برای مدیریت همه‌گیری کروناویروس/ کووید-19 در سی و ششمین نشست خود که در محل مجلس (کاخ مردم) تحت نظارت دنیس ساسو انگوسو، رئیس دولت برگزار شد، اظهار داشت: "همه‌گیری در سطح ملی به کاهش خود ادامه می‌دهد."

هیئت هماهنگی ملی برای مدیریت همه‌گیری کروناویروس کووید-19 پایان وضعیت اضطراری بهداشتی در سراسر کشور را در روز جمعه مورخ 14 اکتبر 2022 (22 مهر 1401) اعلام کرد. این تصمیم بیش از دو سال پس از اجرایی شدن این اقدام استثنایی اتخاذ شده است. این تصمیم با بهبود وضعیت بهداشتی مربوط به COVID-19 در جمهوری کنگو توضیح داده شده است. به گفته سازمان بهداشت جهانی (WHO) در دو سال، نزدیک به 400 نفر در جمهوری کنگو بر اثر کووید-19 جان خود را از دست داده اند.

تغییرات آب و هوایی - مبارزه بهتر با خشکسالی یک اولویت جهانی است

در گزارشی که اخیراً منتشر شده، سازمان ملل متحد ارقام هشداردهنده‌ای را اعلام کرده است: حداقل 1.5 میلیارد نفر در این قرن به طور مستقیم تحت تأثیر خشکسالی قرار گرفته‌اند و هزینه اقتصادی در این مدت حدود 124 میلیارد دلار برآورد شده است. این سازمان بار دیگر زنگ خطر را به صدا در می آورد تا به دولت ها در مورد وضعیت اضطراری آب و هوایی پیش روی کره زمین هشدار دهد. برای سازمان ملل، خشکسالی در حال تبدیل شدن به بیماری همه گیر بعدی است، زیرا اگر اقدام فوری صورت نگیرد، بیشتر کشورهای جهان در سال های آینده با تنش آبی زندگی خواهند کرد. جای تعجب نیست که تغییرات آب و هوایی مستقیماً مسئول این بلای طبیعی است. همان طور که این گزارش اشاره می‌کند، دما در حال افزایش است و الگوهای بارندگی را مختل می‌کند. شدت و مدت خشکسالی در بسیاری از نقاط جهان، اما عمدتاً در آفریقا، در حال تشدید است. در نوامبر 2021، دانشمندان هشدار داده بودند که در صورت تداوم عدم بارندگی فصلی در سال 2022، خشکسالی بی سابقه ای در شاخ آفریقا قریب الوقوع است شرق آفریقا و به ویژه بخش‌هایی از سومالی، جیبوتی، اتیوپی و کنیا، خشک‌ترین شرایط و گرم‌ترین دما را از زمان آغاز ثبت‌های ماهواره‌ای تجربه می‌کنند. در نتیجه، در حال حاضر 13 میلیون نفر با کمبود شدید آب و غذا مواجه هستند و پیش‌بینی می‌شود که تا اواسط سال 2022، 25 میلیون نفر نیز به همین سرنوشت دچار شوند.

دانشمندان تغییرات آب و هوایی را عامل بحران فعلی در بخشی از جهان می دانند که کمترین توانایی را برای مقابله با آن دارد. آفریقا به عنوان یک کل تنها حدود 2 تا 3 درصد از انتشار گازهای گلخانه ای جهانی را که باعث گرم شدن کره زمین و تغییرات آب و هوایی می‌شود، تشکیل می دهد. با این حال، این قاره پیامدهای سنگینی را از بحران آب و هوایی متحمل می‌شود، از جمله افزایش امواج گرما، خشکسالی شدید و طوفان‌های فاجعه بار، مانند آنچه در سال های اخیر موزامبیک و ماداگاسکار را درنوردیده است. بر اساس گزارش 2022 هیئت بین دولتی تغییرات آب و هوا، بخش های کلیدی توسعه قبلاً متحمل خسارات و آسیب های قابل توجهی از تغییرات آب و هوایی انسانی شده اند، از جمله از دست دادن تنوع زیستی، کمبود آب، کاهش تولید مواد غذایی، از بین رفتن زندگی انسانی و کاهش رشد اقتصادی.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما