معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۸/۱۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۹

درآمد و سهم دولت سنگال از منابع نفت و گاز این کشور

دکتر عثمان سیسه، مدیر کل شرکت منابع نفتی و معدنی سنگال در مصاحبه با خبرگزاری داکاراکتو اشکال مختلف قرارداد نفتی سنگال و روند توزیع منابع و همچنین سهم سنگال در توزیع این منابع را توضیح داد.

وی اظهار داشت: هنگامی‌ که دولت سنگال تصمیم گرفت که ارائه کلیه خدمات لازم برای اکتشاف و در صورت لزوم بهره برداری از منابع نفت و گاز را در صورت کشف ذخایر واگذار کند، آنگاه طرفین یک قرارداد مشارکت تحقیق و تولید امضا می‌کنند.

بنابراین، شرکت خصوصی علاقمند به سرمایه گذاری و شرکت پتروسن، نیروهای خود را برای راه اندازی یک سرمایه گذاری مشترک برای انجام عملیات نفتی تشکیل می دهند. شرکت ملی پتروسن (که یک نهاد دولتی است) صاحب ده درصد (۱۰) از سهام مشترک است که در صورت کشف تا ۲۰ درصد (۲۰٪) امکان افزایش آن را دارد. بدیهی است که پتروسن هیچ ریسکی را در اجرا و تامین مالی عملیات نفتی متقبل نخواهد شد.

در مورد دولت سنگال، حق الزحمه آن بر اساس تولید باقیمانده ارزیابی می‌شود که حاصل کل تولید تجاری منهای سهم نفت و گاز در نظر گرفته شده برای بازیابی هزینه‌های نفت، حداکثر هفتاد و پنج درصد است. بنابراین تنها بیست و پنج درصد (۲۵ درصد) باقیمانده (سود نفت) بین دولت و پیمانکار (شرکت خصوصی و پتروسن) تقسیم خواهد شد.

طبق مفاد ماده ۲۲ قرارداد مشارکت در تولید، سهام دولت بر حسب میزان تولید روزانه از نظر تعداد بشکه یا معادل گاز بین سی و پنج درصد (۳۵%) تا پنجاه و هشت درصد (۵۸%) متغیر است.

 علاوه بر این، اگر پتروسن بیست درصد (۲۰%) از سهام طرف متعاهد را در اختیار داشته باشد که بین شصت و پنج درصد (۶۵%) تا چهل و دو درصد (۴۲%) متغیر است، سهم آن از تولید روزانه بین هشت و چهاردهم درصد (8.4 درصد) تا سیزده درصد (۱۳%) متغیر است.

به راحتی می‌توان دریافت که دولت سنگال بیش از ۱۰ درصد از سود عملیات نفتی را به دست می آورد. در واقع، درآمد تجمیعی دولت (با لحاظ اینکه پتروسن یک نهاد دولتی است) بین چهل و هشت درصد (۴۸٪) و شصت و شش درصد (٪۶۶) بدون در نظر گرفتن تعهدات مالیاتی طرف متعهد متغیر است.

 برگرفته از خبرگزاری dakaractu مورخ ۱۷ اکتبر ۲۰۲۲،

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما