معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۷/۲۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۰۸

اخبار اقتصادی شمال افغانستان – مزار شریف

اهم اخبار و تحولات اقتصادی شمال افغانستان در هفته سوم مهر ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

انتقال بیش از 93 هزار تن اموال تجاری از طریق راه آهن شمال

طی یک هفته گذشته بیش از 93 هزار تن کالا از طریق راه آهن شمال منتقل شده‌است. از بندر حیرتان 71548 تن کالا، از بندر آقینه 10810 تن کالا و از بندر تورغندی نیز 11291 تن کالای تجاری وارد و  337 تن صادر شده است. (خبرگزاری جمهور)

http://www.jomhornews.com/fa/news/154993/

 افغانستانی‌ها در صدر فهرست سرمایه‌گذاران در ایران قرار گرفتند

«حسین سلیمی» رئیس انجمن سرمایه‌گذاری خارجی ایران در گفتگو با بازارنیوز پیرامون آخرین وضعیت جذب سرمایه خارجی به بخش‌های اقتصادی ایران در نیمه نخست سال ۱۴۰۱ اظهار داشت: در طول ۶ ماهه ابتدایی سال جاری، میزان جذب سرمایه خارجی به بخش‌های اقتصادی ایران از رشد ۵۰ درصدی برخوردار بوده که این میزان افزایش، حاکی از جهش قابل توجه تزریق سرمایه به بدنه اقتصادی ایران در مقایسه با سال‌های گذشته است. رئیس انجمن سرمایه‌گذاری خارجی ایران در پاسخ به این سوال که عمده سرمایه‌گذاری خارجی از سوی سرمایه‌گذاران کدام کشور‌ها انجام می‌شود، گفت: در حال حاضر اتباع کشور افغانستان در رتبه نخست ورود سرمایه قرار دارند. تا قبل از تحولات سیاسی این کشور، ورود سرمایه از سوی اتباع افغان با ضرب آهنگ کمتری انجام می‌شد، اما از آن زمان به این سو، فرآیند تزریق نقدینگی از سوی آنها به اقتصاد ایران هم از نظر تعداد و هم از نظر ارزش، افزایش داشته است. وی پیرامون جزئیات سرمایه خارجی اتباع افغانستانی، خاطر نشان کرد: در حال حاضر، میانگین ورود سرمایه از سوی سرمایه‌گذاران افغان، بین ۵۰۰ هزار تا ۲ میلیون دلار برآورد می‌شود که در نوع خود یک امر تازه در این زمینه محسوب می‌شود. سلیمی همچنین در خصوص سرمایه‌گذاران دیگر کشور‌های خارجی، اظهار داشت: بر اساس آخرین بررسی‌های انجام شده، سرمایه‌گذاران افغانستانی، ترکیه‌ای، کشور‌های اروپایی و عراقی، به ترتیب در جایگاه‌های اول تا چهارم قرار دارند. رئیس انجمن سرمایه‌گذاری خارجی ایران در پایان اعلام کرد: در حال حاضر ۹۰ درصد جذب سرمایه انجام شده متعلق به بخش صنعت بوده و پس از آن، بخش‌های کشاورزی و معدن در رتبه‌های بعدی قرار دارند. (خبرگزاری پیام آفتاب)

https://www.avapress.com/fa/news/259476/افغانستانی-ها-صدر-فهرست-سرمایه-گذاران-ایران-قرار-گرفتند

آغاز کار عملی پروژه تاپی در افغانستان

مفتی عصمت الله برهان سخنگوی وزارت صنایع و معادن طالبان روز جمعه (۱۵ مهر) گفت که در حال حاضر گفتگوهای مقامات طالبان در مورد پروژه تاپی با مقامات ترکمنستان ادامه دارد.  وحید الله حلیمی معاون فنی وزارت معادن و صنایع در رأس یک هیأت ارشد به ترکمنستان رفته است. ترکمنستان تعهد کرده تا در ساختن شبکه گاز شهری و پارک صنعتی هرات همکاری کند.  کار احداث تأسیسات تاپی در ترکمنستان آغاز شده و تا مرز افغانستان رسیده است. (خبرگزاری پیام آفتاب)

https://www.payam-aftab.com/fa/news/101359/طالبان-کار-عملی-پروژه-تاپی-افغانستان-بزودی-آغاز-می-شود

 بهره‌برداری از راه آهن هرات- خواف تا دوماه آینده

اداره راه‌آهن افغانستان اعلام کرده است که کار تعمیر راه آهن خواف- هرات به‌سرعت ادامه دارد و تا دو ماه آینده تکمیل می‌شود. همزمان با تکمیل راه آهن خواف- هرات، ایران قول داده است تا انتقال کالا از این طریق به افغانستان را در آینده نزدیک آغاز کند. قرار است راه آهن خواف – هرات سالانه ۶ میلیون تن بار و یک میلیون مسافر را منتقل کند و نه تنها تجارت افغانستان با ایران را تقویت می‌کند بلکه اهمیت زیادی برای سایر کشورهای منطقه از جمله تاجیکستان، قرقیزستان، چین و هند دارد. این مسیر راه آهن بخشی کلیدی از پروژه ۲ میلیارد دلاری کریدور راه آهن پنج کشور (FNRC) است. پروژه کریدور راه آهن پنج کشور احداث یک خط راه آهن عبور کننده از کشورهای چین ، قرقیزستان ، تاجیکستان ، افغانستان و ایران را پیش بینی می‌کند که با ادامه به ترکیه خواهد رسید. این خط آهن کشورهای یادشده را نه تنها به یکدیگر بلکه به اروپا متصل خواهد کرد. (خبرگزاری صدای افغان)

https://www.avapress.com/fa/news/259512/خط-آهن-هرات-خواف-دوماه-آینده-آماده-بهره-برداری-می-شود

درخواست کارخانه دارن بلخ مبنی بر کاهش مالیات

برخی از کارخانه‌داران در بلخ از طالبان می‌خواهند که برای حمایت از آنان مالیات را کاهش دهد. کمبود مواد خام و  افزایش بهای برق از مشکلات صنعت‌کاران بلخ است. سید محمد هاشمی یکی از بازرگانان بلخی که اخیرا یک باب کارخانه «پنبه» را راه‌اندازی کرده، از طالبان خواست تا برنامه‌های حمایتی از صنعت‌کاران را تقویت کنند. بیش از ۵۰۰ کارخانه‌ کوچک و بزرگ تولیدی در بلخ فعالیت دارند. در عین حال در جلسه اخیر کابینه طالبان که به ریاست ملا محمد حسن آخوند رئیس‌الوزرای طالبان برگزار شد، شیوه جدید جمع آوری مالیات اصناف تصویب شد. (خبرگزاری پیام آفتاب)

https://www.payam-aftab.com/fa/news/101389/کارخانه-دارن-بلخ-خواستار-کاهش-مالیات-شدند

 افزایش 66 درصدی تجارت دو جانبه افغانستان و پاکستان در یک سال گذشته

تجارت دو جانبه بین افغانستان و پاکستان در جریان یک سال گذشته، با رشد ۶۶ درصدی از ۱۲۸ میلیون دلار به ۲۱۳ میلیون دلار رسیده است. رسانه‌های پاکستانی روز چهارشنبه، ۲۰ مهر، گزارش داده‌اند که واردات افغانستان از پاکستان در سپتامبر ۲۰۲۲ به ۸۸.۳۰ میلیون دلار رسیده است، در حالی که سال گذشته در همین ماه این رقم ۴۹ میلیون دلار بود. به همین ترتیب، صادرات افغانستان به پاکستان نیز طی یک سال گذشته از ۷۹.۱۱ میلیون دلار به ۱۲۵.۴۰ میلیون دلار رشد داشته که افزایش ۵۸ درصدی را نشان می‌دهد. (روزنامه 8 صبح)

https://8am.media/in-the-past-year-bilateral-trade-between-afghanistan-and-pakistan-has-increased-by-26/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما