معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۵/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۹۵

افزایش سه‌برابری سود خالص بانک‌های ارمنستان

گزارش‌های مالی بانک‌های ارمنستان نشان می‌دهد در نیمه‌ی نخست سال 2022 (ژانویه تا ژوئن) 17 بانک تجاری این کشور 111 میلیارد درام سود خالص به ثبت رسانده‌اند که نسبت به دوره‌ی مشابه سال گذشته تقریباً 3 برابر افزایش داشته است.

مدیر یک شرکت مشاوره‌ی مالی در ارمنستان معتقد است خدمات بانک‌ها به افراد غیرمقیم به طور قابل توجهی به رشد سود آن‌ها کمک کرده است و درآمدهای حاصل از عملیات ارزی نقش بزرگی ایفا می‌کنند.

پس از جنگ روسیه و اوکراین، تعدادی از روس‌ها وارد ارمنستان شدند. فعالیت آن‌ها در بازار مالی ارمنستان نه تنها بر رفتار درام بلکه بر قیمت خدمات بانکی نیز تأثیر گذاشت. به عنوان مثال، تعدادی از بانک‌ها کارمزد انتقال وجه را افزایش دادند. به این ترتیب، هم حجم خدمات و هم قیمت آن‌ها افزایش یافت. این‌ امر در کنار دیگر عوامل به رشد سود بانک‌ها کمک کرد.

تحلیل این شرکت مشاور نشان می‌دهد در 4 بانک از 17 بانک تجاری ارمنستان، سود خالص نسبت به نیمه‌ی نخست سال گذشته کاهش یافته است. دیگر بانک‌ها افزایش سود را به ثبت رسانده‌اند. با وجود این‌که کل سود نظام بانکی ارمنستان در این دوره افزایش یافته است، مشاهدات نشان می‌دهد همه‌ی بانک‌ها افزایش سود نداشته‌اند.

(منبع: تارنمای هتک)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما