معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۶/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۵۲

اخبار اقتصادی سنگال

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور سنگال در هفته چهارم شهریور ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل اعلام می‌گردد:

 تاکید مکی سال بر رسیدگی به مشکلات زندگی مردم توسط دولت جدید سنگال

رئیس جمهور مکی سال در سخنرانی خود خطاب به ملت سنگال اعلام کرد که انتظار دارد حل مشکلات اجتماعی و اقتصادی که بر زندگی مردم تأثیر می‌گذارد در اولویت باشد. رئیس‌جمهور گفت: انجام اقدامات برای کاهش هزینه‌های زندگی، حمایت از اشتغال و کارآفرینی جوانان، مبارزه با سیل و کاهش هزینه‌های زندگی از جمله کاهش اجاره بها برای من در اولویت‌ها باقی خواهد ماند. وی افزود: دغدغه من این است که هر کاری انجام دهم تا زندگی روزمره برای همه مردم قابل تحمل تر باشد. با این حال وی برخی از تلاش‌هایی را که او و دولتش برای تسکین خانواده‌های سنگالی انجام داده‌اند یادآور شد که هم از اثرات بیماری کووید-19 و هم از پیامدهای جنگ در اوکراین آسیب دیده‌اند. وی بار دیگر اعلام کرد: در حالی که کل جهان با افزایش عمومی قیمت نفت و مایحتاج اولیه مواجه است دولت سنگال اقدامات بی‌سابقه‌ای را برای حمایت از مردم انجام داده است. با این وجود، از آنجایی که این تلاش ها کافی به نظر نمی رسد و دولت نمی‌تواند همیشه به تزریق پول به مردم ادامه دهد  باید راه حل های دیگری اندیشیده شود و دولت جدید در اسرع وقت اقدامات عاجلی انجام دهد. وی در ادامه گفت: با در نظر گرفتن این موضوع ما در آینده رایزنی‌های گسترده ای با همه بخش ها به ویژه انجمن‌های مصرف کننده، تجار و سایر نهادهای ذیربط برای اتخاذ تدابیر جدید در جهت رفاه عمومی مردم انجام خواهیم داد.  

1401.06.26 مجله  Lejecos       

 اعلام قیمت جدید سیمان از سوی وزارت بازرگانی و شرکت‌های کوچک و متوسط سنگال

دولت سنگال در نهایت شکایات تولیدکنندگان سیمان را شنید. اخیراً برخی از آنها به دلیل افزایش هزینه‌ها حتی تصمیم به توقف تولید گرفته بودند. در این میان دلالان و سفته بازان به نوبه خود ممکن است از اقدامات جدید چندان راضی نباشند. در پی نوسانات شدیدی که اخیراً در مورد قیمت سیمان بوجود آمد و باعث شده قیمت یک کیسه 50 کیلوگرمی‌ بین 3700 تا 4000 فرانک در نوسان باشد آمیناتا آسوم دیاتا به گمانه زنی‌ها پایان داده است. وزیر بازرگانی و شرکت‌های کوچک و متوسط طی مصوبه‌ای نسبت به تصویب قیمت سیمان اقدام کرد. بر اساس این مصوبه سقف قیمت ها با احتساب کلیه مالیات ها به شرح زیر است: قیمت کارخانه هر تن 67 هزار، قیمت توزیع کننده هر تن 73 هزار و  قیمت خرده فروشی کیسه 50 کیلوگرمی 3650 فرانک سیفا خواهد بود. همچنین توزیع کنندگان سیمان قیمت های تعیین شده را طبق مقررات جاری بایستی به صورت قابل مشاهده و خوانا در محل فروش درج نمایند. همچنین متخلفانی که از فروش سیمان امتناع کنند نیز مجازات خواهند شد. در مصوبه مذکور دستورالعمل هایی به مدیران تجارت داخلی و فرمانداران منطقه ای داده شده است تا از اجرای دقیق این مصوبه اطمینان حاصل کنند. از سوی دیگر در سایر مناطق کشور قیمت مصوب پس از جلسات شوراهای مصرف منطقه مشخص خواهد شد. این امر در شرایطی است که اخیراً تولید دو کارخانه سیمان در سنگال به نام‌های سیمان دانگوته و سوکوسیم  قدیمی‌ترین کارخانه‌های سیمان در کشور که به زیر مجموعه شرکت فرانسوی ویکات تعلق دارند متوقف شده است. این دو شرکت استدلال می‌کردند که نمی‌توانند به تولید و فروش با قیمت‌های مصوب که افزایش سوخت یا سایر مواد اولیه وارداتی را در نظر نگرفته‌اند ادامه دهند.

1401.06.27 مجله    Lejecos 

 برگزاری کارگاه نوسازی خدمات هواشناسی کشاورزی در آفریقا با شرکت 21 کشور افریقایی در تیس-سنگال  

کارشناسان خدمات ملی هواشناسی و هیدرولوژیکی، نمایندگان فائو و نمایندگانی از وزارتخانه‌های کشاورزی 21 کشور آفریقایی که در برنامه‌های ترویجی و طرح های مقاوم سازی کشاورزی حضور دارند هفته گذشته در یک کارگاه آموزشی در مورد ابزارهای نظارتی جدید کمپین کشاورزی به نام کلایم تاگ در شهر تیس شرکت کردند. این رویداد توسط مرکز آفریقایی برنامه‌های هواشناسی برای توسعه (Acmad)، موسسه تحقیقات و نوآوری بلژیک(Vito)  با مشارکت سازمان‌های غیر دولتی محلی و آژانس ملی هوانوردی غیرنظامی و هواشناسی (Anacim) سازماندهی شد. به گفته آقای عثمان ندایه مدیر عملیات هواشناسی در آژانس ملی هوانوردی غیرنظامی و هواشناسی (Anacim)امکان فراهم نمودن اطلاعات اقلیمی مفید برای نظارت بر کمپین کشاورزی به منظور اطمینان از به روز رسانی بهتر تقویم کشاورزی که به دلیل تغییرات آب و هوایی به ویژه در مناطق خشک و نیمه خشک آفریقا مختل شده است در این گردهمایی مورد بحث و بررسی کارشناسان قرار گرفت. وی افزود: با در نظر گرفتن تغییراتی که در شروع دوره و پایان فصل کشاورزی بیشتر شده مدرن سازی خدمات اطلاعاتی آب و هوایی برای بخش کشاورزی در آفریقا حیاتی شده است. در این کارگاه منطقه‌ای پیرامون آموزش ابزار اطلاعاتی خدمات آب و هوایی برای کشاورزی (Climtag) در آفریقا با هدف ایجاد چارچوبی برای بحث در مورد اطلاعات آب و هوایی موجود و استفاده از آن توسط بخش کشاورزی در سطح محلی، شناسایی داده‌های آب و هوایی مرتبط در مورد تغییرات آب و هوایی موجود در پلت فرم در نظر گرفته شده برای بخش کشاورزی، بررسی شاخص های آب و هوایی قابل اجرا در بخش کشاورزی، تشکیل جلسات عملی در مورد تولید و استفاده از شاخص‌ها برای برنامه ریزی و اقدام سازگاری محلی، تدوین نقشه راه آینده برای آموزش و استفاده از ابزار Climtag در آفریقا و به اشتراک گذاشتن تجربیات در مورد شیوه‌های مطلوب در سطح کشورهای مختلف بحث و گفتگو بعمل آمد. در کارگاه مذکور کارشناسان بیان داشتند که سازگاری برای مقاوم سازی سیستم های کشاورزی موجود در برابر تغییرات آب و هوایی و رویدادهای شدید آب و هوایی و به حداکثر رساندن عملکرد بخش کشاورزی ضروری است. همچنین آنها خاطر نشان کردند که این بخش به شدت به شرایط آب و هوایی وابسته بوده و بنا بر این در برابر تغییرات اقلیمی‌ بسیار آسیب پذیر است. لذا انتظار می رود تغییرات آب و هوایی تغییر پذیری آب و هوا را افزایش دهد و آسیب پذیری مناطق از قبل حساس را افزونتر کند به ویژه مناطقی که از قبل مستعد خشکسالی هستند.

1401.06.28 روزنامه  Sud Quotidien    

 درخواست خرده فروشان مواد غذایی کائولاک از دولت سنگال برای بازنگری در قیمت ها

رئیس انجمن خرده فروشان مواد غذایی   Abdsکائولاک طی یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد تورمی‌ که در حال حاضر بر خانوارها تأثیر می‌گذارد خارج از کنترل می‌باشد و لذا باید هر چه زودتر به این مسئله رسیدگی شود. عمر بولی هماهنگ کننده این انجمن با اظهار تاسف گفت: مسئولیت تورم موجود بین عمده فروشان و دولت تقسیم می‌شود و در این میان خرده فروشان تقصیری ندارند. ما با پرداخت مالیات در اقتصاد محلی مشارکت می‌کنیم. آردو سو رئیس انجمن نیز با گلایه از برخی مطبوعات ناآگاه و برخی انجمن‌های مصرف کننده که آنها را مقصر افزایش قیمتهای مواد خوراکی می دانند بازنگری در قیمت محصولات غذایی را از دولت خواستار شد. علاوه بر این وی از دولت دعوت کرد تا مصرف کنندگان را از دلایل واقعی این امر که ناعادلانه به آنها نسبت داده می‌شود آگاه کند.

1401.06.29 روزنامه Le Quotidien   

 لزوم حمایت از  بخش صنایع دستی در کائولاک-سنگال

اتحادیه ملی اتاق‌های تجارت (Uncm) سنگال جلسه‌ای را برای بررسی موضوعات عمده‌ای که مانع توسعه بخش صنایع دستی می‌شوند ترتیب داد. در این جلسه که در کائولاک برگزار شد عیسی دیه رئیس این اتحادیه اعلام کرد توسعه صنایع دستی راه حلی برای اشتغال جوانان، بهبود اقتصادی و همچنین تولید محلی است. این مقام مسئول همچنین گفت: عمده موضوعاتی که مانع توسعه صنایع دستی می‌شود باید در دولت مورد بررسی قرار گیرد تا راه حل هایی شناسایی شود که این بخش را بسوی پویایی و رشد که منجر به ایجاد اشتغال گسترده می‌شود سوق دهد.

وی برای حمایت از منافع صنعتگران این حوزه توصیه کرد که باید گفتگو بین مقامات دولتی و فعالان این بخش صورت گیرد. در همین راستا عبدالله سار دبیر منتخب دفتر سازمان ملل متحد نیز طی سخنانی خواستار تقویت امر آموزش در وزارت صنایع دستی و تحول بخش غیر رسمی‌ شد. نامبرده از دولت دعوت کرد که مراکز صنایع دستی را به اتاق اصناف واگذار کند و بودجه این اتاق را نیز برای مدیریت بهتر افزایش دهد. همچنین برای ترویج صنایع دستی در سطح کشور یک خط اعتباری ویژه به طور خاص به صنعتگران اختصاص دهد.

1401.06.30 سایت  Equonet.net   

قصد بانک توسعه افریقا برای تامین مالی منابع صندوق توسعه افریقا

بانک توسعه آفریقا قصد دارد بین 4 تا 13 میلیارد دلار در چارچوب شانزدهمین دوره تکمیل منابع صندوق توسعه آفریقا (AfDB) کمک جمع آوری نماید. در این خصوص سنگال از شرکای خود انتظار افزایش سخاوتمندانه منابع صندوق در چارچوب شانزدهمین دوره تجدید منابع را دارد. بانک توسعه آفریقا (AfDB) می خواهد از آفریقا در مواجهه با تغییرات آب و هوایی که با سیل از یک طرف و خشکسالی از سوی دیگر قاره را تهدید می‌کند حمایت کند. برای انجام این کار صندوق به دنبال بسیج منابع مالی است. در این راستا در جریان برگزاری سومین نشست شانزدهمین دوره تجدید منابع صندوق توسعه آفریقا (ADF-16) آدسینا آکین وومی رئیس بانک مذکور طی سخنانی گفت: ما پنجره ای را با کشورهای اهداکننده باز کرده ایم تا بتوانیم بین 4 تا 13 میلیارد دلار آمریکا برای حمایت از اقدامات سازگاری اقلیمی‌ کمک دریافت کنیم. این اقدام در جهت کمک به 20 میلیون روستایی خواهد بود که به فناوری‌های کارآمدتر در جهت مبارزه با تغییرات آب و هوایی و همچنین به  خدمات بیمه ای دسترسی پیدا کنند که در نهایت این امر موجب بازسازی یک میلیون هکتار اراضی کشاورزی تخریب شده خواهد شد. همچنین 9.6 میلیون نفر نیز به انرژی‌های تجدیدپذیر دسترسی خواهند داشت. وزیر اقتصاد، برنامه‌ریزی و همکاری سنگال نیز طی اظهاراتی تاکید کرد: بسیج قوی منابع بیش از هر زمان دیگری برای حمایت از کشورهای آفریقایی در جهت همراهی با برنامه‌های آنها و مقابله با تمام چالش‌های ناشی از این شوک‌های چند وجهی ضروری است. او خواستار حمایت از کشورهای کم درآمد آفریقایی شد که به ویژه از پیامدهای بحران‌های متعددی که قاره آفریقا را تحت تاثیر قرار داده اند متاثر   شده اند. آقای‌هات از شرکای کشورهای افریقایی خواست تا سخاوتمندانه حمایتهای خود را از صندوق در چارچوب اهداف شانزدهمین دوره تجدید منابع افزایش دهند. وی افزود: همچنین صندوق نیاز به حمایت برای بهینه سازی اقدامات خود دارد. به همین دلیل است که سنگال خواستار رویکردهای نوآورانه از نظر انعطاف پذیری در قوانین تخصیص منابع و دسترسی صندوق به بازارهای بین المللی سرمایه است. با این حال آمادو هات با توجه به بزرگی نیازهای آفریقا و کمبود منابع مالی معتقد است که دسترسی صندوق  به بازارهای سرمایه در حال تبدیل شدن به یک ضرورت است. او توضیح داد: این امر اهرمی‌ برای ارائه کمک های مالی به کشورهای کم درآمدتر است. از نظر وی صندوق با دسترسی به بازارهای سرمایه می‌تواند 33 میلیارد دلار علاوه بر سرمایه 25 میلیارد دلاری خود جذب کند. به گفته آقای‌هات، تخصیص مجدد حق برداشت ویژه (Dts) از صندوق بین المللی پول (IMF) نیز فرصتی برای تقویت صندوق است. در این راستا سنگال قصد دارد به حمایت از اجرای یک راه حل فنی که بتواند کمک کنندگان را متقاعد کند ادامه دهد. علاوه بر این سنگال بی صبرانه منتظر نتیجه تامین مالی احداث بزرگراه داکار - سنت لوئی  است که حلقه مهمی در بزرگراه ترانس آفریقایی قاهره - داکار محسوب می‌گردد.

 1401.06.31 روزنامه Le Quotidien          

 قصد سنگال برای تامین گاز اروپا در آینده

سنگال که دارای میدان گازی دریایی بزرگی بطور مشترک با موریتانی می‌باشد در صدد است از عدم صدور گاز روسیه به اروپا استفاده کند و خود را به عنوان تامین کننده گاز این قاره معرفی کند. منابع گازی سنگال طمع ها را بر می انگیزد. انتظار می رود میادین مشترک با موریتانی در سواحل به میزان سالانه 2.5 میلیون تن گاز طبیعی مایع (LNG) از پایان سال 2023 تولید کنند و سپس این مقدار را به 10 میلیون تن در سال 2030 بالغ گردد. در اوایل ماه مه آلمان اعلام کرد که در حال گفتگو های فشرده با سنگال برای تامین گاز طبیعی مایع است. در مجموع 500 میلیارد متر مکعب گاز در میدان Grande Tortue Ahmeyim (GTA) واقع در داخل مرز با موریتانی کشف شده است. اجرای فاز 1 این پروژه مشترک بین دو کشور همسایه در کنار شرکت انگلیسی بریتیش پترولیوم، شرکت آمریکایی کوسموس انرژی، شرکت ملی نفت سنگال و شرکت هیدروکربن‌ها و معدن موریتانی در پایان ماه جولای گذشته بیش از 82 درصد انجام شده است. در این رابطه  گوردون بیرل معاون اجرایی تولید و عملیات شرکت بریتیش پترولیوم گفت: سه چاه از چهار چاه حفر شده است و لوله‌های زیر آب برای اتصال سکوهای مختلف دریایی شروع به نصب شده اند و  یک موج شکن که از واحد مایع سازی محافظت می‌کند گذاشته شده است. همچنین آزمایش ها باید در اواسط سال 2023 انجام شود تا تولید عمدتاً برای صادرات در سه ماهه آخر همان سال صورت پذیرد. در مواجهه با این موضوع سنگال در صدد است تا سیاستهای انرژی خود را باز تعریف کند. در این رابطه مامادو فال کین مشاور انرژی رئیس جمهور سنگال نیز گفت: در ابتدا اولین محموله‌ها فقط برای بازارهای آسیایی در نظر گرفته شده بود و بازار اروپا در تسخیر و تحت کنترل گاز روسیه بود اما جنگ در اوکراین که در 24 فوریه آغاز شد وضعیت را تغییر داد. این امر فرصت‌های جدیدی به روی ما باز می‌کند. وی تاکید کرد آلمان می‌تواند از جولای 2024 روی اولین تحویل‌ها حساب باز کند. برلین حتی حاضر است سه برابر بیشتر از قیمت های پیشنهادی بی پی در سال 2018 برای گاز بپردازد. مذاکرات برای ارزیابی مجدد قرارداد خرید در حال انجام است. آداما دیالو مدیرعامل پتروسن نیز گفت: ایتالیا، پرتغال و جمهوری چک نیز به فازهای 2 و 3 ابراز علاقه کرده‌اند.

1401.06.31 روزنامه   Le Monde Afrique 

 بازدید هیات صندوق توسعه آفریقا از پروژه تولید برنج در منطقه دیوفیور-سنگال

هیئتی از صندوق توسعه آفریقا (ADF) از پروژه تولید برنج در دره بابولایه واقع در دیوفیور در منطقه فاتیک بازدید کردند. این پروژه 5 ساله و 40 میلیون دلاری که در 7 کشور آفریقایی از جمله سنگال اجرا می‌شود به 240000 تولید کننده این امکان را داده است که بتوانند برنج کشت کنند. امروزه این تولیدکنندگان می‌توانند در بیش از 7000 هکتار با عملکرد 4.5 تن برنج در هکتار تولید برنج داشته باشند. تولید برنج در این منطقه به لطف تسهیلات پروژه چند ملیتی ظرفیت سازی، تاب آوری در برابر غذا و ناامنی غذایی در ساحل (P2RS) که توسط صندوق توسعه آفریقا (فاد) بعنوان بازوی مالی بانک توسعه آفریقا تامین مالی شده صورت گرفته است. این پروژه که از سال 2015 تا 2020 در سنگال انجام شد در 6 منطقه کشور اجرا گردید. هدف این است که در زمین‌های منطقه تولیدکنندگان علاوه بر کشت برنج به تولید میوه جات، پرورش آبزیان و سایر فعالیتهای کشاورزی نیز بپردازند. به گفته یونوسا مبالو هماهنگ کننده پروژه  P2RS اقدامات انجام شده در این دره به مقابله با تغییرات اقلیمی و اثرات مضر آن کمک می‌کند. وی خاطر نشان کرد: با استفاده از سازه‌ها و زیر ساختهای آبی که در این منطقه نصب شده امکان بازیابی زمین‌های شور نیز فراهم شده بطوریکه از 9000 هکتار زمین هدف بیش از 7000 هکتار آن بازیابی شده است. همچنین در اثر این اقدامات عملکرد تولیدکنندگان به طور قابل توجهی بهبود یافته بطوریکه سطح زیر کشت از 1.5 تن به طور متوسط به بیش از 4.5 تن رسیده است. بابو گنینگ ناظر پروژه نیز گفت: تولیدکنندگان همه تلاش خود را برای کشت و بهره وری بالای این زمین‌ها انجام دادند.

1401.07.01 روزنامه   Le Quotidien  

 پذیرش استانداردهای جدید در پرداخت بدهی مستقیم بین بانکی توسط اتحادیه اقتصادی و پولی کشورهای غرب آفریقا

از سال 2019 تا 2021 کمیته استانداردسازی، بانکداری و مالی غرب آفریقا Conobafi اجرای پروژه ای را با هدف توسعه و استاندارد سازی بدهی مستقیم بین بانکی در اتحادیه اقتصادی و پولی کشورهای غرب آفریقا (UEMOA) به مورد اجرا گذاشت.  اکنون کمیته استانداردسازی، بانکداری و مالی غرب آفریقا از اتخاذ استانداردهای جدید در پرداخت بدهی مستقیم بین بانکی خبر می دهد. کمیته فنی تشکیل شده برای انجام کار متشکل از نمایندگان بنین، ساحل عاج و سنگال در بانک مرکزی کشورهای افریقای غربی BCEAO می‌باشند. بر این اساس یک فرم مجوز بدهی مستقیم استاندارد طراحی شده که به مشتری امکان می‌دهد درخواستی برای ابطال یا مخالفت با پرداخت بدهی مستقیم ارسال کند. کتابچه راهنمای ارائه بدهی‌های مستقیم بین بانکی که اصول عملیاتی را برای بدهی مستقیم شامل روش‌های رسیدگی به اعتراضات و اختلافات نیز منتشر شده است. همچنین یک مدل قرارداد خدمات بانکی نیز در چارچوب اجرای بدهی مستقیم وجود دارد که یک قرارداد استاندارد بین بانک و مشتری است که به ویژه روش‌های عملیاتی خدمات را تعریف می‌کند. کمیته استانداردسازی و سازمان بانکداری و مالی غرب آفریقا (Conobafi) یک انجمن غیرانتفاعی خدمات عمومی‌ بوده و مأموریت آن بررسی مشکلات فنی مرتبط با فعالیت های بانکی و مالی در سطوح سازمانی و ارائه راه حل است.

1401.07.01 مجله    Lejecos 

 هجدهمین نشست کنفرانس وزیران آفریقا در مورد محیط زیست در داکار آغاز شد

هجدهمین جلسه کنفرانس وزیران آفریقا در مورد محیط زیست در داکار، پایتخت سنگال آغاز شد و طی آن شرکت کنندگان در مورد موضوعات مختلفی از جمله راه‌های تضمین بهبود وضعیت مردم از طریق فعالیت هایی که به محیط زیست احترام گذارده می‌شود، ایجاد شغل و بهبود معیشت بحث و گفتگو کردند.

این کنفرانس بستری برای بررسی فرصت ها و چالش های زیست محیطی در آفریقا در دوره پسا کرونا و همچنین بررسی سایر موضوعات مرتبط با توسعه پایدار در سطح قاره است.

شرکت کنندگان  در این کنفرانس، روندهای سیاسی برای مشارکت موثر منطقه آفریقا در رویدادهای زیست محیطی آتی جهانی، به ویژه کنفرانس "COP 27" که در شرم الشیخ مصر برگزار می‌شود و کنفرانس سازمان ملل متحد در مورد تنوع زیستی (COP 15) را ارائه کردند.

کنفرانس وزیران آفریقا در مورد محیط زیست، که به "تضمین رفاه مردم و تضمین پایداری زیست محیطی در آفریقا" اختصاص دارد، بر سلامت، غذا، انرژی و بحران‌های مالی تمرکز دارد که بر اقتصاد آفریقا تأثیر منفی می‌گذارد.

lequotidien.sn 2022/9/19

 طرح ایجاد وزارت خانه جدید بازسازی و توسعه مناطق سیلابی (مرزی) در سنگال

امسال، در فصل بارانی، بارندگی‌ها زیاد بود و موجب زدن خسارت های زیادی به مردم شد. همین امر رئیس جمهور مکی سال را مجبور کرد تا طرح اورسک را دوباره آغاز کند. با تأثیرات تغییرات آب و هوایی، بدون شک وضعیت در سال های آینده بدتر خواهد شد. مکی سال با آگاهی از آسیب پذیری کشور در برابر این شوک ها، وزارت بازسازی و توسعه مناطق سیلابی (مرزی) را تأسیس کرد که قرار بود اجرای برنامه ده ساله مدیریت سیل (Pdgi) را هماهنگ کند.

لازم به ذکر است که در 19 سپتامبر 2012، طی یک شورای ریاست جمهوری، ایالت سنگال یک برنامه ده ساله کنترل سیل (2022-2012) را تدوین کرده بود که بودجه آن بیش از 766 میلیارد فرانک CFA برآورد شده بود.

lequotidien.sn 2022/9/20

 مبارزه بانک مرکزی دولت های غرب آفریقا با عوامل تورم در این قاره

روزنامه lesoleil مورخ ۱۶ سپتامبر ۲۰۲۲،

در تاریخ ۱۳ سپتامبر ۲۰۲۲، بانک مرکزی دولت های غرب آفریقا، سیزدهمین جلسه عادی کمیته سیاست مالی در سال ۲۰۲۲ را برگزار کرد. تصمیم شاخص اعمال افزایش ۲۵ واحدی در نرخ های کلیدی آن است که از جمعه، ۱۶ سپتامبر ۲۰۲۲ برای مهار تورم ۷ درصدی شروع شد.

 کشف یک معدن طلای جدید در منطقه سامبارا در شرق سنگال

روزنامه lesoleil مورخ ۱۶ سپتامبر ۲۰۲۲،

یک شرکت فعال در بخش حفاری معدن در منطقه سامبارا واقع در شرق سنگال از کشف یک معدن طلا در این منطقه خبر داد. رییس این شرکت معدنی طی اطلاعیه ای اعلام کرد که در حفاری اولیه انجام شده در این معدن به نتایج خوبی دست یافته اند و در نظر دارند تا هر چه زودتر کارهای تکمیلی در راستای پیشرفت عملیات معدنی به منظور استخراج از این معدن صورت گیرد. وی اعلام کرد که طی شش هفته آینده به نتایج قطعی در مورد این معدن دست خواهند یافت.

 پروژه ظرفیت سازی ۳۰۰ هزار دلاری دولت سنگال برای محافظت از مهاجران

روزنامه dakaractu مورخ ۲۲ سپتامبر ۲۰۲۲،

عبور از اقیانوس اطلس از سواحل غرب آفریقا به جزایر قناری مرگبارترین مسیر به اروپا در نظر گرفته می‌شود. با رشد گذرگاه‌های نامنظم، حوادث در امتداد سواحل غرب آفریقا نیز افزایش می یابد. در واقع، از سال ۲۰۱۹، تعداد مهاجران غیرقانونی که از سواحل غرب آفریقا، به ویژه سنگال، به سمت جزایر قناری اسپانیا خارج می‌شوند، افزایش یافته است.

تنها در سال ۲۰۲۰، کمتر از ۲۳۰۲۳ مهاجر با ۷۴۵ قایق به جزایر قناری رسیدند که در مقایسه با ۲۶۷۸ مهاجری که با ۱۲۹ قایق در سال ۲۰۱۹ به جزایر رسیده بودند، افزایش قابل توجهی دارد.

با این تعداد فزاینده خروج، بسیاری از مهاجرانی که از اقیانوس اطلس عبور می‌کنند، در وضعیت آسیب پذیری قرار می‌گیرند و پس از پیاده شدن به حفاظت، حمایت و کمک نیاز دارند. در این چارچوب است که پروژه «ظرفیت‌سازی که دولت سنگال را قادر می‌سازد تا از مهاجران آسیب‌پذیر را پس از پیاده‌شدن از کشتی‌ها حمایت کند» در نظر گرفته شده است.

این پروژه ۳۰۰ هزار دلاری که توسط صندوق توسعه سازمان بین المللی مهاجرت می‌شود، "به طور کامل به سه اصل چارچوب حاکمیت مهاجرت پایبند است: پایبندی به استانداردهای بین المللی و احترام به حقوق مهاجران، تدوین سیاست ها با استفاده از شواهد و "رویکرد کل دولت" و تعامل با شرکا برای رسیدگی به مهاجرت و مسائل مربوط به آن. بنابراین، این پروژه برای دستیابی به اهداف چارچوب حاکمیت مهاجرت، یعنی رسیدگی موثر به ابعاد تحرک بحران‌ها و اطمینان از اینکه مهاجرت به شیوه ای امن، منظم و باوقار انجام می‌شود، تلاش خواهد کرد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما