معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۶/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۶۹

اخبار اقتصادی شمال افغانستان – مزار شریف

اهم اخبار و تحولات اقتصادی شمال افغانستان در هفته چهارم شهریور ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

یونیسف کار ساخت 4 شبکه آب‌رسانی در سمنگان را آغاز کرد

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) با انتشار اعلامیه‌ای از آغاز به کار ساخت 4 پروژه آ‌ب‌رسانی در استان سمنگان خبر داد. کار ساخت این شبکه‌های آب‌رسانی در منطقه رباتک از توابع مرکز استان سمنگان آغاز شده است. طبق اعلامیه، با ساخت این پروژه‌ها برای اهالی روستا‌های شاهی‌خیل، بابا گلاجان، گل‌قشلاق پایین و شورابک شهر ایبک، مرکز سمنگان، آب بهداشتی فراهم خواهد شد. گفته می‌شود، این 4 پروژه حدود 16 میلیون افغانی هزینه بر می‌دارد که از سوی صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل پرداخت می‌شود. (خبرگزاری صدای افغان)

https://www.avapress.com/fa/news/258692/یونیسف-کار-ساخت-4-شبکه-آب-رسانی-سمنگان-آغاز

  اجرای پروژ‌ه‌های آبرسانی در قندوز و تخار

یک کانال آبرسانی و 5 هزار آبریزه در بخشداری علی آباد استان قندوز ایجاد می‌شود که همزمان با آغاز کار آن، زمینه اشتغال برای ۴۳۵۰ نفر فراهم شده است. این پروژه توسط کمیته سوئد در بخشداری علی آباد قندوز راه اندازی شده است. کار ساخت این آبریزه‌ها ۵۵ روز طول می‌کشد و همزمان با ایجاد آن کار ترمیم یک کانال به طول ۲۷ کیلومتر با هزینه ۹ میلیون افغانی نیز در بخشداری علی آباد آغاز شده است. در استان تخار نیز کار بازسازی 4 کانال آبیاری در مناطق مختلف تالقان زمینه شغلی برای ۶ هزار شهروند را فراهم کرده است. (خبرگزاری صدای افغان)

https://www.avapress.com/fa/news/258791/پروژ-ه-های-آبرسانی-قندوز-تخار-هزاران-نفر-شغل-ایجاد

 کاهش محصول پنبه بلخ در پی هجوم حشرات و کاهش بارندگی

کشاورزان بلخی از کاهش حاصلات پنبه شکایت دارند و می‌گویند که محصولات این گیاه امسال به شدت کاهش یافته است. کاهش آب در بخشداری چمتال محصولات پنبه ده‌ها جریب زمین را از بین برده و خسارات زیادی بر کشاورزان وارد کرده است. از سوی دیگر یک نوع حشره به نام «آستینک» به گل پنبه حمله کرده که سبب کاهش شدید محصولات پنبه شده است. بخشداری‌های بلخ، دهدادی، نهر شاهی، چهاربولک و چمتال استان بلخ به پنبه مرغوب و با کیفیت معروفند. (خبرگزاری صدای افغان)

https://www.avapress.com/fa/news/258841/هجوم-حشرات-کاهش-بارندگی-حاصلات-پنبه-بلخ-آسیب-زده-است

راه‌اندازی آزمایشی مسیر ترانزیتی افغانستان و چین

اداره خط آهن افغانستان، با انتشار اعلامیه‌ای اعلام کرد که یک مسیر جدید اقتصادی بین افغانستان، ازبکستان، قرقیزستان و چین ایجاد شده است و اموال چینی بعد از رسیدن به قرقیزستان در راه آهن بارگیری و تا چند روز بعد به بندر حیرتان خواهد رسید. در این اعلامیه آمده‌است که ازبکستان برای حمل و نقل محصولات افغانستان از طریق این کشور ۷۰ درصد تخفیف و برای سایر کشورهای شرکت‌کننده در این مسیر ۵۰ درصد تخفیف در هزینه‌های ترانزیتی در نظر گرفته است. (خبرگزاری افق)

https://ufuqnews.com/archives/204637

 کشت تریاک در کشور صفر شده است

ملا عبدالحق همکار، معاون مبارزه با مواد مخدر وزارت کشور طالبان، گفت کشت تریاک در کشور به صفر رسیده است و در یک سال گذشته بیش از ۷۸ هکتار کشتزار تریاک تخریب شده‌‌ است. آقای همکار می‌گوید که 2095 قاچاقچی مواد مخدر در یک سال گذشته بازداشت شده‌اند و بیش از 48 هزار معتاد به مواد مخدر برای درمان به مراکز درمانی ویژه انتقال یافته‌اند. (خبرگزاری طلوع نیوز)

https://tolonews.com/fa/afghanistan-179937

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما