معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۶/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۳

اخبار اقتصادی حوزه کارائیب

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های کشورهای واقع در حوزه کارائیب در نیمه اول شهریورماه 1401 به شرح ذیل ارائه می‌ گردد:

جمهوری دومینیکن

بانک مرکزی دومینیکن نرخ سود خود را به 8 درصد در سال افزایش داد

بانک مرکزی جمهوری دومینیکن (BCRD) نرخ سود سیاست پولی خود را 0.25 درصد (از 7.75 درصد تا 8.00 درصد در سال) افزایش داد. این تصمیم مبتنی بر ارزیابی جامع رفتار اخیر اقتصاد جهانی و تأثیر آن بر تورم با در نظر گرفتن تضادهای ژئوپلیتیکی است.

توسعه شرکت های خرد و کوچک و متوسط در دومینیکن

آقای نوئل اورینا سبالوس، رئیس انجمن ملی شرکت ها و صنایع هررا (ANEIH) تأیید کرد که اکنون صنایع کوچک در شرایط یا ظرفیت برای تحقق  افزایش داوطلبانه حقوق  پیشنهاد شده قرار نمی‌گیرد. وی اطمینان داد که چشم انداز شرکت های خرد کوچک و متوسط و عملکرد آنها مانند شرکت های بزرگ نیز و وزارت کار باید آن را در نظر بگیرد. 

اقتصاد دومینیکن از ماه ژانویه تا جولای سال 2022 به میزان 5.5 درصد رشد کرد

اقتصاد دومینیکن از ژانویه تا جولای  2022 نسبت به مدت مشابه سال قبل 5.5 درصد رشد کرد.  مطابق با پیش‌بینی‌های صندوق بین‌المللی پول (IMF) و کمیسیون اقتصادی آمریکای لاتین و کارائیب (ECLAC)، انتظار می‌رود که در سال جاری افزایش تولید ناخالص داخلی (GDP) حدود 5.3 درصد باشد. از جمله مهم ترین فعالیت ها می‌توان به خدمات (تقریبا 60 درصد از رشد اقتصاد به آن برمی‌گردد) اشاره کرد: هتل ها، کافه‌ها و رستوران‌ها (32.9 درصد)، بهداشت (11.4 درصد)، حمل و نقل (7.3 درصد)، بازرگانی (6.3 درصد)، خدمات مالی (5.8 درصد).

دومین دوره جشنواره قهوه در جمهوری دومینیکن در ماه اکتبر برگزار خواهد شد

دومین دوره جشنواره قهوه در جمهوری دومینیکن "COFFEST 2022" در تاریخ 1 و 2 اکتبر در هتل «هودلپا کاسا رئال» در سانتو دومینگو برگزار خواهد شد. بیش از 4500  نفر از جمله این تولیدکنندگان در این رویداد شرکت خواهند کرد که برند های خود را معرفی کنند و فروش ها در سطح محلی افزایش دهند.

جمهوری دومینیکن ریاست موقت پلتفرم جدید منطقه ای برای تغییرات آب و هوایی را به عهده گرفت

جمهوری دومینیکن ریاست موقت یک پلت فرم منطقه ای مربوط به تغییر آب و هوا را بر عهده گرفت که از وزارتخانه‌های خزانه داری، اقتصاد و دارایی کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب تشکیل خواهد می‌شود. بانک توسعه بین آمریکایی (IDB) به عنوان دبیر فنی این پلتفرم عمل کرد و به هماهنگی و تسهیل گفتگو بین وزارتخانه‌های دارایی کمک نمود. آقای مائوریسیو کلاور کارون، رئیس بانک توسعه بین آمریکایی گفت: "این پلت فرم از کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب در تلاش آنها برای ایجاد همگرایی بهتر میان ملاحظات آب و هوایی و برنامه ریزی اقتصادی و مالی حمایت می‌کند."

دولت دومینیکن درخواست متمم بودجه را به کنگره ارائه خواهد داد

آقای جوچی ویسنته، وزیر دارایی اعلام کرد که  قوه مجریه لایحه ای را برای اصلاح قانون شماره 345-21 بودجه عمومی دولت برای سال 2022 به کنگره ملی ارسال خواهد کرد. وزیر از طریق شبکه اجتماعی توییتر گفت که به دلیل انعطاف‌پذیری که اقتصاد دومینیکن نشان داده است و کارآیی دفاتر جمع‌آوری مالیات لایحه مزبور افزایش درآمدهای مالیاتی در نظر میگیرد. نزدیک به 68 درصد از نیازهای جدید هزینه‌ها مربوط به پوشش یارانه‌های قیمت سوخت، مواد غذایی سبد کالا های و برنامه‌های اجتماعی است.

شرکت معدنی دومینیکن 150 میلیون دلار در استخراج نیکل برای ساخت انواع باتری سرمایه گذاری خواهد کرد

شرکت معدنی دومینیکن «Falconbridge» (فالکوندو) از اجرای پروژه ای خبر داد که به دنبال استخراج نیکل برای ساخت باتری ماشین‌های الکتریکی است. آقای لوانیس مصطفیس، رئیس فالکوندو توضیح داد که این کار با سرمایه گذاری بیش از 150 میلیون دلار آمریکا انجام خواهد شد و به نوبه خود 500 تا 800 اشتغال جدید ایجاد خواهد نمود. آقای مصطفیس تاکید کرد که با این پروژه "جمهوری دومینیکن بر روی نقشه کشورهایی قرار می‌گیرد که از طریق انقلاب سبز به نجات کره زمین کمک می‌کنند." 

دولت دومینیکن بیش از 26 میلیون و 400 هزار دلار در پروژه‌های عمرانی در پایتخت سرمایه گذاری خواهد کرد  

آقای لوئیس ابینادر، رئیس جمهور دومینیکن از سرمایه گذاری بیش از 1400 میلیون پزو (بیش از 26 میلیون و 400 هزار دلار)  در بخش های مختلف پایتخت خبر داد. در این راستا رئیس‌جمهور در مراسم افتتاحیه کارهای اجرایی طرح جامع تعمیر و ساخت پیاده‌روها، حاشیه‌ها و سنگ‌فرش‌ها و خیابان‌های اصلی پایتخت شرکت کرد و گفت که در برنامه مزبور بیش از ۴۶۰ میلیون پزو (حدود 9 میلیون دلار) سرمایه‌گذاری خواهد شد. آقای دلین آسنسیان،  وزیر ساخت و ساز عمومی‌گفت: "این فوق‌العاده‌ترین پروژه نوسازی به نفع محله‌های پایتخت می‌باشد".

جامائیکا

بورس جامائیکا به نقطه عطف تاریخی 100 شرکت  رسید

بورس جامائیکا (JSE) پس از ورود شرکت «One on One Educational Services» از صدمین شرکت خود استقبال نمود. خانم مارلن استریت، مدیر JSE گفت که این رویداد تاریخی 53 سال پس از ایجاد بازار سهام در سال 1969 رخ می دهد. One-on-One همچنین پنجمین شرکتی است که از ابتدای سال جاری به بورس عرضه می‌شود.

ایستگاه پمپاژ آب شهر نگریل جامائیکا افتتاح شد

آقای دانیل گریزل، تاجر و رئیس سابق اتاق بازرگانی شهر نگریل از راه اندازی ایستگاه پمپاژ آب «وایت هال» به ارزش 475 میلیون دلار جامایکایی در نگریل استقبال کرد. سیستم جدید آب را به هشت محله و منطقه توریستی نگریل خواهد رساند زیرا منبع قبلی (روریگ ریور ) دیگر کافی نیست. در سال 2017 آقای دکتر هوراس چانگ، وزیر آب وقت، از  برنامه‌هایی برای توسعه تصفیه‌خانه «روریگ ریور» خبر داد اما هنوز ساکنان در انتظار تسریع کار هستند.

جامائیکا برنامه ساخت مسکن را تقویت می‌کند

آقای اندرو هولنس، نخست وزیر جامائیکا که همچنین مسئولیت وزارت رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال به عهده دارد و شرکت «Arc Properties Limited»، به منظور گسترش برنامه "HOPE" جهت  دستیابی به مسکن اجتماعی یادداشت تفاهمی را امضا کردند که به موجب آن، شرکت ساخت و ساز مزبور با ساخت واحدهای مسکونی به برنامه ملی مسکن اجتماعی دولت جامائیکا کمک خواهد کرد. طی مراسمی‌که در «Jamaica House Banquet Hall» برگزار شد، توافقنامه فوق بر اساس ابتکار عمل گسترده‌تری که در سال 2018 آغاز شد-برنامه مسکن، تولید و فرصت اشتغال (HOPE)- به امضا رسید. 

 

بارابادوس

وزیر تجارت خارجی کوبا بر روابط عالی با باربادوس تأکید کرد

وزیر تجارت خارجی و سرمایه گذاری خارجی کوبا رودریگو مالمیرکا با جروم والکات وزیر امور خارجه باربادوس دیدار کرد. وزیر کوبایی در توئیتر خود گفت که در این دیدار شواهدی از اراده مشترک برای توسعه روابط بین  دو ملت وجود داشت . وی همچنین در این شبکه اجتماعی با هم وطنان کوبایی خود که در بخش های سلامت و ورزش باربادوس مشغول فعالیت هستند، ابراز همبستگی کرد. بسیاری از باربادوسی‌ها از دانشگاه‌های کوبا فارغ التحصیل شده اند. مالمیرکا برای شرکت در گردهمایی تحت عنوان "تجارت و سرمایه گذاری آفرو- کارائیب" که روز پنجشنبه توسط نخست وزیر باربادوس میا آمور موتلی افتتاح شد، به این کشور سفر کرده است. موتلی در سخنرانی خود از پیوندهایی که کوبا را به آفریقا و کارائیب پیوند می دهد و نیز فرصت های موجود برای تقویت روابط اقتصادی سخن به میان آورد. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما