معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۶/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۵۳

اخبار اقتصادی سنگال

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور سنگال در هفته دوم شهریور ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

اختصاص بودجه برای ترویج کارآفرینی دیجیتال در مونت رولان سنگال

رئیس هیئت کارآفرینی زنان و جوانانDer/fj  اعلام کرد مبلغ 55 میلیون فرانک سیفا برای اجرای 17 پروژه کارآفرینی دیجیتال برای جوانان و زنان در مونت رولان اختصاص یافته است. این برنامه بخشی از تحقق اهداف پروژه توسعه پایدار(Odd)  است که توسط هیئت مذکور  و برنامه توسعه سازمان ملل متحد (Pnud)  هدایت و اجرا خواهد شد. علاوه بر این بودجه تجهیزات کامپیوتری نیز در اختیار این پروژه‌ها قرار می‌گیرد. به گفته کارین واواسو رئیس بخش نوآوری و انیمیشن Der/fj در این پروژه‌ها کارآفرینان از فنآوری دیجیتال برای رشد و توسعه پروژه‌های تجاری خود استفاده می‌کنند. همچنین در ابتدا 250 نفر برای اجرای این پروژه‌ها در سه شهر مونت رولان، ساندیارا و بارگنی واجد شرایط بودند که در نهایت 60 نفر برای دریافت مبلغ مذکور گزینش شدند. انتخاب این افراد توسط یک کمیته متشکل از هیئت داوران، نمایندگان شهرداری و برنامه توسعه ملل متحد صورت گرفت. در این خصوص شهردار مونت رولان، ایوز لامین سیس گفت: ما در صدد ایجاد اشتغال در منطقه هستیم و می خواهیم جوانانی که به شهرهای بزرگ از جمله داکار رفته اند به زادگاه خود بازگردند. تقویت روستاها مشارکت در روند توسعه محلی است. این رویکرد شتاب مبارزه با مهاجرت از روستاها را تقویت می‌کند و روند بازگشت افرادی که که قبلاً روستاها را ترک کرده‌اند به زادگاه خود را ترویج می‌کند. وی افزود: وقتی یک شرکت تخصصی در محل راه اندازی شود و بتواند کار را به درستی انجام دهد واقعاً یک مزیت خواهد بود به خصوص که همیشه بهتر است در این مناطق افراد محلی را برای سرمایه گذاری استخدام کنید.

 

انتظار تولید بیش از 4 میلیون تن غلات در سنگال در فرایند کمپین کشاورزی  2023-2022

به عنوان بخشی از پیگیری کمپین کشاورزی 2022-2023 وزیر کشاورزی و تجهیزات روستایی  در جریان بازدید از حوضه کشت بادام زمینی در مناطق کافرین، کائولاک ، فاتیک  و تامباکوندا گفت: امسال از نظر بارش باران امیدوارکننده است. وی با توجه به بارندگی‌های اخیر و نهاده‌های تخصیص یافته به کشاورزان از سوی دولت افزایش تولید غلات نسبت به گذشته را پیش بینی کرد و افزود: اگر فصل بارانی به همین صورت ادامه یابد وضعیت تولید غلات در سنگال بهبود خواهد یافت. در طول کمپین کشاورزی اخیر ما توانستیم 3 میلیون و 500 هزار تن غلات تولید کنیم و امیدواریم این مقدار در سال آتی از 4 میلیون تن فراتر برود. وی همچنین مزرعه ای که توسط آژانس ملی ادغام و توسعه کشاورزی (Anida) در کورمادیابل احداث شده است را افتتاح نمود. این مزرعه مدرن با مساحت 16 هکتار شامل 10 مرغداری و حوضچه پرورش ماهی می‌باشد. هزینه کلی اجرای این طرح  160 میلیون فرانک سیفا برآورد شده است. وی گفت: حدود ده مزرعه از این نوع و بیش از 1000 مزرعه کوچک در چارچوب برنامه اضطراری اشتغال و ادغام جوانان  Xëyu ndaw   ñi  در کشور ایجاد  خواهد شد. وزیر همچنین در بخش کائولاک از یک مزرعه 3 هکتاری برنج بازدید کرد. به گفته وی خودکفایی غذایی در تولید برنج امکان پذیر است زیرا ما می‌توانیم در هر نقطه سنگال برنج بکاریم. در ادامه سفر به مناطق مذکور، نامبرده از یک مزرعه 15 هکتاری تولید بادام زمینی نیز بازدید کرد.

 

انعقاد قرارداد همکاری بین دو نهاد سنگالی برای تقویت بخش خصوصی در زمینه بهره برداری از فرصتهای بخش نفت و گاز

آژانس توسعه شرکت های کوچک و متوسط (Adepme) و دبیرخانه فنی کمیته ملی نظارت بر محتوای تولید داخلی (St-Cnscl) به سمت برقراری یک مشارکت  استراتژیک که هدف آن تقویت بخش خصوصی برای بهره برداری از فرصت های بخش نفت و گاز می‌باشد حرکت می‌کنند. در این خصوص طی مراسمی یک قرارداد بین طرفین در دفتر مرکزی آژانس مذکور به امضا رسید. در این راستا مدیرعامل آژانس طی سخنانی تاکید کرد:  از ذخایر هیدروکربن‌ها باید برای کسب رفاه و کاهش فقر استفاده شود. از آنجایی که ما نباید خود را به کسب مالیات و درآمدهای نفت و گاز محدود کنیم باید ببینیم که چگونه نظام اقتصادی، نیروهای تولیدی و بازیگران اقتصادی ما در زنجیره ارزش هیدروکربنی درگیر می‌شوند. شرکت های داخلی باید تقویت گردند تا بتوانند وارد بازار هیدروکربن شوند. از سوی دیگر ضعف بافت صنعتی - فنی بسیار بالایی در کشور وجود دارد و فضای کسب و کار مساعد  نیست. این واقعیت است که اینگونه شرکت ها به روز نیستند و این به نفع سنگال نیست. وی در ادامه گفت: باید فهرستی از شرکت‌هایی که می‌توانند در بازار هیدروکربن‌ها وارد شوند تهیه کنیم و برنامه‌های حمایتی را برای آن‌ شرکتهایی که هنوز با نیازهای بازار هماهنگ نیستند تنظیم نمایم. هدف تعیین شده رسیدن به میزان 50 درصد تولید داخلی تا سال 2030 است. ده‌ها و حتی صدها شرکت هدف این پروژه هستند تا بتوانند به بازارهای پیمانکاری چند ملیتی برای بهره برداری از منابع نفت و گاز دسترسی پیدا کنند. آقای امبایه رئیس دبیرخانه فنی نیز اظهار داشت: تولید داخلی یک جنبه بسیار مهم در مدیریت منابع هیدروکربنی و حتی مهمترین جنبه آن است. مدل قراردادهای استخراج این منابع در سنگال مدل تقسیم درآمد است. از نظر شماتیک 70 درصد درآمد تخصیص یافته به بازپرداخت سرمایه گذاری‌ها در نظر گرفته می‌شود. این هدف مورد نظر رئیس جمهور سنگال برای سال 2030 است. آقای امبایه در ادامه تصریح کرد چالشهای زیادی وجود دارد که مشارکت شرکت های سنگالی را کند می‌کند. همچنین برای ارتقای مهارت های ملی محدودیت هایی ایجاد شده است. وی یادآوری کرد قانون بسیار واضح است زیرا برای جذب منابع انسانی اولویت ملی وجود دارد بدین صورت که با مهارت های برابر شرکت ها ملزم به استخدام سنگالی‌ها هستند.

 

افزایش آگاهی در مورد بیماری‌های مشترک بین انسان و دام: زنان دامپزشک سنگالی ظرفیت های خود را افزایش می دهند

 سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) با مشارکت انجمن زنان دامپزشک سنگال یک کارگاه آموزشی برای افزایش ظرفیت سازی زنان دامپزشک در زمینه ایمنی و امنیت زیستی برگزار کرد تا آنها بتوانند از زنان دامدار تولید کننده در مبارزه با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام حمایت کنند. در این کارگاه متخصصان مسئول بازرسی مواد غذایی، تکنسین‌های آزمایشگاهی و دامپزشکان به عنوان پرسنل خط مقدم در مبارزه با بیماری‌های عفونی شرکت داشتند. تجزیه و تحلیل های انجام شده در سال 2017 توسط اداره خدمات دامپزشکی نشان می دهد که 9 درصد از شهرهای سنگال در معرض خطر بسیار بالا، 28 درصد در معرض خطر بالا، 27 درصد در معرض خطر کم و 36 درصد در معرض خطر ابتلا به بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان (HPAI) هستند. در این رابطه مسئول سیاستگذاری در دفتر زیر منطقه ای فائو برای غرب آفریقا طی سخنانی گفت: این کارگاه از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا زنان دامپزشکی که آموزش خواهند دید با همکاری  تولیدکنندگان و پرورش دهندگان کوچک دام می‌توانند دانش لازم برای مقابله با این بیماری را به آنها منتقل کنند. از سوی دیگر ایمنی و امنیت زیستی حوزه‌های فنی مقررات بین‌المللی بهداشت هستند که شامل تمام اقدامات پیشگیرانه برای محافظت از انسان و دام در برابر نفوذ عوامل بیماری‌زا می‌شود. بنا بر این در مراکز دامپزشکی و کلینیک ها آگاهی و آموزش دامپزشکان زن مورد نیاز است. این زنان دامپزشک همچنین در زمینه پدیده استفاده بی رویه و بیش از حد از داروهای ضد میکروبی و به ویژه آنتی بیوتیک ها در انسان و حیوانات آموزش می‌بینند. در سال 2009 و طی مطالعه ای که در اتحادیه اروپا (EU) انجام گرفت تخمین زده شد که این پدیده مسبب 25000 مرگ و هزینه تقریباً 1/5 میلیارد دلاری است. دامپزشکان با توجه به نقشی که در پیشگیری دارند در خط مقدم مبارزه با آن هستند. دکتر آمادو تیجان نیانگ مشاور انجمن مذکور نیز یادآور شد که 60 درصد بیماری‌ها منشا حیوانی دارند لذا آموزش متخصصان زن در مورد این بیماری‌های مشترک بین انسان و دام برای جلوگیری از گسترش آنها و بهبود بهداشت عمومی یک جنبه بسیار مهم است. همچنین انجمن زنان دامپزشک نقش مهمی در افزایش آگاهی زنان در مناطق روستایی و همچنین کودکان به منظور حفاظت بهتر از آنها بعهده دارد. دکتر ادیلیا داویگا مسئول ارتباطات انجمن زنان دامپزشک نیز طی سخنانی از همکاران خود دعوت کرد تا قوانین ایمنی و امنیت زیستی را رعایت کنند و افزود: ما نقش مهمی در افزایش آگاهی زنان در مناطق روستایی و همچنین در میان کودکان داریم تا بتوانیم بهتر از آنها محافظت کنیم. در این راستا تاکنون فائو کمکهای زیادی به ما در خصوص آموزش امور بهداشتی به نهادهای مختلف داده است.

 

برگزاری گردهمایی در خصوص ارائه روشهای راهنمایی تحصیلی و حرفه ای برای فارغ التحصیلان و کارآفرینان جوان و زنان در سنگال

سرویس ملی راهنمایی فنی و حرفه ای (اسنوپ) گردهمایی در مورد ارائه روشهای راهنمایی تحصیلی و حرفه ای برای فارغ التحصیلان و کارآفرینان جوان و زنان در جهت ایجاد کسب و کار برگزار کرد. صندوق تامین مالی آموزش حرفه ای (3Fpt)، هیئت کارآفرینی برای زنان و جوانان (Der/fj)و خدمات دپارتمان برای توسعه جامعه در این جلسه بطور فعال شرکت کردند. مسئول برگزاری این نشست طی سخنانی گفت: ما این جلسه را برای ارائه اطلاعات جمعی بمنظور ارائه فرصتی به جوانان برای پرسیدن سوالات در رابطه با آموزش های فنی و حرفه ای پس از تحصیل و نحوه ورود به بازار کار برگزار کرده ایم. باید جوانان را تشویق کنیم تا به سمت فراگیری آموزش های فنی و حرفه ای تمایل پیدا کنند. در این گردهمایی خانم اومای سنه تیام مدیر مرکز آموزش فنی و حرفه ای ولینگارا با اشاره به سایر نیازهای آموزشی زنان خاطر نشان کرد: دادن آموزش های لازم مالی برای تسهیل بسیج منابع برای تأمین مالی کسب و کارها نیز لازم است. لذا پس از آن دولت می‌تواند در جهت توسعه پروژه‌ها و مهارت ها کمک کند. همچنین افراد به آموزش در زمینه کارآفرینی نیاز دارند. نحوه انجام و  شکل دادن به ایده یک پروژه و نحوه طراحی یک پروژه و بازاریابی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

تاکید مکی سال، در جریان برگزاری نشست تیکاد[1]، بر افزایش مشارکت از طریق سرمایه گذاری خصوصی

مکی سال، رئیس جمهور سنگال در افتتاحیه هشتمین نمایشگاه بین المللی توکیو در تاریخ ۲۷ اوت ۲۰۲۲ گفت: "اهمیت همکاری رسمی هر چه باشد، ناکافی است و فقط از طریق سرمایه گذاری خصوصی است که می‌توانیم مشارکت خود را با هدف تضمین رشد مشترک تشدید کنیم." کنفرانس توسعه آفریقا در تاریخ۲۷ و ۲۸ اوت در تونس برگزار شد. وی با استقبال از مشارکت بخش خصوصی ژاپن و آفریقا در این کنفرانس، از ژاپن خواست تا با توجه به اینکه قوانین سازمان تجارت جهانی اجازه تجارت با حجم بالا را نمی دهد، با ارایه راه حل های نوآورانه از همکاری‌های سنتی عبور کرده و به همکاری‌های نوین با راه حل های جدید روی آورد.

یاد آور می‌شود که "از زمان راه اندازی، تیکاد همچنان به وعده‌های خود با ارائه نتایج ملموس، به ویژه در زمینه‌های آموزش، پرورش، کشاورزی، بهداشت و هیدرولیک عمل کرده است. این عملکردها تیکاد را به مکانیزم مشارکت مرجع تبدیل کرده است."

در مورد حاکمیت دارویی، رئیس جمهور مکی سال تمایل خود را برای توسعه و گسترش بیشتر مشارکت در زمینه تولید واکسن، دارو و مواد بیوتکنولوژی در آفریقا ابراز کرد. این اقدام از آنجایی امکان پذیر است که برخی از کشورها روند را در این راستا آغاز کرده اند.

 

امضای تفاهم نامه تولید آمونیاک و اوره از گاز طبیعی در سنگال در جریان هشتمین نشست تیکاد در تونس

در حاشیه هشتمین نشست تیکاد که در تونس برگزار شد، مدیر عامل بازرگانی و خدمات پتروسن سنگال، آقای منار سال در حضور رئیس جمهور سنگال، مکی سال، تفاهم نامه ای را بین میتسوبیشی، گروه کالیک انرژی و خدمات بازرگانی پتروسن امضا کرد.

این تفاهم نامه مربوط به مطالعه پیش امکان سنجی برای یک واحد صنعتی برای تولید آمونیاک و اوره می‌باشد.

 

دیجیتالی‌سازی، چالش اصلی اداره خزانه داری سنگال

ممدو دیوپ، رئیس انجمن بازرسان خزانه داری سنگال، روز شنبه گفت: چالش اصلی پیش روی اداره خزانه داری عمومی این کشور نوسازی از طریق پلتفرم های الکترونیکی است که به کاربر اجازه می دهد بدون محدودیت به خدمات مورد نظر خود دست یابد.

وی گفت: چالش‌هایی که در انتظار ما و در انتظار اداره کل [حسابداری عمومی و خزانه‌داری] است، عمدتا چالش های مربوط به دیجیتالی‌سازی است، زیرا دیجیتالی‌سازی می‌تواند محدودیت‌های زمانی و مکانی مربوط به این مشکلات را حل کند. او در جریان مجمع عمومی انجمن بازرسان خزانه داری سنگال که از تاریخ ۲۶ تا ۲۸ اوت برگزار شد، صحبت کرد. این نشست در منطقه سالی پورتودال سنگال برگزار شد.

 

تزریق ۱۰ میلیارد فرانک سیفا به منظور مدیریت زباله‌های جامد در منطقه کولدا در سنگال

مدیر کل پروژه ارتقای مدیریت یکپارچه و مدیریت اقتصاد زباله‌های جامد در سنگال، ابراهیما دیان، خاطرنشان کرد که منطقه کولدا از اعتباری ۱۰ میلیون فرانکی برای مئیریت زباله‌های خشک خود بهره مند خواهد شد. وی این مطلب را در تاریخ ۳۰ اوت ۲۰۲۲ همزمان با برگزاری کمیته منطقه ای توسعه به ریاست استاندار این منطقه اعلام کرد.

 

صرفه جویی ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون فرانکی (سیفا) با احداث تصفیه خانه جدید با حمایت بانک اسلامی و دولت سنگال

با حمایت بانک توسعه اسلامی‌به میزان ۹۱٪ و دولت سنگال به میزان ۹٪، پروژه احیاء، مدرنیزاسیون و توسعه تصفیه خانه منطقه کامبرین به ایجاد انقلابی در سیستم تصفیه آب های فاضلاب در این بخش منتج می‌شود. مشاور فنی مدیر کل اداره ملی تصفیه آب سنگال و هماهنگ کننده پروژه، آقای عثمان دیون، ابراز می دارد که پس از پایان یافتن کارهای این پروژه، این اداره ملی قادر به صرفه جویی ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون فرانکی در بخش انرژی خواهد بود.

 

برگزاری دومین دوره اهدای جایزه بزرگ رییس دولت برای ابتکارات دیجیتالی در سنگال با جایزه ای به مبلغ ۴۵۰۰۰ یورو

فعالیت ها برای برگزاری مراسم دوسالانه اهدای جایزه بزرگ رییس دولت برای ابتکارات دیجیتالی از تاریخ ۳۰ اوت ۲۰۲۲ در داکار آغاز شد. این مراسم برای ارتقای سطح دانش دیجیتال با اهدای جایزه از سوی رییس دولت به مبتکرین این بخش هر دوسال برگزار می‌گردد. در این دوره جایزه‌ها به ترتیب برای زنان و جوانان مبتکر در عرصه دیجیتال به مبلغ ۴۵۰۰۰ و ۲۲۵۰۰ یورو در نظر گرفته شده است.

ارزش افزوده ۹۰۰ میلیون یورویی نهفته در صنعت فرآوری مواد اولیه، بادام زمینی، فسفات، سنگ آهک، نیشکر در سنگال

به گفته ممدو لامین دیالو، نماینده مجلس ملی سنگال، اگر چنانچه از صنعت فن آوری محصولاتی چون مواد اولیه، بادام زمینی، فسفات، سنگ آهک، نیشکر و غیره حمایت نشود کشور با خطر از دست دادن مبلغی معادل با ۹۰۰ میلیون یورو روبرو خواهد شد.

حضور شریف امبالو، مدیر بازرگانی هلدینگ فام ابی، در دومین نمایشگاه نفت، گاز و انرژی سنگال به ریاست مکی سال، رییس جمهور سنگال

آقای شریف امبالو، مدیر بازرگانی هلدینگ فام ابی به ریاست آقای سرین فالو امباکه در دومین کنفرانس - نمایشگاه نفت، گاز و نیرو به ریاست جناب آقای مکی سال، رئیس جمهوری سنگال و رئیس اتحادیه آفریقا، که در تاریخ ۱ و ۲ سپتامبر ۲۰۲۲ در داکار برگزار شد شرکت کرد.

این رویداد پیشرو توسط وزارت نفت و انرژی سنگال و با حضور همه فعالان بخش انرژی آفریقا و اروپا برگزار شد. وی حضور خود در این نمایشگاه را فرصتی برای ملاقات، تبادل بحث و ارائه محصولات، خدمات، راه حل ها و ایده‌هایی دانست که کل بخش انرژی آفریقا به طور کلی، غرب آفریقا و سنگال به طور خاص به آن نیاز دارد. این جلسه فرصتی عالی برای تعامل مجدد تجاری قبل از کنفرانس شرم الشیخ بود.

 

حمایت آژانس توسعه و نظارت بر شرکت های کوچک و متوسط از ۵۰۰۰ شرکت کوچک یا متوسط کمک در راستای ارتقای آن‌ها در بخش فناوری سنگال

شهر تیس اکنون محل استقرار اولین کمیته از ۱۴ کمیته توسعه منطقه ای است. این کمیته از ابتکارات بانک جهانی برای اشتغال، تحول اقتصادی و بهبود آن در سنگال است. آژانس توسعه و نظارت بر بنگاه‌های کوچک و متوسط، به عنوان آژانس مجری، در نظر دارد به ۵۰۰۰ شرکت کوچک یا متوسط برای "انتقال" از طریق تکنولوژی، به ویژه دیجیتالی‌سازی کمک کند.

 

تعهد وزیر اقتصاد دیجیتال سنگال بر ایجاد ۱۰۵ هزار فرصت شغلی در این بخش تا سال ۲۰۲۵

از سال ۲۰۱۶، دولت سنگال تحول در بخش دیجیتال کشور را آغاز کرده است که مبتنی بر استراتژی دیجیتال است. این استراتژی که بر روی چندین محور طراحی شده است، برای خدمت به عنوان یک کاتالیزور برای مدرن سازی اقتصاد و بهبود رقابت توسعه داده شده است.

سنگال در نظر دارد که تا سال ۲۰۲۵ تعداد ۱۰۵۰۰۰ فرصت شغلی ایجاد کند. وزیر اقتصاد دیجیتال و مخابرات سنگال توضیح می‌دهد که این یکی از پروژه‌ها و اصلاحات کلیدی استراتژی سنگال دیجیتال ۲۰۲۵ است که بدون شک امکان تحول ساختاری اقتصاد کشور، موقعیت‌یابی به عنوان یک قطب دیجیتال در غرب آفریقا و افزایش سهم دیجیتال تا سقف ۱۰ درصد از تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۵ را ممکن خواهد کرد.

 

مکی سال در دومین همایش نفت، گاز و برق بر شفافیت در بهره برداری از هیدروکربن‌ها تاکید کرد

مکی سال، رئیس دولت سنگال، پنجشنبه 10 شهریور گفت: بحث پیرامون منابع انرژی باید "آرام و آگاهانه" به دور از " تعصبات و قضاوت های خارج از واقعیت"، باشد. ، مکی سال این سخنان را با تاکید بر نیاز به اطلاع رسانی بهتر به مردم بیان داشت..

وی در سخنانی در افتتاحیه دومین همایش نفت، گاز و برق MSGBC گفت: فراتر از بحث های فنی بین کارشناسان، نشست های نفت و گاز و بهره برداری از آنها باید در جهت اطلاع عموم مردم از مسائل، شرایط و روش های بهره برداری از منابع گاز و نفت ما باشد. کاری که ما انجام می دهیم شفاف است، ما چیزی برای پنهان کردن نداریم و باید برای همه هموطنان مان قابل دسترسی باشد.

مکی سال به شرکت کنندگان در کنفرانس گفت: بر اساس نتایج هیئت مدیره که در اکتبر 2021 منتشر شد، سنگال "نمره بسیار بالایی در اجرای طرح شفافیت صنایع استخراجی" (EITI) کسب کرده است.

در طول سه سال گذشته، سنگال اطلاعات بیشتری در مورد بخش استخراج به صورت آنلاین در اختیار مردم قرار داده است.

به گفته مکی سال، بخش معدن، مانند بخش نفت و گاز، سوابق آنلاین قابل دسترسی عمومی دارد. وی گفت که به طور مشابه، قراردادهای معدن، نفت و گاز در وب سایت EITI منتشر می‌شود. به گفته وی " همه چیز روشن است. ما باید این بحث ناسالم در مورد مدیریت منابع (...) را متوقف کنیم.»

رئیس‌جمهور سنگال درخواست کرد که در جلساتی همانند نشست نفت و گاز، زبان‌های ملی در ترجمه گنجانده شود تا همه در مورد مسائل منابع نفت و گاز درک یکسانی داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: آنچه در نهایت اهمیت دارد این است که بهره برداری از منابع ما در بهترین شرایط شفافیت و کارآمدی برای بهبود شرایط زندگی مردم و افزایش پیشرفت کشورهای مان انجام شود.

[1] اجلاس بین المللی توکیو برای توسعه در آفریقا

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما