معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۶/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۴

اخبار اقتصادی چین - هنگ کنگ

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی منطقه ویژه اداری هنگ کنگ چین در هفته اول شهریور 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

افزایش میزان خرده فروشی در هنگ کنگ پس از یک دوره کاهش دو ماهه

آمارهای رسمی نشان می دهد، میزان خرده فروشی در هنگ کنگ طی ماه جولای پس از 2 ماه کاهش، رشدی بیش از انتظار داشته است. بر این اساس ارزش محصولات به فروش رفته در بازار خرده فروشی هنگ کنگ در ماه جولای 4.1 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته در حالی که تحلیلگران انتظار رشد 1.4 درصدی را داشته اند. با این وجود مجموع ارزش خرده فروشی در بازار هنگ کنگ در 7 ماهه نخست امسال همچنان 1.7 درصد کمتر از سال گذشته بوده است.

اعلام بسته سیاستی جدید از سوی دولت چین

دولت چین قرار است در اوایل ماه سپتامبر بسته سیاستی جدید خود را اعلام نماید که شامل 33 اقدام و 19 سیاست جدید خواهد بود. از جمله این اقدامات می‌توان به الزام بانک ها به اعطای وام های میان مدت و بلند مدت به پروژه‌های کلیدی و ارتقاء تجهیزات اشاره کرد.

تمایل چین برای به اشتراک گذاشتن دانش فنی خود در زمینه توسعه خطوط ریلی پرسرعت با بقیه کشورها

روزنامه چاینا دیلی در شماره روز 30 آگوست خود نوشت، چین تمایل دارد دانش فنی خود در زمینه توسعه خطوط ریلی پرسرعت را در اختیار بقیه کشورهای جهان قرار دهد. تا پایان سال گذشته میلادی طول شبکه خط آهن سریع السیر چین به 40 هزار کیلومتر رسید که بیش از دو سوم کل شبکه ریلی سریع السیر جهان را شامل می‌شد. در نیمه نخست امسال نیز چین توانسته حدود 966 کیلومتر خط آهن سریع السیر احداث نماید. به علاوه چین تاکنون در پروژه‌های بین المللی خط ریلی سریع السیر نظیر خط آهن جاکارتا-باندونگ اندونزی و بلگراد-بوداپست که صربستان را به مجارستان متصل می‌کند مشارکت کرده است. شرکت طراح و سازنده قطارهای سریع السیر چین CRRC Qingdao Sifang Co.  نام دارد.

برگزاری نهمین دوره نشست بین المللی کمربند و جاده در هنگ کنگ

نهمین دوره نشست بین المللی کمربند و جاده این هفته به میزبانی دولت و شورای توسعه تجارت هنگ کنگ با شرکت بیش از 80 سخنران و حدود 6000 شرکت کننده از کشورهای مختلف جهان به صورت حضوری و آنلاین برگزار شد. در این نشست که محلی برای هم اندیشی مدیران ارشد بخش خصوصی و مقام های ارشد دولتی به شمار می رود رئیس دولت هنگ کنگ، معاون نخست وزیر و وزیر تجارت چین به سخنرانی پرداختند. هان ژنگ معاون نخست وزیر چین در این نشست اظهار داشت، از سال 2013 تاکنون در چهارچوب ابتکار کمربند و جاده با بیش از 180 کشور جهان سند همکاری به امضا رسیده و بیش از 10 تریلوین دلار داد و ستد تجاری انجام شده است.  وی بر نقش مهم هنگ کنگ در گسترش ارتباطات بین المللی چین تاکید کرد و گفت، هنگ کنگ باید به نقش خطیر خود در زمینه تبادلات و همکاری‌های روز افزون با جامعه بین المللی عمل نمایند. جان لی، رئیس دولت هنگ کنگ هم در این نشست گفت: «به رغم تهدیدات ناشی از بحران کرونا، کاهش رشد اقتصاد جهانی، اختلال در زنجیره عرضه کالاها، تورم و چالشی تر شدن فضای فعالیت هنگ کنگ مصمم است آینده را از آن خود نمایند.»

آغاز سال تحصیلی جدید در هنگ کنگ و محدودیت های کرونایی

سال تحصیلی جدید در هنگ کنگ در حالی این هفته آغاز شد که ده‌ها هزار دانش آموز باید همچون سال گذشته هر روز و قبل از حضور در مدارس تست سریع کرونا بدهند. همچنین آستانه مجاز برای برگزاری کلاس های کل روز مدارس، واکسینه شدن حداقل 90 درصد دانش آموزان هر کلاس خواهد بود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما