معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۵/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۷۰

اخبار اقتصادی سنگال

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور سنگال در هفته چهارم مرداد ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل اعلام می‌گردد:

مطالعه اثرات زیست محیطی و اجتماعی پروژه Gta

نتایج گزارش موقت بررسی علمی اثرات زیست محیطی و اجتماعی پروژه بهره برداری از ذخایر نفت و گاز در سواحل سنگال و موریتانی موسوم به Gta فراتر از فرصت‌های مربوط به بهره برداری از این ذخایر حاوی برخی جنبه‌های منفی است. در این رابطه دکتر جیبریرو داودا گزارش تهیه شده توسط " اتاق فکر" Legs-Africa را ارائه کرد که در آن به کاهش کیفیت هوای منطقه و کاهش موقت صید ماهی در اثر اجرای این طرح اشاره شده است. در این رابطه دکتر جیبریرو با داودا تاکید کرد که این امر از اثرات مستقیم و غیرمستقیم مرتبط با بهره‌برداری از منابع هیدروکربن‌ها ناشی می‌شود. وی از جمله راهکارهای رفع این مشکل نظارت و پایش سواحل را ذکر می‌کند. با توجه به مسائل اقتصادی مربوط به بهره برداری از منابع نفت و گاز در سواحل سنگال و موریتانی وی بعنوان کارشناس محیط زیست بر فرصت‌های تجاری و مشاغل ایجاد شده توسط این پروژه نیز تاکید می‌کند. دکتر  می‌گوید این پروژه می‌تواند به دسترسی به گاز و نفت در دو کشور کمک کند، اما این مستلزم مواجهه با تعدادی چالش است که عبارتند از: چالش‌های نهادی، فنی و مستند. وی خاطر نشان می‌کند که چالش نهادی شامل بسیج و گرد هم آوردن وزارتخانه‌های مختلف خواهد بود. در مورد کمک فنی این مورد به تقویت منابع، چارچوب قانونی و ارتباطی کمک خواهد کرد. در نهایت با توجه به منابع مستند، دکتر جیبریرو با معتقد است در این رابطه تقویت روابط با بازیگران جامعه مدنی، ارتقای چارچوبی برای تبادل با بازیگران مختلف، تقویت مشورت بین بازیگران و همچنین تقویت مشارکت مردم محلی ضروری است. به نظر دکتر با، چالش جدی همچنان پیگیری اجرای موارد مذکور خواهد بود.

1401.05.21 مجله Lejecos

 افتتاحیه کنگره اتحادیه خودمختار آموزش عالی سنگال Saes

اتحادیه خودمختار آموزش عالی سنگال Saes چهاردهمین کنگره عادی خود را که در 5 اوت آغاز شده بود به پایان رساند. به مدت سه روز موضوع کیفیت در آموزش عالی در کانون بحث‌ها قرار داشت. در این کنگره یک چالش یا بهتر است بگوییم مجموعه‌ای از چالش‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت. دبیر کل Saes طی سخنانی گفت: این موارد عبارتند از: چالش‌های مربوط به سازماندهی، تأمین مالی، اجرای زیرساخت‌ها و تأمین منابع انسانی با کیفیت. این‌ها همچنین چالش‌هایی هستند که مربوط به دولت به ویژه در سیستم مدیریت می‌باشند که باید به آنها پاسخ داده شود. مالیک فال ادامه می‌دهد: این تنها در چارچوب یک مشاوره جهانی انجام می‌شود که می‌تواند به ما امکان تشخیص جامع آسیب‌هایی را بدهیم که آموزش عالی از آن رنج می‌برد و مانع توسعه کیفیت آن می‌شود. وی افزود: ما چگونه می‌توانیم آموزش عالی را در قلب سیاست توسعه کشورمان و آفریقا قرار دهیم و سیاست‌ها و مکانیسم‌های تحقیقاتی را که باید برای توانمندسازی کشور و قاره ما اتخاذ شود را اجرا کنیم. دانشگاه‌های آفریقا مشکلات زیادی را تجربه می‌کنند و علل آن را هم می‌توان در شرایط اجتماعی- اقتصادی کشورهای افریقایی جستجو کرد. وی توضیح داد که رکود اقتصادی آفریقا در اواخر دهه 1970 و به دنبال آن برنامه تعدیل ساختاری و فرار مغزها به شدت بر عملکرد مؤسسات آموزش عالی تأثیر گذاشت و توانایی آنها برای ارائه آموزش عالی با کیفیت را تضعیف کرد. وی در این خصوص تاکید کرد: موضوعی که شما برای کنگره انتخاب کرده‌اید نشان دهنده دلبستگی شما به این اعتقاد است که اتحادیه فقط چارچوبی ساده برای ادعا و مبارزه برای منافع مادی و معنوی اعضا نیست. زیرا این مبارزات باید بر سیاست‌های حاکمیت علمی تأثیر بگذارد. همچنین وزیر آموزش عالی، تحقیقات و نوآوری در مراسم افتتاحیه گفت: دو یا حتی سه سال است که ما حدود 72000 دارنده مدرک لیسانس داشته‌ایم. اما تا پنج سال دیگر ما 92000 تا 100000 دارنده مدرک لیسانس خواهیم داشت. این امر آقای‌هان را وادار می‌کند تا در نظر بگیرد که پروژه بزرگی که در انتظار ماست و باید اجرا شود مدرن سازی و ارتقاء دانشگاه‌های قدیمی سنگال است. با در نظر گرفتن این موضوع او اعلام می‌کند که دانشگاه داکار باید مدرن شود. شیخ عمر هان افزود: در سنت لوئی نیز همینطور خواهد بود و دانشگاه‌های بامبی، زیگوینچور و همچنین همه دانشگاه‌های دیگر باید تقویت شوند. ما تا دو ماه دیگر به پذیرش دانشگاه آمادو مختار مبو خواهیم رفت با ظرفیت پذیرش ده هزار نفر دانشجو. در همین حال در دانشگاه سینوسالوم الحاجی ابراهیما نیاس نیز تا یک سال دیگر ده هزار دانشجو پذیرفته می‌شوند.

Sud Quotidien 1401.05.22

 افزایش سرعت تورم در کشورهای عضو (UEMOA) ادامه دارد

افزایش نرخ تورم در ژوئن 2022 ادامه یافته است. در دوره مورد بررسی تورم در کشورهای اتحادیه اقتصادی و پولی غرب آفریقا (UEMOA) مورد بررسی قرار گرفت. بر اساس گزارش چشم انداز اقتصادی ماهانه برای جولای 2022 نرخ تورم نسبت به سال قبل 7.5 درصد و پس از افزایش 6.8 درصدی در ماه قبل افزایش نشان می‌دهد. افزایش سطح عمومی قیمت‌ها اساساً مربوط به محصولات غذایی است که 5.7 واحد در تورم کل و تا حدی کمتر در مورد مسکن و حمل و نقل هر کدام 0.5 واحد افزایش داشتند می‌باشد. بر اساس این گزارش سطح بالای قیمت‌ها با کسری عرضه داخلی غلات، مشکلات عرضه در بازار مربوط بوده است. در قیمت‌های جهانی 48.6 درصد شاهد افزایش قیمتها هستیم به ویژه حبوبات 23 درصد افزایش قیمت و پس از آن روغن، نان و شکر به ترتیب 16 درصد، 9 درصد و 7 درصد افزایش قیمت داشتند. با توجه به عملکرد بخش مسکن تنش‌های ثبت شده با افزایش قیمت نفت سفید و سوخت جامد، به ویژه چوب و زغال چوب مرتبط است. افزایش قیمت نفت سفید در بنین 35.4 درصد، بورکینا 18.8 درصد، مالی 21.7 درصد و در توگو 18.9 درصد در ارتباط با افزایش قیمت جهانی نفت بوده است. در زمینه بخش حمل و نقل افزایش قیمت‌ها ناشی از خدمات حمل و نقل زمینی و هوایی است که به دنبال افزایش قیمت سوخت در برخی از کشورهای اتحادیه است. در واقع در پایان ژوئن 2022 افزایش قیمت بنزین طی یک سال به 23.8 درصد در توگو، 22.3 درصد در مالی، 19.5 درصد در ساحل عاج، 18.8 درصد در بنین، 16.3 درصد در بورکینا، 15.6 درصد، گینه بیسائو و 14.8 درصد در سنگال بالغ گردیده است. همچنین نرخ تورم در ژوئن 2022 پس از 4.5 درصد در ماه مه و آوریل 2022 به 4.7 درصد رسید. از سوی دیگر قیمت روغن 16 درصد، حبوبات 17.2 درصد، آرد 20.4 درصد و گوشت 5.1 درصد نیز افزایش داشته‌اند. در مورد محصولات غیرخوراکی افزایش تورم مربوط به بخش خدمات حمل و نقل بوده است.

1401.05.23روزنامه Le Quotidien

 برگزاری دومین اجلاس نفت، گاز و انرژی MSGBC از تاریخ از 1 تا 2 سپتامبر 2022 در داکار

پایتخت سنگال میزبان اجلاس نفت، گاز و انرژی Msgbc از 1 تا 2 سپتامبر سالجاری میلادی است. در این اجلاس که در مورد انرژی و توسعه در غرب آفریقا بحث و تبادل نظر خواهد شد قصد دارد آینده انرژی آفریقا را در پرتو آخرین اکتشافات، نوآوری‌ها و سیاست گذاری سرمایه گذاران ترسیم کند. برگزاری این اجلاس در مرکز کنفرانس بین المللی عبدو دیوف در جمنیاجو برنامه ریزی شده است که با سخنرانی افتتاحیه مکی سال، رئیس جمهور سنگال و رئیس اتحادیه آفریقا افتتاح می‌شود. در اجلاس مذکور وزرای انرژی سنگال، موریتانی، گامبیا، گینه بیسائو، گینه استوایی، غنا، نامیبیا و ئون حضور دارند. در ادامه نشستی از روسای شرکت‌های ملی نفت (NOCs) در غرب آفریقا برگزار می‌شود. نمایندگان حاضر با طرح‌های استراتژیک دو بازیگر چند ملیتی بزرگ یعنی شرکتهای Woodside و Bp که قصد دارند مبالغ 4.6 و 4.8 میلیارد دلاری در مناطق Grand Tortue. Ahmeyim و Sangomar سرمایه گذاری کنند آشنا خواهند شد. علاوه بر این شرکت‌های محلی در بخش‌های خدمات و حمل و نقل، اکتشاف، تولید، امنیت، فناوری و خدمات آب و برق با سرمایه‌گذارانی از آفریقا، اروپا، آسیا، آمریکا، استرالیا و خاورمیانه ملاقاتهای کاری خواهند داشت. همچنین مجموعه‌ای از جلسات توجیهی با تمرکز بر حوزه‌های انرژی کشورهای Msgbc در طول دو روز این رویداد برگزار می‌شود و در خصوص افتتاح بلوک‌های توسعه فراساحلی جدید در موریتانی و سنگال، هفت بلوک در گامبیا و پنج بلوک در گینه بیسائو گزارشهایی با هدف آشنایی نمایندگان شرکت‌های نفتی بین المللی شامل شرکت‌هایی مانند Far، Bp، Premier Oil، Capricorn، Star Oil، Addax، Petronas، ExxonMobil و Kosmos با ظرفیتهای حوزه نفت و گاز این مناطق ارائه می‌شود.

1401.05.24 سایت Equonet.net

 بهره مندی یکصد هزار نفر از تأمین مالی برنامه اعتباری نانو توسط هیئت عمومی‌ کارآفرینی برای زنان و جوانان (Der/fj)

اکنون بیش از 100000 کارآفرین سنگالی از تأمین مالی برنامه اعتباری نانو بهره می‌برند. برنامه‌ای که توسط هیئت عمومی‌ کارآفرینی برای زنان و جوانان (Der/fj) در سال 2020 آغاز شده است راه خود را در سنگال ادامه می‌دهد. تا 8 آگوست 2022 تعداد کل شرکت کنندگان در این برنامه توسط هیئت عمومی‌ کارآفرینی زنان و جوانان (Der/fj) 101425 نفر بوده است. همچنین تاکنون مبلغ کل 18 میلیارد و 600 میلیون فرانک سیفا در اختیار زنان قرار گرفته است که 87 درصد کل مبلغ بودجه داده شده را تشکیل می‌دهد. در این رابطه مدیر هیات مذکور گفت: بر اساس اصول اجتماعی و برابری سرزمینی که توسط رئیس جمهور مکی سال اعلام شده برنامه اعتباری نانو در 14 منطقه و 46 بخش کشور از طریق 72 نقطه اعتبار نانو به مورد اجرا گذاشته شده است. وی افزود: برنامه اعتبار نانو به مدت دو سال از کارآفرینان با اعطای فاینانس بین 10000 تا 500 هزار فرانک سیفا حمایت می‌کند. همچنین به لطف یک مکانیسم تأمین مالی سریع و در دسترس Der/fj مشارکت اجتماعی- اقتصادی احاد مردم را تسهیل و خود اشتغالی را در سراسر سنگال ترویج می‌نماید.

1401.05.25 مجله Lejecos

 اثرات بحران تحریم مالی بر کامیون داران سنگالی میزان خسارات مالی بیش از 400 میلیون فرانک سیفا

کامیون داران سنگالی که که در محور داکار - مالی اقدام به حمل کالا برای مالی می‌کردند اعلام نمودند که به دلیل بحران مالی صدها میلیون فرانک سیفا خسارت متحمل شده‌اند. در یک کنفرانس مطبوعاتی که در مقر کنفدراسیون ملی کارگران سنگال (Cnts) برگزار شد نمایندگان این افراد اظهار داشتند میزان این خسارات مالی تاکنون بالغ بر 433 میلیون و 682 هزار فرانک سیفا برآورد شده است. در این رابطه گورا خوما دبیرکل اتحادیه رانندگان کامیون سنگال اظهار داشت: در زمان اعمال تحریمه صبح روز 20 سپتامبر 2021 در جاده کتی در 400 کیلومتری کایس 11 نفر از این افراد مورد حمله مسلحانه قرار گرفتند و طی آن 9 کامیون به دلیل اصابت گلوله کاملاً از کار افتاد. وی افزود: ما تحت فشار طلبکاران هستیم. از سوی دیگر رئیس جمهور مکی سال به آنها قول داده است که به عنوان غرامت 5 میلیون فرانک به هر کامیون دار پرداخت شود. گورا خوما می‌گوید: از آن روز به بعد طلبکاران ما دست از سر  ما برنداشته‌اند و معتقدند که پول را دریافت کرده‌ایم. آنها باید بپذیرند که مجموعه حامل‌های آسیب دیده هنوز این مبلغ را که رئیس دولت وعده داده بود دریافت نکرده‌اند.

 1401.05.26روزنامه Le Quotidien

 امضای توافقنامه تأمین مالی اجرای برنامه تولید غذای اضطراری بین بانک توسعه آفریقا و دولت سنگال

بانک توسعه آفریقا و دولت سنگال دیروز یک توافقنامه تأمین مالی مربوط به برنامه تولید غذای اضطراری را امضا کردند. این وام که بخشی از تسهیلات اضطراری تولید غذای آفریقا (Aefpf) بوده بالغ بر 79.33 میلیارد FCfa است و در 2 قسط پرداخت می‌شود. این بخشی از پاسخ بانک توسعه افریقا برای حمایت از کشورهای عضو منطقه در مواجهه با بحران جدید ناشی از جنگ در اوکراین است. هدف این پروژه کمک به تقویت حاکمیت غذایی سنگال از طریق کاهش وابستگی به واردات غلات اساسی و محصولات غذایی است. هدف خاص این توافقنامه کاهش وابستگی کشور به واردات مواد غذایی در کوتاه مدت و میان مدت از طریق افزایش تولید و بهره وری غلات اساسی (برنج، ذرت، ارزن) و محصولات باغی (سیب زمینی) است. با اجرای این برنامه سنگال قادر به دستیابی به 118000 تن کود، 7000 تن بذر غلات با کیفیت، 3000 تن بذر لوبیا چشم بلبلی و 15000 تن دانه پوتا خواهد بود. در نهایت این برنامه امکان تولید 600000 تن غلات (برنج، ذرت، ارزن)، 120000 تن لوبیا چشم بلبلی و 150000 تن سیب زمینی را فراهم می‌کند. همچنین پیش‌بینی می‌شود در سال 2024 به میزان 32.5 تن گندم G3 تولید شود که در بلندمدت امکان دستیابی نزدیک به 9 هزار تن بذر گواهی شده در سال 2026 را فراهم می‌کند. این برنامه به حدود 850000 خانوار در بخش کشاورزی که 20 درصد آنها را زنان سرپرستی می‌کنند این امکان را می‌دهد تا به بذرها و نهاده‌ها به مقدار کافی دسترسی داشته باشند. در مراسم امضای این توافقنامه محمد شریف نماینده مقیم بانک توسعه افریقا در سنگال طی سخنانی گفت: دستاوردهای مختلف این امر تأثیر مثبتی بر درآمد خانوارها و همچنین بر وضعیت امنیت غذایی کشور خواهد داشت. وی افزود: همانطور که می دانید در طول بیش از چهار دهه همکاری سنگال و بانک توسعه آفریقا روابط مستحکمی‌ بین طرفین برقرار شده است. در واقع این برنامه به لیست طولانی عملیاتی که توسط بانک به نفع سنگال تأمین می‌شود اضافه شده است. محمد شریف در ادامه گفت: در حال حاضر 33 پروژه با بودجه‌ای بالغ بر 1381 میلیارد فرانک سیفا با همکاری طرفین در حال اجرا می‌باشد. آمادو هات وزیر اقتصاد، برنامه ریزی و همکاری نیز گفت: این برنامه اضطراری تولید غذا با هدف کاهش شوک‌های مالی، اقتصادی و اجتماعی برون‌زا و مهار روند صعودی تولید غلات در سال‌های اخیر به‌ویژه با تمرکز تلاش‌ها بر روی در دسترس قرار دادن نهاده‌های اصلی برای تولیدکنندگان (به ویژه بذر و کودهای شیمیایی) است.

1401.05.27مجله Lejecos

 امضا موافقنامه‌های همکاری میان هماهنگ کننده پروژه اراضی کاداستر و امنیت زمین با تعدادی از نهادهای مدنی

به عنوان بخشی از اجرای پروژه اراضی کاداستر و امنیت زمین (Procasef) هماهنگ کننده این پروژه محمدو مصطفی دیا مجموعه‌ای از موافقت نامه‌های همکاری با انجمن شهرداران سنگال (Ams)، جامعه مدنی و سایر بازیگران را امضا کرد. این امر به منظور تداوم رویکرد فراگیر در اجرای پروژه‌های عمرانی صورت می‌گیرد. هدف این پروژه ارائه راحل در جهت حل مشکلات زمین در سنگال است. این موافقت نامه‌ها با انجمن شهرداران سنگال (Ams)، اتحادیه زمین سنگال (Crafs) و کمیته راهبری پلتفرم ملی حاکمیت زمین در کشور امضا شد. در این راستا انجمن شهرداران سنگال به افزایش آگاهی و اطلاع رسانی به مردم کمک خواهد کرد. در این خصوص دیا مدیر انجمن مذکور گفت: دانشگاه‌های تیس و داکار به ما در امر آموزش کمک می‌کنند. یادآوری می‌گردد پروژه Procasef توسط بانک جهانی تأمین مالی شده تا به کمون‌ها کمک کند تا یک کاداستر در سطح محلی ایجاد کنند. همچنین در مورد معیارهای علمی و فنی این امر فرصتی خواهد بود که در سطح کمون‌ها یک سیستم هماهنگ را توسعه دهیم تا اطلاعات زمین قابل اعتماد و مطمئنی داشته باشیم. ماکومبا دیوف شهردار لاتمنگی نیز گفت: اگر بخواهیم توسعه را در سطح سرزمینی برنامه ریزی کنیم ضروری است مجهز شویم تا بتوانیم حقوق رأی دهندگان خود را که ذینفعان مذاکرات هستند تضمین کنیم. همچنین همه شهرداران باید بر اطلاعات زمین تسلط داشته باشند. بنابراین او اطمینان می‌دهد که انجمن از طریق واحد پشتیبانی خود در شهرداری‌ها از هیچ تلاشی برای افزایش آگاهی در میان مردم و همچنین در انتشار دستاوردهای پروژه دریغ نخواهد کرد.

 1401.05.28 روزنامه Le Quotidien

 اعلام برنامه‌های برگزاری سی امین نمایشگاه بین المللی داکار

سی امین دوره نمایشگاه بین المللی داکار امسال از 15 تا 31 دسامبر 2022 برگزار می‌شود. در این خصوص صالیحو کیتا مدیر کل مرکز بین المللی تجارت خارجی سنگال (Cices) در یک نشست خبری گفت: موضوع نمایشگاه امسال «بخش خصوصی ملی در مواجهه با چالش‌های حاکمیت اقتصادی» خواهد بود. ما فعالیت‌های تبلیغاتی سی امین دوره نمایشگاه بین المللی داکار (فیداک) را که از 15 تا 31 آذرماه برگزار می‌شود به طور رسمی آغاز کرده‌ایم. به گفته وی این نمایشگاه بر مؤلفه اقتصادی یعنی تجارت، مؤلفه فرهنگی که امکان فروش محصولات فرهنگی موجود در کشور را فراهم می‌کند و بخش علمی متمرکز خواهد بود. وی افزود: به عنوان مرکز حمایت کننده از تجارت در کشور که شوک‌های مرتبط با بیماری کرونا و حمله روسیه به اوکراین را تجربه کرده است همچنین قصد داریم از سیاست مقامات کشور با هدف حرکت به سمت حاکمیت اقتصادی پیروی کنیم. صالحو کیتا در ادامه گفت: امروز جهت‌گیری دولت سنگال از طریق اجرای برنامه اقدام اولویت‌دار تعدیل‌شده PAP2a، حرکت به سمت کاهش آسیب‌پذیری سنگال در برابر شوک‌های برون زا و حرکت به سمت ارتقای حاکمیت اقتصادی ملی است. برای دستیابی به این هدف مرکز در نظر دارد امسال با بخش خصوصی همکاری کند. وی افزود: ما با باشگاه سرمایه‌گذاران برای همکاری گفت و گو کردیم و مشورتهای علمی را به منظور هدایت تفکرات و جهت‌گیریها به ویژه برای حمایت از بخش خصوصی سنگال به منظور دستیابی به این هدف ارائه خواهیم کرد. از سوی دیگر مرکز تمایل خود را برای حرفه‌ای کردن این رویداد ابراز کرده است. از آنجا که نمایشگاه داکار یک بازار محلی نیست بلکه یک بازار بین المللی بوده که شاهد مشارکت رسمی چندین کشور است در سال گذشته 300000 بازدید کننده سنگالی از نمایشگاه بازدید کردند و 31 کشور نیز در آن شرکت نمودند. امسال نیز مرکز درصدد است فعالیتهای بیشتری انجام دهد. برای این کار بر مدیریت بهتر برگزاری نمایشگاه بصورت حرفه‌ای تاکید کرده‌ایم. در نمایشگاه امسال بخش غیردولتی و غیر رسمی‌ که سهم زیادی در اقتصاد ملی کشور دارند (97 درصد) حضور بیشتری خواهند داشت. کیتا در ادامه وعده داد: ما سعی کرده‌ایم گام‌های درستی برداریم تا همه بخش‌های اقتصاد سنگال در این نمایشگاه حضور داشته باشند. در همین راستا مرکز نیز مایل است با همکاری با بسیاری از نهادها مانند آژانس سنگال برای ترویج گردشگری (Aspt) برای معرفی سنگال بعنوان مقصد گردشگری به دیگر کشورها کمک کند. صالحو کیتا در ادامه گفت: ما قرار است توافق نامه‌ای را امضا کنیم تا خارجیانی که برای شرکت در این رویداد به سنگال سفر می‌کنند بتوانند از تمامی خدمات این مرکز از ابتدای ورود شامل ایاب و ذهاب، اسکان و پذیرایی استفاده کنند. با این حال وی خاطر نشان کرد آنها هنوز یک کشور افتخاری برای مهمان در نمایشگاه انتخاب نکرده‌اند اما کنگو و ترکیه در نظر هستند. البته با توجه به روابط مطلوب دیپلماتیک ترکیه با سنگال این انتخاب می‌تواند معطوف به ترکیه باشد.

1401.05.28 روزنامه Hures 24

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما