معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۵/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۶

اخبار اقتصادی اکوادور

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اکوادور در هفته دوم مردادماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

تاثیر بحران اقتصادی جهان بر بخش تولیدی اکوادور

بنا به اعلام اتاق صنایع و تولید اکوادور، طی ماه‌های اخیر اثرات منفی بحران اقتصادی جهان بر بخش تولیدی اکوادور افزایش یافته که بیشترین تاثیر منفی بر بخش های کشاورزی و تولیدکنندگان محصولات صنعتی بوده‌است. مهمترین محصولات صادراتی اکوادور را تولیدات کشاورزی تشکیل می‌دهند که به دلیل بحران اقتصادی ناشی از پاندمی و تشدید آن به دلیل جنگ روسیه و اوکراین، ملزومات و مواد اولیه مورد نیاز خود را با قیمتهای گرانتر تهیه می‌کنند. به گفته پابلو خیمه‌نز،‌ معاون اتاق صنایع اکوادور، ۱۰٪ از هزینه‌های تولیدی مربوط به مواد اولیه می‌باشد که برغم افزایش قیمتهای جهانی، این افزایش در قیمتها و درآمدهای محصولات صادراتی به فراخور افزایش قیمت مواد اولیه نبوده‌است. به گفته وی، افزایش هزینه‌های مواد اولیه در کنار تقویت دلار که واحد پول اکوادور است،‌ بر کاهش رقابت‌پذیری تولیدات اکوادوری تاثیرگذار بوده است. بر این اساس بخشهای تولیدی اکوادور خواهان تسهیلات دولتی از جمله بازبینی نرخ مالیات بر خروج ارز برای واردات مواد اولیه و اعطای وام‌هایی با شرایط آسانتر می‌باشند.

منبع: روزنامه ال کومرسیو اکوادور، ۱ آگوست ۲۰۲۲

برگزاری نخستین فوروم بین‌المللی توسعه صنایع فرهنگی در کیتو

در مورخ ۲۷ جولای نخستین فوروم بین المللی تحت عنوان مبانی توسعه صنایع فرهنگی با حضور نمایندگانی از آرژانتین، کلمبیا، جمهوری دومنیکن، مکزیک و پرو و نمایندگان نهادهای دولتی اکوادور برگزار شد. دولت اکوادور هدف از برگزاری این فوروم را به رسمیت شناختن تلاشهای تولیدکنندگان فرهنگی اکوادور و آشنایی با تجربیات دیگر کشورها در زمینه صنایع سمعی و بصری عنوان نموده است.

منبع: روزنامه ال اونیورسو اکوادور، ۱ آگوست ۲۰۲۲

عرضه یک نوع بنزین جدید ۸۹ اکتان در اکوادور: راهبرد دولت برای مدیریت هزینه سوبسید سوخت

در پی افزایش جهانی قیمت سوخت از یک سوی و از سوی دیگر تصمیم دولت اکوادور در دسامبر سال ۲۰۲۱ مبنی بر تثبیت قیمت بنزین معمولی و گازوئیل و آزاد کردن قیمت بنزین سوپر که منجر به کوچ تدریجی کاربران به مصرف بنزین معمولی و به تبع آن افزایش میزان مبالغ سوبسید پرداختی از خزانه کشور شد، دولت گیرمو لاسو راهبرد ارایه یک نوع بنزین جدید با کیفیت و قیمتی میانه نسبت به بنزین سوپر و بنزین معمولی را در پیش گرفته و از روز ۴ آگوست، یک نوع ‌بنزین جدید موسوم به بنزین اکوپلوس را با ۸۹ اکتان و بهاء حدود ۳.۵ دلار به ازای هر گالون وارد شبکه توزیع سوخت کشور کرد. این در حالی است که قیمت هر گالون بنزین معمولی با ۸۵ اکتان ۱.۴ دلار به ازای هر گالون و قیمت بنزین سوپر با ۹۲ اکتان در اکوادور هم‌اکنون ۵.۲ دلار بوده که بر اساس قیمتهای جهانی متغیر می‌باشد. 

منبع: روزنامه ال کومرسیو اکوادور،  ۴ آگوست ۲۰۲۲

 

وزارت کشاورزی اکوادور خواستار اقدام وزارت کشور برای کنترل رعایت قیمتهای مصوب خرید نیشکر از کشاورزان شد

با توجه به مصوبه مورخ ۲۶ ژوئن وزارت کشاورزی اکوادور مبنی بر تعیین حداقل قیمت خرید نیشکر از کشاورزان از قرار هر تن ۳۵.۰۵ دلار، ‌این وزارتخانه روز سه‌شنبه ۲ آگوست از وزارت کشور خواست در رسیدگی به شکایتهای کشاورزان مبنی بر ادامه خرید محصولات از سوی کارخانجات با قیمت قبلی ۳۱.۷ دلار، اقدامات لازم را در جهت کنترل رعایت قیمتهای مصوب بعمل آورد.

منبع: روزنامه ال اونیورسو اکوادور، ۳ آگوست ۲۰۲۲

افزایش ۱۷ درصدی فروش خودروهای دیزلی در اکوادور به دلیل افزایش قیمت بنزین

گزارش روزنامه ال اونیورسو اکوادور حاکی از آن است که طی شش ماه نخست سال ۲۰۲۲، میزان تقاضای خرید خودروهای گازوئیلی با افزایش ۱۷٪ همراه بوده که مطابق با نظر کارشناسان امور ناشی از  روند افزایشی قیمت بنزین می‌باشد. ‌

هم‌اکنون سهم خودروهای گازوئیلی در اکوادور حدود ۲۳٪ بازار می‌باشد که این میزان طی سالهای ۲۰۲۰ و ۲۰۲۰ کمتر از ۲۱٪ بوده است. قیمت هرگالون بنزین سوپر در اکوادور ۵.۲ دلار و قیمت گازوئیل ۱.۷۵ دلار به ازای هر گالون می‌باشد. این در حالی است که قیمت گازوئیل در کلمبیا ۲.۲۴ دلار و در پرو ۵.۵۴ دلار و میانگین قیمت گازوئیل در منطقه کشورهای آمریکای لاتین ۳.۸۷ دلار و در آمریکا ۶.۲۵ دلار به ازای هر گالون می‌باشد.

منبع: روزنامه ال اونیورسو اکوادور، ۳ آگوست ۲۰۲۲

استعفاء رئیس شرکت ملی نفت اکوادور در پی اتهامات فساد

ایتالو سدِنیو، رئیس شرکت ملی پترواکوادور در پی اتهامات فساد مبنی بر انتصابات در ازای دریافت رشوه، که واکنش و درخواست رئیس جمهوری از هیات مدیره پترو اکوادور برای برکناری وی را به همراه داشت، در نهایت روز ۲ آگوست از سمت خود استعفاء داد. این در حالی است که ایتالو سدِنیو،‌ پیشتر طی مصاحبه‌ای ضمن رد اتهام رشوه‌خواری، به اعمال نفوذ همشرش برای برکناری و انتصاب کارکنان شرکت نفت اعتراف کرده بود.

منبع: روزنامه ال اونیورسو اکوادور، ۳ آگوست ۲۰۲۲

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما