معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۴/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۰۲

اخبار اقتصادی حوزه اقلیم کردستان عراق - اربیل

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی حوزه اقلیم کردستان عراق در هفته چهارم تیرماه 1401 مندرج در رسانه‌های این حوزه به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

چهار کشور از جمله عراق نیمی از صادرات صنعتی اردن را بر عهده دارند

اتاق بازرگانی پایتخت اردن در گزارشی اعلام کرد که ایالات متحده، هند، عربستان سعودی و عراق بیش از 50 درصد از صادرات صنعتی اردن در نیمه اول سال 2022 به ارزش 1.911 میلیارد دینار در اختیار گرفتند. در این گزارش آمده است که درآمد حاصل از صادرات صنعتی اردن به عراق در نیمه اول سال 2022 به 291 میلیون دینار رسیده است که 13 درصد بیشتر از صادرات نیمه اول سال 2021 (257 میلیون دینار) است. (شفق نیوز)

ارزش واردات پارچه و جواهرات از ترکیه به بیش از 150 میلیون دلار رسیده است

عراق چهارمین واردکننده بزرگ پارچه و جواهرات از ترکیه در شش ماهه نخست امسال بوده است. صادرات نساجی و جواهرات ترکیه در نیمه اول سال جاری با 9 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه در سال 2018 به 2.7 میلیارد دلار رسید. بر اساس داده‌های وزارت بازرگانی و شورای صادرکنندگان، مجموع صادرات ترکیه در شش   65ماه اول سال جاری به 126 میلیارد دلار رسید که 20 درصد نسبت به سال 2021 افزایش یافته است. صادرات نساجی در شش ماهه نخست سال جاری 2.697 میلیارد دلار بوده است. ایالات متحده در رتبه اول و پس از آن امارات و هنگ کنگ قرار گرفتند. عراق با 152 میلیون دلار در رتبه چهارم قرار گرفت. (کردستان24)

دارا رشید: 840 میلیارد دینار برای تمامی‌پروژه‌ها در سه سال کابینه نهم هزینه شده است.

دارا رشید وزیر برنامه ریزی اقلیم کردستان در سخنانی به مناسبت سه سال تشکیل کابینه نهم اقلیم کردستان گفت: وزارت برنامه ریزی 840 میلیارد دینار برای پروژه‌های عمومی دولت اقلیم کردستان در تمام بخش هزینه کرده است. وی افزود: با وجود همه بحران‌ها، در سال 2020 توانستیم بیش از 151 میلیارد دینار برای 118 پروژه هزینه کنیم، اما نگذاشتیم کار متوقف شود و پروژه‌های اقلیم کردستان ادامه پیدا کرد. در سال 2021، حداکثر تعداد پروژه‌ها 351 پروژه در همه بخش ها و تامین و هزینه بیش از 446 میلیارد دینار برای همه پروژه‌ها بود که پس از بحران در سال 2020 که دولت اقلیم کردستان تجربه کرده بود، دستاورد بزرگی بود. (روزنامه هولیر)

اجرای 393 پروژه به ارزش بیش از 3 هزار میلیارد دینار در اقلیم کردستان توسط وزارت شهرداری و گردشگری

ساسان عونی وزیر شهرداری‌ها و جهانگردی به مناسبت سه سال از تشکیل کابینه نهم دولت اقلیم کردستان در سخنانی اشاره کرد که 393 پروژه به ارزش بیش از 3 تریلیون دینار در همه بخش ها داریم و در تمام شهرهای کردستان در دست اجراست. درآمد ما در سال 2021 نسبت به سال 2019، 18.2 درصد افزایش یافته است، در حالی که سعی در کاهش هزینه‌ها داشتیم. (خه بات)

دیلویت: اقلیم کردستان در سه ماهه اول سال جاری بیش از 3 میلیارد دلار نفت صادر کرده است

دیلویت، یک شرکت حسابرسی در اقلیم کردستان عراق (KRG) گزارش خود را از صادرات نفت در سه ماه اول سال جاری منتشر کرد. بر اساس این گزارش، وزارت منابع طبیعی طی سه ماه اخیر 39 میلیون و 88 هزار و 710 بشکه نفت صادر و مصرف کرده است که میانگین قیمت آن بیش از 86 دلار در هر بشکه بوده است.

 - 36 میلیون و 453 هزار و 590 بشکه نفت از طریق خط لوله صادر شد.

 - تحویل 2 میلیون و 226 هزار و 83 بشکه نفت خام برای پالایش منابع طبیعی.

 - 284 هزار و 601 بشکه به پالایشگاه‌ها فروخته شد.

 - 124 هزار و 436 بشکه در داخل فروخته شد.

 بر اساس این گزارش، ارزش کل صادرات نفت اقلیم کردستان به 3.28 میلیارد دلار رسیده است. میانگین قیمت نفت در این سه ماه 86.730 دلار در هر بشکه بوده است. (روداو)

1 میلیارد و 800 میلیون دلار درآمد نفتی اقلیم کردستان در ژوئن 2022

شرکت tankertrackers اعلام کرد: در ماه ژوئن 2022 دولت اقلیم کردستان نزدیک به 15 میلیون بشکه نفت را به فروش رسانده که درآمدهای حاصل از آن برابر است با 1 میلیارد و 800 میلیون دلار. در گزارش این شرکت آمده است: ترکیه، ایتالیا، یونان و اکراین اصلی ترین خریداران نفت اقلیم کردستان بوده اند. همچنین اشاره شده است: اقلیم کردستان روزانه 494 هزار بشکه نفت صادر کرده است. براساس این گزارش، کمتر از نصف درآمدهای نفتی به دولت اقلیم کردستان و وزارت دارایی داده می‌شود و مقامات اقلیم کردستان اعلام کرده اند که نوع قراردادهای آنها با شرکت های بین المللی نفتی عامل این مسئله می‌باشد. (کردپرس)

لغو عوارض گمرکی در بخش مواد غذایی تمدید شد

روز یکشنبه 17/7/2022، سامال عبدالرحمن، مدیر گمرکات اقلیم کردستان (KRG) به رووداو گفت: لغو عوارض گمرکی این مواد غذایی برای موافقت هیئت وزیران اقلیم کردستان برای کنترل قیمت آنها تا 20 سپتامبر سال جاری تمدید شده است. این خوراکی‌ها شامل روغن‌های گیاهی منجمد، روغن‌های حیوانی منجمد، سبزیجات خشک (نخود، برنج، بادمجان، لوبیا، لوبیا و قارچ)، انواع شیر خشک نوزادان، شکر، چای سیاه، آرد، برنج و روغن آفتابگردان هستند.  وی گفت: اگر برداشتن عوارض گمرکی این اقلام باعث کاهش قیمت آنها نشده باشد، نقشی در ثابت ماندن قیمت آنها داشته در حالی که قیمت ها در کشورهای همسایه افزایش یافته است.(روداو)

درآمد گمرکات در اقلیم کردستان از 956 میلیارد به یک تریلیون و 691 میلیون دینار افزایش یافت.

آوات شیخ جناب وزیر دارایی و اقتصاد دولت اقلیم کردستان گفت: در حوزه گمرکی، آزادسازی تجارت و رفع انحصارات تا حد زیادی و درآمد گمرکی از 956 میلیارد به یک هزار میلیارد و 691 میلیون دینار در کابینه نهم افزایش یافته است. (کردستان 24)

زاخو به دنبال جذب حدود 600 هزار گردشگر در سال 2023

جیا امین، مدیر اداره گردشگری زاخو در کنفرانسی مطبوعاتی گفت: 22 هزار و 683 گردشگر دارای گذرنامه ترکیه یا دیگر کشورهای خارجی، طی تعطیلات عید قربان از طریق گذرگاه مرزی ابراهیم الخلیل، وارد زاخو شدند. وی احتمال داد که شمار گردشگران در اواخر سال جاری به 270 هزار نفر برسد که در مقایسه با سال های گذشته بی سابقه است. مدیر اداره گردشگری زاخو گفت که این اداره از طریق اجرای پروژه‌های گردشگری به دنبال افزایش شمار گردشگری به 500 الی 600 هزار نفر در سال 2023 است. (میدل ایست نیوز)

کاهش تولید انار در استان حلبچه نسبت به سال های گذشته

نجم الدین عمر، مدیر باغبانی اداره کل کشاورزی حلبچه به (باسنیوز) گفت: حدود 9850 دونم باغ انار در استان حلبچه وجود دارد و در سال های عادی حدود 30 هزار تن انار در استان حلبچه تولید می‌شود. بسیار بسیار کم و من انتظار دارم 7000 تا 8000 تن باشد. وی گفت: نیاز به بررسی عمیق دارد اما به نظر من سرمای امسال یکی از دلایل اصلی آن است و تگرگ هایی که در اوایل بهار وجود داشت ممکن است تاثیر کمی در آن داشته باشد.(باسنیوز)

اجرای 4 طرح گلخانه ای مشترک در کردستان عراق

حسین حمه کریم، سخنگوی وزارت کشاورزی اقلیم کردستان اظهار کرد: 2 مورد از پروژه‌های گلخانه ای در اقلیم کردستان عراق توسط کشور هلند و یک پروژه دیگر به صورت مشترک با یک شرکت داخلی انجام می‌شود. به گفته وی یک پروژه دیگر توسط کشور ترکیه اجرا می‌شود. کریم گفت: این پروژه‌ها اکنون در حال اجرا هستند و احتمال می رود تا پایان سال جاری میلادی به پایان برسند. محصولات این پروژه‌ها به صورت 4 فصل قابل برداشت بوده و تفاوت بسیاری با واحدهای گلخانه ای معمولی دارند چون با تکنولوژی مدرن هلندی احداث خواهند شود. (تجارت بان)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما